Home | Felietony | Tworzenie gier | Tworzenie Gier dla Opornych

Tworzenie Gier dla Opornych
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Ciężko pisać na blogu jakiekolwiek posty po ostatniej wiadomości od Marka. W jej obliczu wszystkie sprawy zwykle tu omawiane wydają się błahe. Tym niemniej postanowiłem wrzucić poniższy tekst licząc, że kontynuowanie (choć niewątpliwie w znacząco gorszej formie) funkcjonowania bloga będzie kolejnym ze sposobów na okazanie Mu wsparcia. 

Poniższy tekst pierwotnie miał się ukazać w ŚGP #3. Z różnych względów ostatecznie trafia tutaj. Powstał w wyniku moich ostatnich doświadczeń z pewną polską produkcją oraz jest moją zbiorczą odpowiedzią na posty proszące o ocenę niektórych autorskich projektów na forum gry-planszowe.pl. Wasz komentarz oraz wszelkie rady i przemyślenia związane z tym tematem są bardzo mile widziane. Może komuś się kiedyś przydadzą…
Patriotyzm. To on sprawia, iż kibicujemy naszej drużynie, czy popieramy rodaków. To on również winien jest temu, iż sprawdzamy każdą nową polską grę, trzymając kciuki za jej powodzenie już od pierwszych wzmianek. Niestety ogólny poziom rodzimych produkcji przypomina bardziej odrzut z prasy drukarskiej – zarówno pod względem jakości wykonania, jak i samej rozgrywki. Mam nieodparte wrażenie, iż ostatnimi czasy byle gimnazjalista, który dwa razy zagrał w Eurobiznes, chce swoimi rewolucyjnymi pomysłami, ubranymi w pudełko z gazet i namalowanymi kredkami w zakładzie pracy chronionej, zawojować świat. Dlaczego tak się dzieje? Czy polskie gry planszowe muszą zachłannym okiem patrzeć na splendor, jakim obdarzane są kolejne „wspaniałe” produkcyjniaki polskich filmowców?
Narzekać jednak nie wypada. W dzisiejszym proaktywnym społeczeństwie, oprócz rzucenia pomidorem w kolejnego domorosłego polskiego Da Vinci, warto też dla równowagi podsunąć mu parę cenniejszych uwag (choć często rozpaćkany pomidor na czole jest najlepszą motywacją do poprawy; nie mówiąc o tym, ile frajdy sprawia rzucającemu). Stąd też powodowany słuszną obywatelską troską, zupełnie za darmo oferuję te oto rady wszystkim obecnym i przyszłym autorom gier.

1. Monopoly i Chińczyk to nie wszystko

Niezależnie od tego jak są rewelacyjne i jak olbrzymią dawkę emocji oraz możliwych dróg zwycięstwa oferują w/w tytuły nie są one jedynymi, z którymi warto się zapoznać. To niebywałe, ale są na świecie jeszcze inne gry. W niektórych nawet nie ma kostek. Wiem, że wielu uważa, iż ich nieskażone konkurencyjnymi pomysłami umysły wypuszczą na świat kolejną Arkę Przymierza, tym niemniej proponuję by przed wymyślaniem laserowego pługu orającego całą Ziemię, najpierw pogrzebać w ogródku motyką. Poznaj przynajmniej kilkadziesiąt tytułów, różnych rozwiązań i pomysłów (czyli niestety kolejne wersje Ryzyka i Eurobusinessu się nie liczą) zanim spróbujesz komuś proponować coś swojego. Oszczędzisz sobie pracy, a innym cierpienia.

2. Bez silnika nie pojedziesz

Oczywistym jest, że Twój pomysł na zrobienie gry o walce gumowych kleksów z przerośniętymi mechanicznymi zombie już wkrótce doczeka się ekranizacji. Ale zanim zaczniesz wymyślać, jak zrobić interes na koszulkach z bohaterami gry, wymyśl reguły. Spójne, jasne, działające. Takie, w których nie ma syndromu śnieżnej kuli, czy kingmakingu. Gdzie każdy będzie mógł się bawić do końca. Gdzie gra nie będzie przypominała popołudniowych zajęć integracyjnych w więziennym kamieniołomie. Nie wzoruj się na innych grach, czy to planszowych czy komputerowych. A gdy już to wymyślisz, wtedy dopiero proś innych o komentarz i wprowadzaj poprawki. I pamiętaj, że „rzucasz kostką i ruszasz pionkiem” ciężko uznać za coś nowatorskiego.

3. Komedia to najtrudniejszy gatunek

Dużo łatwiej ludzi przestraszyć, niż rozśmieszyć. I kolejne polskie gry potwierdzają tę regułę serwując horror w pudełku już na etapie jego otwierania. Przymiotnik „żartobliwa”, „satyryczna”, „prześmiewcza” nie gwarantuje sukcesu. Każdy żart powtórzony zbyt często staje się męczący (no może poza tymi pomidorami), a przecież Twoja gra będzie w użyciu wielokrotnie. Dlaczego więc żart, który śmieszy Ciebie przy tworzeniu karty, ma mnie śmieszyć tak samo, gdy będę ją czytał po raz dziesiąty? Jedyna parodystyczna gra, która odniosła sukces (Munchkin) swą siłę czerpie z kolejnych pomysłów wypuszczanych w formie dodatków. Dziwna maniera proponowania ciągle humorystycznych gier, z karykaturalną grafiką, dodatkowo często ubranych w polskie realia, jest już naprawdę nużąca.

4. 1,2,3…testing

Testuj, testuj, testuj. A potem daj innym do testowania. Tylko dzięki temu żmudnemu procesowi będziesz w stanie wychwycić wszelkie niedoróbki, sprawdzić możliwe warianty, zadbać o niepowtarzalność i odpowiednie skalowanie gry. Grę wydaj wtedy, gdy zakończysz testy, a nie odwrotnie. Co najważniejsze, wbrew opiniom niektórych, testowanie nie odbywa się po kupnie gry. Wtedy odbywa się granie. Przecież kupując wędlinę nie zapisujesz swojego żołądka na ekstremalny poligon doświadczalny, tylko oczekujesz gotowego produktu.

5. Polska język, trudna język

Napisz porządne reguły. Ja wiem, że Ty wiesz, jak grać w Twoją grę. Ale chodzi o to, żebym ja wiedział. Gdy już będziesz miał prawie ostateczną wersję gry stwórz kompletną instrukcję i sprawdź, czy na jej podstawie zupełny debiutant poradzi sobie z rozgrywką. I czy będzie w stanie wytłumaczyć zasady pozostałym nowicjuszom przy stole. Ty siedź cicho i notuj wszelkie niejasności, jakie się pojawią podczas rozgrywki. A na końcu opublikuj reguły w Internecie i poczekaj na komentarze. I dopiero wtedy zacznij produkcję.

6. Szanuj zieleń…

…i nie depcz pomidorów. Nigdy nie wiadomo dla kogo były przeznaczone. A produkując grę zadbaj, by ktoś mógł i chciał później w nią grać. Byle jak wycięte, brzydkie, pomięte elementy zrobione z papieru toaletowego trafią tam, gdzie jego miejsce. I o ile nie planujesz swojej nowości sprzedawać jako makulaturę, zachowaj pewien minimalny standard jakości. Biedni studenci i tak będą woleli talię kart z rozebranymi paniami…

7. Dotrzymuj obietnic

Nie przesuwaj co chwilę terminów wydania. Nie oszukuj graczy w kwestii jakości. Nie obiecuj czegoś, czego później nie dotrzymasz. To się naprawdę nie opłaca.

Część z powyższych rad może się Wam wydać banalna. Część zupełnie niepotrzebna. Ale wierzcie mi, że każdy z powyższych punktów został okupiony dużą ilością łez i cierpienia podczas walki z kolejnym dziełem obdarzonego pięknym umysłem twórcy. Osobiście gry jeszcze nie zrobiłem, więc wszystko to wynika z moich doświadczeń jako gracza. Choć pewien pomysł już mam. Wyobraźcie sobie przerośniętych cybernetycznych zombie…

17 komentarzy

  1. Avatar

    Jeśli ten takst miałby się ukazac w ŚGP#3 to tylko jako felieton. Jako poradnik czy zbiór wskazówek zbytnio zalany jest ironią – ale to też jego plus w kategori felieton.

    Rozumiem o co ci chodzi, z tym, że w kilku miejscach zdajesz się pisać nie tylko o twórcach-amatorach, ale także, o twórcach których masz za amatorów.

    Tekst miałby wiecej wartości jako poradnik, gdybyś podawał przykłady.
    Ale czytało sie przyjemnie.

  2. Avatar

    W zamierzeniu mial to byc (i jest) wlasnie felieton.
    Przykladow negatywnych specjalnie nie podawalem – chcialem, by te rady byly ogolne, bez indywidualnego pietnowania…

  3. Avatar

    Jedyne co mi nie pasuje w tym tekscie, to stylizacja na poradnik wlasnie. Stylizacja o tyle niewiarygodna, ze Szymon nie jest autorem zadnej gry planszowej, nie ma na swoim koncie sukcesow w tym kierunku – stad nie da sie tego czytac serio.

    Wg mnie duzo odpowiedniejsza bylaby stylizacja na „7 grzechow glownych” tworcow-amatorow, ktora przysluguje krytykowi / recenzentowi, a nie przyslugiwalaby z kolei autorowi. Tak wiec o ile mniej wiecej zgadzam sie z trescia, to forma niestety bardzo obniza poziom calego tekstu.

  4. Avatar

    Wszystkie rady sa z punktu widzenia gracza (co tez wyraznie w tekscie zaznaczam). Rady z punktu widzenia autora wg mnie musialyby zawierac punkty dotyczace kontaktow z wydawcami, informacji o skutecznej reklamie itp. Ten tekst mozna potraktowac jako „poradnik” jak uniknac stworzenia gry, w ktora nie da sie grac…

  5. Avatar

    Fajny artykuł,
    napisany z jajem i przyjemnie się czyta.
    A przy okazji jak najbardziej z sensem.
    Szkoda tylko, że okazuje się, że prace nad swoją grą muszę zacząć wymyślać od nowa ;-))))

  6. Avatar

    @Nataniel:”Szymon nie jest autorem zadnej gry planszowej, nie ma na swoim koncie sukcesow w tym kierunku „

    Ten argument jest czysto retoryczny, nawet erystyczny – pozornie trafny, ale nie mający związku z rzeczywistością. Idąc w taką argumentację okazać się musi, że konsument nie ma prawa krytykować żadnego produktu, a już z pewnością sugerowac jak powinno się go zrobić. Mimo, że nie jestem mechanikiem, wiem jak powinno się zrobić samochód i czego w nim nie powino być (np. koła na dachu lub wahacza w bagazniku). Mimo iż nie jestem kucharzem, wiem kiedy kucharz spieprzy potrawę i co więcej wiem co mu doradzić, żeby tego nie robił. Mimo, że nie jestem inforamtykiem wiem jak należy projektować strony internetowe, jaki powinien byc układ menu. Wiedzę, znajomość rzeczy nabywa się także poprzez indukcję i zwykłe użytkowanie.

    Don Simon widząc partaninę, wyczuwa ją pewnie bezbłędnie, a jako człowiek obdarzony inteligencją jest w stanie dojść do paru mądrych konstatacji – wystarczy przeanalizować usterki i szukać rozwiązań, które autor znalazł.

  7. Avatar

    Po pierwsze, cieszę się, że pomimo smutnej sytuacji Pancha, blog się rozwija.

    Po drugie- bardzo fajny tekst, i od strony formalnej i treściowej. Więcej felietonów, Don Simonie!

  8. Avatar

    Cytuje: „Warto też dla równowagi podsunąć mu parę cenniejszych uwag. Stąd też powodowany słuszną obywatelską troską, zupełnie za darmo oferuję te oto rady wszystkim obecnym i przyszłym autorom gier.”

    @Neurocide, ja nie mam nic przeciwko krytykowaniu, sam przeciez pisze recenzje. Falszywie brzmia tylko w moich uszach teksty „jak gry robic sie powinno”… Krytyk literacki nie pisze jak sie powinno pisac ksiazki, krytyk filmowy nie pisze jakie sa najlepsze recepty na dobry film. Gdyby tekst byl inaczej zatytulowany i nie zawieral takich tekstow jak ten ze wstepu o „cennych poradach”, to bylby fajny. Jak pisalem – zupelnie zgadzam sie z trescia, razi mnie tylko forma.

    Gdyby jakis uzytkownik oprogramowania powiedzial mi co mu sie w moim oprogramowaniu nie podoba i co chcialby, aby dzialalo tak czy inaczej, spox. Jednak gdyby chcial mi dawac rady JAK programowac i projektowac aplikacje, nie majac na tym gruncie zadnego doswiadczenia poza „uzytkowym”, to bym go raczej nie wysluchal.

  9. Avatar

    Jeszcze dodam – jako, ze sam felietonow nie pisze (bo nie potrafie), to nie mowie DonSimonowi jakie sa zasady pisania felietonow. Mowie tylko co mi sie nie spodobalo.

  10. Avatar

    Styl kwiecisty, oryginalny, chwilami mocne, zdecydowane cięcia w czułe miejsca bez znieczulenia -oto właśnie Don Simon. Świetnie się to czyta!

  11. Avatar

    DS napisał: W zamierzeniu mial to byc (i jest) wlasnie felieton.

    by chwilę potem stwierdzić:

    Ten tekst mozna potraktowac jako „poradnik” jak uniknac stworzenia gry, w ktora nie da sie grac…

    No to albo rybki, albo akwarium.
    Dobrze, ze tekst nie poszedł do druku skoro sam autor nie wie jak powinien być odebrany.

    DS piszał:
    Rady z punktu widzenia autora wg mnie musialyby zawierac punkty dotyczace kontaktow z wydawcami, informacji o skutecznej reklamie itp.
    A po co autorowi znać się na reklamie, to rola wydawcy a nie autora. Kwestia bycia jednym i drugim to już inna para kaloszy, ale skoro miałby to być poradnik dla autorów to kwestia reklamy byłaby zbędna.

    @neurocide:
    Przecież w drugim akapicie Nataniel napisał, ze taka stylizacja przysługuje krytykowi i jako krytyk ma kompetencje by takie teksty pisać, ale jako nieautor kompetencji mu brakuje. Nie wiem o co się tak obruszyłeś.

  12. Avatar

    A co szkodzi, by felieton przyjal forme poradnika?
    Mialem nadzieje, ze komentarze bardziej dotkna tresci, a nie formy wypowiedzi…

  13. Avatar
    Jacek Nowak (ja_n)

    Dziwna ta dyskusja. Macie tu świetny felieton. Wszystko w nim krzyczy „jestem felietonem!”. Lekki, dowcipny, złośliwie ironiczny, luźna forma. A Wy na to „ohoho, ale ten autor poradnika to niekompetentny”, „huhu, ten poradnik to zbytnio złośliwy”. Przecież to oczywiste, że czytacie felieton a nie poważny, profesjonalny poradnik. Chociaż zapewniam Was, że taki poradnik Szymon też byłby w stanie stworzyć.

  14. Avatar

    @DS: po prostu felieton i poradnik to dwie różne rzeczy, dwie różne formy służące innym celom.

    @ja_n: z tym „świetny” to nieco przesadziłeś :) Oczywiste że to felieton owszem jest tylko, że autor sam twierdził że to poradnik, stąd ta mała wymiana zdań. Czy Szymon potrafiłby napisać dobry poradnik to inna sprawa, ale jak już zauważono różnie mógłby byc oceniany

    @ DS: Cóż forma i treść wiążą się ze sobą, nie ma się co dziwić że sa wspólnie oceniane.

  15. Avatar

    Szept – autor nie twierdzil, ze to poradnik. Autor stwierdzil w komentarzu, ze to „poradnik” – roznica zasadnicza :-).
    Felieton przyjal forme porad dotyczacych czego, wg mnie-gracza (albo inaczej: czego ja bede chcial uniknac gdybym kiedys robil gre) nalezy unikac, a na co zwracac uwage podczas robienia gry.
    Nie bardzo rozumiem w czym rzecz…
    Nie zgadzasz sie z jakims punktem? Uwazasz, ze cos warto dodac?

  16. Avatar

    @ Nataniel:

    „Krytyk literacki nie pisze jak sie powinno pisac ksiazki, krytyk filmowy nie pisze jakie sa najlepsze recepty na dobry film.”

    Przykro mi, ale nie masz racji. Krytyka literacka polega wlasnie na tym, ze krytyk pokazuje autorowi jak sie powinno pisac ksiazki. Tak samo krytyka filmowa.

    Oprocz samego wartosciowania, czyli oceniania – krytyka spelnia rowniez role profetyczna – czyli projekcja tego jak w przyszlosci ma wygladac literatura. Wedlug krytyka oczywiscie.

    Polecam dowolna pozycje o literaturoznastwie.

    Pozdrawiam

  17. Avatar

    Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany. wymagane pola są zaznaczone

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings