Metro
Ten tekst przeczytasz w 3 minut

Motyw podróży jest bardzo popularny w grach planszowych. W jednych przemieszczamy się koleją, w innych jednorożcami, świniami, chmurami, rowerami, jeszcze innych rydwanami. Wyobraźnia twórców gier jest ogromna. Tym razem chciałem zaproponować podróż środkiem transportu umiejscowionym pod ziemią…

Metro, bo o nim mowa, to gra wydana przez Niemiecką firmę Queen Games. Podobnie jak inne jej produkty, Metro zapakowane jest w spore pudełko, które kryje w sobie składaną z 6 części planszę, zestaw kart-żetonów oraz bardzo dobrze wykonane drewniane piony w sześciu kolorach. Sporej wielkości piony – w różnej ilości, zależnej od koloru – przedstawiają wagony metra, oraz znaczniki punktów.

Najsłabiej wykonanie są żetony, które mogłyby być trochę grubsze. Być może jest to kwestia przyzwyczajenia, wynikłego z gier takich jak Drakon czy Carcassonne. Faktem jest, że grubsze żetony nie tylko poprawiły by wytrzymałość gry, ale dodatkowo ułatwiły by ich układanie na planszy. Na pierwszy rzut oka, mogłyby być również bardziej kolorowe, jednak po kilku rozgrywkach można docenić właśnie takie rozwiązanie. W trakcie gry gracze zmuszeni są do uważnego wpatrywania się w układane żetony, a gdyby ich kolor był bardziej jaskrawy, zabawa była by uciążliwa dla… oczu.
Do gry dodana jest oczywiście instrukcja, wydrukowana w kolorze na bardzo dobrym papierze, co jest normą wśród gier wydanych przez Queen Games, oraz karty z predefiniowanymi ustawieniami graczy.

Zapoznawszy się z zawartością pudełka przejdźmy do mechaniki – czyli tego, co w zabawie jest najważniejsze. Metro należy do gier, w których tura gracza polega na dociągnięciu karty, a następnie jej ułożeniu. Każdy z grających ma przed sobą wylosowaną kartę, która jest widoczna dla pozostałych graczy. Po jej wyłożeniu dobieramy następną. Karty układamy na planszy symbolizującej podziemia Paryża w 1898 roku wraz ze stacjami metra. Na tych stacjach umieszczamy nasze wagony. Początkowe rozłożenie jest różne w zależności od liczby graczy. Miejsca, w których należy ułożyć wagony mamy wskazane na specjalnych kartach. Należy jednak zaznaczyć, że z powodu różnej ilości pionów w danym kolorze, gracze muszą wybierać spośród dostępnych dla konkretnej ilości grających. Przykładowo, dwóch graczy może wybierać tylko pomiędzy żółtym i niebieskim kolorem, a gracz czarny może występować jedynie jako szósty.

Żetony przedstawiają są trasy metra, którymi będą „poruszać się” nasze wagony. Rozgrywka polega na układaniu jak najdłuższych tras, za które otrzymujemy punkty. Czym dłuższe połączenie, tym więcej punktów. Liczymy je w momencie, gdy droga wagonu zostanie ukończona, tzn. gdy dojdzie do jednej ze stacji na obrzeżach planszy lub w centrum. W pierwszym przypadku dostajemy jeden punkty za każdy element trasy, w drugim ilość tą mnożymy przez dwa.
Żetony układamy zgodnie ze strzałkami znajdującymi się na nich w taki sposób, aby pokrywały się one z tymi znajdujacymi się na planszy.Proste, jasne zasady, na wytłumaczenie których potrzebujemy minutę :)

Rozgrywka różni się w zależności od ilości osób biorących w niej udział. W Metro może bawić się od dwu do sześciu graczy.

Przy mniejszej liczbie(2,3) mimo wydawałoby się dominującego elementu losowego, gra jest bardzo dobrze wyważona. Spora ilość kart niweluje tą losowość. Po rozegraniu kilkudziesięciu partii mogę napisać, że niepomyślne układy wylosowanych żetonów występują tak rzadko, że możemy te wyjątki pominąć.
 Inaczej ma się sprawa podczas gry w 5-6 osób. Tu ilość kart przypadających na jednego gracza jest dużo mniejsza. Również początkowa ilość naszych wagonów jest mała, przez co niefortunne wylosowanie trzech, czterech kart żetonów, może doprowadzić do przegranej, już na wstępie gry. Może to być bardzo irytujące.
Wydawca w instrukcji proponuje dodatkowe dwa warianty zabawy. Jeden – obniżający element losowości, znany z innych gier opartych na dobieraniu kart. Gracze na początku losują dwie karty (można powiększyć tą pulę) a następnie dobierają do danej ilości. Drugi pozwala graczom na dowolne układanie kart (nie zwracamy uwagi na strzałki).
Pierwszy wariant na pewno poprawia rozgrywkę przy większej liczbie graczy, drugi daje większe możliwości, ale również wydłuża zabawę.

Metro to gra rodzinna, ale o dość dużych możliwościach taktycznych. Przy grze dwuosobowej mamy do czynienia z dobrą grą logiczno-losową.
W czasie zabawy gracze nie tylko próbują jak najlepiej wykorzystać swoje żetony, budować trasy, ale również muszą zwracać uwagę na karty pozostałych zawodników. Niejednokrotnie możemy zmusić partnerów do ułożenia żetonów w sposób odpowiedni dla nas.

Metro zmusza do uważnej gry, oraz… wyrabia wyobraźnię. Osoby, które nie potrafią wyobrazić sobie zakręconyego układu torów, nie będą tą grą zachwycone.

Duże możliwości taktyczne, dobre wydanie, łatwe zasady, spora miodność, to zalety Metra. Również wielojęzyczność (na żetonach i planszy nie ma prócz nazw stacji żadnych opisów) to plus tej gry. Możemy kupić zarówno wydanie Niemieckie, Czeskie czy Węgierskie. Wady to słabszej jakości żetony, znaczna losowość gry przy większej liczbie graczy. Zauważyłem również, że dla niektórych osób problemem jest wyobrażanie sobie ułożonych żetonów.

W rankingu moich ulubionych gier Metro klasyfikuje się dość wysoko. I z czystym sumieniem mogę polecić ją wszystkim graczom. Jeśłi tylko spotkacie się z tym tytułem, to naprawdę warto się w niego zaopatrzyć.

Jeśli ktoś chciałby wypróbować grę przed zakupem proponuje program dostępny pod adresem:http://www.bluering.nl/sieuwert/games/metro/ Lecz, niestety nie oddaje on całej radości z gry.

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w serwisie Gry-Planszowe.pl.

2 komentarze

  1. Avatar

    Mam wydanie węgierskie, wypatrzone w jednym z supermarketów w Budapeszcie na wakacjach w zeszłym roku. Na tych samych wakacjach kupiliśmy Alhambrę i rozegraliśmy już wtedy pierwsze partie w 2 osoby. Do zakupu Metra zachęciło mnie piękne pudełko, fakt wydania gry przez tę samą firmę, która wydała Alhambrę, wielka satysfakcja z rozgrywek w Alhambrę i wspólny autor obu gier (Dirk Henn, który zresztą jest też autorem Wallensteina) – czyli przesłanki bardzo marne. O samej grze nie wiedziałem nic – zakup był praktycznie w ciemno. Gra jest rzeczywiście dosyć fajna, jednak po kilku rozgrywkach jakoś pozostaje u nas na uboczu – rzadko ją wyciągamy. Powodem tego jest kilka spraw – nie odważyliśmy się (w obawie o czas rozgrywki) zagrać w żaden z wariantów, pozostali gracze z którymi grywamy średnio lubią gry typu Carcassonne, polegające na dokładaniu elementów do mapy, no i konkurencja wśród gier jest u nas duża – mamy z czego wybierać. Mimo to, przyłączam się do wniosku folko – jeśli spotkacie tę grę w sklepie i cena nie wyda Wam się wygórowana, warto po nią sięgnąć. Prosta i szybka rozgrywka, zasady, które się tłumaczy w minutę, interakcja z przeciwnikami (można im napsuć sporo krwi) i konieczność ciągłej koncentracji na mapą i obserwacji ruchów przeciwników – to niewątpliwe zalety.

  2. Adam Kałuża

    Interakcja jest faktycznie przepiękna.
    Niejednokrotnie strategia opiera się o wybór… zepsuć czy wydłużyć.
    Jeśli gracze mają „problemy” z ostrą rywalizacją (tu nie ma zmiłuj się, tu trzeba przeszkadzać) to gra może im się nie spodobać… ale co to za gra bez interakcji ;-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings