Home | Felietony | Dzienniki projektantów | Zaginione wyspy – zapiski wydawcy

Zaginione wyspy – zapiski wydawcy
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

pic1900471Nasza przygoda (moja i żony) z grami planszowymi zaczęła się dosyć dawno temu. Oboje z Magdą mamy duże rodziny i w obu naszych rodzinach w wolne dni zawsze spędzało się większość czasu wspólnie, czy to grając w karty, czy w planszówki. Przy takich okazjach często pojawiał się jeden problem (może dość nietypowy…) – za duża liczba graczy. Pamiętam, że kiedy chcieliśmy wszyscy zagrać w remika, to potrzebowaliśmy przynajmniej czterech talii kart. Problem rozwiązał się, kiedy zaczęliśmy odkrywać świat nowoczesnych gier planszowych.

Dzisiaj wspólnie bawimy się przy grach wieloosobowych (Pictionary, Party Alias). Świetną odskocznią od tych, polegających głównie na kalamburach okazał się Dixit (nawiasem mówiąc nigdy nie grałem w tę grę w mniej niż 6 osób). W gry czteroosobowe czasem gramy w dwu-osobowych drużynach (co, jak wiadomo, nie zawsze jest dobrym pomysłem) lub po prostu dzielimy się na kilka zespołów. Najczęściej jednak wybieramy gry dla 5-ciu, 6-ciu graczy. Carcassonne (z dodatkiem), Wysokie Napięcie, czy Wsiąść do Pociągu bardzo urozmaiciły nasze rozgrywki. Teraz już żadne spotkanie rodzinne nie może obyć się bez gier planszowych.

Coraz bardziej wkręcając się w świat planszówek, zacząłem w międzyczasie projektować własną grę (o czym pisałem wcześniej). Kiedy miałem już gotowe „Zaginione Wyspy” pomyśleliśmy, że moglibyśmy pójść krok dalej – sami spróbować naszych sił i wydać grę. I tak od myśli, do czynu, założyliśmy Mader i wydaliśmy „Zaginione Wyspy”…

Zawartość pudełka

Zawartość pudełka

Chcąc podzielić się naszym doświadczeniem postanowiliśmy stworzyć wydawnictwo, którego misją będzie tworzenie gier dla rodzin. Chcielibyśmy zaproponować innym rodzinom nasz sposób na przebywanie razem w niedzielne popołudnie – nie w centrum handlowym, nie oglądając kolejny film w telewizji, czy wydając majątek na kino, ale siadając przy stole, bawiąc się i faktycznie spędzając ten czas wspólnie. Ta idea zawiera się w motcie naszej firmy: Rodzina dla rodziny. Ma ono również związek z tym, że w tworzenie „Zaginionych Wysp” zaangażowaliśmy naszych bliskich. Chciałem, aby gra była namalowana ręcznie. Postanowiliśmy wykorzystać drzemiący w naszej rodzinie potencjał i do pomocy zaciągnęliśmy siostrę i tatę, którzy wykazują się talentem malarskim. Siostrze przypadła bardziej mozolna praca – musiała namalować ilustracje do wszystkich elementów gry. Tatę poprosiliśmy o namalowanie ilustracji na pudełko. Nasz sztab testerów i pierwszych recenzentów również w dużej mierze składał się z rodzeństwa i kuzynostwa.

Firmę Mader tworzą w zasadzie dwie osoby. Moja Magda i ja (nazwa firmy powstała faktycznie ze zbitku imienia i nazwiska, ale nie mojego, tylko Magdy). Mimo tego możemy jednak liczyć na duże wsparcie naszej rodziny. Dzięki temu tworzenie „Zaginionych Wysp” było tak naprawdę szczególną rodzinną przygodą.

W trakcie rozgrywki

W trakcie rozgrywki

Produkując grę chciałem aby była ona relatywnie tania i solidnie wykonana. Okazało się to większym problemem niż myślałem, głównie ze względu na skromny budżet jaki mieliśmy do wykorzystania. Tym samym zdecydowaliśmy się na mniejszy nakład gry. Spośród licznych problemów, które zawsze pojawiają się na początku takich inicjatyw (nazywam to błędami rozruchu) w naszym przypadku największym okazały się pionki. Ale od początku…

Uparłem się, żeby pionki w grze były drewniane (a nie kartonowe w podstawkach) i faktycznie przypominające postaci, którymi się poruszamy. Dużo czasu zajęło nam odnalezienie firmy w Polsce, która podjęłaby się wykonania dla nas takich pionków. Kiedy już wszystko mieliśmy dogadane i chcieliśmy zrobić ostateczne zamówienie okazało się… że tego jednak nie da się zrobić. Innym słowy zostaliśmy na lodzie bez pionków, z perspektywą produkcji gry nie w takiej formie jak to sobie wymarzyłem. Nie poddaliśmy się jednak i postanowiliśmy spróbować znaleźć odpowiednią firmę w ojczyźnie euro gier. Udało nam się to bardzo szybko. Trafiliśmy na wykonawcę, który miał nawet gotowe, odpowiadające nam wzory. Pojawił się jednak kolejny problem – kolorów. Wspomniałem wcześniej, że w prototypie kolory żółty i czarny były zamienione. Otóż okazało się, że producent owszem ma wzory, które nam pasują, ale nie ma ich w kolorze czarnym i może nam je dostarczyć dopiero po dłuższym czasie. Opóźnienie nie wchodziło w grę, więc musieliśmy zamiast koloru czarnego użyć żółtego. Niby nie problem, ale czarna Papuga, czarne Wieże, nawet czarna Wieża na okładce – co z tym wszystkim? Rozpoczęło się nerwowe zmienianie szaty graficznej. Ostatecznie jednak, mimo oporów (głównie moich, nie mogłem przeboleć, że pionki będą żółte a nie czarne, wiecie – ja gram czarnym ;)), udało się uzyskać zadowalający efekt.

Z trudem zdobyte pionki

Z trudem zdobyte pionki

Oczywiście spędzających sen z powiek problemów z produkcją było znacznie więcej. Skutkiem jednego z nich jest brak zaplanowanej wypraski (zrekompensowany stosunkowo dobrze przez woreczki strunowe). Jednak w dobrych czasach już po wyprodukowaniu „Zaginionych Wysp”, wszystkich zawirowań nie warto wspominać. Z pewnością zdobyte doświadczenie wykorzystamy w przyszłości wydając kolejne gry. Mamy już kilka w planie, ale o tym postaram się napisać następnym razem… Tymczasem zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej: mader-gry.pl i polubienia nas na facebooku: facebook.pl/madergryplanszowe!

One comment

  1. Avatar

    Gratuluję debiutu autorsko-wydawniczego (od razu na głęboką wodę)! Bardzo podoba mi się, że to rodzinna inicjatywa i wykonanie :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings