Home | Felietony | Dzienniki projektantów | Zaginione Wyspy – zapiski projektanta

Zaginione Wyspy – zapiski projektanta
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

pic1900471 „Zaginione Wyspy” to kafelkowa gra familijna przeznaczona dla 2 do 4-rech osób. Gracze wcielają się w postaci kapitanów, którzy eksplorując Wyspy poszukują Skarbów zamkniętych w Wieżach. Wieże zawierają różną liczbę Skarbów o różnej wartości, a żeby zdobyć zawarte w nich kosztowności trzeba użyć do ich otwarcia Kryształów – kluczy w odpowiedniej liczbie i odpowiednim kolorze. Jednak poruszając się po akwenie należy uważać, ponieważ  znajdują się na nim strażnicy Wież – Cyklopi, którzy będą się starali odebrać nam Kryształy za każdym razem, gdy podniesiemy je z wody. Graczom w rozgrywce pomagają Papugi, które mogą dla nich podnosić Kryształy i odkładać je do Wież, tym samym zdobywając dla gracza punkty.

Nie pamiętam dokładnie w jakich okolicznościach wpadłem na pomysł stworzenia „Zaginionych Wysp”. Wyjściem do całej fabuły i mechaniki był labirynt, w którym gracze mieliby do wykonania określone zadanie. Miałem w głowie ogólną wizję mechaniki. Chciałem aby plansza była rozłożona już na początku gry, a nie tak jak w większości gier tego typu, budowana w czasie trwania rozgrywki.

Pierwsza wersja gry opierała się na labiryncie zbudowanym z 144 kafelków. Wymyśliłem sobie, że w labiryncie gracze będą poszukiwać Kryształów, jednak będą mogli je zabrać dopiero po zdeponowaniu w Skrzyniach. Kryształy występowały w czterech kolorach (niebieskim, zielonym, czerwonym i czarnym), a Kryształem jokerem był Kryształ żółty (później wyjaśnię dlaczego w ostatecznej wersji jest inaczej). Miały oczywiście różną liczbę i wartość. W pierwotnej wersji wszystkie Skrzynie mieściły 3 Kryształy. Byli również Cyklopi! Tutaj jednak jednego gracza mogło gonić jednocześnie kilku, a przestać mogli tylko, jeżeli gracz odłożył wszystkie Kryształy do Skrzyni lub kiedy inny z graczy podniósł Kryształ w odpowiednim kolorze. Graczom w rozgrywce pomagały Chowańce, każdy mógł mieć dwa, ale warunkiem było znalezienie Jaja. Gracze mogli znaleźć również przedmioty: Tarczę, do obrony przed Cyklopem lub innym graczem, Miecz, do zabierania Kryształów innym graczom oraz Mapę, która umożliwiała graczom szybsze odkrywanie kafelków.

Wielokrotnie modyfikowany prototyp

Wielokrotnie modyfikowany prototyp

Prototyp był gotowy, można było zacząć rozgrywkę i po licznych testach… dowiedziałem się, że:

  • Cyklopi w tym układzie zabierali prawie wszystkie Kryształy
  • Skrzynie tylko z trzema Kryształami powodowały bardzo powolny rozwój akcji
  • 2 Chowańce dawały zbyt dużą przewagę graczom nad tymi, którzy nie mieli ani jednego
  • Miecze powodowały zbyt dużo negatywnej interakcji, a nie taki był cel gry.

Trzeba było zmienić kilka rzeczy. Usunąłem drugiego Chowańca, Miecz i Mapę. Zmieniłem sposób pościgu Cyklopa, tak, że gonił tylko tego gracza, który jako ostatni podniósł Kryształ w jego kolorze. Spowodowało to, że:

  • graczy rzadko doganiał Cyklop, ale wynikało to z tego, że lepiej planowali oni swoje ruchy
  • Zmniejszyła się różnica między graczami, którzy zdobyli Jajo, a tymi którzy jeszcze go nie mieli
  • Negatywna interakcja została ograniczona jedynie do podbierania sobie Kryształów i Skrzyń.

W pierwotnej wersji labirynt był zwykłym labiryntem ograniczonym bardzo zwykłymi ścianami. Po jakimś czasie wpadłem na pomysł labiryntu wodnego, po którym mogłyby pływać Statki. Zmiana ta sprawiła, że tematyka stała się ciekawsza i umożliwiła mi wprowadzanie nowych rozwiązań. Na kolejnym etapie postanowiłem urozmaicić jeszcze bardziej rozgrywkę dodając możliwość zejścia Kapitana ze Statku na ląd. W tym wariancie gracze mogli poruszać się po awersie kafelków i po części lądowej. W miejscu zejścia na ląd gracze pozostawiali żeton Kotwicy i zdejmowali z planszy pionek Statku, a w zamian stawiali pionek Kapitana. Ponowne zejście z lądu na Statek możliwe było jedynie na kafelku, na którym znajdowała się Kotwica, ale niekoniecznie pozostawiona przez danego gracza. Chodząc po lądzie gracze nie mieli możliwości odsłaniania kafelków. Zapewne rodzi się pytanie po co schodzić na ląd? Otóż na lądzie wprowadziłem Kufry, w których gracze mogli odnaleźć różnego rodzaju artefakty (Lunetę, Mapę, Kule Armatnie, Statek, niebieski lub zielony Kryształ). Część z kufrów była złośliwa – Butelka Rumu powodująca utratę kolejki oraz Pułapka – powodująca atak Cyklopa. Był również pusty Kufer nie powodujący żadnej akcji. Te zmiany nie były trafione. Zapewne spodobałyby się graczom bardziej zaawansowanym, ale chciałem stworzyć grę dla rodzin i początkujących graczy. Z pomysłu poruszania się po drugiej stronie kafelka ostały się jedynie artefakty w rogach planszy.

Kolejna wersja prototypu

Kolejna wersja prototypu

Nadal cała rozgrywka była dość powolna. Głowiłem się nad tym jak ją przyspieszyć, ale jak wiadomo, najtrudniej wpaść na najłatwiejsze rozwiązanie. Dosyć dużo czasu zajęło mi wymyślenie… że można zmniejszyć planszę do 100 kafelków. To znacznie pobudziło całą grę, ale nadal nie wystarczająco. Kompromisem okazało się wprowadzenie Wież (zamiast Skrzyń) zapełnianych przez różną ilość Krzyształów. To pozwoliło na szybsze zbieranie punktów i umożliwiło tworzenie taktyki. Gracze mieli teraz możliwość podjęcia decyzji – zdobyć szybko kilka punktów, ale uniknąć pogoni Cyklopa, czy zaryzykować utratę wszystkich Kryształów, mając jednocześnie możliwość zdobycia dużo większej liczby PZ. Ostatnim elementem gry, który wprowadziłem były teleporty – Wiry Wodne. Wpadłem na ten pomysł przypadkiem, patrząc jak testerzy grający po raz pierwszy przenosili Statki z miejsca na miejsce (np. bezpośrednio do Skrzyń). To podsunęło mi myśl wprowadzenia do gry zasady umożliwiającej przenoszenie się we właśnie w taki sposób. Aby nie ułatwiać zbytnio rozgrywki, zasada ta miała działać jedynie w przypadku Statku.

Najtrudniejszym problemem było rozwiązanie wszystkich niuansów, takich jak ślepa uliczka,  przekazywanie Kryształów między Papugą (znacznie sympatyczniejszy zastępca Chowańca), a Statkiem podczas pościgu Cyklopa, jednoczesne doganianie gracza przez kilka Cyklopów itp. Myślę, że dopracowanie tych szczegółów zajęło mi najwięcej czasu.

Kolejne testy wypadały już bardzo dobrze. Ostatnie zmiany dały zadowalające efekty. Wreszcie rozgrywka była płynna, gracze mogli sporo kombinować. Zebrałem więc wszystkie zasady gry w instrukcję, którą następnie testowałem na innych graczach, nie mających jeszcze styczności z grą. Wielokrotnym poprawkom ulegała też sama instrukcja, aby w ostatecznym kształcie była jak najbardziej zrozumiała. Po około roku gra była gotowa do druku.

CDN.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings