Home | Felietony | Your Friendly Local Game Store

Your Friendly Local Game Store
Ten tekst przeczytasz w 2 minut

FLGS to skrót mało znany w Polsce, wśród zachodnich graczy oznaczający po prostu lokalny sklep z grami planszowymi.

W serwisie BoardGameGeek kilka dni temu rozpętała się ciekawa dyskusja (dzięki Rockford za linka na forum, a ja zachęcam do lektury wątku) na temat zjawiska tzw. fixed-pricing (ustalanie przez wydawcę lub dystrybutora sztywnej ceny detalicznej) oraz roli lokalnych sklepów z grami planszowymi dla rozwoju naszego hobby.

Trzeba pamiętać, że w USA większość sklepów z grami to nie tylko powierzchnia handlowa, ale także spore miejsce do grania, organizowanie wieczorów z grami, prezentacji, itp. Niestety, sytuacja tych ich właścicieli dramatycznie pogarsza się od kilku lat – głównie za sprawą sklepów internetowych, które oferują gry taniej czasem nawet o 30%.

Fixed-pricing pozwala tym sklepom na konkurencję ze sklepami online na innych płaszczyznach niż tylko cena – jakość obsługi, pomoc przy wyborze, miejsce do przetestowania gry, itp. Oczywiście odbija się to na cenach tych gier – sugerowana cena detaliczna jest często sporo wyższa od tej, po jakie grę można by kupić gdyby była dostępna na normalnych warunkach.

Stąd opór wielu miłośników planszówek przeciwko fixed-pricing – wielu z nich uważa, że FLGS nie dostarcza żadne wartości dodanej, internet (przede wszystkim serwis BGG) „wie więcej” i „doradzi lepiej” niż dowolny sprzedawca.

Z drugiej strony – to FLGS zacęca nowe osoby do zainteresowania się planszówkami, podtrzymuje to zainteresowanie, dostarcza nowości – w ten sposób grono miłośników planszówek powiększa się, co jest dobre dla wszystkich (autorów, wydawców, dystrybutorów, ale także klientów).

W Polsce sytuacja rozwinęła się trochę inaczej – stacjonarnych sklepów z grami planszowymi w zasadzie nie było, pojawiły się dopiero po sukcesie sklepów internetowych. Wiele z nich powstało w centrach handlowych (m.in warszawska sieć Graal), gdzie sporo klientów trafia „z ulicy”, będąc akurat na zakupach w okolicy – ich rola w propagowaniu naszego hobby wydaje się być niepodważalna.

Zdecydowanie większa jest też u nas rola dystrybutorów, którzy przede wszystkim sprowadzają gry z zagranicy (na co niewielki sklep nigdy nie będzie mógł sobie pozwolić), jednak wobec rosnącej lawinowo liczbie tytułów w naszym języku – ta rola będzie jednak coraz bardziej zmniejszać się na rzecz roli wydawcy polskich edycji tych gier.

Tak jak zauważają użytkownicy BGG, marginalizuje się coraz bardziej rola informacji w sklepie – czy to stacjonarnym czy nawet internetowym. Dla w miarę zaawansowanego miłośnika gier planszowych (znającego już kilka tytułów) – najlepszą i najpełniejszą informacją będzie i tak to, co znajdzie w serwisie BoardGameGeek. Na stronie sklepu online w zasadzie mógłby być tylko link, a w sklepie stacjonarnym – terminal.

Zdaje się, że w ciągu paru lat, tak jak w USA, pozostanie więc tylko czynnik cenowy (sklepy online) lub „friendly” (sklepy lokalne – miejsce do grania, organizacja eventów, itd.). Który z nich zwycięży? Czy może pozostaną w jakiejś koegzystencji? A może oba kanały sprzedaży staną się zupełnym przeżytkiem i autorzy sami będą sprzedawali swoje gry na swoich stronach internetowych?

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w serwisie Gry-Planszowe.pl.

3 komentarze

  1. Avatar

    Bardzo fajny tekst!

  2. Michal Stajszczak
    Michal Stajszczak

    Dwa uzupełnienia:
    1. Sklepów, które mozna zaliczać do kategorii FLGS, było w Ameryce kilka lat temu ok. 5000. Nawet jak każdy taki sklep sprzedał kilka egzemplarzy jednego tytułu, to w sumie były dla mniejszych wydawnictw istotnym rynkiem zbytu. (Dla takich firm jak Hasbro, istotna była zawsze sprzedaż w sieci Toys’R’Us lub WalMart.)
    2. W Warszawie było kilka sklepów specjalistycznych jeszcze przed epoką internetu. Niestety działały dość krótko. Było też kilka sklepów, które sprzedawały także inne artykuły, ale miały wydzielone stoiska z planszówkami. Np. Księgarnia „U Izy”

  3. Avatar

    Niektóre lokalne sklepy same są sobie winne, zamykając podwoje o 18-tej( teraz trochę lepiej z tym podobno), promując wciąż nowe gry zapominają o ekipach zgromadzonych wokół wcześniejszych tytułów ( nie mówię oczywiście o Mtg czy bitewniakach) szukając wciąż nowych klientów zapominają o stałych bywalcach, którzy w końcu znajdą sobie inne miejsca, choćby w internecie. Tak ze sklepu, który mam na miejscu trafiłem do sklepu internetowego, który umie przywiązać do siebie klienta. Inna sprawą jest, że dużo lokalnych sklepów to małe klitki, gdy jeszcze zajdzie tam zgraja „magicowców”, to na prawdę lepiej poszukać dobrego pubu z obszernymi stołami i litrowymi kuflami:)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings