Aport! – o psich zabawach [Współpraca reklamowa z Piatnik] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Pies ma wrodzoną skłonność do gonienia zwierzyny i odnoszenia zdobytego łupu w bezpieczne miejsce. W końcu jest potomkiem zwierząt drapieżnych. W każdym psie domowym tkwi ten naturalny popęd i każdy właściciel psa chciałby wyzwolić go i utrwalić. Jakże by było miło, gdyby nasi czworonożni przyjaciele aportowali nie tylko w zabawie, ale też i konkretne przedmioty. O tym jak aportować skarpetki i czy jest to łatwe zadanie dowiedziałam się z gry „Aport!”.

„Naukę aportowania należy przeprowadzać małymi kroczkami gdyż psy, zwłaszcza szczeniaki wykazują brak jakiegokolwiek zainteresowania treningami. Wolą się bawić i biegać. Dlatego taki trening warto opierać na zabawie a nie typowej nauce”.*

Aport! to gra dla 3-4 graczy, od 5 roku życia, której autorem jest Jan Vodicka. Została wydana przez wydawnictwo Piatnik. Gra jest przeznaczona tylko dla dzieci i lepiej by dorośli trzymali się od niej z daleka, bo opowiada o polowaniu na skarpety – dzieci to śmieszy, dorosłych zatrważa.

Elementy gry

„Pierwsze ćwiczenia mają na celu zapoznanie psa z hasłem „aport!”, po którym ma ująć łup. Na taki łup najlepiej nadaje się koziołek do aportowania w postaci dwóch kul lub tarczy połączonych osią z miękkiego drewna”.

Ilość elementów gry jest bardzo skromna: 6 kartoników z różnokolorowymi skarpetkami zawieszonymi na sznurku; 1 duża i ciężka kostka z naklejonymi skarpetami; 4 drewniane żetony z głowami różnych psów; 28 żetonów punktacji w 2 kolorach: żółtym (1 pkt) i czerwonym (5 pkt.) oraz instrukcja.

„Przed rzuceniem przedmiotu do aportowania dobrze będzie nauczyć psa najpierw podnosić tą rzecz. Gdy mu się to uda należy go pochwalić”.

Kartoniki układa się początkowo tak by były widoczne dla wszystkich graczy i by mogli zapamiętać ich pozycje. Następnie odwraca się je. Gracze wybierają żetony ze swoimi pupilami, a następnie kolejno rzucają kostką, która wskazuje cel poszukiwań tj. skarpetkę. Wszyscy gracze JEDNOCZEŚNIE kładą żeton swojego pupila na kartoniku, pod którym przypuszczalnie (lub na pewno) znajduje się poszukiwany przedmiot. Żetony mogą być ułożone jeden na drugim.

Dobrze, że wyprane

Nowa dyscyplina - rzut skarpetami

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Ważne jest, by pies wiedział, że przyjście do właściciela z zabawką trzymaną w zębach nie wiąże się każdorazowo z jej odebraniem, ale jest zapowiedzią niesamowicie interesującej zabawy. Psa trzeba nagrodzić”.

Wszystkie kartoniki, na których leżą żetony odsłania się. Odnalezienie właściwej skarpety jest nagradzane żetonami punktów od 3 do 1, najwięcej dla najszybszego tropiciela. Za niewłaściwe wskazanie przedmiotu nagrody nie ma żadnej, są punkty karne od 1 do 3, najmniej dla najszybszego tropiciela. Gracz o największej ilości punktów zamienia miejscami 2 dowolne kartoniki ze skarpetkami. Rozgrywka trwa do momentu, gdy zostaną rozdane wszystkie żetony punktów.

Prawdopodobieństwo trafienia większe niż w lotto

„Jak wiadomo każdy pies jest inny, inaczej zachowuje się również w danych sytuacjach, dlatego nie zdziwmy się jeśli pies nie będzie chciał od razu słuchać i na początku nie będzie przynosił rzucanych mu do aportowania przedmiotów”.

Podstawowym problemem tej gry, podobnie jak w Otti Panzerotti, jest trudność w zapamiętywaniu kolorów. Tu jednak jest znacznie gorzej. Kolorowe skarpetki są mało charakterystyczne, tym bardziej, że nie zawierają wyróżniających je wzorów, a jedynie inne kolory włóczki. Pewnym ułatwieniem w zapamiętywaniu może być ułożenie skarpet: palce 3 skierowane są na lewą stronę, pozostałych na prawą. Zastanawiam się dlaczego nie można było użyć różnych przedmiotów, którymi psy lubią się bawić? Wtedy też można by użyć większej ilości kartoników, co czyniłoby tę grę ciekawszą. Pozostając już przy tych 6 kartonikach i mało charakterystycznych skarpetach, mogę powiedzieć, że ta wersja memory jest trudna. Trzeba mieć naprawdę dobrą pamięć fotograficzną, z opcją do dynamicznego przestawiania elementów w pamięci, by stać się zwycięzcą w tej grze. Albo trzeba mieć bardzo dużo szczęścia – obserwując grę dzieci odniosłam wrażenie, że losowości jest tu bardzo dużo począwszy od rzucania kostką, po obsadzanie kartoników żetonami psów. W dodatku czynnik losowy wzrasta proporcjonalnie do ilości rozegranych rund. Na koniec właściwie nikt nie wie, gdzie są poszczególne skarpetki.

Wy nie wiecie a ja wiem, jak rozmawiać trzeba z psem...

„Trochę czasu potrwa zanim pies nauczy się aportować idealnie, ale nie pospieszajcie go, bo traktując aportowanie jako zabawę z psem sukces przyjdzie szybciej”.

Dzieci mają czasem zadziwiająco dobrą pamięć fotograficzną i takie radzą sobie w tej grze całkiem nieźle. W dodatku zdobywanie punktów, a raczej możliwość ich utracenia, znacznie je mobilizuje. Jednak w grupie 5- i 6latków trzeba dobrze nadzorować dawanie, odbieranie i podmienianie na wyższy nominał żetonów – po prostu potrzebny jest bankier. Potrzebny jest też sędzia do rozstrzygania sporów dotyczących szybkości obstawiania danego kartonika. Walorów edukacyjnych, czyli tego co cenię sobie najbardziej w grach dla dzieci, jest tu niewiele: można ćwiczyć pamięć fotograficzną, refleks, spostrzegawczość, podliczanie zdobytych punktów. Dzieci śmiały się przy tej grze, choć miny miały nietęgie, gdy trzeba było oddawać żetony za nieprawidłowe wytypowanie. W silnej grupie gra się nie dłuży, a taką ciężko skompletować.
Znam ciekawsze i bardziej wartościowe gry dla dzieci od 5tego roku życia, zaś dzieci dla rozrywki chętnie od czasu do czasu zagrają.

* Ekspert od szkolenia psów



Dziękujemy firmie Piatnik za przekazanie gry do recenzji.


 

Ogólna ocena (3/5):

Złożoność gry (1/5):

Oprawa wizualna (4/5):

6 komentarzy

  1. Banan

    Te kolejne recenzje gier dla dzieci zaczynają być trochę męczące ….
    Wiem, nie muszę czytać, ale za chwilę gamesfanatic z, że użyję takiego porównania, specjalistycznego sklepu stanie się hipermarketem :-(
    Pozdrawiam

  2. scheherazade

    @Banan: dziękuję za „docenienie” mojej pracy. Niestety muszę Cię zmartwić – mam na stanie jeszcze kilka gier dla dzieci przekazanych do recenzji. Ja muszę wywiązać się z obowiązku – życzę Ci byś nerwowo wytrzymał.

  3. Banan

    @scheherazade: ależ warsztatowo te recenzje są OK i ja to doceniam (bez cudzysłowu). Serio! Tylko wychodzi na to, że redakcja dostała karton gier no i musi je opisać. Za dużo tego i tytuły takie sobie.
    Musieliście go brać (karton)? ;-)
    Pozdrawiam

  4. scheherazade

    Gry zwykle przychodzą w kartonach ;P, nawet całkiem nieźle zapakowane. A na poważnie – niedawno w komentarzach ktoś narzekał, że same wysokie noty daję grom dla dzieci, teraz głos(y?) narzekania, że jakieś słabe produkty recenzuję, że za dużo itd. Obiecuję poprawę, gdy skończę co już mam na stanie :).

  5. Veridiana

    Ach, żeby inne wydawnictwa zechciały nam takie kartony „specjalistycznych” gier przysyłac do recenzji ;)
    a swoja drogą, Banan, widziałeś te gry w hipermarketach? bo ja tam tylko Grzybobranie i Ryzyko widzę :)

  6. Banan

    @Veridiana: tych akurat nie, ale w moich ;-) hipermarketach jest całkiem sporo tytułów. Oczywiście tytułów marketowych.
    Pozdrawiam

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings