Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla graczy | Kanban: Automotive Revolution – czyli Lacerda raczący nas kolejnym ciężkim euraskiem

Kanban: Automotive Revolution – czyli Lacerda raczący nas kolejnym ciężkim euraskiem
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Zanim zatopimy się w fali nowości z Essen, kilka słów o bardzo prostej gierce Vitala Lacerdy ;) Nie, no to oczywiście oksymoron… Gry Portugalczyka cechuje akurat duża złożoność nie tylko zasad, ale i strategii. Na chwilę obecną jego najnowszym dziełem jest Lisboa, ale uzupełnię wpierw zaległość w postaci braku recenzji Kanbana – gry o fabryce samochodów i przychlebianiu się Sandrze. Sandra to nasza szefowa, która bacznie pilnuje naszych poczynań i pałęta się po zakładzie, wprowadzając w nasze szeregi trochę zamieszania. A Kanban to bardzo kolorowa, geometryczna eurogra, z bogatą ikonografią, złożoną mechaniką i bardzo nieintuicyjną punktacją. Jednym słowem – świetny tytuł!

Jest to moja ulubiona gra Lacerdy (choć nie grałam jeszcze w rzeczoną Lisboę), do której już w pierwszym momencie przyciąga niezwykle bogata plansza oraz drewienka stylizowane na samochodziki. Ponadto mamy tu sporo żetonów z wizerunkami aut, foteli zarządu(!) i bonusów, trochę kart z celami do zrealizowania i zamówieniami, trochę kosteczek z częściami zamiennymi, trochę płytek z kolejnymi celami oraz kilka pionków i znaczników. Każdy gracz ma też swoją własną planszetkę z miejscami na projekty samochodów, wyprodukowane już pojazdy i części. W sumie, nieco rozkładania (i sprzątania) to tu jest.

Gracze wcielają się w pracowników fabryki aut, która pracuje w oparciu o japoński system produkcji „kanban”. Formalnie jest to bardzo optymalizacyjny system, w którym zakłada się dostawy i produkcję na poziomie zapotrzebowania, bez konieczności magazynowania. W grze trochę te restrykcje poluzowano, w zamian dodano obowiązek pracy we wszystkich działach fabryki i poszerzanie wiedzy kompleksowo, a nie w wąskiej wybranej dziedzinie. W sumie cały program ramowy sprawnie i ciekawie w przypadku tej gry zadziałał.

Gra trwa nieokreśloną liczbę rund, do momentu, gdy zostaną spełnione pewne warunki rozwoju fabryki. Każdą rundę rozpoczynamy od postawienia swojego ludzika na jednym z pól akcji. Pod tym względem jest to worker placement. Pola (po dwa) należą do określonych działów fabryki, np. dwa pola działu logistyki, dwa pola działu produkcji itp. W sumie 5 działów, z czego dział administracyjny należy traktować jako dżokera. Ciekawy patent polega na tym, że pola akcji ułożone są w linii i odpalane są w kolejności od lewej do prawej, czyli zawsze akcje w poszczególnych działach następują w tej samej kolejności. Gracze mają jednak wybór co do podejmowanych działań, gdyż pole akcji wyznacza tylko dział i liczbę akcji. Na co je w danym dziale przeznaczymy, zależy już od nas. Działy różnią się od siebie oczywiście pracą, jaką można w nich wykonać (np. w dziale projektowym pobieramy nowe projekty samochodów, w dziale mechanicznym składamy zamówienia na części, w dziale produkcji popychamy samochodziki na taśmociągach itp.), ale nie różnią się możliwością doszkalania się. Każdy dział okraszony jest torem szkoleniowym, na którym wysokie pozycje oznaczają bonusy, punkty i poszerzone możliwości działania. Szczególnie ta ostatnia funkcja jest interesująca, bo bonusy i punkty to raczej typowe rozwiązania. Uzyskawszy w danym dziale certyfikat odpowiedniego poziomu kompetencji, możemy np. wykonywać akcje, których gracze bez certyfikatów wykonywać nie mogą. Oczywiście nie sposób doszkalać się od razu wszędzie, więc wybór kolejności uzyskiwanych specjalizacji też w pewnym stopniu wpływa na obierane w trakcie gry strategie.

A tych mamy tu sporo, choć po kilkunastu rozgrywkach wypracowaliśmy pewien model obowiązkowego otwarcia. Potem jednak wszystko toczy się za każdym razem inaczej. Mają na to wpływ między innymi karty celów, które determinują kierunek naszego rozwoju. Z tymi kartami Vital poszalał zresztą nieźle. Po pierwsze, każdy gracz dorzuca do puli celów na daną rundę (choć „runda” jest tu określeniem dość umownym) wybrane cele ze swojej ręki. Mamy więc szansę do niektórych się przygotować. Po drugie, realizacja celów odbywa się podczas specjalnej fazy, gdzie gracze po kolei mogą zdobywać punkty za wybrany cel z puli. Po trzecie, większość celów może realizować więcej graczy, ale każdy kolejny ma zmniejszony limit punktów do zdobycia. Po czwarte, do realizacji celów potrzebne są żetony foteli zarządu, które możemy zdobywać w różnych sytuacjach. Mając nawet mocno rozwiniętą infrastrukturę, ale braki w fotelach – niczego nie zdziałamy. I odwrotnie: dużo foteli przy znikomych wynikach pracy też wiele punktów nie przyniesie. Realizacja celów (która potrafi być naprawdę punktogenna) jest więc procesem złożonym i wymaga zrównoważonego dwukierunkowego planowania. Jest to jeden z ciekawszych elementów gry, ale nie jedyny. Bardzo fajnie działa system wyboru pól akcji, na których linii gracze zmieniają swoje położenie także w kolejności od lewej do prawej (czyli tak samo jak były one odpalane). Szczególnie ciekawie wypada to w grze dwuosobowej (!), gdzie chodzącą także po torze Sandra blokuje dział, w którym aktualnie się znajduje. Przewidzenie, kto gdzie się obstawi i gdzie zawędruje Sandra jest nie do przecenienia. Ponadto cały proces produkcyjny okraszony jest wieloma zasadami, które wymagają od nas skupienia. Nierzadko jeden błąd potrafi zepsuć nam łańcuszek działań. Do tego dochodzi gospodarowanie czasem, który to jest najważniejszą walutą w grze.

Kanban to gra więc wymagająca, trudna, ale dająca sporo satysfakcji. Każda liczba graczy broni się taką samą intensyfikacją rozgrywki i łamaniem głowy. Wielość różnych rozrzuconych po planszy bonusów (rozwiązanie, które Lacerda bardzo lubi) jest zabiegiem prostym, ale skutecznym. Mamy poczucie, że chcemy zrobić kilka rzeczy naraz. I największe wyzwanie kryje się w jak najbardziej optymalnym wykorzystaniu akcji, aby za jednym zamachem zrealizować kilka założeń. Mamy też udany patent z Sandrą, która nie dość, że zajmuje pola akcji, to na dodatek nagradza bądź karze (zależnie od wybranego trybu rozgrywki!) przodowników bądź maruderów w każdym dziale, do którego zawita. Co rusz na graczy czyhają pułapki oraz okazje do zarobienia kilku punktów. A dzięki mobilnej szefowej nie są one elementem stałym i przewidywanie (znowu!), co będzie za chwilę opłacalne, wchodzi w skład rzetelnego planowania posunięć. Bo Kanban to gra, która jak mało która wymusza na nas ciągłe pilnowanie planu i myślenie wprzód.

Jak zapewne się domyśliliście, bardzo polecam Kanbana. Nie jest to z pewnością gra dla wszystkich, szczególnie ze swoją momentami pokręconą punktacją. Nie pomaga też fakt, że to, co opłaca się w trakcie gry jest zupełnie inne od tego, co będzie się opłacało na jej koniec. Jednak dla fanów ciężkiego myślenia jest to gra niemalże idealna. Pod warunkiem jeszcze, że nie przeszkadza nam geometryczna pstrokacizna na planszy :)

PODSUMOWANIE:

+ ciekawa, złożona mechanika

+ rozgrywka to wyzwanie intelektualne

+ przejrzysta ikonografia

+ mnogość strategii

– nieintuicyjna i zawiła punktacja



Grę Kanban: Automotive Revolution kupisz w sklepie


 

Złożoność gry (7/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (9/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Gra tak dobra, że chce się ją polecać, zachwycać nią i głosić jej zalety. Jedna z najlepszych w swojej kategorii, której wstyd nie znać. Może mieć niewielkie wady, ale nic, co by realnie wpływało negatywnie na jej odbiór.

Przydatne linki:

3 komentarze

  1. Avatar

    Wbrew podpisowi pod recenzją gry nie da się dostać ani w planszomanii, ani nigdzie indziej :)

  2. Avatar

    też nigdzie nie znalazłem

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings