Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dwuosobowe | Day & Night – Dzień jest lewą ręką Nocy…

Day & Night – Dzień jest lewą ręką Nocy… [Współpraca reklamowa z Mystics.nl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

pudelkoZaskoczenie, taka była moja pierwsza reakcja na wiadomość o tym, że ktoś wymyślił grę o tytule Dzień i Noc. Zaskoczenie które przeszło w zrozumienie i zachwyt. Ten tytuł daje bardzo dużo możliwości budowania klimatu, pomysłów na mechanikę, dlaczego ja na niego nie wpadłem ;-)
Gra opowiada o pojedynku pomiędzy panią Dniem i panią Nocą, w instrukcji poświęcony jest temu cały rozdział, którego nie będę tu przedstawiał, ale który świetnie buduje nastrój, warto przed grą go przeczytać :-)

Dzień i Noc – wygląd

Autorem gry jest młody Holender Valentijn Eekels, a Dzień i Noc to jego debiutancka gra, o której zrobiło się głośno bardzo szybko. Nie chodzi tu bynajmniej o szum generowany wokół niej na bgg… tylko o pierwsze miejsce na IGA (International Gamers Awards) w kategorii gier dwuosobowych. Nim zagłębię się w mechanikę i wrażenia z rozgrywki, chciałbym pokrótce opisać wykonanie gry. Za warstwę graficzną odpowiedzialna jest młoda artystka Eerin Vink, to ona zilustrowała kilkadziesiąt kart (dokładnie gracze mają do dyspozycji po 70 kart, ale część z nich się powtarza), zbudowała nastrój. Czy grafiki są ładne, to kwestia gustu – jednym się podobają, innym nie, a dla trzecich są… nijakie ;-) – ale na pewno są klimatyczne.

Zawartość pudełka

Zawartość pudełka

Dwugłos…

dzienKarty są spore, być może za duże, ale wielkość podyktowana jest według mnie chęcią uwypuklenia grafik i tak się sprawdzają. Plansza jest wytrzymała i wystarczająco duża, by grało się wygodnie; dwustronne żetony dnia i nocy podobnie jak karty są klimatyczne. W pudełku można jeszcze znaleźć szklane counterki (okrągłe żetony służące do dodatkowych oznaczeń), po dwa żetony (nadmiarowe, z różnymi ilustracjami) głównych postaci Dnia i Nocy, oraz kolorową instrukcję. Wszystko zapakowane jest w wytrzymałe pudełko z dobrze zaprojektowaną wypraską. Można chcieć coś więcej?

gra

W trakcie gry.

nocMożna, jakość nadruku na kartach jest nie najlepsza –  zdarzają się lekkie rozmazania. Dwustronne żetony bywają krzywo nadrukowane, plansza jest brzydka i nie najlepiej się składa, a instrukcja wydrukowana na nie najlepszym papierze. Wrażenie jakie miałem po rozpakowaniu gry skojarzyło mi się z starymi grami Portala… takie domowe wykonanie, chociaż w przypadku Dnia i Nocy jest jednak lepiej. Szkoda że nie jest to jakość Hans im Gluck…

zblizenie

Zbliżenie, widać nie najlepsze wykończenie planszy.

Dzień i Noc – mechanika

Najważniejsze w grze są karty, plansza jest istotna, ale to od tych kawałków papieru jakie gracze mają na ręku zależy strategia rozgrywki. W trakcie swojej tury gracz ma do dyspozycji 12 godzin, podczas których wykonuje szereg czynności: zagrywa karty czarów, przemieszcza żeton Dnia czy Nocy (zależy to oczywiście od tego kim gra), odrzuca karty nadmiarowe i jeśli to możliwe – buduje świątynie. Rzucany czar może trwać od 0 do 12-tu godzin, przemieszczenie postaci z pola na pole trwa 3 godziny… w sumie gracz nie może przekroczyć 12-tu. Czary pozwalają przede wszystkim na wykładanie (obracanie) żetonów na planszy… Dzień może być zamieniony na Noc i na odwrót…

Karty Dnia

Karty Dnia

Jeśli graczowi uda się wybudować świątynię – musi ułożyć 9 sąsiadujących ze sobą żetonów swojego rodzaju – wykłada na nich counterki świątyni, a żetony wchodzące w jej skład są od tej pory nie do ruszenia. Jeśli któryś z graczy wybuduje dwie świątynie – wygrywa. Na koniec tury gracz pozostawia sobie na ręku 5 kart, nadmiarowe odrzuca.

Co jest istotne to fakt, że karty czarów gracza Dnia i Nocy różnią się, część się powtarza, ale cześć jest specyficzna dla danej postaci, przez co wymusza inne rozgrywanie partii.

Karty nocy

Karty nocy

Dwugłos…

dzienMechanika jest prosta, wręcz bardzo prosta. Zasady opisane są zwięźle i jasno, w sumie trudno się do czegoś przyczepić. Świetny jest pomysł z 12 godzinami… bardzo klimatyczny.


nocNa siłę można się przyczepić do projektów kart, które mogły by być wyraźniejsze – szczególnie opis kiedy dany czar ma być użyty – czasami w trakcie gry pojawiają się pytania związane z daną kartą, ale przy tej liczbie trudno żeby się nie pojawiały, a z tego co wiem powstaje już FAQ do nich… ale faktycznie do mechaniki ciężko się przyczepić.

Dzień i Noc – rozgrywka

Czary i ruch, te dwie czynności można wykonywać w swojej kolejce. Czary pozwalają na manipulacje żetonami na planszy, postaciami; ruch to przemieszczanie postaci a dzięki temu otrzymywanie czarów – przejście z pola na pole to jeden czar – oraz pojawianie się w miejscach, które pomogą na realizowanie czarów na ręce. Wspomniałem już, że postaci mają inne karty, mają inne czary w tym dwa specjalne. Dzień potrafi wywołać Tajemnicę, dzięki niej stworzyć Małą Świątynię, która może w przyszłości wchodzić w skład większej – normalnej. Noc może użyć czaru Krystalizacja, który na kolejkę (lub wyjątkowo w przypadku odpowiedniego czaru na dwie kolejki) potrafi „zamrozić” żeton(y) na planszy, tak by Dzień nie mógł go obrócić, a nawet przejść przez niego.

Karty - rewers

Karty - rewers

Różne czary, możliwości, wiążą się z balansem gry. Nie jestem wstanie ocenić jak jest dobry, bo zamiast kilku musiałbym rozegrać co najmniej kilkadziesiąt partii, ale po tych kilku wygląda że wszystko jest ok.

Rozgrywka w zależności od graczy różnie się toczy (czyż to nie jest odkrywcze ;-) ). Jeśli do gry zasiądą osoby unikające interakcji, gra rozgrywa się w dwóch rogach planszy, jest mało ciekawa… inna sytuacja jest w przypadku osób lubiących bardziej agresywną zabawę. Wtedy gra jest dużo bardziej dynamiczna, sytuacja na planszy dzięki wykorzystaniu odpowiednich czarów potrafi się mocno zmieniać. Można zauważyć, że niektóre czary zaprojektowano wręcz w celu wzmocnienia interakcji, to według mnie bardzo dobry pomysł. W moim przypadku partie najczęściej wyglądały jednak tak, że pierwsze świątynie były budowane bez większej walki z współgraczem, a główna batalia rozgrywała się przy budowie świątyni finałowej. Tu chciałbym ostrzec przed takim rozwiązaniem gracza Nocy.

Autorzy: gry i grafik

Autorzy: gry i grafik (zdjęcie z bgg)

Wspomniałem na początku że wygrywa osoba, która wybuduje dwie świątynie… jest jednak pewien wyjątek. Plansza jest nie za duża, po wybudowaniu dwóch świątyń, przeważnie zostaje miejsce na trzecią… pozostałe oddzielone obszary są na to za małe. Jeśli graczowi Dnia uda się wybudować Małą Świątynię tak, by brakło Nocy miejsca na wybudowanie drugiej normalnej – wtedy Dzień wygrywa. Jak widać Dzień jest trochę w sytuacji uprzywilejowanej, w związku z tym gracz Nocy powinien od początku dążyć do interakcji, nie pozwolić na budowę nawet jednej świątyni graczowi Dnia.

Koniec gry, wygrał dzień...

Koniec gry, wygrał dzień...

Dzień i Noc – za i przeciw

Dwugłos…

dzienD&N to ciekawa gra, prosta mechanika połączona z ciekawym tematem i zróżnicowanymi kartami może dać graczom wiele godzin dobrej rozgrywki. Nauczenie się kart i odpowiednie ich wykorzystywanie przez jedną z postaci a następnie przez drugą, dodatkowo wydłuża żywotność tej niepozornej gry. Nastrój budowany przez karty, zachęca do rozgrywki szczególnie młodzież…

noc… niestety nasz misterny plan budowany w trakcie rozgrywki może rozbić się o problem dolosowywanych kart. Niestety losowość w D&N jest spora, ale najważniejsze to mieć tego świadomość, wtedy można ją trochę ograniczać odpowiednio zarządzając kartami na ręku. Gra jest zależna językowo, na kartach znajdują się napisy w języku angielskim, informujące o możliwych do wykonania czynnościach. Nie jest to trudny angielski, dziecko po podstawówce powinno sobie z opisami radzić, a z sieci można ściągnąć tłumaczenie instrukcji i kart na język polski. Szkoda trochę, że gra nie została lepiej wydana… wspomniałem o grach Portalu. W przypadku D&N sytuacja przypomina mi tą z Neuroshimą, ciekawa mechanika i nieciekawe wykonanie, chociaż Dzień i Noc wydany jest dużo lepiej niż pierwsza Nhex.

A te kartki znalazłem w pudełku :-)

A te kartki znalazłem w pudełku :-)

Zalety

  • klimat
  • mechanika
  • różne karty czarów

Wady

  • wykonanie
  • losowość
  • zależność językowa


Dziękujemy firmie Mystics.nl za przekazanie gry do recenzji.


 

Ogólna ocena (4/5):

Złożoność gry (2/5):

Oprawa wizualna (3/5):

4 komentarze

  1. Avatar

    Nie powiedziałbym, żeby zaczęcie od budowy świątyń w rogach było aż tak złe dla nocy – kilka fajnych kart ma jako warunek użycia budowę pierwszej świątyni, a fakt że białe kafle są skupione w jednym miejscu zmniejsza szansę na misdirect, który może być dla nocy odpowiednikiem krystalizacji przy ścianie – zanim dobiegnie z drugiego końca planszy dzień zakończy zmagania.

    Wolę walkę już od pierwszej świątyni (jest ciekawiej), ale nie jestem pewien czy ten dodatkowy warunek zwycięstwa daje Dniowi aż taką przewagę, zwłaszcza, że zwykle Mistify można zwalczać jeśli dany kafel i tak jest potrzebny.

  2. Avatar

    Dzień ma jednak znaczną przewagę przy stanie 1:1, przede wszystkim tworzenie „małych świątyń” może być zabójcze. Ja również preferuję walkę od 1 świątyni i tak wyglądały moje partie ;)

  3. Avatar

    Podczas gry Adam zrzucał mi wszystkie kryształki, które chciałam zamienić na małe świątynie a sam krystalizował wszystko dookoła. aby cokolwiek zdziałać musiałam wyrzucić go – gdy przyszła dobra karta – w odległy rejon planszy. wydaje mi się, że Dzień ma mocniejszą moc blokowania pól, ale Noc za to łatwiejszą. umiejętnie krystalizując można Dniowi mocno ograniczyć ruchy w każdej kolejce. poza tym, nie liczyłam, ale Noc ma chyba więcej tych czarów najmocniejszych, za 8. co rusz miałam przez nie kłopoty :)

  4. Avatar

    Udało mi się zagrać wreszcie nocą i faktycznie Mytstify Dnia może być zabójcze. W tej partii kumpel nie budował świątyni, wykorzystał moją i swoje małe światynki żeby pociąć planszę tak, że na moją drugą świątynię nie starczyło miejsca… wygrał praktycznie nie stawiając pierwszej świątyni… [postawił ją „przypadkiem” blokując jedyne miejsce które zostało na moją] muszę się nauczyć grać Nocą, bo nie bardzo wiedziałem co mam z tym robić… na pewno trzeba grając jako noc uważać na kształt pierwszej świątyni, żeby za bardzo nie ułatwić cięcia planszy.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings