Home | Felietony | Monopoly rozpala wyobraźnię

Monopoly rozpala wyobraźnię
Ten tekst przeczytasz w 2 minut

Dlaczego musimy zastanawiać się jak przekonać graczy w Monopol do innych gier? Może lepiej zostawić ich w spokoju? Może poprostu to pierwszy krok do innych gier? A może to fajna gra?

Piątkowe szkolenie w Warszawie i podróż pociągiem niesie ze sobą wiele dobrego. Po pierwsze człowiek może odetchnąć wiedząc, że właściwie już o 8.00 w piątek rozpoczął się weekend (mimo tego, że szkolenie w siedzibie producenta sprzętu komputerowego nie zawsze jest wydarzeniem interesującym) po drugie czas spędzony w podróży można wykorzystać do przesłuchania kilku (3) odcinków swojej ulubionej audycji internetowej. W 28 odcinku Planszostacji usłyszałem bardzo ciekawą dyskusję, w której Pancho wraz z ekipą zastanawiali się czy ludzi grających w Monopol przekonywać do grania w inne gry. Sam nie jestem fanem Monopolu, ale z drugiej strony jest to gra o tyle godna uwagi, że jako jeden z niewielu produktów planszówkowych jest produktem globalnym – znanym na całym świecie. Potrafię wyobrazić sobie miejsce, w którym ludzie nie znają gry Osadnicy z Catanu lub Ticket to Ride jednak mimo najszerszych chęci nie umiem tego zrobić myśląc o Monopoly.

Z całej audycji wynikało jasno, że ekipa czuje do Monopolu coś, czego nie określiłbym jako przyjaźń. Rozsądna konkluzja kończąca dyskusję była według mnie podyktowana raczej czymś na kształt kurtuazji w właściwie każdej wypowiedzi dało się słyszeć niechęć do produktu Hasbro. Jednak jest coś, co mnie zaskoczyło a co mógłbym określić słowami: Adam „Folko” Kałuża głos rozsądku w Twoim odtwarzaczu mp3. Nie pierwszy raz zgadzam się z Folko – gry planszowe są dla ludzi i przede wszystkim służą im do zabawy. Jeśli ktoś doskonale bawi się przy Monopoly to, dlaczego mamy mu przeszkadzać proponując coś innego?

Monopoly jest grą, która została sprzedana w … 250 milionach kopii na całym świecie (od roku 1935) co daje jej fantastyczna średnią około 3,4 mln na rok. Jaki jest jej fenomen? Co składa się na popularność tej gry?

Monopol na pewno jest grą: dostępną – ilość egzemplarzy dostępnych w sklepach oraz ilość „klonów” gry jest przeogromna, łatwą – zasady nie stanowią problemu dla zarówno 5 latków jak i starszych graczy, rodzinną – doskonale bawią się przy niej całe pokolenia, działającą na wyobraźnie – kto nie chciałby być właścicielem hoteli rozrzuconych po całym świecie:)

Tak, wiem, jest na rynku jeszcze kilka gier spełniających te same założenia, ale brakuje im jeszcze jednej najważniejszej rzeczy – potężnej machiny marketingowej firmy Hasbro. Ogromnych pieniędzy, które ta firma wpompowała w produkt niewątpliwie będący jej sztandarem. Pieniądze wydane na reklamę gry na całym świecie są pewnie większe niż budżety niejednego państwa i dlatego Monopol nie zniknie i będzie rozwijał się dalej. Zgadzam się, że mechanika Monopoly w dzisiejszym świecie nowoczesnych gier planszowych nie jest czymś szczególnym, ale bądźmy szczerzy – kto ze zwykłych wyjadaczy chleba przejmuje się mechaniką? Liczy się przede wszystkim dobra zabawa płynąca z rozgrywki lub/i ze spotkania z przyjaciółmi. Inna sprawa, często na forum gry-planszowe.pl pada pytanie, jaka gra jest dobra na początek przygody z planszówkami – dlaczego nie ma to być Monopoly? Gracze, którzy zaczęli od produktu Hasbro mogą zainteresować się innymi pozycjami i w ten sposób dołączyć do grona planszomaniaków.

PS. Przykładem marketingu Hasbro może być kilka rzeczy. Z ciekawszych wymienić można próbę ekranizacja gry planszowej Monopol w reżyseri Ridleya Scotta (nie wiem kto tu jest większą gwiazdą Scott czy Monopoly). Innym sposobem jest na przykład linia butów insprowana Monopoly wyprodukowana przez Reebok’a :).

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w serwisie Gry-Planszowe.pl.

5 komentarzy

  1. Paweł Stefański
    Paweł Stefański

    A po co komuś na forum polecać Monopol? Jak ktoś się zapisał by się dowiedzieć w co warto zagrać, to raczej chce usłyszeć o nowych (dla niego) tytułach, a nie takich, które już zna. A jak sam piszesz Monopol znają praktycznie wszyscy ;)

  2. Michal Stajszczak
    Michal Stajszczak

    Przecież w tekście nie ma nic o polecaniu Monopoly. Ani Max_Starowi ani folko nie chodziło o to, by Monopoly komukolwiek polecać. Od tego jest machina marketingowa Hasbro. Chodziło raczej o to, by nie reagować agresywnie na wszelkie wzmianki o Monopoly i nie traktować grających w Monop[oly osób jako godnych politowania zacofańców.

  3. Avatar
    Jarosław Czaja

    Inna sprawa, często na forum gry-planszowe.pl pada pytanie, jaka gra jest dobra na początek przygody z planszówkami – dlaczego nie ma to być Monopoly

    Ja rozumiem to jako zachętę do polecania.

  4. Avatar
    Jarosław Czaja

    W ogóle zgadzam się ze Sztefanem. Poza tym chciałbym się jeszcze odnieść do jednego fragmentu tekstu:

    Zgadzam się, że mechanika Monopoly w dzisiejszym świecie nowoczesnych gier planszowych nie jest czymś szczególnym, ale bądźmy szczerzy – kto ze zwykłych wyjadaczy chleba przejmuje się mechaniką? Liczy się przede wszystkim dobra zabawa płynąca z rozgrywki lub/i ze spotkania z przyjaciółmi.

    W powyższym stwierdzeniu jest pewna pułapka, bo moim zdaniem, czym lepsza mechanika (rozumiana szeroko), tym lepsza zabawa. Zapominasz Maćku o tej, bardzo ważnej zależności. Przecież czym bardziej grywalna jest gra (dobra mechanika, balans, itd.), tym bardziej gracze się angażują, rywalizują, zżywają ze sobą i w efekcie jest lepsza zabawa. A także większa szansa, że gracze będą chcieli zagrać ponownie. Słaba gra może wszystkich zniechęcić i zanudzić i w efekcie popsuć przyjemność ze wspólnego spotkania. To już lepiej kupić butelkę wina i sobie przy nim porozmawiać.
    Zauważ, że powszechne, słabe opinie przeciętnych „wyjadaczy chleba” o grach planszowych z czegoś wynikają. Czemu przeciętny dorosły człowiek uważa, że gry planszowe są dla dzieci i generalnie polegają na rzucaniu kostką i przesuwaniu pionka i jakoś nie wspomina, że przy tym jest wspaniała zabawa?
    Jedna z osób chodzących na warszawskie spotkania powiedziała, że rodzicom nie mówi, że chodzi grać w planszówki, tylko że np. idzie pić z kolegami. Dlaczego? Bo rodzice by w granie w planszówki nie uwierzyli i pomyśleli by, że to jakaś ściema, że ich dorosłe dziecko chodzi sobie porzucać kostką.

    Ponadto, w Twoim fragmencie tekstu jest pewne lekceważenie przeciętnego klienta i zakładanie, że wszystko o czym marzy, to przeciętny, słaby i niewymagający intelektualnego wysiłku produkt. A życie pokazuje, że tak nie jest. Inaczej wiele bardziej wymagających produktów (gier, filmów, książek itd.) nie zdobywałoby tak dużej popularności.

    Nie chcę absolutnie powiedzieć, że przy Monopoly nie można się dobrze bawić, a kto w tę grę gra jest głupi. Tylko skoro jest tyle gier, które są uważane przez wielu za lepsze, to czemu ich nie pokazać innym? A potem niech sami sobie zdecydują, czy dalej tak lubią Monopoly, czy jednak wolą nowsze tytuły. Nie ma sensu popadać w skrajność i udawać, że jest Monopoly to świetną eurogrą, dobra na początek planszówkowej przygody. Bo do eurogier ten tytuł wyraźnie się nie zalicza.

  5. Avatar

    Zwracam uwagę, że pierwszy obrazek nie jest planszą do „Monopoly”, natomiast pochodzi z gry „The Landlord’s Game” z roku 1904. Jest to często pomijana historia, ale „Monopoly” jest tylko klonem. Oryginalny pomysł pochodzi od J. Maggie, która stworzyła grę, jako swego rodzaju ilustrację teorii ekonomicznych Henry’ego Georga.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings