Home | Wywiady | Tomasz Lewandowicz opowiada o grze Amber

Tomasz Lewandowicz opowiada o grze Amber
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Amber to gra, która będzie miała swoją premierę na tegorocznych Targach w Essen. Nie jest to jedyna gra pod szyldem wydawnictwa Rebel.pl, na którą czekam z dużym zainteresowaniem. Dzięki uprzejmości wydawnictwa i autora – Tomasza Lewandowicza mogę Wam przedstawić dodatkowe informacje o grze. Zapraszam do przeczytania wywiadu.

 

Powiesz nam kilka słów o sobie?
Mam piękną żonę, kochane dzieci i dwadzieścia parę lat życia za sobą. Od niecałych dwóch lat jestem mieszkańcem Suwałk. Zawodowo zajmuję się prawem, hobbystycznie zaś wieloma innymi rzeczami, w tym  planszówkami.
Co pociąga Cię w grach planszowych? Do jakich gier sięgasz najczęściej?
W grach planszowych najbardziej lubię rywalizację. Każdą nową grę traktuję jako postawione przede mną wyzwanie i największą frajdę znajduję w odkrywaniu najskuteczniejszej taktyki prowadzącej do osiągnięcia celu gry. Nie przepadam za grami, które można dość szybko rozgryźć i które potem nie są już interesujące oraz takimi, w których jest zbyt duży element losowy i których w związku z tym rozgryźć się nie da. Lubię gry, w których najistotniejszą rolę odgrywa taktyka.

W tym roku Rebel.pl wydaje pierwszą Twoją grę „Amber”. Jakie były jej początki?
Początki gry Amber sięgają 2010 roku, kiedy to Wydawnictwo Rebel w ramach Festiwalu Gier Planszowych w Gdyni organizowało warsztaty dla twórców gier planszowych. Warunkiem uczestnictwa w warsztatach było przygotowanie własnego projektu gry. Pomyślałem, że to coś dla mnie i opierając się regułach jedynej posiadanej wówczas przeze mnie gry, wymyśliłem nowe cele i nowe zasady. Wprawdzie na warsztaty z braku wolnych miejsc nie zostałem wpuszczony, jednakże wykonany ze starych wizytówek prototyp okazał się być grywalny, a po kilku testach i poprawkach całkiem niezły. Następnie przyszedł czas na testowanie gry – wpierw z żoną, potem z przyjaciółmi z harcerstwa oraz ze wspólnoty, aż w końcu grę wysłałem do wydawcy, który odpisał, że jest niezła i że chętnie ją wyda.

Opowiedz nam o czym jest Twoja gra?
Fabuła gry, z inicjatywy wydawcy mającego siedzibę w Gdańsku, osadzona została w nadmorskiej krainie, której największym bogactwem jest bursztyn. Każdy z graczy wciela się w rolę barona i buduje sieć dróg wychodzących z jego zamku by uzyskać dostęp do wszystkich miejsc w których wydobywa się oraz handluje bursztynem. Wiadomo bowiem, że tylko ten z baronów, który będzie kontrolował handel bursztynem, stanie się prawdziwym władcą nadmorskiej krainy. Współcześni ekonomiści prawdopodobnie powiedzieliby, że gra polega na budowanie dominującej pozycji i utrudnianiu  konkurencji dostępu do rynku.

Pod względem mechanicznym gra opiera się na układaniu kafli – lubisz tego typu gry?
Myślę że każdy lubi te gry, w których jest dobry. Jeden z darów, które otrzymałem od Boga to wyobraźnia przestrzenna. Od małego dziecka lubiłem patrzeć na wszelkiego rodzaju mapy, a jako harcerz uwielbiałem z nimi wędrować. Mój dziadek, moja mama oraz siostra z zawodu są geodetami. Naturalną koleją rzeczy jest zatem to, że pierwsza z moich gier opiera się na budowaniu z kafli sieci dróg, które razem tworzą mapę królestwa.

Czy możesz przybliżyć nam samą mechanikę gry?
Mechanika gry polega na tworzeniu sieci dróg, w taki sposób by uzyskać dostęp do jak największej liczby wsi i zamków, a z drugiej strony uniemożliwić dostęp pozostałym graczom  do swojego zamku oraz wsi, w których wydobywany jest bursztyn. W tym celu, oprócz zwykłych dróg gracze mogą korzystać z wielu „specjalnych” kafli pozwalających na tworzenie dróg przejezdnych tylko w jednym kierunku, blokujących dojazd, a nawet niszczących istniejące już drogi. Ponadto gracze mogą za pomocą zwykłych lub też „specjalnych” kafli próbować podłączać się do sieci dróg innych graczy i w ten, nieco pasożytniczy sposób docierać do zajętych już przez przeciwnika terenów.

Czytając opis udostępniony przez wydawcę „Ten, kto połączy swoją siedzibę z największą ilością wsi i zamków (…)” przyszło mi na myśl, że jest to poniekąd gra logiczna. Jest w tym trochę racji?
Jest to przestrzenna gra logiczna, w której gracz musi się zmierzyć zarówno z kaflami dobieranymi losowo, jak i taktyką obraną przez przeciwników. Nie jest to zatem gra polegająca jedynie na tym aby „złamać system”, lecz gra interaktywna, w której zagrania jednych graczy w sposób bezpośredni wpływają na ruchy pozostałych.

Gra przeznaczona jest dla 2-6 graczy. Jak się skaluje? Są jakieś różnice w zasadach w zależności od liczby graczy?
Zasady gry są identyczne niezależnie od tego ilu graczy w nią gra. Niewątpliwie jednak inny jest charakter gry oraz taktyka jaką warto przyjąć. W przypadku gry w dwie osoby gra jest niczym bokserki pojedynek, w którym gracze wymieniają cios za ciosem, wykorzystując każdą okazję do uzyskania przewagi nad przeciwnikiem. W przypadku większej liczby osób gra daje natomiast możliwość tworzenia co i rusz to nowych sojuszy, tak by dzięki współpracy uzyskiwać dostęp do poszczególnych wiosek i zamków, lub też osłabić pozycję tego z graczy, który aktualnie zdobył groźną przewagę. W wariancie wieloosobowym ważne jest to czy uda się namówić innych graczy by wykonywali odpowiednie ruchy oraz zbudować taką sieć dróg, która będzie się w się w stanie oprzeć atakom zwróconych przeciwko niej sojuszom. Im więcej osób bierze udział w grze, tym przebieg gry staje się bardziej nieprzewidywalny, a sytuacja na planszy potrafi się zmieniać jak w kalejdoskopie, przez co gra trzyma w napięciu aż do ostatniego ruchu.

Czy możesz już powiedzieć co znajdziemy w pudełku z grą?
To co w większości planszówek, czyli planszę, kafle, pionki, żetony i instrukcję. Mam jednak nadzieję, ze oprócz tego uda się odnaleźć wspólną zabawę na naprawdę wysokim poziomie, trzymającą w napięciu do samego końca.

Czy w najbliższym czasie zaskoczysz graczy jakąś kolejną grą? Masz jeszcze jakieś prototypy?
Po mojej głowie chodzi obecnie pomysł spisania gry, której początki sięgają jeszcze czasu, gdy będąc w gimnazjum wraz z kolegami nieustannie poszukiwaliśmy nowych sposobów na rozrywkę. Być może jedna z wymyślonych wówczas na ostatniej ławce gier zostanie niedługo, po ponad dziesięciu latach nieistnienia odkurzona i w nowej, rozbudowanej wersji trafi do skrzynki pocztowej wydawcy.
Dziękuję.

 

Kilka grafik z gry:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 komentarze

  1. Avatar

    O! Świat jest mały – nie dość Tomku, że się znacie z moją żoną Agnieszką, to teraz mieszkasz w moim rodzinnym mieście ;)

    Do tej pory Amber jakoś nie wpadł mi na radar, ale teraz muszę spróbować ;)

  2. Avatar

    Amber = Roger Zelazny! …. Ewentualnie piwo :P
    Pewnie bedzie dużo odwiedzin strony gry na BGG ze względu na tytuł, mnie też to zmieniło, czuje się zawiedziony. Grze źle nie życzę ale jestem obrażony :P.

  3. Avatar

    Gra pt. „Amber”, wydawca z Gdańska… Strach się bać!

    A poważnie: trafiło na radar.

  4. Avatar

    Graliśmy krótko w proto na Avangardzie i moje pierwsze skojarzenie to było Indigo Reinera Knizi: http://boardgamegeek.com/boardgame/116954/indigo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings