Mania! Chybiony tytuł gry? [Współpraca reklamowa z Revision Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHasło słownikowe jako jedną z definicji słowa mania opisuje w słowach: „przesadne, bardzo mocne zamiłowanie do czegoś”. Po rozegraniu pierwszych partii zaczęłam zastanawiać się czy  na pewno o to wyjaśnienie chodzi. Zaglądam do drugiego i widzę powiązania ze stanem chorobowym, objawiającym się trudnym do powstrzymania pociągiem do wykonywania jakichś czynności. Hm…chyba jednak o to chodziło twórcom gry. Tyle tylko że coś poszło nie tak i ów „pociąg” zamiast przyciągać do gry, zamienia się w „ucieczkomanię”.

A może lepiej zagrajmy w tradycyjną karcianą wojnę?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

To jest właśnie „to coś” do kart

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Przykładowe karty

Tak. Karciana wojna to  o wiele lepsza propozycja. Przynajmniej wiadomo że nie można oczekiwać cudu i nikt nie nastawia się na pasjonującą rozgrywkę. Każda planszówka ma to do siebie, że wraz z otwarciem pudełka pojawia się nadzieją na coś ciekawego. Tymczasem tu nadzieja umiera pierwsza. Pierwsze co trzeba było zrobić (przynajmniej w moim egzemplarzu), to uporządkować karty, które szalały po całym pudełku, bowiem wypadły z takiego czegoś, co można określić jako jednorazową wkładkę do kart.  Po ich wyjęciu nadają się tylko do wyrzucenia. Z kolei z kartami trzeba się pożegnać po kilku partiach, bo są wykonane z niezwykle cienkiego papieru, przez co łatwo ulegają zniszczeniu

Mania to  zbiór siedmiu gier, w skład których wchodzą: kleptomania, piromania, nimfomania, biznesmania, memorymania, kartomania i hypermania. W każdą z nich gra się tymi samymi kartami tylko na innych zasadach. Grafiki są dziwne. Na pozór śmiesznie ucharakteryzowane zwierzęta wzbudzają ambiwalentne emocje. Nazywają się: Bonnie Raeven, Adonis Pigalle, GG Koala B, Bucky Rottens. Mnie się nie podobają, innym mogą. Rzecz gustu.

Krótko o całej siódemce

1. KleptoMANIA – jak sama nazwa wskazuje – trzeba kraść, tyle że kradniemy świadomie. Celem gry jest nabycie jak największe ilości kart od innych graczy. Na początku każdy otrzymuje ich sześć. Mechanika polega na wykładaniu kolejnych kart przez wszystkich graczy. Karta którą możemy porwać przeciwnikowi musi mieć dwie takie same cechy jakie ma ta, która aktualnie leży przed nami, np. przedstawia świnkę i ma numer 9. Rozgrywka kończy się w momencie wyłożenia przez każdego gracza wszystkich sześciu kart. Wygrał ten, kto ukradł najwięcej. Alleluja!

Liczba graczy: 3-8

Czas gry: ok. 20 min.

2. PiroMANIA – cel gry to  zbudowanie sześciu własnych budynków (zielone karty) i spaleniu budynków przeciwników. Poszczególne kolory kart mają różną siłę ognia. Najwyższą posiada rzecz jasna kolor czerwony, najniższą kolor niebieski. Zwycięzcą zostaje ten kto uchował swoje budowle a reszta to pożoga.

3. NimfoMANIA – to chorobliwy stan pobudzenia erotycznego u kobiet, ergo – niewskazane grać z dziećmi. Cel gry polega na zdobyciu jak najwięcej kart z postacią imieniem Bonnie (przedstawicielka płci żeńskiej) i to najlepiej tych z najwyższą wartością punktową. Tasujemy wszystkie karty z Bonnie, które następnie będziemy wykładać na stół. Każdy z graczy otrzymuje  znów sześć kart. Szkopuł tkwi w tym, by do aktualnie znajdującej się w grze karty Bonnie, dopasować swoją kartę pod względem koloru z możliwie najwyższym numerem. Ruch ten został ładnie określony „imponowaniem”. Gracz, którego karta najbardziej pasuje do wizerunku Bonnie i na dodatek ma wysoką wartość wygrywa turę. Gramy do momentu, jakkolwiek to brzmi, wykorzystania wszystkich kart Bonnie.

Liczba graczy: 2-8. Preferowani mężczyźni

Czas gry: ok. 15 min.

4. BiznesMANIA– jedyna gra oznaczona w skali poziomu trudności jako bardziej skomplikowana, co jednak nie wiąże się z tym że jest ciekawa, raczej przekombinowana. Bawimy się w inwestorów na rynku papierów wartościowych. Trzeba zmusić wyobraźnię do tego, by uznała kartę z  wizerunkiem prosiaka w stringach za swego rodzaju akcję bankową. Czerwone, zielone i żółte karty tworzą talię kart papierów wartościowych, natomiast niebieskie to stos kart akcji. Rozgrywka polega na umiejętnym wykładaniu kart i manipulowaniu nimi w taki sposób, by zdobyć te o  najwyższej wartości.

Liczba graczy: 2-8

Czas gry: 30 min.

5. MemoryMANIA – patrz: zwykła gra memory. Polecam wybrać każdą inną z ładniejszymi grafikami.

6. KartoMANIA – cel gry polega na uformowania wierszy otwartych kart. Układamy zakryte karty w formie kwadratu 7 na 7.  Odkrywamy  kartę w najwyższym,  środkowym i w najniższym rzędzie. Tworzą one tzw. „wejścia” do mapy. Gracze jak zwykle otrzymują po sześć kart do ręki. Tura składa się z wyłożenia karty, która zgadza się pod względem dwóch cech (kolor, numer, postać) z jedną z odkrytych kart. Wówczas możemy odwrócić następną kartę, która poziomo lub pionowo przylega do poprzedniej. Punkty zdobywa się za ukończenie (tj. odwrócenie całego pionu lub poziomu). Gra kończy się w momencie odsłonięcia wszystkich kart.

Liczba graczy: 2-6

Czas gry: ok. 30 min.

7. HyperMANIA – celem gry jest jak najszybsze pozbycie się sześciu kart, które na początku otrzymujemy. Podczas tury gracz zagrywa dowolną ilość kart z tym samym numerem. Z kolei następny gracz musi wyłożyć kartę, która ma albo ten sam kolor, albo tę samą postać, co wyłożone przed chwilą karty poprzedniej osoby. Trudność polega na tym, że muszą mieć one wyższą wartość. Jeżeli takowej się nie posiada trzeba wziąć kolejną kartę ze stosu. Gramy tak długo, aż ktoś zostanie z pustymi rękoma. Zazwyczaj szybciej dopada człowieka depresja.

Liczba graczy: 2-6

Czas gry: ok. 30 min.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Czworo bohaterów gry

Manię kwalifikuję jako grę, która może zniechęcić ludzi do karcianek i nowoczesnych planszówek. Idea może była dobra – stworzenie jednej talii kart, którą można grać na siedem różnych sposobów. Niemniej jednak polecam kupić tradycyjne karty. Zabawa w makao, tysiąca, wojnę, pokera itp. na pewno przyniesie więcej radości. Niskobudżetowe wykonanie gry tym bardziej zniechęca do jej używania. Cienki papier szybko ulega zniszczeniu, brak porządku w pudełku a z kolei samo pudełko po kilku otwarciach i zamknięciach też mi się popsuło. Grafiki nijak nie śmieszą, raczej wzbudzają swego rodzaju konsternację. Prosiak w stringach, łoś stylizowany na przedstawiciela niejednoznacznej subkultury, miś koala udający rapera i niezidentyfikowane zwierzątko płci żeńskiej. Mechanika w każdym przypadku naciągana i po prostu nudna. Podsumowując opacznym sformułowaniem – gorąco nie polecam tej gry. Zauważyłam, że w całym tekście nagminnie używałam słowa „karta”. Chandra po kilku partiach tejże gry chwilowo zablokowała mi umiejętność odnajdywania synonimów.

Revision-logo-v3

 



Dziękujemy firmie Revision Games za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (2/10):

Oprawa wizualna (1/10):

Ogólna ocena (1/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Krótko mówiąc: nie da sie grać.

Przydatne linki:

One comment

  1. Avatar

    Teraz spodziewajcie się „odpowiedzi od wydawcy”, jak w przypadku Babelo. :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings