Home | Katalog gier - recenzje | eGry | „Tiltowanie”w League of Legends

„Tiltowanie”w League of Legends [Współpraca reklamowa z Eneba] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Dlaczego gracze LoLa wpadają w gniew częściej niż gracze innych gier?

LoL

Zagłębiamy się w kolejne rejony świata egier – czas na wejście w uniwersum League of Legends. Pochylmy się nad pewnym zjawiskiem, które można dostrzec podczas rozgrywki w LoLa właśnie. Na czym polega „tiltowanie”? Co warto o nim wiedzieć? I dlaczego poruszamy ten temat właśnie w kontekście tej gry?

Jeśli grałeś w League of Legends więcej niż kilka razy, prawdopodobnie doświadczyłeś „tiltowania” na własnej skórze. Jeden zły ruch, jeden toksyczny kolega z drużyny lub jeden bug w grze i nagle gra przestaje być zabawą. Rozrywkę, która powinna towarzyszyć rozgrywce zastępuje złość, frustracja, irytacja. Dłuższa chwila takiej gry, a wiele osób zaczyna czuć całkiem realne zmęczenie, a nawet w dłuższej perspektywie wyczerpanie. No dobrze, ale czy w każdej grze mamy do czynienia z tym zjawiskiem? Okazuje się, że nie do końca. Dlaczego więc właśnie gracze LoLa wydają się wściekać bardziej niż fani innych wirtualnych światów?

Tilt: cichy zabójca dobrej zabawy

Prawda jest taka, że tilt to nie tylko złość. To coś głębszego. League of Legends zostało stworzone po to, by wywoływać emocjonalną huśtawkę. Najpierw czujesz euforię po zwycięstwie, potem gniew, gdy wszystko się sypie przez jeden błąd. System rankingów i gra z obcymi ludźmi sprawiają, że każda porażka trafia jak celnie wyprowadzony lewy sierpowy. Jak w Monopoly, gdy ktoś bez mrugnięcia okiem wykupuje stawia hotel tuż przed metą. Niby zabawa, a kończy się ciszą przy stole i spojrzeniami pełnymi żalu. League of Legends działa podobnie, tylko bardziej.

League of Legends

Gra o wysoką stawkę

W przeciwieństwie do wielu gier, do których można po prostu zasiąść, rozegrać rundę i nie przejmować się przegraną, LoL wymaga długoterminowego zaangażowania. Mecze mogą trwać od 30 do 40 minut, a błąd jednej osoby często ma wpływ na całą drużynę. Oznacza to, że przegrana nie jest postrzegana jako „tylko gra”. Jest postrzegana jako stracony czas, zmarnowany wysiłek i zmarnowana praca zespołowa.

Dlatego tak wielu graczy podwaja wysiłki, aby wspinać się w rankingach. Jak to robią? Służą im do tego karty League of Legends, które dają dostęp do RP na kosmetyczne ulepszenia, ale nie tylko. Motywują one też ich do cięższej pracy po porażkach. Emocjonalne znaczenie postępów w LoLu wiąże się nie tylko z umiejętnościami, ale także z tożsamością — Twoja ranga to nie tylko liczba, to dowód Twojej wartości jako gracza.

League of Legends

Czynnik społeczny: pięciu graczy, pięć ego

Innym powodem, dla którego złość jest nieodłączną częścią gry w League of Legends, jest dynamika zespołu. W grach dla jednego gracza porażka jest sprawą osobistą – możesz obwiniać siebie, wyciągać wnioski i iść dalej. W LoLu masz czterech nieznajomych z własnymi celami, stylami gry i temperamentami. Jeśli jeden z nich popełni błąd, pojawia się instynkt obwiniania. Nagle twoja frustracja ma cel i zaczyna się lawina negatywnych emocji.

Co gorsza, jest to zaraźliwe. Narzekanie jednego gracza na czacie mogą zniechęcić całą drużynę, prowadząc do pasywno-agresywnej gry, celowego podawania przeciwnikom lub wręcz trollowania. To, co zaczęło się jako mecz rywalizacyjny, może szybko zamienić się w nieudaną sesję terapeutyczną.

Projekt samej gry

Riot Games znakomicie zrównoważyło League of Legends, aby mecze były ekscytujące. Nieumyślnie stworzyło tym samym idealne warunki do napadów złości. Mechanika comebacku – gdzie jeden błąd może zmienić przebieg całej gry – jest ekscytująca, gdy działa na twoją korzyść, ale druzgocąca, gdy jest odwrotnie.

Ta sama mechanika, która sprawia, że Liga jest tak wciągająca, sprawia również, że rage’owanie jest tak bolesne. W przeciwieństwie do strzelanek, gdzie respawn trwa kilka sekund, błąd w LoLu może oznaczać utratę celów, wież, a nawet całej gry. Jest to ciągły cykl napięcia, nagród i kar, który podsyca emocje.

Czy złość można kontrolować?

Dobra wiadomość jest taka, że opisywane uczucia są do opanowania. Gracze, którzy nauczą się rozpoznawać oznaki złości – zaciśnięte szczęki, szybkie pisanie na klawiaturze lub odtwarzanie błędów w głowie – mogą podjąć kroki, aby się zresetować. Pomocne może być wyciszenie toksycznych członków drużyny, robienie przerw między grami lub skupienie się na osobistym rozwoju, a nie na rankingu.

Profesjonalni gracze nieustannie zmagają się z tiltami i wielu z nich stosuje techniki mindfulness, takie jak głębokie oddychanie lub wizualizacja, aby utrzymać emocje na stabilnym poziomie. Jeśli sprawdza się to w przypadku graczy pod presją publiczności na żywo, może sprawdzić się również w przypadku osób grających solo.

Eneba LOL

Nieodłączna część gry

„Tiltowanie” to ciemna strona League of Legends, która jest tak samo konkurencyjna i złożona, jak satysfakcjonująca. Jednak zrozumienie psychologii stojącej za tym zjawiskiem pomaga postrzegać tilt nie jako słabość, ale jako naturalną reakcję na rozgrywkę o wysoką stawkę.

A jeśli zamierzasz poświęcić czas na wspinanie się w rankingach – lub po prostu zbieranie skórek bohaterów, które sprawiają, że czujesz się niepokonany, warto wykorzystać możliwości, jakie dają platformy takie jak Eneba. Ułatwiają one zgromadzenie potrzebnych zasobów bez dodatkowego stresu. Złość podczas gry w LoLa jest w zasadzie nieunikniona, ale przy odpowiednim nastawieniu (i być może odpowiedniej skórce) to nadal jest tego warte. Zgadasz się?

 



Dziękujemy firmie Eneba za przekazanie gry do recenzji.


 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings