Rush Hour – Thinkfun
Ten tekst przeczytasz w 3 minut

Wszystko zaczęło się od ostatniego Planszówkonu. W niedzielę podczas rozgrywki w Key Largo dosiadł się Cieślik, współwłaściciel sklepu Gryf i zaczęliśmy rozmawiać o tym w co ostatnio grał. Padła tutaj tajemnicza dla mnie nazwa Thinkfun. Tajemnicza ponieważ niespecjalnie orientuję się w łamigłówkach. Cieślik był trochę zdziwiony moją ignorancją, ale kontynuował. Opowiadał o poszczególnych tytułach, które pojawiły się w jego ofercie i sprawiają mu dużo frajdy. Słuchałem to go jednym uchem, to drugim kontrolowałem przebieg rozgrywki w Key Largo. Jednak w pamięci zapisały się dwa skojarzenia – Thinkfun i fajne.

Drugi bodziec przyszedł już z informacji na www.gry-planszowe.pl. Firma Logorajd, będąca partnerem amerykańskiej firmy Thinkfun rzuciła na nasz rynek ich pierwsze produkcje i można je już dostać w niektórych sklepach. Komentarze osób, które przy nich się bawiły były na tyle pozytywne, że stwierdziłem, że warto zainteresować się tematem szerzej. Przejrzałem stronę polskiego i amerykańskiego producenta. Poczytałem opinie w sieci. Tak, podejrzenia się potwierdzały – te łamigłówki mogły trafić w moje preferencje. Fajnie, kolorowo i optymistycznie wykonane. Wzbogacone o jakiś sensowny temat przekształcający suche przesuwanie paru klocków na przykład w wyjazd samochodem z parkingu w godzinach szczytu. Podobają mi się takie życiowe łamigłówki w odróżnieniu od tych zimnych z serii Cast :)

Padła wreszcie decyzja – spróbuję jedną z nich. Może też żonie się spodoba. Wybór padł na Rush Hour, czyli przed chwilą wspomniane wydostanie się czerwonym samochodem z zatłoczonego parkingu. Pierwsze wrażenie potwierdziło komentarze o ładnym wykonaniu. Kolorowe, plastikowe, ładnie wyprofilowane samochody. Przemyślnie skonstruowana „plansza” o budowie wyspecjalizowanej do ewentualnych podróży.

Przygotowanie do zabawy zajmuje tylko chwilę. Mała szufladka zawiera 40 zadań o różnym poziomie trudności. Wyciągamy z szufladki dane zadanie i umieszczamy je w specjalnym otworze, tak, że mamy je cały czas przed sobą. Następnie umieszczamy samochody i ciężarówki w pozycji startowej i do roboty! Zasady są banalnie proste. Trzeba przeprowadzić czerwony samochód przez wyjazd na planszy. Aby to zrobić musimy usuwać mu z drogi inne pojazdy. Każdy z nich można przesuwać albo tylko w pionie albo tylko w poziomie. Człowiek w dzieciństwie miał styczność z mnóstwem łamigłówek opartej na tej zasadzie, ale całe wykonanie Rush Hour i zabawna tematyka sprawia, że potrafi być to wciągające. Zapomina się, że pomysł nie jest wcale nowatorski.

I tak sobie teraz każdą krótką przerwę wypełniam jakimś zadaniem z Rush Hour. Gdy czekam aż woda się zagotuje, gdy na komputerze coś się przetwarza, gdy za chwilę mają goście przyjść, w każdym z takich momentów siadam i ustawiam samochodziki. Wcześniej bym pewnie włączył telewizję albo coś obejrzał na Internecie bo nic sensownego nie da się zrobić w ciągu 5 czy 10 minut. A teraz mam od tego zabawkę od Thinkfun. Sprawdza się znakomicie w takich sytuacjach.

Oczywiście nie sądzę żeby starczyło to na jakoś specjalnie długo. Zadań jest 40 w czterech różnych poziomach trudności: początkujący, średniozaawansowany, zaawansowany i ekspert. W każdej kategorii po 10. Pierwsze 20 robi się prawie z automatu, są dość proste. Trochę więcej czasu zajmuje poziom zaawansowany, ale też nie ma co przesadzać. Jeżeli podejdziemy do nich z zaangażowaniem to wielkim wyzwaniem nie są, choć przyjemność w rozwiązywaniu sprawiają – to bez dwóch zdań. Z eksperta na razie zdążyłem tylko 3 rozwiązać, trochę trzeba pogłówkować, ale też wybitnie trudne nie są. Tak więc czy opłaca się coś takiego za aż około 50 złotych?

Moim zdaniem jak najbardziej. Sprawiają dużo frajdy, zadania można spokojnie powtarzać, nawet kilkakrotnie. Wszystkich szczegółów rozwiązania się raczej nie zapamięta. Ale co najważniejsze Rush Hour bardzo spodobał się Alicji i też przy nim wytrwale majstruje. Ma momenty zupełnego nic nie robienia, gdy po karmieniu oczekuje aż dziecku się odbije albo je usupia :). I co wtedy? Wtedy właśnie jedną ręką wydostaje czerwone auto z parkingu jak na załączonym poniżej obrazku.

Polecam pomimo wysokiej ceny w stosunku do długości zabawy i sam przymierzam się do kolejnych produkcji z kolekcji Thinkfun. Następny pewnie będzie TipOver albo River Crossing. Warto jeszcze dodać, że Rush Hour doczekał się trzech dodatków z zadaniami oraz dwóch klonów gdzie pociągi albo zwierzęta zastąpiły samochody.

5 komentarzy

  1. Avatar
    Jacek Nowak (ja_n)

    Potestowałem sobie wszystkie trzy łamigłówki w wersji online na stronie producenta. I muszę powiedzieć, że Rush Hour i River Crossing nie zrobiły na mnie wielkiego wrażenia. Za to Tip Over bardzo mi się spodobała. Pomysłowa i skomplikowana, zadania są stworzone z polotem. Gdybym miał kupować, zacząłbym od tej właśnie.

  2. Avatar

    Gra moim zdaniem dużo traci w wersji on-line. Fajnie się przesuwa w realu te samochodziki :)

  3. Avatar

    Chętnie bym sie w coś takiego pobawił, ale boję się, że w dwa dni rozwiążę wszystkie zadania i zapamiętam rozwiązania lub stworzę algorytm rowiązywania. Chętnie sprawdzę, że to nieprawda, tzn. chętnie bym pożyczył tak na tydzień.

  4. Avatar

    Dwa dni w zupełności wystarczą, żeby wszystko rozwiązać. Jest też oczywiście algorytm, który pozwala szybciej znajdować rozwiązania, jednak i tak frajda jest. Oczywiście ci pożyczę, nie ma problemu.

  1. Pingback: Katamino

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings