Home / Recenzje / Gry dla dzieci / Alles fliegt – edukacyjna gra o zwierzętach

Alles fliegt – edukacyjna gra o zwierzętach

Lubicie łączyć przyjemne z pożytecznym? Na pewno tak. Jeśli zaś macie dzieci, to myślicie o tym właściwie na każdym kroku – jak dziecko uczyć przez zabawę, jak sprawić by nauka była efektywna, jak zachęcać do działania i przy tym samemu też coś zyskać – choćby satysfakcję. Pomysłów  jest wiele, narzędzi również, ale czemu nie skorzystać z oferty edukacyjnych gier planszowych lub karcianych? Przeglądając oferty sklepów stwierdzam, że nie jest ich wiele, dlatego postanowiłam przedstawić jedną z gier, niedostępną na naszym rynku.

Symbole akcji

Alles fliegt to edukacyjna gra karciana, wydana przez „The Green Board Game Co”, której tematyką są latający przedstawiciele królestwa zwierząt (owady, ptaki i ssaki). Gra przeznaczona jest dla dzieci od czwartego roku życia. W niedużym pudełku znajdują się: 45 wielkoformatowych kart, tarcza z ruchomą strzałką, notes do zapisywania punktacji, ołówek i instrukcja. Na kartach przedstawiono 15 zwierząt, a każde z nich, niczym puzzle, rozdzielono na 3 karty. Tak też dostajemy osobno głowę, tułów i nogi. Rysunki są bardzo realistyczne, co uważam za ogromną zaletę. Dodatkowo na zewnętrznej ramce kart, podano nazwę zwierzęcia w kilku językach. Tarcza z ruchomą wskazówką podzielona jest na dwa pierścienie: wewnętrzny zawiera cyfry do punktacji, zewnętrzny – symbole akcji:

– wymień się 1 dowolną kartą z innym graczem
– odrzuć 1 swoją kartę na spód stosu
– utrata kolejki
– daj innemu graczowi 1 swoją dowolną kartę
– weź 1 dowolną kartę od innego gracza
– pociągnij 1 kartę ze stosu.
Symbolika akcji jest bardzo intuicyjna.

W instrukcji znajdują się trzy propozycje rozgrywek, zależnie od wieku graczy, oraz informacje o zwierzętach występujących na kartach: nazwa, gatunek, typowe ubarwienie, czym się żywi i kilka ciekawostek. Niestety informacje te nie są w ogóle wykorzystane w rozgrywkach, co powoduje, że gra staje się tylko rozwiniętą wersją memory lub zabawą w składanie 3-elementowych puzzli.

Tarcza do punktacji i akcji

Przykładowe karty

Celem każdej gry jest skompletowanie trójelementowych motywów przedstawiających zwierzęta, a gracz, który zdobywa  13 punktów (wartość graniczną można dowolnie zmieniać) staje się zwycięzcą. Punkty naliczane są w sposób całkowicie losowy: po złożeniu całego zwierzęcia, gracz rozkręca strzałkę na tarczy i spisuje punkty wskazane przez strzałkę po jej zatrzymaniu się.

Dla najmłodszych graczy, czyli od zalecanego wieku 4 lat, to typowe memory. Na początku każdy gracz otrzymuje po 1 karcie, którą trzyma odkrytą przed sobą (każdy uczestnik musi mieć inne zwierzę). Pozostałe potasowane karty rozkłada się na stole rewersami do góry. Jeśli gracz odkryje kartę pasującą do jego motywu, to ją zabiera i może sprawdzić następną kartę. Dla graczy od 5-tego roku życia zaproponowano inny sposób zabawy. Początkowo każdy gracz otrzymuje 5 kart, które trzyma w ręku, zakryte przed innymi graczami. Jeśli na ręku nie ma kompletnego rysunku zwierzęcia to można albo odrzucić 1 swoją kartę na spód stosu kart i pociągnąć nową, albo można wymienić się 1 kartą z innym graczem (karty można oglądnąć dopiero po wymianie). Po zebraniu całego motywu zapisuje się uzyskane punkty. W tej wersji gry może zabraknąć kart w stosie, wtedy wygrywa osoba z największą ilością punktów. Dla starszych dzieci do rozgrywki wprowadza się mechanikę przedstawioną przy pomocy symboli znajdujących się na zewnętrznym pierścieniu tarczy. Początkowo każdy z graczy otrzymuje po 2 karty, które kładzie odkryte przed sobą. Następnie pierwszy gracz rozkręca strzałkę i stosuje akcję z symbolu wskazanego przez strzałkę. W tej rozgrywce tak samo jak w poprzednich trzeba uzyskać odpowiednią ilość punktów.

Gotowy motyw i uzyskane punkty

Podsumowanie:

Alles fliegt to gra edukacyjna o zwierzętach. Reguły są troszkę niedopracowane i trzeba samemu je zmodyfikować, żeby w odpowiedniej grupie dzieci dobrze funkcjonowały. Brakuje tu np. określenia, od którego gracza można wymieniać karty; zastosowania informacji o zwierzętach (dla starszych graczy wprowadziłam nagrodę w postaci dodatkowego punktu za podanie kilku faktów dotyczących danego zwierzęcia). Losowość gry jest również ogromna, szczególnie przy naliczaniu punktów, co nie raz doprowadziło do małej frustracji geniuszy od memory. Gra niestety dla rodziców szybko staje się nudna, choć pomysł jest naprawdę ciekawy. Dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym jest to świetne ubogacenie lekcji przyrody. Sama chętnie ujrzałabym podobną grę, ale tylko o ptakach, z dołączoną płytą z nagranym śpiewem bohaterów kart. Wiedza ta zostałaby we mnie do późnej starości.

Plusy:
– duża wartość edukacyjna
– ciekawe rozwinięcie gry typu memory
– realistyczne rysunki i estetyka wykonania

Minusy:
– niedopracowane zasady
– dorosłym szybko się nudzi

Ogólna ocena (4/5):

Złożoność gry (2/5):

Oprawa wizualna (4/5):

Odpowiedz

Twój adres email nie będzie widoczny publicznie.Pola wymagane są oznaczone *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>