Home | Felietony | Pay to win? Czyli jak wygrać w grze o miłość?

Pay to win? Czyli jak wygrać w grze o miłość?
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Każdy gracz zna ten moment: losujesz kartę, rzucasz kostką albo wciskasz przycisk, nie do końca wiedząc, czy dzięki temu zbliżasz się do zwycięstwa, a może pędzisz wprost na spotkanie spektakularnej porażki. W planszówkach i grach komputerowych to część zabawy. W życiu, a w szczególności w randkowaniu… bywa bardziej stresujące.

Jeszcze niedawno flirtowaliśmy za pomocą prostych gier towarzyskich – ktoś pamięta karteczki z numerkami, „prawdę lub wyzwanie” lub sięgał po karcianki w wersji 18+ albo quizy, które bardziej przypominały minigry niż realne rozmowy? Tam zawsze chodziło o ryzyko, nagrodę i dreszczyk niepewności. 

Kiedyś Flirt towarzyski, dziś Tinder...

Dziś miłosne potyczki przeniosły się do świata cyfrowego, gdzie interfejs zastąpił karty, a algorytm przejął rolę mistrza gry. Niby nadal chodzi o emocje i kontakt z drugim człowiekiem, ale coraz częściej randkowanie wygląda jak rozgrywka z ukrytymi zasadami i dodatkowymi poziomami trudności. I właśnie temu poświęcimy dalszą część tekstu – temu, jak aplikacje randkowe zamieniły flirt w coś, co przypomina pełnoprawną grę.

Od przesuwania w prawo do postępów jak w grze

Aplikacje randkowe nie zawsze były tak zgramifikowane. Kilka lat temu były to proste narzędzia – wrzucało się zdjęcia, pisało krótki opis, przesuwało w prawo lub w lewo i czekało na dopasowanie. Dzisiaj aplikacje randkowe ewoluowały w złożone ekosystemy pełne mechanizmów, które mogłyby być równie dobrze mobilną grą RPG. Boosty, super lajki, codzienne serie – randkowanie online to coraz częściej pogoń za rankingiem.

Ewolucja ta nie pozostała niezauważona przez firmy, oferujące produkty cyfrowe. Podobnie jak w grach freemium, użytkownicy apek randkowych odkrywają, że zainwestowanie niewielkiej kwoty może radykalnie zmienić ich doświadczenie z nimi. Przykład? Odblokowanie funkcji premium, sprawia, że dostępne stają się takie opcje, jak nieograniczona liczba polubień, zwiększa się widoczność użytkownika i pojawia się kontrola lokalizacji. A wszystko to w ramach miesięcznego abonamentu – karta podarunkowa Tinder w pełnej okazałości.

Prawdziwy koszt dopasowania

Im bardziej zagłębisz się w sposób działania aplikacji randkowych, tym bardziej poczujesz, że korzystając z nich, grasz tak naprawdę w grę strategiczną. Użytkownicy bezpłatni mają ograniczone możliwości: ograniczoną liczbę polubień i przesunięć, a także mniejszy dostęp do profili. Limity te często resetują się co 12–24 godziny, zachęcając użytkowników do codziennego powrotu, jakby była to premia za zalogowanie.

Do tego dochodzi algorytm. Użytkownicy premium są często umieszczani wyżej w wynikach wyszukiwania i otrzymują priorytetowe dopasowania. To zaś oznacza, że ich profile są wyświetlane częściej i większej liczbie użytkowników. Jest to klasyczny przykład zasady „płać, żeby być widocznym”. Dlatego też użytkownicy szukający głębokiej relacji, zadają sobie często pytanie: czy szansa na związek rzeczywiście zależy od przewagi, jaką daje wykorzystanie możliwości algorytmu?

Eneba Tinder

Wzmocnienia, korzyści i emocjonalna rekompensata

Tinder, Bumble, Hinge – wszystkie te serwisy mają możliwości zastosowania ulepszeń. Wzmocnienia profilu, zwiększenie widoczności, a nawet przyciski cofania, które pozwalają cofnąć przypadkowe przesunięcia… Jak widać, czasem wystarczy sypnąć groszem, żeby unieważnić zasadę „karta-stół”. Te mikrointerakcje zaczynają przypominać funkcje gier premium, zaprojektowane w celu maksymalizacji wydajności i wyników. Z tą różnicą, że tutaj „wynik” ma charakter emocjonalny: jest to zwrócenie uwagi, akceptacja i potencjalna randka.

Podobnie jak zakupy w grach, funkcje te wyzwalają pętlę psychologiczną. Użytkownicy, którzy uzyskują więcej dopasowań podczas korzystania z płatnych bonusów, częściej odczuwają sukces, co zwiększa prawdopodobieństwo, że ponownie zapłacą. Nie jest to manipulacja sama w sobie, ale jest to bardzo przemyślane. Nie kupujesz tylko funkcji, kupujesz zoptymalizowaną wersję siebie na potrzeby platformy.

Eneba Tinder

Status społeczny i meta-dopasowywanie

Kiedy rozpoczynasz rozgrywkę w ulubioną grę, zaczynasz z tego samego punktu, co Twoi przeciwnicy. Możesz oczywiście mieć asymetryczne umiejętności, ale generalnie nikt nie ma przewagi. Sytuacja wygląda jednak inaczej w serwisach randkowych. Tu występuje bowiem pewnego rodzaju hierarchia. Zweryfikowane profile, odznaki dla częstych użytkowników, a nawet filtry dopasowań dostępne tylko w wersji premium zaczęły odzwierciedlać system rang społecznych. Im więcej płacisz, tym większą masz kontrolę – nie tylko nad tym, kto Cię widzi, ale także nad tym, kogo możesz odfiltrować.

Zasada jest jasna: zoptymalizuj swoją widoczność, zmaksymalizuj swoje dopasowanie i ustaw zasięg tak, aby obejmował obszary o dużej gęstości zaludnienia.

Efekt? Randkowanie staje się ćwiczeniem z minimalizacji i maksymalizacji, w którym emocjonalne więzi sąsiadują z linijkami konwersji i pulpitami testów A/B.

Tinder

Inteligentne swipowanie w erze cyfrowej

Czy cyfrowe randkowanie to gra, w której nikt nie zna tak naprawdę reguł? I czy jedynym sposobem na wygranie gry o miłość, jest płacenie? A co z moralnością – czy to właściwie nie jest oszustwo? Nie do końca. Nawet w aplikacjach randkowych nadal istnieje miejsce na niuanse. Funkcje premium nie gwarantują dopasowania, a jedynie eliminują pewne utrudnienia. Dla wielu użytkowników to właśnie one mogą być czynnikiem decydującym. Ponieważ randki odgrywają obecnie tak ważną rolę w życiu społecznym, możliwość usprawnienia tego procesu nie wydaje się więc oszustwem, a raczej wyborem szybszej drogi. Nie jest to więc w zasadzie łamanie zasad, ale ich wykorzystywanie do tego, aby tworzyć łańcuchy akcji optymalizujące to, co jest istotą użytkowania aplikacji randkowych – poszukiwania drugiej osoby.

Dla graczy to nic nowego – jedni kupują dodatkowe rozszerzenia do ulubionej planszówki, inni skiny czy boosty w grach online. W randkowaniu wygląda to podobnie: możesz grać w wersję podstawową albo dorzucić kilka żetonów i odblokować dodatkowe opcje. Jeśli więc ktoś chce spróbować funkcji premium bez większego ryzyka, warto zajrzeć na stronę Eneba i sprawdzić opcję zakupu subskrycji Tinder. To platforma, gdzie obok kodów do gier czy usług streamingowych znajdziesz też promocje na cyfrowe dodatki – w tym do aplikacji randkowych. Innymi słowy, możesz kupić nie tylko nową kampanię RPG, ale też… mały power-up do życia uczuciowego.

Eneba Tinder

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings