Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla graczy | 27th Passenger: A Hunt On Rails – kiedy zwierzyna poluje na myśliwego…

27th Passenger: A Hunt On Rails – kiedy zwierzyna poluje na myśliwego… [Współpraca reklamowa z Purple Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

pic2054454_md (1)Czas biegnie nieubłaganie. Essen już dawno przeminęło z wiatrem. I chociaż na rynku pojawiają się nowe, tegoroczne już tytuły to dzisiaj zaprezentujemy jeszcze jedną z gier, które trafiły do naszej Redakcji po ostatnich targach w Essen. I nie będziemy tym razem jeździć pociągami. Dość już kolejowych tematów. Tym razem będziemy na siebie polować….

Zasady gry

Pasażerowie. Jest ich 27 (3 x 3 x 3) - każdy z nich opisany przez trzy cecchy, a każda z nich może przyjąć jedną z trzech wartości

Pasażerowie. Jest ich 27 – każdy z nich opisany przez trzy cechy, a każda z nich może przyjąć jedną z trzech wartości

27th Passenger to gra dedukcji i eliminacji. Będziemy zatem próbować rozszyfrować tożsamość naszych przeciwników (a jest ona określona trzema cechami: wyglądem, zapachem i barwą głosu) jednocześnie broniąc się przed tym, aby to nas nie rozszyfrowali. W swojej turze gracz wybiera w tajemnicy jedna z 4 dostępnych akcji. Akcje te są uporządkowane w czasie, tzn. gdy już wszyscy dokonają wyboru następuje – niczym w Cytadeli – wywoływanie poszczególnych akcji (na początek śledztwo, następnie zabójstwo, intrygi aż po ostatnią akcję czyli oszustwo). Gdy dwóch lub więcej graczy zadeklarowało tę samą akcję – wtedy kolejność (za wyjątkiem zabójstwa, które wykonuje się symultanicznie) rozstrzyga się za pomocą kart inicjatywy. Co zatem można wybrać?

Karty akcji

Karty akcji

1. Investigation, czyli przeprowadzenie śledztwa. Polega ono zapytaniu wybranego gracza o wybraną cechę (za pomocą talii kart do tego przeznaczonych, tak aby pozostali nie znali ani przedmiotu badania ani tym bardziej odpowiedzi). Jeśli wskazany gracz wybrał na tę rundę kartę Deception musi ją teraz odsłonić. Karta ta jest niejako kartą reakcji – pozwala zablokować jedno pytanie. Pytany gracz może również uniknąć odpowiedzi odrzucając odpowiadającą pytaniu kartę przebrania (Disguise). Wyjątkiem od tej zasady jest użycie przez pytającego karty Pursuit albo Tail After – to inne warianty karty śledztwa, których nie można zablokować odpowiednio za pomocą karty Deception lub odrzucając Disguise, ale są to karty jednorazowe, które należy po wykorzystaniu odrzucić z ręki.

2. Assassination. Podczas tej akcji zgadujemy tożsamość wybranego gracza. Jeśli nam się uda – gracz ten odpada (zostaje zabity), jeśli nie – oznacza to, że zginął niewinny pasażer i to my odpadamy z gry.

Karty wydarzeń. Na początku idą karty zielne, potem żółte, czerwone zaś na końcu w tym karta finałowa.

Karty wydarzeń układa się w odpowiedni stos. Na początku idą karty zielne, potem żółte, czerwone zaś na końcu w tym karta finałowa.

3. Scheming umożliwia podejrzenie kart pasażerów (a tym samym skreślenie ich z listy podejrzanych), którzy właśnie wysiedli z pociągu oraz zastraszenie pasażera, który szykował się o opuszczenia pociągu na następnej stacji (tj. podejrzenie jednej karty pasażera z wierzchu stosu oraz włożenia tej karty na spód).

4. Deception. O ile karta ta nie została odkryta podczas fazy pierwszej czyli Investigation – teraz można skorzystać z jej właściwości i dociągnąć kartę przebrania (Disquise)

Plansza. Po lewej stronie talia podróżujących pasażerów, na planszy Ci, którzy wysiedli już z pociągu (3 kolejne stacje), po prawej stronie poza planszą - pasażerowie, których tożsamość już jest znana. Na pierwszym planie "ręka" jednego z graczy

Plansza. Po lewej stronie planszy talia podróżujących pasażerów. Na planszy 3 stosy tych co już wysiedli z pociągu (3 kolejne stacje), po prawej stronie poza planszą – pasażerowie, których tożsamość już jest znana. Na pierwszym planie „ręka” jednego z graczy

Po tak rozegranej rundzie z pociągu wysiadają kolejni pasażerowie, zostaje ujawniona tożsamość pasażerów, którzy „spadają” z planszy (czyli opuścili pociąg 3 rundy temu), oraz wprowadzane jest w życie kolejne wydarzenie – modyfikator danej rundy. Zwykle pozwala on lub nie pozwala na pewne czynności. Gra toczy się przez określony czas, a zwycięzcą jest osoba, która pozostanie przy życiu.

Wrażenia

Jak widać z ostatniego zdania – niekoniecznie w tym wszystkim biega o to, by zabijać jak leci. Przede wszystkim trzeba się bronić. Mieć asa w rękawie, kiedy Cię zapytają o tożsamość. Przewidywać i odpowiednio często zagrywać kartę Deception. A jednak sama obrona to nie wszystko. Może się tak zdarzyć, że pozostali się wyrżną bez Twojego udziału, ale o wiele bardziej prawdopodobne jest, że będą polować również na Ciebie – a wtedy jedyną drogą do zwycięstwa jest ubiec polującego i samemu nań zapolować. A nie zrobisz tego, nie pytając o tożsamość.

Karty Disguise - aby uniknąć pytania o daną cechę możesz odrzucić odpowiadającą jej kartę Disguise (o ile ją posiadasz)

Karty Disguise – aby uniknąć pytania o daną cechę możesz odrzucić odpowiadającą jej kartę Disguise (o ile ją posiadasz)

Drugi powód jest też taki, że w rundzie finałowej – o ile dotrwa do końca więcej niż jeden gracz – wszyscy muszą przeprowadzić akcję zabójstwa. Jeśli nie masz odpowiednich danych – duże prawdopodobieństwo, że nie trafisz. A więc zginiesz marnie, nawet jeśli nikt Cię eksplicite nie zabije.

Jest to wiec swoisty wyścig szczurów i przewidywanie co zrobi przeciwnik.

Dość ważne jest w tej grze również pamiętanie tego, jakich informacji komu się udzieliło. Po pierwsze po to, żeby wiedzieć, kto spróbuje mnie już niedługo zabić. Po drugie – bywają karty wydarzeń lub umiejętności, które pozwalają na „odbicie piłeczki” – a więc pytasz kogoś o wygląd? uważaj, bo być może będziesz musiał mu udzielić odpowiedzi na takie samo pytanie. A więc Panie i Panowie – nie tylko notatki na karteczce. Zupełnie jak w kartach – trzeba pamiętać co schodziło  się mówiło.

Karty umiejętności. Rysunek na górze oznacza akcję, podczas której można zagrać daną kartę.

Karty umiejętności. Rysunek na górze oznacza akcję, podczas której można zagrać daną kartę.

Ciekawym elementem gry są karty umiejętności. To jednorazowe karty (każdy dostaje dwie unikalne karty na rękę), które są przyporządkowane do określonych akcji i tylko po wykonaniu tej akcji wolno je użyć. Są one dość różnorodne i czasem mogą nawet przeważyć o zwycięstwie. Np. umożliwiają wykonanie akcji zabójstwa po śledztwie (ostatnio tak właśnie udało mi się wykończyć gracza, który miał zamiar w następnej rundzie zabić mnie i koleżankę – polegając z kolei na karcie umiejętności, która pozwalała na dokonanie dwóch zabójstw jednocześnie). Niektóre są dość mocne – np. pozwalają ukraść komuś kartę Disguise lub pozostać w grze mimo zabójstwa niewinnego pasażera. Niektóre słabsze – np. pozwalają zastraszyć dwóch pasażerów zamiast jednego. Ale wszystkie są ciekawe i wprowadzają element nieprzewidywalności do rozgrywki. W pozytywny sposób wpływają też na regrywalność.

Karty cech - służące do zadawania pytań

Karty cech – służące do zadawania pytań

To co mi się nie podoba, to sposób zadawania pytań. Po pierwsze nic nie można wydedukować z pytań-odpowiedzi innych graczy (bo takie są zasady). Zupełnie inaczej niż w Cluedo (do którego ta gra jest często porównywana) gdy pytanie było jawne, a jedynie odpowiedź tajna. Jak ktoś miał ochotę na zagotowanie szarych komórek, to mógł kojarzyć pewne fakty i wysnuwać odpowiednie wnioski. Po drugie, i chyba nawet ważniejsze, pytanie za pomocą kart cech jest takie średnio udane. Wziąć kupkę, wybrać trzy karty, podać, odebrać, podejrzeć, wtasować, zapisać. I tak na okrągło. I wieczne teksty w stylu „to gdzie te karty cech? dajcie je tutaj….”. Jest to dość uciążliwe.

Kolejnym zastrzeżeniem jakie mam to spora różnorodność kart. Karty akcji (w tym dwie jednorazowe). Karty umiejętności. Karta tożsamości. Karty inicjatywy. Karty Disguise. Tyle różnych kart przed graczem, a do tego jeszcze wspólne karty cech. Można się czasem w tym pogubić. Z powodu bariery językowej (gra jest lekko zależna, głównie na kartach umiejętności) zdarzyło mi się zagrać wersję uproszczoną (home rules), w której odrzuciliśmy karty umiejętności oraz jednorazowe karty śledztwa (pozostając przy podstawowej karcie Investigation). Co ciekawe – ludzie sobie tę wersję chwalili (już po zagraniu pełnej wersji) jako bardziej przejrzystą. A dającą równie dużo satysfakcji.

Gra jest ładnie wydana i nie mogę właściwie niczego kartom zarzucić – poza jednym: wszystkie utrzymane są mniej więcej w tej samej tonacji kolorystycznej. Mylą się. Oczywiście nie jest trudno odróżnić jedne od drugich, ale przy tej ilości i różnorodności chyba lepiej byłoby, gdyby poszczególne rodzaje kart różniły się od siebie jeszcze bardziej. Kolejny powód, dla którego niektórzy woleli wersję uproszczoną – nie dość, że dużo, to jeszcze do siebie podobne.

A to bloczek z kartkami do notatek. Bardzo brakuje zasłonki, bo piszemy na kolanie pod stołem, albo w panice szukamy gazety / instrukcji do gry / zeszytu od matematyki ... ;)

A to bloczek z kartkami do notatek. Bardzo brakuje zasłonki, bo piszemy na kolanie pod stołem, albo w panice szukamy gazety / instrukcji do gry / zeszytu od matematyki … ;)

27th Passenger to gra eliminacji. Jest to w pewnym sensie zaleta (sporo, naprawdę sporo adrenaliny), ale w jeszcze większym – wada. Nie każda gra eliminacji powoduje tak silny dyskomfort jak ta. Przypomnijmy sobie Room 25 – odpadłeś? nie szkodzi – większość graczy (o ile byli więźniami) pozostaje przy stole i kibicuje pozostałym. Podpowiada. Nie ma poczucia, że coś się skończyło. Bang! – zabili Cię, bandyto? I tak możesz wygrać. Wzajemnemu podjudzaniu nie ma końca, choć już  formalnie nie grasz. Takie rodzinne pozycje jak Awanturnicy czy K2 – odpadłeś od skały? zmiażdżył Cię głaz? Gra pozwala na wprowadzenie drugiego Awanturnika czy też odrzucenie Karty Ratunkowej – i bawimy się dalej (choć już nie mamy wielkiej szansy na zwycięstwo, to jednak walczyć do końca zawsze warto). Są też gry, gdzie po prostu funkcjonuje instytucja „dziadka” (nie raz i nie dwa znajdzie się tatuś, który chętnie przekaże córeczce swoje karty a sam pójdzie zaparzyć herbatę). Ale nie w 27th Passenger. Ty i Twoja postać to jedno. Nie możesz pomagać innym, bo zbyt wiele wiesz. Nie możesz przejąć kart innej osoby, bo zbyt wiele wiesz. Kibicować też nie ma czemu, bo każdy tu gra na swój rachunek. To prawdziwe zabójstwo. I stąd ten ból. I stąd adrenalina.

Podsumowanie

Gra jest ciekawa. Nie da się określić jedynej słusznej drogi do zwycięstwa – trzeba na bieżąco reagować na zachowanie współgraczy. Gra generuje adrenalinę. To nic miłego zostać zabitym, zwłaszcza wtedy, kiedy dzieli mnie krok od zwycięstwa. Gra ma w sobie losowość, która nie uwiera (no chyba, że ktoś liczy na łut szczęścia w sianiu intryg wśród pasażerów) a podnosi regrywalność. Gra jest ładnie wydana – operowanie tymi kartami mimo wszystko należy do przyjemności. Dlaczego zatem nie jestem nią zachwycona? – własnie przez tę mnogość kart i przez sposób uzyskiwania informacji, który jak już pisałam – przytłacza. Ale to dobra gra.

Plusy:
+ estetyczne wydanie
+ niebanalny mechanizm (balansowanie pomiędzy uzyskiwaniem informacji a obroną)
+ spora regrywalność
+ niewielka losowość
+ olbrzymia interakcja, będąca esencją gry
+ dobrze się skaluje (co mnie nawet zdziwiło)

Minusy:
– brak zasłonki (notatki muszą być tajne)
– różnorodność kart przytłacza, niektórzy lepiej bawili się przy uproszczonej wersji
– nie da się wysnuwać wniosków z odpowiedzi innych jak np. w Cluedo
– zależność językowa  (pytanie współgraczy: „czy poczynicie jakieś kroki, żeby wydać to po polsku?”)
– eliminacja, która boli

27th Passenger: A Hunt On Rails:
Projektant: Christos Giannakoulas, Manolis Zachariadis
Liczba graczy: 3-6
Wiek: od 10 lat
Czas gry: ok 45 min.



Dziękujemy firmie Purple Games za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (6/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings