Każdy gracz wie, że gry są drogie, szczególnie te sprowadzane z zagranicy. Dodatkowo w Polsce wychodzi bardzo mało gier, a my chcemy grać i to w coś nowego. Chciałem w kilku artykułach opisać gry, które mogą być „wydane” własnym sumptem za niewielkie pieniądze. Na wstępie zaznaczam, że nie chcę nikogo zachęcać do łamania praw autorskich. Gry które będę polecał są udostępnione na stronach internetowych wydawców, lub wystarczająco stare, by jakiekolwiek prawa wygasły.
Przygotowanie
Na początku chciałem opisać kilka technik, które pomogą w wydaniu naszej własnej gry.Wiadomości poniżej zawarte to moje własne doświadczenia oraz uczestników forum.
Możemy założyć, że mamy do czynienia z dwoma rodzajami gier.
papierowymi – to te, których elementy oparte są na papierze, a więc wszelkiego rodzaju karcianki, gry z planszami papierowymi i dodatkowymi elementami. Często potrzebujemy do nich pionów (można wykorzystać z dowolnych starych gier), kostki (te są chyba w każdym domu) itp. Przykładem mogą być: Age of Heroes, Cronberg, Surakarta, Hex, Go…
pozostałymi – gry w skład których wchodzą specjalne elementy drewniane, plastikowe – np. Pylos, Quorridor, Twilight Imperium :)
Te pierwsze są oczywiście dużo prostsze do wykonania. Często wystarczy papier, klej, nożyczki, kredki itp. W przypadku tych drugich możemy wykorzystać zamienniki. W moim posiadaniu jest chyba jedna z najoryginalniejszych wersji Pylos’a z kulkami od… komputerowych myszek ;-)
Zakładamy, że grę mamy w postaci elektronicznej udostępnionej przez jakiegoś wydawcę. Musimy oczywiście ją wydrukować. Na szczęście w dzisiejszych czasach, większość z nas ma dostęp do drukarek. Na czym drukować i jak będę o tym pisał w zależności od gry.
Zaczynamy
Chciałem zacząć od bardzo prostej gry – Surakarty, do jej wykonania potrzebujemy:• jedną kartkę papieru – A4• 24 żetony w dwu kolorach po 12
Papier potrzebny jest na zrobienie planszy. Ponieważ jest to mała plansza możemy zrobić ją na kilka sposobów. Najprostszy to wydruk na zwykłej! kartce papieru, a następnie laminowanie. Wydruk powinien być kolorowy. Na wydruku czarno-białym również da się zagrać, ale czytelniejsza i wygodniejsza będzie kolorowa plansza.
W przypadku tej gry polecam laminowanie, by plansza była śliska. Dlaczego ?? wyjaśnione będzie to przy zasadach gry. Można wydrukować ją również na grubszym kartonie. Może być to papier wizytówkowy, ale najlepiej gładki. Wydrukowaną planszę na grubszym papierze możemy nakleić na karton. Tu uwaga. Jeśli decydujemy się na podklejenie powinniśmy użyć klejów wodoodpornych, które po wyschnięciu nie chłoną wilgoci, przez co nie odkształcają podklejonych elementów. Mogą to być wikol, butapren, biały UHU (informacje z wątku dot. samoróbek).
Planszę możemy wydrukować również na kartonie samoprzylepnym a ten z kolei nakleić na grubszy karton.
Gotową planszę możemy okleić samoprzylepną folią (koszt około 5 zł za metr bieżący) lub pokryć lakierem. W tym ostatnim przypadku nie mam doświadczenia, słyszałem jedynie, że lakier z czasem się ściera.
Plansza gotowa do wydruku w formacie PDF i CDR dostępna jest na końcu artykułu.
Wersja CDR (Corel Draw 7) dla tych, którzy będą chcieli zrobić np. większą planszę.
Żetony potrzebne do gry powinny mieć średnicę około 1 cm. Mogą do tego służyć pionki z gier np. halmy, lub … guziki. Lepiej gra się płaskimi pionami (dlaczego? – w instrukcji ;-) ). W mojej wersji używam szklanych znaczników dostępnych w sieci IKEA.
Zasady
Surakarta to tradycyjna gra pochodząca z wyspy Java (Indonezja). Nazwa pochodzi od najważniejszego miasta na tej wyspie.
Plansza zbudowana jest z sześciu pionowych i poziomych linii. Zakończenia linii połączone są tworząc koła (jak na rysunku). Każdy z graczy posiada 12 pionów, które ustawia na przecięciach linii naprzeciwko siebie. Ustawienia początkowe wyglądają jak poniżej:
Celem gry jest zbicie wszystkich pionów przeciwnika.
Przebieg gry.Każdy gracz wykonuje jeden ruch w swojej kolejce (nie wolno zrezygnować z ruchu).
Przesunięcie.Pionek może być przesunięty o jedno pole w każdym kierunku (poziomo, pionowo, ukośnie) pomiędzy dwoma nie zajętymi przecięciami. W czasie przesunięcia (bez bicia) nie wolno przeskoczyć ani wejść na inny pionek.
Bicie.Polega na takim przesunięciu pionka wzdłuż linii, aby „wylądował” on na żetonie przeciwnika. Pion przeciwnika zostaje zdjęty z planszy. W czasie przesunięcia pionka którym chcemy zbić przeciwnika, nasz pion MUSI poruszyć się po co najmniej jednym z ośmiu łuków. Droga zbicia musi być wolna, nie może na niej znajdywać się żaden pion. Pion zbijający może w trakcie swojego ruchu przemieszczać się poprzez kilka łuków.
Poniższy przykłady prezentujące takie bicia.
Cel gry:
Wygrywa ten, kto zbije pionki przeciwnika.
Zasady są proste. Poruszanie po łukach dodaje grze element radości. Właśnie dlatego plansza powinna być gładka, piony niskie, by lepszy i łatwiejszy był element przesuwania. Miła logiczna gra, którą bardzo lubią dzieci (te krążenie po łukach). Polecam.
Istnieje także możliwość zagrania w Surakartę on-line pod tym adresem.
surakarta.pdf [845.17 kB] – Pobierz plik
surakarta.cdr [270.88 kB] – Pobierz plik
Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w serwisie Gry-Planszowe.pl.
Jak Wam się podobaja pomysł na taką serię artykułów? Zaczynając od prostych, chcielibyśmy zaprezentować kilka ciekawych gier, które każdy może wykonać i przetestować w domu. Będą to tytuły, to których „stworzenia” domowymi sposobami nie trzeba dużych nakładów ani specjalnych umiejętności – a do rozgrywki wystarczą rzeczy, które każdy z nas ma w domu.
No tylko jedno można powiedzieć – pomysł rewelacyjny.
Fajny pomysł! Popieram takie inicjatywy! Fajnie pograć w coś fajnego tanio! Może następnym razem coś innego. Ale dalej prostota i taniocha!
Bardzo miły pomysł :) Ja się jeszcze zastanawiam nad tym, aby co tydzień nie publikować zagadki logicznej albo zagadki opartej na jakiejś grze. Co Wy na to?
Pomysł dobry tylko czy uda się go zrealizować. Galakta miała już takie palny i nie udało jej sie dociągnąc go do 3 edycji :/
Z jednej strony tak, próbowali, z drugiej strony, jeśli wydawnictwo nie ma na to czasu albo energii, kończy się na słomianym zapale. Tu mówimy o zabawie we wspólnym gronie — jeden wymyśla dla wszystkich :) zresztą, mam jeszcze parę pomysłów na tego rodzaju sprawy, jak zagadki, ale muszę je najpierw sprawdzić (trochę czasu mało ostatnimi czasy).
jak dla mnie pomysł z takimi artykułami, a także zagadkami – zabawami, jest po prostu świetny.
I bardzo ożywiłby także tę stronę / to Forum, co na pewno nie zaszkodzi planszówkom z karciankami :).
Że już nie wspomnę że m.in. dzięki takiemu wątkowi na Forum (gry dwuosobowe) znalazłem super grę… i rozwijam zainteresowanie planszówkami w całej rodzince.
POzdrawiam
Ja jestem za, pomysł jest na +, ale tutaj stoi zagadnienie, czy mój „leniwiec” pozwoli mi nad takim czymś popracować :) Jeszcze, żeby gry były troszkę bardziej skomplikowane…
I jeszcze ktoś to w końcu musi robić(artykuły)…