Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla graczy | Neuroshima Hex! 3.0 czy 2.5? Oto jest pytanie! – część II

Neuroshima Hex! 3.0 czy 2.5? Oto jest pytanie! – część II
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

neuro_hex_3 Wreszcie mam okazję skonfrontować ukochaną przeze mnie poprzednią edycję Neuroshimy Hex! z edycją bieżącą. Nie ukrywam – nie będzie to łatwe.

 

 

Różnice w wersjach 2.5 oraz 3.0

Zacznę od najbardziej rzucającej się w oczy zmiany, czyli od szaty graficznej. Bardzo, ale to bardzo ubolewam nad tym, że zmiany zaszły. Ubolewam z kilku powodów. Po pierwsze, pomimo zapewnień, że edycje są ze sobą w 100% kompatybilne, nie wyobrażam sobie grania tak różniącymi się od siebie żetonami. Żetony z edycji 2.5 są czytelne i uporządkowane: fazy inicjatywy zawsze w tym samym miejscu, informacje o żywotności jednostek i ich zdolnościach także. W wersji 3.0 zarzucono ten schemat na rzecz wstawienia oznaczenia „tak, żeby nie zasłaniało grafiki postaci”. Mamy teraz inicjatywę po lewej, prawej, raz u dołu i u góry. Inne oznaczenia także wędrują po żetonach.

Boli mnie, że zmieniono oznaczenia wytrzymałości na jednostkach z klasycznego „plusika” na mało czytelną – jak dla mnie – tarczę na złotym tle.  Boli mnie, że zmieniono oznaczenie bomby dla „Klauna” z armii Molocha na kilka heksów ułożonych w plaster miodu. Boli mnie wreszcie to, że oznaczenia ataków są niepodobne do oznaczeń ataków dystansowych. Ataki wręcz są czarnymi trójkątami z otoczką z kamienia albo innego szarego „tworzywa”. W wersji 2.5 jednostka „Działko Gaussa” w armii Molocha oznaczona trójkątem z białym wypełnieniem zadawała obrażenia wszystkim wrogim jednostkom w linii prostej a strzały z czarnym wypełnieniem były standardowe. W wersji 3.0 wszystkie strzały standardowe maja białe wypełnienie, a „Działko Gaussa” ma biało-niebieskie. W wersji 2.5 dało się zrobić tak, żeby grafiki były spójne i sensowne. W wersji 3.0 niby wszystko na pierwszy rzut oka wygląda ładnie, ale ja, znając poprzedniczkę, jestem rozczarowany. Z drugiej strony „świeżaki”, z którymi grałem, zdecydowanie preferują nową oprawę graficzną, twierdząc, że jest o wiele czytelniejsza i przyjazna.

Nowe żetony z wersji 3.0 mocno odbijają światło – to też duży minus.  W pewnych momentach rozgrywki zarówno ja, jak i moi współgracze, mieliśmy problem, żeby cokolwiek z żetonu odczytać.

Plansza utrzymana jest w kolorach szarości, zgniłej zieleni i piasku. Z planszy zostały usunięte dodatkowe pola, które w wersji 2.5 służyły do rozgrywki z dodatkiem Babel 13, a sam główny obszar planszy został otoczony solidną białą linią, dzięki czemu jest zdecydowanie bardziej widoczny. W trakcie gry plansza nie rozprasza, pozwala skupić się na żetonach. Do tego motyw planszy także lepiej wpisuje się w klimat uniwersum – w końcu armie powinny walczyć na większym obszarze, niż skwerek z planszy edycji 2.5. Na planszy z trójki znajdziemy widok zniszczonego miasta, poprzecinanego siatką ulic i – według mnie – wygląda ono bardzo przyzwoicie.
Kolejnym plusem planszy jest umiejscowienie toru punktów, który został podzielony na dwie części i ulokowany w półkolach w bezpośredniej bliskości areny, dzięki czemu nie musimy obawiać się spadających z planszy znaczników ran. W wersji 3.0 powrócono do oddzielnych liczników punktów obrażeń (na zdjęciu poniżej), ale ich praktyczność oceniam na 0, gdyż jakikolwiek lekki ruch tymiż powoduje obracanie się tarczy i trudność w kontrolowaniu punktacji. Po jednej rozgrywce ze wskaźnikami powróciliśmy z westchnieniem ulgi do znaczników ran na torze punktów.

Plansze

Po lewej widoczna plansza z NH! 2.5, po prawej plansza z NH! 3.0

Liczniki punktów obrażeń

Liczniki punktów obrażeń

Całe szczęście im dalej, tym lepiej. Żetony sprawiają wrażenie o wiele solidniejszych, więc można się spodziewać zwiększonej żywotności gry. Instrukcja, o wiele obszerniejsza od poprzedniczki, wykonana jest w przyjemniejszy dla oka sposób. Informacje w niej są czytelne, a wszystkie zmiany względem edycji 2.5 zostały oznaczone wyraźnie symbolem strzałki, dzięki czemu wyłowienie ich z gąszczu informacji nie stanowi problemu.

Okładki instrukcji

Okładki instrukcji – po lewej wersja 3.0, po prawej 2.5

Przykładowe strony

Przykładowe strony – u góry wersja 3.0, u dołu 2.5.

Kolejną nowością jest zestaw kart pomocy dla każdej z armii, na którym znajdziemy kilka grafik koncepcyjnych (świetnych!), opis fabularny armii, opis merytoryczny, wskazówki taktyczne oraz kompletną listę żetonów, na której znajdują się opisy działania każdego z nich oraz ilość poszczególnych żetonów. Karty pomocy okazały się nieocenionym ułatwieniem dla początkujących graczy, którzy jednogłośnie wyrażali zachwyt nad tym, że wreszcie zaczynają rozumieć, co robią ich poszczególne jednostki, a mnie oszczędziło to tłumaczenia. Karty pomocy wykonane są z dobrej jakości papieru, odpornego na drobne zalania, więc w razie pobrudzenia takowej można ją przetrzeć wilgotną szmatką i będzie jak nowa.

Karty pomocy

Karty pomocy – awersy i rewersy

Fantastyczne są też dołączone do gry Heksogłówki, czyli oparte na jej zasadach łamigłówki, w których musimy używając kilku wskazanych żetonów doprowadzić „naszą” armię do zwycięstwa. 55 zagadek podanych jest na kartach, na których na jednej stronie znajdziemy treść Heksogłówki, a na drugiej rozwiązanie. Każda z kart opatrzona jest ciekawym, fabularyzowanym komentarzem, który potrafi urozmaicić zabawę zamieniając ją z mechanicznego rozwiązywania zadań w urywki przygody. Nie ukrywam, że Heksogłówki, jako niewymagające planszy i żetonów, idealnie mogą sprawdzić się jako narzędzie walki z nudą, na przykład w podróży.

Heksogłówki

Heksogłówki – 4 losowe karty

Brakuje mi niestety dodatkowych armii, które zostały wydane w edycji 2.5. Gra czterema dość podobnymi armiami w kółko może się po jakimś czasie znudzić. Różnorodność dodatkowych armii sprawia, że żadna rozgrywka nie jest taka sama. W wersji 2.5 dostępnych jest, włącznie z podstawowymi, 12 armii – Moloch, Borgo, Hegemonia, Posterunek, Stalowa Policja, Nowy Jork, Neodżungla, Smart, Vegas, Sharrash, Dancer i Mephisto. Z informacji, które uzyskałem na Festiwalu Gramy przy stoisku Wydawnictwa Portal wynika, że planowane jest jeszcze wypuszczenie dodatku Doomsday Machine, zarówno w wersjach 2.5 jak i 3.0. W związku z dużym zainteresowaniem Neuroshimą Hex! 3.0 Wydawnictwo Portal zapowiedziało także wydanie wszystkich dotychczasowych armii w trybie pilnym. Możemy się więc spodziewać, że niebawem liczba możliwości konfiguracyjnych bitew znacznie wzrośnie.

Na koniec zostawiłem sobie zmiany w zasadach, których kilka możemy napotkać w trakcie rozgrywki. Z ogólnych zasad wprowadzone zostały dwie, dotyczące dociągania żetonów. Pierwsza z nich to zasada Pechowego dociągu, która umożliwia odrzucenie ręki i dobranie kolejnych 3 żetonów w sytuacji, gdy na ręce mamy same żetony natychmiastowe. Nie jest to zasada obligatoryjna i można jej używać nawet kilkakrotnie podczas tej samej tury (co w efekcie może prowadzić do zdecydowanie szybszego rozegrania Ostatniej Bitwy, nie dając szansy przeciwnikom na wyłożenie wszystkich ich żetonów).

Kolejna zasada związana z dociąganiem pozwala na zmniejszenie losowości i bardziej taktyczne podejście do rozgrywki. Polega ona na tym, że gracz dobiera na rękę do 6 żetonów, z czego jeden obligatoryjnie odrzuca, zagrywa maksymalnie dwa, a resztę zachowuje do następnej tury. Większa ilość żetonów na ręce daje lepszą możliwość planowania ruchów (chociaż psuje nieco element zaskoczenia).

Jest też możliwe alternatywne rozpoczęcie rozgrywki, w którym to pierwszy gracz dobiera nie jeden, a od razu 3 żetony, z czego jeden odrzuca, maksymalnie jeden zagrywa, a resztę może odrzucić lub zachować na następną turę.

W kwestii działania poszczególnych żetonów nie zaszły żadne drastyczne zmiany, aczkolwiek w instrukcji uściślono kilka spornych kwestii z wersji 2.5. Najważniejsze z nich to:

  1. Granat – nie może zostać rzucony, jeśli sztab jest zasieciowany.
  2. Medycy – medyk przejmuje wszystkie obrażenia zadane przez jeden atak jednego wroga, czyli innymi słowy, atak z jednej ścianki, niezależnie od jego rodzaju (wręcz, z dystansu lub połączony) i tylko w jednej fazie inicjatywy. Jeśli jednostka otrzymuje więcej obrażeń to decyduje, które z nich pochłania medyk.
  3. Sieciarze – dwaj sieciarze celujący w siebie nawzajem nie sieciują się i są traktowani jak wolne jednostki. Można ich obracać, przesuwać i odpychać.
  4. Sieciarze – sieciarze sieciujący się w „kółku”, tzn. pierwszy drugiego, drugi trzeciego, trzeci pierwszego są traktowani jak niezasieciowani i można traktować ich jako wolne jednostki, jak w punkcie 3.
  5. Sieciarze – dysponują znacznikiem sieci, który kładzie się na zasieciowanej jednostce.
  6. Jednostki posiadające różne typy ataków i atakujące w więcej niż jednej inicjatywie – jednostki takie w każdej z faz inicjatywy, które ich dotyczą, zadają wszystkie dostępne ataki z każdej ścianki.
  7. Gra wieloosobowa na 4 osoby w trybie drużynowym – sztaby mają na początku po 15, a nie jak dotychczas, po 20 PŻ.
  8. Pancerz – pancerz chroni przed atakiem Działka Gaussa, ale tylko jednostki w niego wyposażone i skierowane pancerzem w odpowiednią stronę. Wszystkie pozostałe jednostki na linii strzału i nieposiadające odpowiednio skierowanego pancerza dostają po 1 PO.
  9. Pancerz – nie chroni przed eksplodującym Klaunem.

Na sam koniec przytoczę ostatnią, najistotniejszą zmianę w zasadach, dotyczącą końca rozgrywki, czyli rozpatrywania Ostatniej Bitwy. W wersji 2.5, jeśli Ostatnia Bitwa kończyła się remisem, to był to faktycznie remis. W wersji 3.0, jeśli Ostatnia Bitwa kończy się remisem, wtedy rozgrywana jest jeszcze jedna, dodatkowa tura, podczas której gracze mogą standardowo dobrać do 3 żetonów na rękę i po odrzuceniu jednego zagrać na planszę dwa. Jeśli gracze nie mają już żetonów na stosie, mogą wykorzystać dodatkowe zdolności jednostek, jak na przykład ruch, odepchniecie, obrót. Po rozegraniu dodatkowej tury następuje kolejna bitwa, która ostatecznie rozstrzyga o wyniku rozgrywki. Jeśli po jej zakończeniu nadal jest remis, gra kończy się remisem.

Uważam, że jest to jedna z najlepszych gier planszowych w jakie dane mi było zagrać i w moim prywatnym rankingu plasuje się na podium. Może dlatego tak trudno mi stwierdzić, która wersja jest lepsza. Gdybym jednak miał teraz wybrać, czy kupić NH! w wersji 2.5 czy 3.0 wybrałbym jednak starszą. Na jej korzyść przemawiają przede wszystkim cena, liczba dodatkowych armii oraz czytelniejsze matowe żetony. Na korzyść NH! 3.0 przemawia zaś solidne wykonanie żetonów, karty pomocy, Heksogłówki, czytelniejsza plansza, czytelniejsze (zdaniem początkujących) żetony, przystępniejsza instrukcja.

I jedno, i drugie wydanie polecam, bo ile osób tyle gustów. Ja mogę za to zapewnić, że jakiejkolwiek wersji nie wybierzecie, nie będziecie żałować zakupu i spędzicie przy grze wiele, pełnych emocji, godzin.

7 komentarzy

  1. Avatar

    Dziękuję za obszerną recenzję.

    Chciałbym sprostować dwie informcje podane w tekście:

    1. „Brakuje mi niestety dodatkowych armii, które zostały wydane w edycji 2.5. Gra czterema dość podobnymi armiami w kółko może się po jakimś czasie znudzić.”

    Zarówno w wersji 2.5 jak i w wersji 3.0 w pudełku znajdują się dokładnie 4 armie. Nowe wydanie nie zostało pozbawione żadnych dodatkowych armii.

    2. „Gdybym jednak miał teraz wybrać, czy kupić NH! w wersji 2.5 czy 3.0 wybrałbym jednak starszą. Na jej korzyść przemawiają przede wszystkim cena, liczba dodatkowych armii”

    Nowa edycja ukazała się 2 tygodnie temu, w chwili premiery oczywiście nie ma dostępnych wszystkich starszych armii, które wydawca publikował przez ostatnie 5 lat, jednak wydawnictwo zapowiedziało PILNY druk wszystkich armii w nowej edycji i w ciągu kwartału wszystkie armie będą na rynku w wariancie 3.0.

  2. Tomek Janiszewski
    Tomek Janiszewski

    Jak najbardziej, potwierdzam to, co pisze Trzewik w punkcie 1. Ja odniosłem się jedynie do obecnego stanu armii w poszczególnych wersjach całej Neuroshimy Hex! a nie jedynie podstawek. Jeśli ktoś zrozumiał, że Portal pozbawił podstawkę Neuroshimy Hex! 3.0 jakiejkolwiek armii, to przepraszam za wprowadzenie w błąd.

    Punkt 2 natomiast od początku jest wyjaśniony i w recenzji jest info o planowanym rychłym wydaniu armii dla 3.0 (z tego, co widzę, już nawet można DDM kupić na Waszej stronie :))

    Od razu, troszkę poza tematem, pozwolę sobie podziękować Trzewikowi za dosłanie poprawionego Mephisto do 2.5.

  3. Avatar

    Dzięki!

    Tak, jak piszesz, w dniu dzisiejszym pojawiła się DDM do 3.0, a to jeszcze NIE koniec dobrych wieści dla fanów NS HEX w tym roku!

    Jest jeszcze jeden as w rękawie ;)

  4. Avatar

    Ehh… jak „paczę” na te oczo*****, mangowate ilustracje w nowej edycji, to z rozrzewnieniem wspominam bajędy maestro Trzewika wypisywane na starym forum Portalu w odpowiedzi na zarzuty, że plansza do Witchcrafta jest szaro-bura. „Portal robi dojrzałe gry dla dojrzałych użytkowników” – jakoś tak to szło ;)

  5. Tomek Janiszewski
    Tomek Janiszewski

    A z ciekawości zapytam – czy pozostałe armie do 3.0 będą miały własne karty pomocy i dodatkowe heksogłówki, czy to tylko wkładki do podstawki?

  6. Avatar

    Tylko 4 podstawowe. Armypacki to małe pudełeczka za 30 złotych, nie ma możliwości dodać tam więcej komponentów.

  7. Avatar

    Bardzo lubię Neuroshimę, wciągnąłem w nią kilka osób. Sam posiadam wersję na Ipada. Niestety, nowy wygląd zupełnie mi nie podchodzi (czytelność spadła w moim odczuciu i nie podoba mi się feel) więc szukając wersji planszowej będę polował na 2.5.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings