Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla wielu graczy | Monster Bar Zostań menagerem potwornego baru

Monster Bar Zostań menagerem potwornego baru [Współpraca reklamowa z Granna] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Gier o potworach powstało już wiele. Występujące w nich maszkary straszą, wychodzą z szafy, bywają atrakcją w tworzonych przez nas parkach rozrywki lub podziemiach. W karciance Monster Bar będziemy mieli okazje zatrudnić je w prowadzonej przez nas restauracji. To, czy będzie ona potwornie atrakcyjna, czy po prostu potworna, zależeć będzie tylko od nas… No może nie tylko, bo przeciwnicy też dorzucą na pewno swoje trzy grosze.

Potworne, ale urocze

Karcianka Wydawnictwa Granna przyciągnęła moją uwagę kolorową, bajkową szatą graficzną. Bardzo przypadła mi ona do gustu. Urocze, zdecydowanie niestraszne potworki wyglądają, jakby były mieszkańcami Paskudowa (miasteczko występujące w kreskówce Disney’a Paskudy.Uglydolls, którą gorąco polecam). W średniej wielkości pudełku znajdziemy planszetki graczy, talię, składającą się aż z 98 kart potworów oraz instrukcję. Wszystko jest ładne i bardzo kolorowe. Planszetki graczy oraz karty są przyzwoitej grubości, choć jak na mój gust, mogłyby być nieco solidniejsze.

Tak wygląda gra przygotowana do rozgrywki czteroosobowej.

Zapotwornianie baru

Aby rozpocząć grę w Monster Bar wystarczy położyć na środku stołu potasowaną talię i rozdać każdej osobie po jednej planszetce. W zależności od liczby graczy należy odłożyć do pudełka od 5 do aż 30 losowych kart. Podczas swojej tury aktywny gracz odkrywa wierzchnią kartę ze stosu i decyduje, czy chce ją położyć u siebie, czy może u któregoś z przeciwników. W pierwszym przypadku może umieścić pracownika w dowolnym (jednym z trzech) miejscu na planszetce, w drugim – wyłącznie na skrajnych polach. Karty są odkrywane tak długo, aż aktywny gracz będzie miał na swojej planszetce trzy potwory. Zostają one wtedy przeniesione do obszaru baru i następuje kolej gracza siedzącego obok. Rozgrywka kończy się, gdy wyczerpie się talia potworów. Wszyscy pracownicy trafiają do barów i następuje podliczenie punktów.

Gdzie potworów sześć…

W czasie gry możemy rekrutować aż 10 typów potworów. Każdy z nich punktuje na innych zasadach. Jednych kart możemy mieć nieskończenie wiele, innych – ściśle określoną ilość. Nie zawsze duża liczba pracowników danego typu jest gwarantem sukcesu. Jeśli przedobrzymy np. z zatrudnianiem Mistrzów Drinków, zamiast zyskać punkty, stracimy je. Mniej znaczy więcej także w przypadku Mistrza Sałatek, ale nie musimy się ograniczać np. przy rekrutowaniu Pracujących Studentów, Mistrzów Pizzy lub Mistrzów Deserów. Ciekawy system punktowania pojawia się w przypadku Florystów. Parzysta liczba kart tego typu nie przynosi żadnych punktów, nieparzysta – daje ich aż 6.

Potwory są urocze.

Nie tylko ilość pracowników ma znaczenie. Jeśli nasza załoga będzie różnorodna, możemy liczyć na punkty Szefa Kuchni. Warto zadbać też o to, by w naszym barze pojawił się Krytyk Kulinarny oraz Wyróżnienie. Zestaw taki jest jokerem, który na koniec gry może służyć za dodatkową kartę lub pozwali nam zwolnić wybranego pracownika. Oprócz potworów szukających zatrudnienia, w talii trafimy też na Nieproszonego Gościa. Kartę tę możemy położyć wyłącznie u przeciwnika, zabierając w zamian inną. Żeby nie było całkiem niemiło, każdy taki potwór w barze, przynosi jego właścicielowi 2 punkty na koniec gry.

Zbieranie zestawów

Monster Bar to gra przeznaczona dla 2-6 osób. Rozgrywka trwa około pół godziny i mogą do niej przystąpić gracze od 8 roku życia. Zasady gry są tak proste, że jestem przekonana, że nawet młodsze dzieci nie będą miały kłopotów z ich opanowaniem. Bardzo przydatne są ikony znajdujące się na kartach, które w jasny i klarowny sposób przypominają o warunkach punktowania danego typu stwora. Podstawową mechaniką występującą w grze jest zbieranie zestawów. Karty dostarczają korzyści na bardzo wiele sposobów i bardzo mi się to podoba. Prawie każdy zestaw przynosi mniejsze lub większe profity, ale żeby zwyciężyć, trzeba wykazać się planowaniem, sprytem i odrobiną szczęścia.

Nawet w wariancie dwuosobowym do gry wchodzi bardzo dużo kart. Na koniec każdej partii załoga barów jest nie tylko bardzo kolorowa, ale też liczna. Dlatego też, mimo że Monster Bar mieści się w niewielkim pudełku, do rozgrywki potrzebne jest sporo miejsca.

Losowość

Występuje w grze już na początku, gdy odrzucamy na chybił trafił część kart do pudełka. Wiemy jakie potwory znajdują się w talii, ale nie ile ich tam jest. Może pośród odłożonych do pudełka pracowników jest tak wielu Mistrzów Sałatek, że zebranie wysoko punktującego zestawu w czasie rozgrywki będzie bardzo trudne? Niepewność ta z jednej strony dodaje grze rumieńców, z drugiej może sprawić, że niektóre typy kart nie będą działały tak, jak byśmy tego chcieli.

Kolejnym aspektem gry, gdzie szczęście ma znaczenie, jest dociąg kart. Autorka gry zadbała o to, by gracze mogli zapanować nad losem, dając im możliwość wyboru miejsca, gdzie położą odkrytego potwora. Wykładanie kart na planszetkach współgraczy sprawia, że czasem zaczynamy turę z planszetką, która nie jest pusta. Nigdy nie jest ona też pełna, ponieważ tylko aktywny gracz może umieścić potwora na środkowym miejscu.

Jest ładnie, kolorowo i bardzo przyjemnie!

Negatywna interakcja

Zapełnienie planszetki ogranicza możliwości kombinowania w czasie dociągu kart. Dodatkowo umiejętne dokładanie potworów do barów innych graczy może sprawić, że nie uda im się wypełnić warunków punktowania. Jak widać w grze Monster Bar pojawia się porcja negatywnej interakcji, podana w zjadliwej dla dzieci wersji. Nie inaczej jest w przypadku jawnie „negatywnej” karty Nieproszonego Gościa. Pozwala ona na podebranie potwora przeciwnikowi. A jednak nawet efekt tej karty został nieco złagodzony, ponieważ w zamian nowy właściciel stwora otrzyma 2 punkty na koniec gry.

Czy warto?

Monster Bar to szybka, przyjemna karcianka, która idealnie nadaje się jako gra familijna. Łatwe zasady sprzyjają wciąganiu do rozgrywki dzieci i niedoświadczonych graczy. Decyzje podejmowane w czasie odkrywania kart nie przegrzewają zwojów mózgowych, ale żeby wygrać, trzeba mieć strategię. Plusem tego tytułu jest to, że mechanika angażuje do śledzenia ruchów przeciwników przez nieaktywnych graczy. Kontrolowanie tego, czy ktoś nie dołoży nam parzystego Florysty może zaważyć o sukcesie lub porażce.

Warto też wspomnieć, że karcianka Wydawnictwa Granna należy do serii Gram bez plastiku. Jak nazwa głosi, są to planszówki przyjazne środowisku, co zdecydowanie uznaję za dodatkowy plus tego tytułu.



Grę Monster Bar kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Granna za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (3/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings