
Czasem gra nie musi być duża, aby była wielka!
Albo inaczej… gra nie musi mieć dużego pudełka i licznych komponentów, aby oferowała głęboką rozgrywkę, ogromnego ducha walki i dawała wiele satysfakcji!
Przykładem tego jest Cardia: Magiczny Pojedynek! :)

Wysoki walor przegranej
Cardia to pojedynkowa gra dwuosobowa. Bardzo szybka. Intensywna. Prosta w zasadach. I emocjonująca :)
Każdy z graczy otrzymuje talię składającą się z 16 kart. Naszym zadaniem jest wystawić jedną kartę (spośród kilku na ręku) do pojedynku. Karta, która posiada wyższą wartość wygrywa i zdobywa sygnet. Pięć sygnetów oznacza zwycięstwo. Ale… przegranie starcia pozwala aktywować zdolność przegrywającej karty. I tu się dzieje prawdziwa magia!

Oznacza to, że przegrywanie również posiada wartość strategiczną! A mądrze użyte potrafi dać znaczną przewagę w kolejnych potyczkach!
Cała siła Cardii tkwi w bardzo grywalnych i użytecznych zdolnościach specjalnych. Zdolności kart są sytuacyjne w tym znaczeniu, że ocena tego, jak bardzo opłaca się teraz przegrać daną kartą jest różna i zależna od kontekstu. Czasem po prostu chcemy przegrać, bo jest to dokonały moment na wykorzystanie określonej możliwości! Fantastyczne jest to, że przegrana potrafi wywrzeć wpływ na poprzednie pojedynki, bieżący oraz… przyszłe! Oznacza to, że sytuacja na stole jest ciągle dynamiczna i nie należy tracić czujności! Do kart mogą być dodawane modyfikatory (zwiększające lub zmniejszające jej wartość). Niektóre karty mają efekty stałe. Ale… nie przywiązujmy się do tego zbytnio! Są karty, które potrafią usuwać modyfikatory i efekty stałe. Ba! Nie przywiązujmy się nawet do zdobytych uprzednio sygnetów! One również mogą nam zostać zabrane, gdy przeciwnik uknuje coś sprytnego!

Ta dynamika i możliwość wpływania na grę jest niesamowita! Trzyma w napięciu. Angażuje. Każdy pojedynek jest jak przeciąganie liny w swoją stronę.

Pojedynek na spryt
Kolejnym świetnym zabiegiem w Cardii jest zaoferowanie graczom symetrycznych talii. Sytuację graczy różnicuje tylko to, jakie karty nam akurat weszły na rękę. Niemniej wszystkie karty w grze są znane. Dzięki temu możemy przypuszczać co planuje zagrać drugi gracz i starać się odczytywać jego intencje. A także kontrować jego zagrania!

Z biegiem gry widzimy jakie karty zostały zagrane, a także wszystkie karty, jakie zostały odrzucone (tak, możemy pozbawiać przeciwnika kart, są odrzucane jako jawne!). Oznacza to, że znając talię, obserwując sytuację na stole coraz łatwiej mam dedukować do czego zmierza przeciwnik. Jakie zagranie byłoby dla niego teraz najkorzystniejsze. Zdarzają się sytuacje typu „ja wiem, że Ty wiesz, że ja chcę zaraz zagrać tę kartę”! Tylko czy zrobię to już teraz? A może z ostrożności przeczekam jeszcze jedną turę, żeby nie dać się skontrować?

Finalnie… mamy tu niezłą grę psychologiczną! A można do tego dorzucić jeszcze trochę blefu w ujawnianiu swoich zamierzeń i robi się wyjątkowo ciekawie :D
Każda tura to mini gra! Pytanie jak to wymyślić, bo okazać się sprytniejszym od konkurenta…

Zgrane karty
W każdej talii mamy po 4 karty należące do jednej z 4 frakcji. Frakcje mają pewne cechy wspólne, np. Rebelia (karty zielone) sprzyjają odrzucaniu kart przez przeciwnika, a Gildia (karty czerwone) oferują możliwość modyfikowania wartości liczbowej kart. Co jednak istotne – wszystkie karty są unikatowe. Każda zdolność jest inna i może sprzyjać tworzeniu ciekawych korelacji między kartami. Karty ze sobą współpracują, a im więcej gramy, tym lepiej poznamy potencjał zastosowania każdej z nich! Każda partyjka to pole do testowania nowych połączeń między kartami i optymalnych sekwencji ich zagrywania. Dostrzeżenie niektórych zależności, zaszachowanie przeciwnika daje dużo przyjemności!

Co ciekawe w grze dostajemy po 2 talie kart na gracza. Gdy dana talia nam się ogra, możemy ją wymienić na drugą, z nowymi, niepowtarzalnymi kartami. Możemy nawet wymieszać frakcje z obu talii. Mało? To dorzućmy do tego karty lokacji, które zmieniają zasady gry! Znajdziemy tam bardzo ciekawe wariacje na temat zasad. Całość sprawia, że Cardia jest bardzo regrywalna!
Grywalności dodaje również możliwość wygrania gry na kilka sposobów! Podstawowy to oczywiście zdobycie 5 sygnetów, ale… możemy również wygrać przez aktywowanie zdolności, która oznajmia, że wygrywamy grę! Spójrzcie na relację karty dżinna i arcymagini! Wygrywamy również wtedy, gdy przeciwnik nie ma już żadnej karty na ręku. Możemy zatem obrać strategię polegającą na konsekwentnym pozbawianiu go kart. Możemy na bieżąco korygować, w którą formę zwycięstwa celujemy!

Podsumowanie
Cardia: Magiczny pojedynek to gra zaopatrująca gracza w zaledwie 16 kart, nakazująca dobrać na start zaledwie 5 na rękę, i mówiąca: „zaufaj mi – i tak się będziesz świetnie bawił” ;) I ma rację! Bo gdy rozpoczynasz rozgrywkę to wiedz, że czeka Cię intensywne 15 minut, kiedy musisz wykazać się przenikliwością i sprytem. Działania kart opierają się na negatywnej interakcji, ale całe to psocenie nie doskwiera, bo jest istotą tej gry! Ba! Powoduje tylko, że między graczami dużo się dzieje i jest to bardzo wciągające! To zdecydowanie przedstawiciel gier z syndromem kolejnej partii.

Gra oferuje przyjemne zarządzanie ręką, a każda zagrana karta ma realne znaczenie dla rozstrzygnięcia pojedynku. Dobór kart jest losowy, co uważam za plus, bo nie wszystko jest wiadomo, dzięki czemu mamy przyjemną grę domysłów i blefu, ale przy bardzo pechowym dociągu kart w danym układzie może zdarzyć się, że niewiele możemy zrobić. Jednakże jak wspomniałam nie uważam losowości w grze za minus. Jeśli już bym miała na coś pomarudzić to na jakość kart. Są cieniutkie, a że ciągle nimi operujemy, to mogą się z czasem nieco zniszczyć. Upchniecie kart w pudełku z koszulkami może być natomiast dużym wyzwaniem. A jak przypuszczam – gdy pozyskacie Cardię to naprawdę zechcecie ją porządnie ograć :D
Polecam dorwać Cardię, gdy tylko będziecie mieli okazję, bo przy tym stosunku jakości gry do ceny, niemożliwością jest pominięcie tego tytułu przez fanów szybkich gier dwuosobowych ;)

Hej! Jeśli moja opinia lub zdjęcia Ci pomogły, miło będzie, jeśli postawisz nam kawę korzystając z linku poniżej! :) Te symboliczne 5 czy 7 zł zasiliłoby nasz budżet na potrzeby kolejnych projektów! :)
Ogólna ocena
(9/10):









Złożoność gry
(4/10):









Oprawa wizualna
(6/10):









Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Gra tak dobra, że chce się ją polecać, zachwycać nią i głosić jej zalety. Jedna z najlepszych w swojej kategorii, której wstyd nie znać. Może mieć niewielkie wady, ale nic, co by realnie wpływało negatywnie na jej odbiór.
GamesFanatic.pl Gry planszowe – recenzje, felietony









