Modern Art – marszand czy buchalter? [Współpraca reklamowa z REBEL.PL] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Chociaż wielu z Was w to nie uwierzy dawno, dawno temu dr Reiner Knizia był początkującym projektantem gier planszowych. Miał, tak jak i dzisiaj, głowę pełną liczb ale wtedy sąsiadowały one jeszcze z mnóstwem nowatorskich, wspaniałych planszowych pomysłów. Pomysłów na gry licytacyjne miał już wówczas tak dużo, że nie mogąc się zdecydować na jeden rodzaj aukcji w swojej pierwszej grze tego typu połączył kilka. Połączenie to było tak udane jak udane bywają kolekcje, w skład których wchodzą dzieła malarzy reprezentujących zupełnie różne szkoły. Od kiedy Modern Art zdobyła prestiżową nagrodę Deutscher Spiele Preis na świecie pojawiło się wiele jej wydań. Dzięki wydawnictwu Rebel.pl od niedawna możemy także cieszyć się polską wersją gry, podczas której wcielamy się w marszandów, którzy poprzez zakup i sprzedaż obrazów starają się zarobić jak najwięcej.

Płótna i blejtramy.

W pudełku znajdziemy:

dzieła mojego ulubionego malarza

dzieła mojego ulubionego malarza

– planszę służącą do zaznaczania wartości prac poszczególnych artystów w każdym z czterech składających się na pełną grę sezonów
– 70 kart obrazów przedstawiających dzieła 5 malarzy (od 12 do 16 pozycji każdego z artystów)
– zasłonki, za którymi gracze ukrywają posiadane pieniądze
– kartonowe żetony pieniędzy w nominałach od 1 do 100 (tysięcy) euro
– znaczniki wartości prac – 4 komplety (+1 zapasowy) po 3 sztuki (10,20,30 tys.euro)

Gruntowanie podłoża.

Modern Art jest grą licytacyjną w pełnym tego słowa znaczeniu. Mechanika to wyłącznie aukcje. Gracze kolejno wybierają z ręki obraz, który wystawiają na sprzedaż. Zwycięzca aukcji umieszcza kupiony obraz przed swoją zasłonką płacąc wylicytowaną kwotę organizatorowi aukcji. W każdej aukcji może brać udział także jej organizator i jeśli to właśnie on zaoferuje najwyższą kwotę, musi ją wpłacić do banku.

ikonki aukcji

ikonki aukcji

Ikonki umieszczone na obrazie określają typ aukcji:
– aukcja otwarta najbardziej przypomina prawdziwe aukcje dzieł sztuki – gracze licytują w dowolnej kolejności, a wygrywa ten kto zaproponował największą kwotę w momencie gdy nikt nie chce już więcej licytować
– aukcja jednorazowa – zaczynając od gracza z lewej strony organizatora każdy ma jedną szansę na zalicytowanie, może przebić aktualną ofertę lub spasować; ostatnie słowo należy do osoby wystawiającej obraz na sprzedaż
– aukcja ustalonej ceny – wystawca określa cenę za oferowany obraz – zaczynając od gracza z lewej strony organizatora każdy może obraz za podaną cenę kupić (wtedy aukcja się kończy) lub spasować, jeśli wszyscy spasują wtedy wystawca musi kupić obraz za podaną cenę
– aukcja w ciemno – wszyscy gracze za swoimi zasłonkami ukrywają w dłoniach oferty, które są później równocześnie ujawniane
– aukcja łączona – jeżeli organizator zagra obraz z jej ikonką wtedy może od razu wystawić drugi obraz tego samego artysty, oba obrazy licytowane są wg zasad określonych przez ikonki umieszczone na drugim obrazie; jeśli organizator zagra pojedyńczy obraz z ikoną aukcji łączonej wtedy zaczynając od gracza po jego lewej stronie każdy może dołożyć drugi obraz tego samego malarza przejmując prowadzenie aukcji i wszystkie wynikające z tego korzyści, jeśli jednak nikt drugiego obrazu nie dołoży wtedy pierwszy obraz wystawca otrzymuje za darmo.

W momencie gdy na stole pojawi się piąty obraz danego artysty sezon natychmiast się kończy i obraz nie jest już sprzedawany. Na podstawie ilości wystawionych w sezonie obrazów określana jest wartość dzieł każdego artysty. Im więcej tym wartość wyższa czyli najwartościowsze w danym sezonie są obrazy tego twórcy, którego obraz zakończył sezon. Jeśli w sezonie pojawiła się taka sama ilość obrazów dwóch lub więcej malarzy wtedy wartościowsze są te, których w całej grze jest mniej czyli te, które na planszy wartości obrazów położone są bardziej na lewo.

plansza ze znacznikami wartości

plansza ze znacznikami wartości

Przed rozpoczęciem kolejnego sezonu wszystkie zakupione obrazy muszą być sprzedane przy czym jakiekolwiek pieniądze gracze otrzymają tylko za obrazy trzech najpopularniejszych w danym sezonie artystów. Każde z tych dzieł będzie warte tyle ile wynosi zsumowana wartość znaczników z tego i poprzednich sezonów dla danego artysty.

Marszand i buchalter.

Na początku każdego z trzech pierwszych sezonów gracze otrzymują pewną ilość losowo rozdanych obrazów. Dysponują również dziełami z poprzednich sezonów, których dotąd nie wystawili na aukcję. Dzięki temu mogą oprócz oceniania potencjalnej wartości obrazu w danym sezonie starać się wypromować artystę w dłuższej perspektywie. Oprócz warstwy czysto matematycznej posiada Modern Art bardzo istotną warstwę psychologiczną. W większości moich partii zaobserwowałem, że gracze często ulegają emocjom towarzyszącym prawdziwym aukcjom i przepłacają, zwłaszcza wystawiane przez siebie obrazy. Przy każdej ilości graczy od 3 do 5 gra się trochę inaczej ale Modern Art bardzo dobrze się skaluje. Dodatkowo w instrukcji opisany jest wariant na trzech graczy, w którym każdy po zakończeniu swojej aukcji może odkryć jedno losowo wybrane dzieło, które nie zostaje sprzedane ale liczy się przy określaniu wartości poszczególnych obrazów na zakończenie sezonu. Także ten wariant warto wypróbować. W porównaniu z wcześniejszymi wydaniami, w które miałem okazję grać najnowsza wersja Modern Art, ze względu na grafiki pudełka, zasłonek i monet, prezentuje się zdecydowanie bardziej atrakcyjnie. Mnie również, choć to już rzecz gustu, bardziej podobają się obrazy. Szkoda jedynie, że nie zwiększono ilości monet zwłaszcza o drobniejszych nominałach. W stosunku do poprzednich wydań jest także jedna istotna zmiana reguł. Poprzednio w przypadku gdy do zapoczątkowanej przez jednego gracza aukcji łączonej inny gracz dołożył drugi obraz wpływ ze sprzedaży dzielony był równo pomiędzy nich. W recenzowanej grze, a jest to powrót do oryginalnych zasad opracowanych przez Knizię, cały zysk w takiej sytuacji przypada w udziale drugiemu graczowi. Grałem z zastosowaniem obu wariantów reguł i sądzę, że powrót do korzeni jest decyzją godną pochwały. Przez zagrożenie utratą jakichkolwiek zysków ograniczone zostało zagrywanie pojedynczej karty aukcji łączonej co zmniejsza jednocześnie losowość gry. Ze względu na losowość przydziału obrazów oraz to, że bardzo rzadko wszystkie zostają podczas gry wystawione na aukcje (taka sytuacja może zdarzyć się tylko podczas partii 5-osobowej) Modern Art można zaliczyć do lżejszych gier, znakomicie nadających się do grania rodzinnego (mój 8 -letni syn całkiem nieźle sobie radzi) oraz z początkującymi planszówkowiczami (także sprawdzone). Oczywiście, oprócz posługiwania się podczas gry intuicją warto także trochę policzyć oraz starać się pamiętać ile obrazów poszczególnych malarzy zostało wystawionych w poprzednich sezonach. Proste i dobrze opisane w instrukcji reguły pozwalają bardzo szybko zacząć rozgrywkę, która aż do końcowego podliczania zdobytych fortun trzymać będzie w napięciu.

kolekcja eklektyczna

kolekcja eklektyczna

kolekcja wyspecjalizowana

kolekcja wyspecjalizowana

Pancho
„W Modern Art chciałem zagrać nie dlatego, że lubię sztukę współczesną – bo jej nie lubię – tylko dlatego, że trzeba było poznać jedną z najbardziej znanych gier licytacyjnych. I co? I nic. Kompletnie mnie nie porwało. Nie jest to zła gra, ale też nic co chciałbym powtórzyć.”
ja_n
„Dla mnie to jedna z najlepszych gier opartych na licytacji. Grałem w nią dużo dawno temu, gdy dostępne było wyłącznie strasznie brzydkie wydanie Mayfair, z radością kupiłem śliczną nową edycję i gram w nią nadal. Nigdy jeszcze nie wygrałem, zupełnie nie potrafię grać w Modern Art, ale co z tego? Jeśli przegrywać, to tylko w otoczeniu dzieł sztuki ;-)”
folko
„W Modern Art można grać na dwa sposoby: mozolnie przeliczając pieniądze i okazje oraz… intuicyjnie, dać się ponieść gorączce aukcji. Osobiście wolę ten drugi sposób i mimo że pierwszy prowadzi do zwycięstwa, drugi sprawia mi wiele więcej przyjemności. Miłośnicy gier licytacyjnych muszą z Modern Art się zaznajomić.”


Dziękujemy firmie REBEL.PL za przekazanie gry do recenzji.


 

Ogólna ocena (5/5):

Złożoność gry (3/5):

Oprawa wizualna (5/5):

3 komentarze

  1. Avatar

    Grałem raz, dawno temu. I opinię mam bardzo podobną do Pancho. Jak będzie okazja, to chętnie dam grze ponowną szansę. Ale na wiele raczej nie liczę.

  2. Avatar

    gralem w MA dukrotnie (stare, brzydkie wydanie). obydwie gry w skladzie 4-osobowym.
    raz gralo sie swietnie, z duza doza smiechu. przy drugim podejsciu jeden z graczy zacza liczyc narzucajac ten sposob gry innym. spowodowalo to nagly spadek entuzjazmu i gra stala sie … nudna.

    na powaznie gra sie slabo. gdy humory dopisuja gra bdb. nawet dla mnie – fana abstrakcyjnych gier logicznych :)

  3. Avatar

    Moja opinia jest podobna do opinii Adama i Jacka. Nigdy chyba jeszcze w Modern Art nie wygrałem, ale frajda jaka towarzyszy graniu jest przeogromna. Ostatnio graliśmy wcielając się w role biznesmenów różnych narodowości :) Kto wygrał? To zupełnie nie miało znaczenia, wystarczyła potężna dawka wesołości…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
wordpress_test_cookie

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings