Home | Felietony | Matematyka w grach | Matematyka w grach – Negatywna interakcja cz.1

Matematyka w grach – Negatywna interakcja cz.1
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Od czasu do czasu pojawiają się na forum prośby o wskazanie gier wieloosobowych „z silną negatywną interakcją”. Można z tego wnioskować, że dla niektórych (a może nawet dla wielu) graczy, negatywna interakcja jest właściwością pożądaną, a brak negatywnej interakcji dyskwalifikuje gry. Ten tekst przedstawia opinię, jaką na temat negatywnej interakcji i jej konsekwencji mają George Skaff Elias, Richard Garfield i K. Robert Gutschera, projektanci gier z wydawnictwa Wizards of the Coast. Materiał pochodzi z książki Characteristics of Games, będącej zapisem wykładów pod tym samym tytułem, prowadzonych przez autorów na Uniwersytecie stanu Washington w latach 2006-09.

Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że słowo „games” ma w języku angielskim szerszy zakres znaczeniowy (obejmujący także sport) niż słowo „gry” w języku polskim. Dlatego też autorzy książki od czasu do czasu podają przykłady bardziej związane ze sportem niż z grami.

Między wyścigiem a bijatyką

Analizę gier pod kątem stopnia interakcji zacznijmy od zdefiniowania przypadków skrajnych. Całkowity brak interakcji występuje na przykład w biegu sprinterskim. Każdy zawodnik stara się biec jak najszybciej i nie ma miejsca (a przede wszystkim czasu) na jakiekolwiek zagrywki taktyczne, występujące w biegach na dłuższych dystansach. Podobny brak interakcji występuje w grach planszowych o charakterze wyścigowym, takich jak np. Węże i drabiny. Wyścigiem jest też np. pojedyncze rozdanie w grze Ubongo. Generalnie gry bez interakcji można uważać za gry jednoosobowe, rozgrywane równocześnie przez kilku graczy, gdzie dopiero na końcu porównywane są wyniki. Niektórzy nawet nazywają takie gry „pasjansami równoległymi”.

Za skrajny przypadek pełnej interakcji może być uznawana walka bokserska i stąd ta „bijatyka” (w oryginale „brawl”) w tytule rozdziału. Przykładem z gier planszowych mogą być szachy, gdzie rozgrywka (może z wyjątkiem pierwszych kilku posunięć) polega na atakowaniu przeciwnika bądź obronie przed atakiem i inne gry dwuosobowe o podobnym charakterze. Nawiasem mówiąc w grach dwuosobowych interakcja, a szczególnie interakcja negatywna, nie stwarza żadnych problemów, bo strata przeciwnika jest moim zyskiem i na odwrót. Jak to wygląda w grach wieloosobowych, będzie można przeczytać dalej.

Między tymi skrajnymi przypadkami mieszczą się gry o różnym charakterze i stopniu interakcji. W takich grach jak Yahtzee albo Can’t Stop gracz nie ma wpływu na sytuację przeciwnika. Ale porównanie z innymi uczestnikami gry ma wpływ na strategię gracza. Lider będzie grał bardziej zachowawczo, natomiast gracz, mający stratę, będzie podejmował bardziej ryzykowne decyzje.

Większy stopień interakcji występuje w grach, w których gracze rywalizują o wspólne zasoby czy miejsca na planszy (np. w grach typu worker placement). Oczywiście na początku gry każdy gracz dba głównie o własny interes, wybierając takie akcje, które dają mu największa korzyść, ale pod koniec gry sytuacja może się zmienić. Gracz może wybrać akcję, która nie da mu największej korzyści, ale za to pozbawi korzyści innego gracza, najlepiej aktualnego lidera. I tu dochodzimy do tego, co w języku angielskim nazywane jest „targeted interaction”, a co dosłownie można przetłumaczyć jako „interakcja wycelowana” – w domyśle – wycelowana w konkretnego gracza.

Od razu trzeba zaznaczyć, że wycelowana interakcja nie musi być interakcją negatywną. W takich grach jak Monopoly czy Catan interakcja może polegać na obustronnie korzystnej transakcji wymiany między graczami. Za negatywną mogą ja raczej uważać gracze nie biorący udziału w tej interakcji.

Ale dużo częściej interakcja wycelowana w konkretnego gracza jest interakcją negatywną i polega na wyrządzeniu mu jakiejś szkody.

 

Gra w zabieranie żetonów

Skrajnym przypadkiem negatywnej interakcji jest „gra w zabieranie żetonów”. Każdy z graczy ma na początku pewną liczbę żetonów, powiedzmy 10. Gracze wykonują ruchy w kolejności zegarowej. Gracz, na którego przypada kolejka, zabiera dowolnie wybranemu graczowi i usuwa z gry jeden żeton. Gracz, który straci wszystkie żetony, zostaje wyeliminowany. Wygrywa ten, kto ostatni zostanie z choć jednym żetonem.

Oczywiście w taką grę nikt nie będzie chciał grać. Nie wymaga ona żadnych umiejętności poza umiejętnością przekonania aktualnego decydenta, żeby zabrał żeton komu innemu, a nie mnie. Niestety wiele gier wieloosobowych sprowadza się do gry w zabieranie żetonów w tym sensie, że większość cech gry nie ma znaczenia przy wyłanianiu zwycięzcy. Wystarczy, że w grze jest negatywna interakcja i gracze mogą dowolnie wybierać cel tej interakcji. Gracze mogą więc decydować o szkodzeniu liderowi (zabierać mu żetony). Nawet gdy lider ma większe umiejętności, nic mu to nie pomoże w konfrontacji z koalicją wszystkich pozostałych graczy.

Wprowadźmy teraz pewną modyfikację do gry w zabieranie żetonów. Gracz, na którego przypada kolejka, wybiera jednego z przeciwników i rozgrywa z nim partię szachów. Jeżeli wygra, pozbawia przeciwnika dwóch żetonów. Jeżeli przegra lub zremisuje – zabiera przeciwnikowi i usuwa z gry jeden żeton. (Przykład jest abstrakcyjny, więc downtimem nie będziemy się przejmować.) Gra ma teraz złożoność szachów i wymaga szachowych umiejętności ale to nie ma żadnego znaczenia. Gdyby brał w niej udział Gary Kasparow, to nie miałby większych szans na zwycięstwo. Wprost przeciwnie – prawdopodobnie jako pierwszy zostałby wyeliminowany.

Polityka

Jeżeli w grze występuje silna negatywna interakcja i gracz może dowolnie wybrać, kogo zaatakuje, to taka gra w gruncie rzeczy sprowadza się do gry w zabieranie żetonów. Można nazwać taką grę „polityczną”, bo o wyniku nie decydują umiejętności związane z mechaniką gry, tylko właśnie umiejętności, które można nazwać politycznymi. Politycznymi są też gry, takie jak Mafia, w których występuje głosowanie, prowadzące do eliminacji jednego z graczy.  Wyobraźmy sobie, że w grze występuje tylko ten jeden mechanizm, tzn. gra składa się z kolejnych głosowań i kończy się w momencie, gdy w grze zostaną tylko dwie osoby, które wspólnie zostają zwycięzcami. Taka gra to też czysta polityka.

Godne odnotowania jest to, że praktycznie żadne klasyczne gry nie mają charakteru politycznego. Przykłady politycznych gier pochodzą wyłącznie z gier nowoczesnych. Być może to  dlatego, że zmienił się gust i potrzeby graczy.

 

Koniec części pierwszej.

2 komentarze

  1. Avatar

    Dlaczego Kasparow mialby przegrac? Nikt nie wybieralby go do pojedynku wiec nie mialby jak tracic zetonow. Chyba to uniemozliwiloby porazke, czyli wygralby zupelnie nie grajac.

  2. Michał Stajszczak

    Wprost przeciwnie – każdy wybierałby go do pojedynku, bo nikt nie chciałby być przez niego wybranym. Zwróć uwagę, że wybierający przeciwnika nic nie traci. Traci tylko wybrany – dwa żetony, gdy przegra, jeden, gdy wygra lub zremisuje. Najprawdopodobniej w praktyce wyglądałoby to tak, że wybrany przez innego gracza Kasparow traciłby jeden żeton, a gracz wybrany przez Kasparowa dwa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
PHPSESSID

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings