Grand Cru – winiarz czy ekonomista? [Współpraca reklamowa z Rebel] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Podczas partii Grand Cru gracze starają się zbudować i uczynić rentownymi swoje winiarskie przedsiębiorstwo. Startują od zera, a nawet poniżej zera, ich pierwszą decyzją jest ile zaciągnąć pożyczek. Ten z rywali, który najbardziej się zadłuży dostaje znacznik pierwszego gracza. Gra trwa nieokreśloną na początku liczbę rund-lat. Kończy się po roku, w którym przynajmniej jeden z graczy spłaci swoje wszystkie pożyczki lub zbankrutuje przekraczając maksymalny dopuszczalny poziom zadłużenia.

W grze występuje 5 szczepów winogron. Różnią sie one przedziałami wartości, które mogą przy sprzedaży osiągać produkowane z nich wina oraz czasem dojrzewania (im wino droższe tym dłużej musi dojrzewać).

szczepy winogron

W każdej rundzie-roku rozgrywana jest nieznana na początku (ale nie mniejsza niż 4) liczba tur. W turze każdy gracz wykonuje jedną akcję. Akcją może być kupienie za 7 franków jednego z wylosowanych na dany rok żetonów (w grze dostępne są żetony szczepów winogron i żetony pomocników), rozpoczęcie licytacji wybranego żetonu (wstawienie żetonu na jedno z pól do licytacji i ustawienie swojego znacznika na wartości od 1 do 6), przelicytowanie przeciwnika (ustawienie swojego znacznika na wartości wyższej niż znacznik przeciwnika w jednej z rozpoczętych wcześniej licytacji), zakup licytowanego żetonu (możliwy gdy na początku tury gracza jego znacznik znajduje się, nieprzelicytowany, przy wybranym żetonie), zbiór winogron (tylko z 1 żetonu płacąc 1 franka), podwyższenie wartości 1 gatunku wina, sprzedaż wina (dowolną ilość ale tylko jednego gatunku i z jednej beczki), wykorzystanie pomocnika (każdy pomocnik działa raz na rok,w jednej turze można użyć tylko jednego z nich). Pomocnicy pozwalają przyśpieszać zbiory, zwiększać zbiory, przyśpieszać dojrzewanie, zamieniać gatunki wina w beczce, zwiększać dochód ze sprzedaży, dokonywać dwóch sprzedaży podczas jednej akcji, sprzedawać jedną kostkę wina po maksymalnej cenie, podwyższać ceny win. Gdy któryś z graczy zbierze swoją ostatnią kostkę winogron (na każdym żetonie szczepu winogron na początku rundy znajduje się 1 kostka, także żetony nabyte w danej rundzie gracze pozyskują z 1 kostką) jego przeciwnicy wykonują już tylko po jednej akcji. Następnie odbywa się festiwal wina, podczas którego gracze otrzymują punkty prestiżu za największą ilość sprzedanego w danym roku wina poszczególnych gatunków oraz wydają je na akcje specjalne: zdobycie znacznika pierwszego gracza, dodatkowy zbiór, dodatkowa sprzedaż wina, sprzedaż na soki (po 1 franku za kostkę) niezebranych winogron, przedwczesna sprzedaż (w cenie mniejszej o tyle ile lat brakuje winom do osiągnięcia dojrzałości), podniesienie cen wina, zamiana punktów prestiżu na pieniądze, reorganizacja (wymiana posiadanego żetonu wina na żeton innego, dowolnego szczepu). Na zakończenie roku gracze opłacają odsetki od zaciągniętych pożyczek (jeśli nie stać ich na to, to zaciągają kolejne, karne – ze stratą 2 franków), spłacają lub zaciągają pożyczki, wszystkie wina w beczkach starzeją się (są przesuwane o 1 beczkę w prawo – w tym momencie może zdarzyć się, że jakieś wino skwaśnieje i trzeba je, bez żadnej rekompensaty, wylać).

plansza

Słabą stroną Grand Cru jest moim zdaniem ustalanie kolejności graczy. Myślę, że można tu wprowadzić pewne korekty. Według instrukcji  przed pierwszą rundą pierwszym graczem zostaje ten, kto najbardziej się zadłuży. Pozostali gracze wykonują swoje tury w kolejności określonej przez miejsca przy stole. Sugeruję żeby w tym momencie przesiąść się tak żeby kolejność odzwierciedlała poziom początkowego zadłużenia, kolejność w przypadku identycznej liczby pożyczek rozstrzygnąć można dodatkową licytacją pieniędzmy zamiast zalecanym przez Autora losowaniem. W kolejnych latach jeśli nikt nie przejmie znacznika pierwszego gracza podczas festiwalu wina kolejność się nie zmienia – wydaje się, że cena skorzystania z takiej możliwości (1 punkt prestiżu) jest zbyt niska (zwłaszcza, że pierwszy gracz ma nie tylko największy wybór żetonów wina lub pomocników ale też pewność, że niezależnie od tego kto zdecyduje się zakończyć rok nie będzie miał mniej akcji niż którykolwiek z przeciwników). Większym problemem jest reguła ustalająca kolejność wybierania akcji specjalnych na festiwalu wina. Pierwszy wybiera akcję gracz, który po przyznaniu punktów prestiżu za dany rok ma ich najwięcej. Następnie instrukcja nakazuje wybierać akcje według kolejności miejsc przy stole. Nie jest to dobre rozwiązanie ponieważ każda z akcji może być wybrana tylko raz w roku i możliwość wyboru konkretnej akcji ma bardzo często wielkie znaczenie dla wyniku. W tym przypadku proponuję zastosować proste rozwiązanie i wybierać akcje specjalne w kolejności odpowiadającej liczbie punktów prestiżu posiadanych przez graczy na początku tej fazy gry. Maciek „macike” Welc podczas naszej pionkowej partii zaproponował elegancki sposób oznaczania tej kolejności bez konieczności używania jakichkolwiek elementów spoza gry – z wykorzystaniem kostek win, których zróżnicowana wartość może odpowiadać kolejności graczy.

pomocnicy

W Grand Cru zastosowano dosyć oryginalne zasady licytacji i zakupu żetonów (wina i pomocników). Gracz składając ofertę nie musi posiadać wystarczającej ilości pieniędzy (ani nawet możliwości ich zarobienia przed zakupem) do zrealizowania zakupu. Dzięki temu można łatwo blokować zakup przeciwnika, a raczej zmuszać go do kupowania po maksymalnej cenie. Z drugiej strony takie blokowanie wymaga poświęcenia akcji dzięki czemu cały mechanizm działa dobrze. Dla wielu graczy minusem Grand Cru będzie możliwość nagłego zakończenia partii w wyniku bankructwa jednego z graczy. Wydaje się, że nic nie stoi na przeszkodzie aby po bankructwie/bankructwach kontynuować grę do momentu gdy ktoś nie spłaci swoich pożyczek lub nie pozostanie sam na placu boju. Nawet przy takiej modyfikacji bankructwo może mieć duży wpływ na ostateczny rezultat (ze względu na stworzenie w jego wyniku monopolu na jakiś gatunek wina) ale będzie w mniejszym stopniu wpływało na ryzyko stosowania długoterminowych strategii. Z drugiej strony przy doświadczonych graczach bankructwa raczej nie powinny się zdarzyć.

Grand Cru zgrabnie łączy mechanikę z tematem, oczywiście w sposób mocno uproszczony, można powiedzieć, że wzorcowo eurogrowy. Jest Grand Cru w pełni przedstawicielką gier ekonomicznych – wszystko w niej kręci się wokół pieniędzy. Przy wielu ciekawych mechanizmach większość gry rozstrzyga się podczas kupowania żetonów win i pomocników. Zdolności pomocników są niezbalansowane w tym znaczeniu, że podczas gdy jedne są przydatne zawsze inne tylko w określonych sytuacjach. Losowy dobór żetonów win i pomocników na każdy rok powoduje duże zróżnicowanie poszczególnych partii ale może też mieć spory wpływ na wynik.

plansza gracza

Gra nieźle się skaluje przy czym rozgrywki znacząco się różnią w zależności od liczby uczestników. W partiach 2-3 osobowych znacznie łatwiej zbudować i obronić monopol na produkcję jakiegoś gatunku wina, dzięki czemu partie takie trwają zwykle mniej rund-lat. Z tego samego powodu partie 5-osobowe mogą się dłużyć i nie jest dobrym pomysłem rozpoczynanie swojej przygody z Grand Cru w pełnym składzie.

Moim zdaniem Grand Cru można polecić zarówno jako lżejszą grę dla zaawansowanych planszówkowiczów jak również jako trochę bardziej skomplikowaną grę rodzinną.

 

yosz (3.5 / 5) – z jednej strony gra wydaje się mieć trochę problemów – może się dłużyć jeżeli nie wyjdą nam ciekawe developmenty. Licytacja praktycznie nie istnieje – albo kupimy coś za 1 albo 2 kasy albo od razu za 7 (naprawdę szkoda akcji na podbijanie ceny przeciwnikom). Z drugiej strony ciągła walka o wypłacalność jest bardzo ciekawie zrobiona i przypomina mi Age of Steam. Sama produkcja wina jest dość mocno abstrakcyjna, a jednocześnie nieźle wpisuje się w całą grę. Jestem rozdarty w ocenie – gra mi się podobała bardziej od Vinhos, ale wciąż nie na tyle żeby została w mojej kolekcji. Na pewno zagram jeszcze raz, ale nie będzie to już moja kopia.

Veridiana – grałam raz i nie wiem na razie, jaką ocenę wystawić, więc tylko krótki komentarz.  pierwsze wrażenie pozytywne. GC to ciekawa gra ekonomiczna, z ładnymi grafikami, soczystymi gronami i … prościuchną akcją podbijania cen :/ nie rozumiem jak w ładnej mechanice pełnej może nieoryginalnych, ale jednak zgrabnych rozwiazań może się trafić akcja pt. przesuń znacznik ceny na pole wyżej. takie uproszczenie mi nie pasuje. wpływ na cenę powinien być bardziej subtelny moim zdaniem. niemniej, chętnie zagrałabym drugi raz, gdyż rywalizacja była spora i satysfakcjonująca. Jednakże w odruchowym porównaniu do Vinhos (po dwóch rozgrywkach) wygrywa o włos, ale jednak – to drugie.

Folko (4.5/5) – podobnie jak Monika grałem raz. Ba, graliśmy razem ;-) Ja jednak postanowiłem grę ocenić, bo spodobała mi się bardzo. Z chęcią zagrałbym kolejny raz, niestety nikt gry u nas nie ma… więc jeśli ktoś chciałby sprezentować ;-) Co mi się podoba, to oddanie klimatu za pomocą prostych akcji. To coś co lubię najbardziej. GC to gra którą chciałbym wymyślić, a jakbym to zrobił, to byłbym z niej dumny.

Pancho (3/5) – co jak co, ale ten mały trend gier o produkcji i handlu winami (który pojawił się w czasie ostatniego Essen) nie obchodził mnie zupełnie. Temat wydawał mi się nudny i bez potencjału, a sprawdzenie Vinhosa i Grand Cru przełożyłem sobie na przyszłość. Jakie jednak było moje zaskoczenie, gdy pierwszy raz zagrałem w Grand Cru. Okazało, że autor w bardzo obrazowy sposób – przynajmniej dla laika – przedstawił temat prowadzenia własnej firmy winiarskiej. Trzeba brać pożyczki, aby rozkręcić biznes, zbierać odpowiednie gatunki winogron, czekać aż wina dojrzeją, bawić się w najróżniejsze elementy infrastruktury naszej firmy, tworząc biznesowe kombosy, wreszcie sprzedawać i zarabiać pieniądze oraz wygrywać na festiwalach markowych win. Teoretycznie świetna ekonomiczna pozycja opisująca konkretną branżę. Niestety do mechaniki wkradł się spory błąd, który bardzo psuje moje ogólne nastawienie do Grand Cru – efekt śnieżnej kuli. W obu grach jakie rozegrałem, jeden z graczy w połowie rozgrywki tak rozkręcił interes, że był poza jakąkolwiek konkurencją i został potencjalnym zwycięzcą. Każdego roku zarabiał spore pieniądze i spłacał pożyczki szybciej od innych. Szkoda tylko, że najczęściej jest to połowa gry i przed nami godzinna obserwacja parady zwycięstwa.



Dziękujemy firmie Rebel za przekazanie gry do recenzji.


 

Ogólna ocena (4/5):

Złożoność gry (4/5):

Oprawa wizualna (5/5):

5 komentarzy

  1. Avatar

    Kolejność na festiwalu win-> a my sobie gramy jak w… Glen More – kto ma najwięcej PP tego ruch – jak po ruchu ma dalej najwięcej, to dalej jego ruch. Nic nie trzeba dodatkowo zaznaczać. Zaczęliśmy tak, bo……. nie doczytałem :) i trzymamy :) sprawdza się.

    Pancho -> nie zgodzę się, że to jest efekt kuli śnieżnej.
    To, że któryś z graczy w grze ekonomicznej wysforuje się do przodu, zdarza się nader często. Szczególnie – jak pozostali do tego dopuszczą.
    Ale Efekt kuli śnieżnej, to po mojemu sytuacja, gdy bezpośrednio w wyniku przewagi uzyskanej we wczesnej fazie gry, z każdą kolejną rundą jest ona większa, bo lider wykorzystuje swoją przewagę i jest nie do przelicytowania itp. itd.
    W grand Cru taka sytuacja praktycznie nie istnieje….

  2. Mst

    W Grand Cru istnieje odłożone w czasie zakończenie tzn.zdarza się, że na jakiś czas przed końcem gry widać już kto wygra i nic nie można na to poradzić ale tak dzieje się w wielu innych złożonych grach. :-)

  3. Avatar

    tu się zgadzam – ale nie jest to spowodowane efektem kuli śnieżnej :)

  4. Mst

    Oczywiście, potwierdzam, że w Grand Cru kuli śnieżnej nie znajdziecie. :-)

  5. Pancho

    Nazwijmy to efektem „w połowie gry widać kto wygra” :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings