Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla graczy | Neuroshima Hex! 3.0 czy 2.5? Oto jest pytanie! – część I

Neuroshima Hex! 3.0 czy 2.5? Oto jest pytanie! – część I [Współpraca reklamowa z Portal] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 8 minut

neuro_hex_3Jeśli kiedykolwiek graliście w Neuroshimę Hex!, chcielibyście w nią zagrać, albo myślicie o kupnie tej gry, lecz zastanawiacie się którą wersję wybrać – Neuroshimę Hex! 3.0 czy wersję 2.5,  zapraszam do mojej recenzji. 

 

Zasady i informacje ogólne

Neuroshima Hex!  to gra taktyczna osadzona w uniwersum znanej polskiej gry RPG Neuroshima, opowiadającej historię ogarniętych postapokaliptycznym chaosem Stanów Zjednoczonych Ameryki. Nie trzeba jednak tego świata znać, aby z gry w NH! (pozwolicie, że będę tak skracać) czerpać sporo frajdy.

W podstawce NH 3.0 – bo to na niej się dziś przede wszystkim skupię – znajdziemy cztery odmienne armie. Każda z nich ma własne, specyficzne cechy, z pomocą których (o ile zostaną dobrze wykorzystane) mogą szybko i bezwzględnie przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę. Nasza w tym głowa, aby kontrolowana przez nas armia, pokonawszy opór wrażych jednostek, zadała jak najwięcej obrażeń sztabowi przeciwnika, jednocześnie chroniąc swój własny sztab.

Jak wygląda rozgrywka? Ano dość prosto. W moim otoczeniu trafiła się póki co jedna tylko osoba, która miała problem ze zrozumieniem zasad.

Każda z armii składa się z 35 sześciobocznych żetonów (tak, stąd hex w nazwie ;), które odpowiednio wykładane na planszę (także mającą wiele wspólnego z sześciobokami) będą decydować o naszej glorii lub porażce. Żetony dzielimy na cztery kategorie: sztab, wojownicy, moduły oraz żetony natychmiastowe.

Znaczniki ran, obrażeń i sieci

Znaczniki sztabów, obrażeń i sieci. Od lewej: sieć, obrażenia, znacznik Molocha, znacznik Borgo, znacznik Hegemonii i znacznik Posterunku. U góry żetony z wersji 3.0, u dołu z wersji 2.5.

Sztaby to najważniejsze żetony, o których demolkę i ochronę będziemy walczyć z niemilcami. Każdy żeton sztabu zaczyna grę z 20 Punktami Żywotności i sukcesywnie je traci (lub nie traci, jak ktoś dobrze gra albo ma szczęście), a jak ilość PŻ spadnie do zera, to zarówno sztab jak i wszystkie żetony danej armii są ściągane z planszy, a gracz kontrolujący ją zostaje wyszydzony (co prawda nie ma tego w instrukcji, ale gdy ja przegrywam to tak się właśnie dzieje). Naturalnie nie w każdej rozgrywce pokonamy wrogi sztab do tzw. „jaja”, dlatego też przebiegli autorzy wymyślili, że jeśli żaden sztab nie ginie, wygrywa gracz z większą liczbą PŻ. Sztaby to jednostki dość specyficzne, bo o ile same są dość słabe i z natury rzeczy atakują jako ostatnie (posiadają inicjatywę 0), to rekompensują ten fakt tym, że wszystkim jednostkom wyłożonym w bezpośrednim sąsiedztwie dają rozmaite bonusy, które z wypasionego żetonu wojownika są w stanie zrobić megawypasiony żeton wojownika.

Żetony sztabów

Sztaby podstawowych armii w Neuroshima Hex!. Od lewej: Posterunek, Moloch, Hegemonia i Borgo.

Żetony wojowników zadają Punkty Obrażeń wrogim jednostkom, modułom i sztabom. Ewentualnie moga je również „sieciować”, czyli blokować wrogie żetony za pomocą jedno- lub wielokierunkowych sieci.  Wojownicy atakują na dwa sposoby: wręcz lub z dystansu. Ataki wręcz wymuszają ustawienie atakującego w bezpośrednim sąsiedztwie atakowanego, podczas gdy ataki dystansowe pozwalają strzelać ponad pustymi polami oraz własnymi i sojuszniczymi jednostkami. Ataki mogą mieć różne kierunki oraz siłę, co wyjaśnię bardziej szczegółowo przy opisie żetonów. Do tego znajdziemy także jednostki, które potrafią zarówno strzelać, jak i atakować wręcz lub atakować wręcz i sieciować. Wojownicy, jako jednostki aktywnie atakujące, mają różne fazy inicjatywy (od 1 do 3), co jest dość istotne, bo nic nam po potężnym, zadającym 3 PO sieciarzu armii Borgo z inicjatywą 1, jeśli zostanie zdjęty przez chuderlawego, zadającego 1 PO Gangera o inicjatywie 3 z armii Hegemonii.

Żetony wojowników

Żetony wojowników (w rzędach 1 i 3 żetony z edycji 3.0, w rzędach 2 i 4 żetony z 2.5)

Kolejną kategorią żetonów są tzw. moduły, czyli jednostki dające bonusy wskazywanym przez nie jednostkom (w tym sztabowi). Wśród modułów możemy wyróżnić Medyków (przejmują obrażenia zadane przez wroga), Zwiadowców (zwiększają inicjatywę jednostek), Oficerów  (zwiększają liczbę zadawanych obrażeń), Kwatermistrza (zamienia strzał na atak wręcz i odwrotnie), Matkę (pozwala na wykonanie ataku w kolejnej fazie inicjatywy), a także inne, łączące cechy powyższych lub nawet pozwalające sabotować działania wroga. Do tych ostatnich zaliczyć można Dywersanta (obniża inicjatywę połączonych wrogich jednostek) lub Skopera  (przejmuje wrogie moduły i wykorzystuje we własnych celach).

Żetony modułów

Żetony modułów (w rzędach 1 i 3 żetony z edycji 3.0, w rzędach 2 i 4 z edycji 2.5).

Ostatnią z podstawowych kategorii żetonów są żetony natychmiastowe, których działanie pozwala nam na zadawanie obrażeń jednostkom wroga poza bitwą, odpychanie wrogich jednostek, przemieszczanie własnych, a nawet natychmiastowe wywołanie bitwy, jeśli widzimy, że sytuacja na planszy działa na naszą korzyść.

Żetony natychmiastowe

Żetony natychmiastowe (w górnym rzędzie żetony z edycji 3.0, w dolnym z 2.5)

Rozgrywka w wariancie dwuosobowym, po kilku rozegranych partiach i opanowaniu zasad, powinna zmieścić się w 30 minutach. W wariantach na więcej osób czas rozgrywki rośnie w tempie mniej więcej 15-20 minut na gracza. Wariant dwuosobowy polecam szczególnie osobom początkującym – przeładowanie planszy różnokolorowymi żetonami może nieco zmniejszyć czytelność i utrudnić przyswojenie zasad.

Na samym początku rozgrywki gracze umieszczają swoje sztaby na planszy w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać dawane przez nie bonusy. Po umieszczeniu sztabów przechodzimy do taktycznego etapu gry, czyli dociągania żetonów i umieszczania ich na planszy. Spośród 35 zakrytych żetonów naszej armii kolejno będziemy dobierać do 3 żetonów na ręce. Spośród nich jeden musimy odrucić, a pozostałe można zagrać na planszę, zostawić na kolejną rundę lub również odrzucić.

Po zapełnieniu planszy żetonami lub po zagraniu odpowiedniego żetonu natychmiastowego rozgrywa się bitwa, w której następuje rozpatrzenie sytuacji na planszy. Poczynając od jednostek z najwyższą fazą inicjatywy a kończąc na tych z najniższą armie zadają sobie obrażenia wynikające z oznaczeń na żetonach. Po każdej fazie inicjatywy żetony, którym skończyły się PŻ, są ściągane z planszy, a kolejna faza rozpoczyna się bez ich udziału. Po rozpatrzeniu fazy inicjatywy o numerze 0 następuje przejście do etapu taktycznego, który rozpoczyna się od następnego gracza. W sytuacji, gdy któryś z graczy pociągnie swój ostatni żeton ze stosu, wszyscy następujący po nim gracze dobierają do 3 żetonów i po ich rozpatrzeniu (z wyjątkiem żetonu bitwy, który na tym etapie nie może już być zagrany) toczą Ostatnią Bitwę, po której wyłaniany jest zwycięzca.

Jak wcześniej wspominałem grę wygrywa ten, kto będzie mieć najmniej zniszczony sztab. W przypadku remisu po Ostatniej Bitwie rozgrywa się jeszcze jedną turę według normalnych zasad i rozgrywa dodatkową bitwę. Jeśli po tej dodatkowej bitwie nadal nie da się wyłonić zwycięzcy, to gra kończy się remisem.

 

Pancerz wspomagany

Pancerz wspomagany to jednostka Posterunku atakująca w dwóch kierunkach w dwóch fazach inicjatywy (2 i 3) atakiem wręcz o mocy 2 i atakiem dystansowym o mocy 1.
Dodatkowo jednostka posiada zdolność ruchu w każdej turze.

Uniwersalny żołnierz

Uniwersalny żołnierz z armii Hegemonii atakuje w fazie inicjatywy 3 jednym atakiem łączonym (wręcz i na dystans).

Mózg

Moduł „Mózg” zwiększający siłę ciosu i strzału o 1 trzem połączonym jednostkom

Medyk

Medyk armii Borgo, przejmujący obrażenia jednej z trzech połączonych jednostek.

 

Dla większej od dwóch liczby graczy przewidziano dodatkowe tryby rozgrywki, które zdecydowanie mogą urozmaicić zabawę z NH! Tryby można porównać do znanych z gier komputerowych trybów Deathmatch i Team Deathmatch, czyli Każdy na każdego oraz Tryb Drużynowy. Do tego możemy doliczyć modyfikacje tego pierwszego, nazwaną Gra wieloosobowa na punkty.

Tryb Każdy na każdego to klasyczna rozgrywka dla 3 lub większej liczby osób, w której stosowane są normalne zasady z wariantu dwuosobowego, a wszystkie armie grają przeciw sobie. Tryb Drużynowy to bardziej zaawansowana opcja, w której gra się w drużynach po dwie osoby. W takim wariancie jednostki sojusznicze nie zadają sobie obrażeń, nie sieciują się i generalnie traktuje się je jak własne – można nad nimi strzelać oraz wspomagać je modułami. Ciekawostką jest fakt, że w tym trybie jest wyjątek w postaci armii Molocha, która nadal zadaje obrażenia sojuszniczym jednostkom, może je sieciować i odpychać, ale jej moduły dają bonusy sojusznikom, natomiast sojusznicy Molocha nie mogą go atakować, a jedynie sieciować i odpychać w celu zminimalizowania obrażeń. Wariant ten może być także użyty w grze dla 3 graczy, przy czym jedna osoba gra wtedy albo dwiema armiami naraz, albo jako pojedynczy gracz, kontrolując jedną armię, której sztab ma 20 PŻ przeciwko dwóm armiom tworzącym sojusz, których sztaby mają po 13 PŻ.

Gra w wariancie drużynowym jest szybka i ostra. Zawarte sojusze pozwalają na pełniejsze wykorzystanie możliwości jednostek i sprawniejsze osiągnięcie celu, jakim jest zniszczenie wrogiego sztabu. Grupowe zwycięstwo potrafi ucieszyć i dać satysfakcję z pokonania wrażych armii. Współczuję jedynie temu, kto gra z Molochem w teamie, bo obrywa najbardziej ze wszystkich i musi się mocno nakombinować. Swoją drogą grający Molochem też musi się nakombinować, żeby zadać jak najmniej obrażeń sojusznikowi. Ciężko to opisać – musicie zagrać sami i przekonać się, jak to smakuje.

Tryb Gra wieloosobowa na punkty to modyfikacja trybu Każdy na każdego, polegająca na tym, że każdy gracz kładzie znacznik armii na polu 0 licznika punktów i z każdym obrażeniem, zadanym jakiemukolwiek wrogiemu sztabowi zdobywa Punkty Zwycięstwa. Sztaby w tym wariancie mają nieograniczoną wytrzymałość, a wygrywa gracz, który jako pierwszy zdobędzie 20 punktów. Przyznam szczerze, że w tym trybie bawiłem się doskonale, a i nie wiem, czy nie był on ciekawszy od standardowego trybu Każdy na każdego. Zdecydowanie polecam.

Ruch

Ruch – żeton natychmiastowy pozwalający wykonać ruch polegający na obrocie dowolnej jednostki na planszy, przesunięciu jej o 1 pole lub przesunięciu i obróceniu na raz. Ruch działa zarówno na wojowników, jak i na moduły i sztaby.

Sieciarz

Sieciarz armii Hegemonia bez fazy inicjatywy (działa przez cały czas). Sieciarze łapią wrogie jednostki w sieci, uniemożliwiając im wykonywanie jakichkolwiek akcji, w tym ruchów i ataku, a w przypadku modułów i sztabów wstrzymują przydzielanie bonusów z nich wynikających.

Bloker

Bloker z armii Molocha, którego główne działanie polega na ochronie przed atakami dystansowymi (na jednostce widoczny jest pancerz na górnej ściance). Jednostka posiada dwa dodatkowe PŻ, dzięki czemu aby się jej pozbyć trzeba jej zadać 3 obrażenia.

Odepchnięcie

Odepchnięcie – żeton natychmiastowy pozwalający odepchnąć wrogą jednostkę na pole oddalone o 1.

Armie występujące w świecie Neuroshimy to zdecydowanie najciekawszy element tej gry. W podstawce znajdziemy 4 armie: ociężałego, acz potężnego Molocha (kolor czerwony), szybkie i niebezpieczne mutanty Borgo (kolor niebieski), anarchistyczną, przebiegłą Hegemonię (kolor żółty) oraz dynamiczny Posterunek, ostatni bastion ludzkości (kolor zielony).
Każda z nich charakteryzuje się innymi mocnymi i słabymi stronami. I tak na przykład Posterunek swoją siłę pokłada w dużej ruchliwości, a także możliwości sabotowania przeciwnika. Moloch jest bardzo wytrzymały i ma wielu strzelców, którzy mogą jednocześnie bronić własny sztab i atakować przeciwny.  Hegemonia ma największą liczbę sieciarzy, czyli jednostek blokujących wojowników, moduły a nawet sztaby przeciwnika, skutecznie krzyżując mu szyki. Natomiast Borgo ma wiele jednostek z wysoką inicjatywą, dodatkowo niejednokrotnie zwiększana przez sztab, dzięki czemu często może zaatakować pierwszy i pozbyć się wrogich żetonów z planszy.

W następnej części recenzji przejdę do tego, co wielu z Was pewnie interesuje, czyli do różnic pomiędzy wersjami NH! 2.5 oraz NH! 3.0, a tych jest sporo, szczególnie pod kątem grafiki oraz zawartości pudełka…



Dziękujemy firmie Portal za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (9/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Gra tak dobra, że chce się ją polecać, zachwycać nią i głosić jej zalety. Jedna z najlepszych w swojej kategorii, której wstyd nie znać. Może mieć niewielkie wady, ale nic, co by realnie wpływało negatywnie na jej odbiór.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
wordpress_test_cookie

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings