Home | Felietony | Tworzenie gier | Poradnik dla twórców gier – część XIX

Poradnik dla twórców gier – część XIX
Ten tekst przeczytasz w 3 minut

Poradnik

Kontynuując wątek samodzielnego wydawania gry dochodzimy do etapu, gdy gra została już wydrukowana. Co dalej? Oczywiście należy ją sprzedać, ale zanim do tego dojdzie, trzeba ją najpierw gdzieś zmagazynować. Czy wiesz, jaką objętość zajmie 1000 egzemplarzy twojej gry? Jeden z weteranów samodzielnego wydawania opowiadał kiedyś, że 1000 egzemplarzy gry zajęło mu całą wolną od mebli powierzchnię od podłogi do sufitu w living-roomie. Teoretycznie można trzymać gry w piwnicy albo garażu, ale nie jest to polecane, ze względu na ewentualną wilgoć, bardzo źle znoszoną przez papierowe elementy gry.

Aby gra zaczęła się sprzedawać, potrzebna jest poinformowanie o niej potencjalnych klientów. Jeżeli nie masz fury pieniędzy na ogłoszenia prasowe, nie mówiąc o telewizyjnych, powinieneś pomyśleć o promocji. Nawet takie tuzy w branży gier, jak założyciel Wizards of the Coast Peter Adkison czy współtwórca Dungeons & Dragons Gary Gigax, zaczynały od jeżdżenia od sklepu do sklepu w kilku najbliższych stanach i opowiadaniu właścicielom, sprzedawcom i każdemu, kto tylko chciał słuchać, o zaletach swoich gier.

Jeżeli poważnie myślisz o przedstawieniu gry dystrybutorom, właścicielom sklepów i klientom, powinieneś pokazywać ją na targach i konwentach. Największe na świecie targi w branży zabawkowej odbywają się w lutym każdego roku w Nowym Jorku. Jeżeli chciałbyś sprzedać swoją grę sieciom hipermarketów, to jest to z pewnością najlepsze miejsce. Ale początkującemu wydawcy raczej go nie polecam. Po pierwsze wyobraź sobie, ile musi kosztować udział w takich targach i pomnóż tę kwotę przez 3. Po drugie, nawet jeśli tam się znajdziesz, wcale nie jest powiedziane, że ci wielcy kontrahenci zwrócą na ciebie uwagę. Do nich najlepiej można dotrzeć poprzez działających w branży agentów.

Być może najlepszą strategią promocyjną dla początkującego wydawcy jest oparcie się na propagandzie szeptanej. Dobrym miejscem do takich działań jest Gen Con, organizowany w lipcu lub sierpniu w Indianapolis. Uczestnicy tego konwentu to zazwyczaj liderzy lokalnych społeczności graczy z całych Stanów. Dlatego tez wiele firm prezentuje swoje produkty właśnie na Gen Conie, bo jeżeli takim liderom gra się spodoba, opowiedzą o niej po powrocie do domu swoim współgraczom. Wiele firm wręcz rozdaje na Gen Conie swoje nowości, licząc na ich szybkie spopularyzowanie.

W Europie najlepszym miejscem prezentacji są targi w Essen, szczególnie, gdy chcesz nawiązać współpracę z firmami, prowadzącymi dystrybucję na rynku europejskim. Dla przybysza ze Stanów szokujące może być audytorium. O ile w Stanach konwenty zdominowane są przez młodych mężczyzn, w Europie, a szczególnie w Niemczech, rozkład demograficzny graczy jest całkiem inny. Całe rodziny, łącznie z dziadkami i nastoletnimi dziewczynkami, spędzają całe dnie na targach, grając w różne strategiczne gry. Niemcy maję długoletnią tradycję grania w planszówki jako formy rodzinnego spędzania czasu i to właśnie najlepiej widać na targach w Essen.

Jeżeli jedziesz na konwent czy targi jako wystawca, musisz wynająć jakąś powierzchnię i ustawić swoje stoisko (możesz tez wynająć gotowe stoisko od organizatora). Reszta jest całkiem prosta. Ludzie przychodzą, a ty pokazujesz im swoje gry. Staraj się ich zaciekawić, bo wianuszek otaczających twoje stoisko klientów wzbudza zainteresowanie i przyciąga następnych. Na niektórych konwentach można sprzedawać detalicznie gry. Jak dobrze pójdzie, możesz z takiej sprzedaży sfinansować wydatki, poniesione na udział. Jeżeli ci to się uda, to wypada tylko pogratulować. Nie dość, że zrobiłeś sobie i swojemu produktowi promocję, to jeszcze miałeś ją za darmo.

Gdy zdecydujesz się na reklamę w prasie, możesz wybrać jako miejsce publikacji albo czasopisma na temat gier albo związane z tematyką twojej gry. Możesz też próbować wysyłać redakcjom czasopism czy stron internetowych egzemplarze do zrecenzowania. Każda wzmianka o twojej grze daje szansę na to, by klienci zaczęli pytać o nią w sklepach. Może też skłonić potencjalnych klientów do odwiedzenia twojej strony internetowej w poszukiwaniu dokładniejszych informacji. Oczywiście o ile taką stronę posiadasz. A stronę posiadać chyba warto, bo przygotowanie i hosting strony nie są już specjalnie kosztowne. Zresztą stronę możesz zrobić nawet sam, gdy masz trochę czasu, by się tego nauczyć.

Przejdźmy wreszcie do samej sprzedaży. Jak już wcześniej przeczytałeś, możesz sprzedawać grę bezpośrednio na konwentach, a między konwentami wysyłkowo, poprzez swoją stronę internetową, ogłoszenia lub serwisy aukcyjne. Ale może lepiej powierzyć sprzedaż profesjonalistom. Spróbuj odwiedzić sklepy, prowadzące sprzedaż gier. Nie jest to łatwe zadanie. Bądź uprzejmy, staraj się zrozumieć potrzeby sklepu i przede wszystkim bądź nastawiony entuzjastycznie. Możesz zaproponować, że w określonym dniu będziesz demonstrował swoją grę klientom albo zorganizujesz turniej. Staraj się przekonać właściciela czy kierownika sklepu, że gra nie będzie kurzyła się na półkach tylko szybko znajdzie nabywców. Pracownicy takich sklepów są często maniakami gier. Jeżeli zagrają w twoją grę i się im ona spodoba, sami potrafią przekonać klientów do zakupu.

Najlepszym rozwiązaniem jest nawiązanie kontaktu z dystrybutorami (hurtowniami). Jeżeli dystrybutor naprawdę zainteresuje się twoim pomysłem, może zamówić od razu setki czy nawet tysiące egzemplarzy. Oczywiście dystrybutor zapłaci ci mniej niż sklep, ale za to zaoszczędzisz mnóstwo czasu i wydatków, związanych z podróżowaniem od sklepu do sklepu. Początkującemu autorowi czy wydawcy trudno jest jednak od razu przekonać dystrybutora. Ale gdy ludzie zaczną pytać w sklepach o grę, a sklepy poszukiwać jej w hurtowniach, można liczyć na to, że hurtownia wprowadzi ją do swojej oferty.

5 komentarzy

  1. Avatar

    Co do tego, ze dystrybutor „może zamówić od razu setki czy nawet tysiące egzemplarzy” to moze w USA (chociaz i w to watpie) :-).

  2. MichałStajszczak

    Nie tylko w USA, w Niemczech zapewne też. A nawet w Polsce. Może tysiące rzadziej, ale setki bardzo często.

  3. Avatar

    w kolejnym odcinku będzie 'co zrobić z tym zarobionym milionem dolarów’:)

    a poważniej- cykl mi się podoba, przybliża ciekawe fakty z branży.

    Może dałoby się namówić kogoś z naszego podwórka (Lacertę, Rebela, Portal) na posta z doświadczeniami z wydawania gier, jak to wygląda u nas i jakie są różnice ?

  4. MichałStajszczak

    @bb bartosz>Ten zarobiony milion należy natychmiast zainwestować w wydanie następnej gry :)
    Cykl zbliża się do końca, bo mamy juz za sobą 4 z 6 części książki. Piąta część to właściwie podsumowanie tego, co było wcześniej opisane (nosi tytuł „Selling a Game – Step by Step”), a szóstej nie będę tłumaczył, bo zawiera wyłącznie spis amerykańskich wydawców, dystrybutorów, targów zabawkowych i działających w branży agentów oraz wzory umów z wydawcami.

  5. Don Simon

    Michal – proponuje bys najwazniejsze informacje pisal pogrubiona czcionka. A niektore to dodatkowo na czerwono. Np to zdanie:

    „Możesz też próbować wysyłać redakcjom czasopism czy stron internetowych egzemplarze do zrecenzowania.”
    :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings