RISK 2210
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Armie MODów (Machines Of Destruction) stają do walki o dominację nad światem. Polem bitwy jest ówczesny świat – kontynenty, kolonie podmorskie i Księżyc. RISK2210 to strategia obszarowa, oparta na mechanizmach RISK classic, rozwiniętych i uatrakcyjnionych dodatkowymi zasadami.

Pierwsze wrażenie

Pudełko niewielkie jak na tego rodzaju grę, nawet niepozorne, za to doskonale opracowane estetycznie będzie ozdobą na półce. Bez problemu mieści w sobie wszystko, co do gry potrzebne. Na pewno zmieści się też do każdego plecaka ;)

Plansza – prawdziwe cudo. Przypomina obraz głównego monitora w centrum dowodzenia. Charakterystyczne poziome prążki nadają jej cech obrazu ekranowego. Podobne wrażenie ma się oglądając karty komend. Plansza jest niezwykle funkcjonalna, nie wymaga stołu ponadprzeciętnych rozmiarów a jednocześnie bez najmniejszego problemu pomieści jednostki bojowe nawet podczas eskalacji zbrojeń. Terytoria mają czytelne granice – wbrew pozorom bardzo istotna sprawa.

Plansza podzielona jest na 42 terytoria lądowe i 13 obszarów kolonii morskich (miast na dnie oceanów). Polem gry jest również Księżyc – kolejnych 14 obszarów. Okrągłą planszę Księżyca układa się obok planszy głównej. Obszary pogrupowane są w jednolite kolorystycznie kontynenty (6) kolonie morskie (5) i kolonie księżycowe (3). Stan liczebny terytoriów posiadanych przez każdego gracza na bieżąco oznacza się w tabeli Army Status Report, która przelicza zdobyte terytoria na liczbę MODów i punktów energii przysługujących każdemu z graczy. Bardzo ważną rolę w grze odgrywają karty komend (command card). Jest ich pięć typów: Diplomatic, Land, Naval, Lunar, Nuclear. Można je kupić w czasie rozgrywki i użyć w dowolnym momencie, płacąc koszt aktywacji. Pełnią rolę uatrakcyjniacza, ich działanie jest bardzo zróżnicowane i nadspodziewanie przydatne.

Całość uzupełnia garść figurek dla każdego gracza. Mamy do dyspozycji całą rzeszę MODów (MOD 1-0, MOD 3-0, MOD 5-0) pięciu dowódców takich jak karty komend (Diplomat Comander , Land Comander, Naval Comander, Lunar Comander i Nuclear Comander) oraz cztery stacje kosmiczne. Wszystkie plastykowe elementy są porozdzielane i gotowe do gry. Wykonane z sztywnego plastyku o matowej powierzchni, przyjemnie wziąć do ręki takiego miniaturowego MODa. Co ciekawe, figurki dowódców dodatkowo są cieniowane w zagłębieniach modelu błyszczącą farbą – rozwiązanie raczej niespotykane ale efektowe.

Oprócz tego wszystkiego w pudełku znajdziemy kilka pomocniczych żetonów (żetony energii będące walutą płatniczą w świecie przyszłości, żetony kolejności tury, znaczniki dewastacji i znacznik roku) kostki (pięć K6 i pięć K8) oraz instrukcję w czterech językach (angielskim, niemieckim, hiszpańskim i francuskim).

Początek rozgrywki

Na początku losuje się cztery zdewastowane terytoria lądowe i umieszcza na nich żeton dewastacji, zostają one zupełnie wykluczone z gry. W ten sposób za każdym razem mamy trochę inny wariant planszy.

Następnie gracze z przysługującej każdemu puli (25 MODów przy pięciu graczach) rozmieszczają na planszy swoje maszyny bojowe w tym także Land Comandera i Dyplomatę oraz jedną stację kosmiczną. Robi się to w ten sposób, że najpierw każdy gracz ustawia po jednym MOD na dowolnych pustych terytoriach lądowych a gdy te zostaną wszystkie zajęte pozostałe MODy dokłada się do już postawionych tworząc zgrupowania.

W tym momencie można również spożytkować przysługującą energię kupując karty komend albo któregoś z pozostałych dowódców. Po licytacji kolejności tury, rozpoczyna się wojna, która trwać będzie pięć lat.

Serce gry czyli walka

Schemat rozstrzygania starcia jest niezwykle prosty i zarazem dynamiczny. Atakuje się sąsiednie terytorium przeciwnika masą wojsk – zgrupowaniem. Właściwie nie ma specjalizacji jednostek, liczy się przewaga liczebna (tak jak w RISK classic) MODy 5-0 i 3-0 stanowią „większe” nominały i w każdym momencie można je wymienić na pojedyncze MOD 1-0. Podczas inwazji atakujący i broniący rzuca kostkami. Liczba kostek użytych do Ataku/Obrony uzależniona jest od liczby jednostek na terytoriach, ale najczęściej atakujący używa 3-ech a broniący 2-óch (czasami mniej, ale nigdy więcej). Porównuje się dwa największe wyniki atakującego do dwóch wyników broniącego- parami. Każda para oznacza stratę jednego MODa po którejś ze ston. Remis oznacza stratę po stronie atakującego.

Stracone MODy usuwa się a atak powtarza, do momentu aż któraś ze stron wyczerpie zasób MODów na danym terytorium lub aż atakujący zrezygnuje z inwazji i się wycofa. Po udanej inwazji na jedno terytorium można iść dalej i atakować tą samą grupą następne terytoria. Ograniczeniem może być konieczność pozostawienia jednego MOD na każdym opuszczanym terytorium (nie można pozostawić terytorium zupełnie pustego) no i ponoszone straty. Przy czym straty nie muszą być wcale duże, nikt nie jest w stanie ubezpieczać wszystkich swoich terytoriów, niektóre muszą zostać nie pilnowane (z jednym MOD) dlatego jeśli jest taka możliwość atakuje się terytoria nie chronione. Przy takim wariancie ataku broniący używa tylko jednej K6.

To niesamowite, ale seria takich inwazji grupą kilkunastu MOD potrafi dosłownie przeorać całe kontynenty diametralnie zmieniając sytuację na planszy; w jednej chwili! Jako przykład dość powiedzieć, że podczas jednego roku (czyli  w ciągu jednej tury) gracz atakując z kolonii na Atlantyku, przeszedł przez Afrykę, kolonię na Oceanie Indyjskim i zdobył stację kosmiczną wraz z dowództwem (!) w Australii. Gracz w Australii zupełnie się tego nie spodziewał i ubezpieczał w tym czasie przejście z Azji.

Rola dowódców

Specjalną rolę odgrywają dowódcy. Każdy dowódca podczas ataku używa kości 8-śmio ściennej (K8), ale tylko pod warunkiem, że atakuje z/na terytorium odpowiednie do jego funkcji. Na przykład Naval comander użyje K8, jeśli atakuje „z” lub „na” terytorium podmorskie. Drobna acz istotna uwaga – jeśli dowódca atakuje i poniesie porażkę zamiast niego usuwa się jednego MOD.

Poza tym Dowódcy pełnią jeszcze jedną bardzo ważną rolę. Umożliwiają atakowanie w ogóle. To znaczy, że aby móc atakować np.  Księżyc trzeba mieć w grze LunarComandera, aby móc atakować terytoria lądowe trzeba mieć LandComandera, a NavalComandera aby atakować kolonie morskie (przy czym trzeba ich mieć w ogóle w grze nie koniecznie na terytorium na jakim toczy się starcie). Przez to Dowódcy stają się jednostkami strategicznymi, świetnie pomagają w atakach, z drugiej strony strata któregoś z nich powoduje niemożność podejmowania jakichkolwiek działań na odpowiadających mu terytoriach oraz zagrywania odpowiadających mu kart komend. Udany atak na dowództwo przeciwnika może sparaliżować jego działania.

Stacje kosmiczne i Księżyc

Podstawową funkcją stacji kosmicznych jest komunikacja z Księżycem. To właśnie z terytorium ze stacją kosmiczną można wysłać inwazję na Księżyc (a potem wrócić). Poza tym stanowią fortyfikacje, broniący Stacji kosmicznej zawsze używa K8 nawet, jeśli broni się tylko MODami. Działania wojenne na Księżycu prowadzi się dokładnie tak jak na lądzie i nie ma w tym zakresie różnicy.

Co warto zmienić

W grze każdy gracz ma do dyspozycji tylko jedną turę ataku w swojej kolejce, tzn. wykonuje wszystkie swoje inwazje, na jakie ma ochotę, następnie inwazje wykonuje następny gracz. Ostatni z graczy kończy rok. Nie bez znaczenia jest tutaj kolejność, w jakiej gracze dokonują swoich inwazji i stąd bardzo ważna może być licytacja pierwszeństwa na początku roku. Z drugiej strony fakt niemożności ripostowania na działania przeciwnika może być irytujący. I tego dotyczy jedyna zmiana, którą wprowadziliśmy do gry.

UWAGA: Kolejność ataków podczas naszych rozgrywek wykonywana była zgodnie z wylicytowaną kolejnością, ale po ataku ostatniego gracza prawo do atakowania wracało znowu do pierwszego gracza i fazę ataku wszyscy powtarzali, tak w kółko do momentu aż wszyscy gracze stwierdzą, że nie mają ochoty albo możliwości atakowania. Można wstrzymać część wojsk na później, popatrzeć, co robią inni i zareagować w drugiej rundzie tej samej fazy ataku. Dzięki temu gra zrobiła się bardziej interakcyjna, każdy miał możliwość odpowiedzi jeszcze w tym samym roku i nikt nie mógł się czuć bezkarny, zwłaszcza ostatni gracz w kolejności.

Uważam, że taka modyfikacja bardzo dobrze wpłynęła na rozgrywkę uwalniając w dużej mierze przebieg wydarzeń od kolejności graczy bez szkody dla wyważenia gry.

Po bitwie, czyli rozliczenie dochodów

Po dokonaniu wszystkich inwazji rozlicza się punkty za zdobyte terytoria, przelicza się je na nowo rekrutowane MODy i energię. Według tabeli Army Status Report odczytuje się liczbę MODów i energii jaka przysługuje graczowi. Przelicznik nie jest wprost proporcjonalny do liczby opanowanych terytoriów i przy tym jest bardzo skromny. Np: posiadając 14 terytoriów zarobimy 4 MODy i 4 punkty energii. Biorąc pod uwagę ogólną liczbę terytoriów w grze średnio na gracza przypada 13-14 terytoriów, w ten sposób nie da się zarobić na godziwe uzupełnienia.

Dlatego nie bez znaczenia są premie za kontynenty i kolonie opanowane w całości. Gracz posiadający pod kontrolą grupę obszarów o jednakowym kolorze otrzymuje premię od 1 do nawet 7 MODów w zależności od wielkości danego kontynentu/kolonii. Tutaj leży klucz do sukcesu.

Przy czym w ramach premii nie otrzymuje się dodatkowej energii. Przy tym zwracam uwagę, że energii nie da się w żaden sposób zamienić na jednostki MOD.

Za energię za to można kupić nowych dowódców (w tym dowódców wcześniej straconych w grze), karty komend no i należy również zostawić sobie trochę na ewentualny koszt aktywacji kart komend, a także licytację kolejności tury w przyszłym roku.

Wojna trwa pięć lat, wydaje się, że mało, ale jest to akurat tyle ile potrzeba. Pod koniec piątego roku wyłania się zwycięzcę przez podliczenie opanowanych terytoriów i premii za całe kontynenty. Kto ma najwięcej oczywiście wygrywa.

Dwa w jednym

Ponad to autorzy proponują nam rozgrywkę na zasadach RISK classic. Standardowo załączone są pełne zasady RISK clasic, wystarczy zrezygnować z dowódców, kart komend, mapy Księżyca i uznać obszary kolonii morskich za nieistniejące. Terytoria lądowe graniczą ze sobą prawie dokładnie tak samo jak na planszy RISK classic (za wyjątkiem chyba dwóch przypadków, co z resztą autorzy zmodyfikowali z premedytacją uznając, że tak będzie lepiej).

W ten sposób w jednym pudełku mamy dwie gry łatwiejszą klasyczna wersję RISK i nieco bardziej rozwiniętą, do wyboru zależnie od czasu i ochoty.

Podsumowanie

Jednym słowem: gra jest świetna! I to pod każdym względem. Estetyka pieści oko. Mechanizmy gry działają bez zarzutu, są doskonale zbalansowane. Gra jest dynamiczna dzięki prostemu systemowi rozstrzygania starć, przy tym dość agresywna,  konec końców podstawową treścią gry jest bezwzględna walka. Z drugiej strony zapewniona jest delikatna równowaga między graczami, ale należy grać bardzo rozważnie, chwila nieuwagi może drogo kosztować. Trzeba obserwować innych graczy i przede wszystkim przewidywać, myśleć i kombinować.

Wybór optymalnego wariantu, nie jest sprawą prostą. Wydaje się, że łatwo da się opanować całe kontynenty, ale jeszcze łatwiej można wszystko stracić. Nie warto wchodzić w konflikt ze wszystkimi naraz, przyda się stabilny sojusz, ale zdrada jest elementem strategii.

Karty komend doskonale grę uatrakcyjniają. Ich działanie jest różne, umożliwiają wystawienie dodatkowych MODów, przeszkadzają przeciwnikom, ułatwiają atak i obronę, często ratują z opresji. Wszystkie są warte swojej ceny, ale energii zawsze mało, przez co dylematów i trudnych decyzji w grze nie braknie.

Szukanie dziury w całym

Osobiście lubię doszukiwać się błędów i niedoskonałości, w najgorszym razie zawsze znajdzie się coś, co można by zrobić lepiej. Tym razem nie mam zbyt wiele do powiedzenia. Zasada wielokrotnie powtarzanej fazy ataku w roku właściwie, załatwia jedyny problem, jaki może w grze się pojawić. Z resztą nie dla każdego ów „problem” będzie problemem.

Słowo na koniec

Cena gry może odstraszać, chociaż zaskoczeniem nie będzie. Ale… jeśli już ktoś z was decyduje się na zakup gry tego rodzaju, zastanawia się co wybrać, namawiam aby się poważnie zastanowić, sięgnąć głębiej do kieszeni, i zainwestować w RISK2210. Gra jest warta każdej wydanej złotówki! Charakteryzuje się nieprzeciętną wręcz „miodnością”, daje dużo satysfakcji i fanu. Zasady nie są skomplikowane. Świetnie nadaje się dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z grami planszowymi, ale niejednego doświadczonego stratega przyprawi o poważny ból głowy.

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w serwisie Gry-Planszowe.pl.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings