Home | Nagrody | Planszowe Gram Prix | Redakcja typuje: Najlepsza Gra Imprezowa

Redakcja typuje: Najlepsza Gra Imprezowa Planszowe Gram Prix 2023
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Właśnie wystartowała kolejna, ósma już edycja Planszowego Gram Prix – plebiscytu graczy, w którym możecie wybrać swoje ulubione gry planszowe, wydawnictwa, serwisy internetowe, vlogi, podcasty, czy sklepy. W tym roku czeka na Was aż 20 kategorii, w tym nowo dodana – najlepsza gra książkowa.

Gorąco zachęcamy do wzięcia udziału! Czas na głosowanie macie do 08.03.2023 do godz. 23.59.59.

W trakcie trwania plebiscytu będziemy dzielić się z Wami naszymi typami w niektórych kategoriach. Zaczynamy od gier imprezowych!

Pingwin

Ryzykanci – M. Rieneck (Lucrum Games). Jest to jedno z moich ubiegłorocznych odkryć. Gra, którą poznałam przypadkowo, na Planszówkach w Spodku i z miejsca się zakochałam. Można w nią grać od 2 do 5 osób, przy czym dobrze chodzi w każdym składzie. To szybka gra pełna ryzyka, wredna i nieprzewidywalna. Następca Intrygantów (tego samego autora). Zagrywamy karty do naszego tableau próbując zebrać jak najwięcej punktów, a przeciwnicy – a jakże – będą nam w tym przeszkadzać. Czy to zagrywając swoje karty do swojego tableau burząc nam przy okazji misternie utkany zestaw (tak, to jest piękne, że nie potrzeba wybierać między graniem pod siebie a przeciw komuś – to się po prostu dzieje samo z siebie :)), czy też ośmielając się skończyć rundę zbyt szybko i zgarnąć ze stołu najmniej bolesną karę. Cud, miód i malina. Dla mnie, nie tylko w kategorii gier imprezowych, ale też rodzinnych, dwuosobowych, najładniejszych, najwredniejszych, najbardziej dynamicznych tudzież przodujących fillerków. Tak, wiem, nie ma takich kategorii. Zagłosuję więc na nią jako na najlepszą grę imprezową. Bo też idealnie nadaje się do zabrania na (prawie) każdą imprezę – jest lekka i kompaktowa, a do tego ma proste zasady, szybkie decyzje i jest bardzo dynamiczna.

I choć w moim odczuciu Ryzykanci przyćmiewają sobą wszystkie tegoroczne gry imprezowe, to chcę wspomnieć jeszcze o jednej pozycji – niepozorna Gra w kolory od Naszej Księgarni. BGG zeznaje, że to gra dla dwóch osób, ale to nieprawda. Tzn. prawda po części – we dwie osoby na pewno jest łatwo określić kto kiedy rzuci kartę. W 6 osób (tak, spokojnie można grać w 6 osób, a na pudełku znajdziecie info, że nawet do 7- i w zasadzie jest to granica umowna), a więc wracając do naszych baranów, w 6 osób zgiełk i liczba rzucanych kart jest tak duża, że dociekanie kto rzucił kartę po limicie bywa naprawdę trudne. Bo o co chodzi? Najpierw turlamy kostkami, które określają jakie karty należy rzucić na stół. Posiadające określony kolor lub tego koloru nie posiadające. Kostki są dwie, wiec kombinacji sporo. Albo dwa kolory pożądane, albo wykluczamy dwa kolory, albo jeden ma być, podczas gdy drugiego ma nie być na karcie (o! ta opcja jest najtrudniejsza! ale i najfajniejsza). Wybór kostek należy do gracza aktywnego, ale zrzucają się wszyscy w tym samym czasie, podczas gdy limit kart jest równy liczbie graczy (o ile dobrze pamiętam). Wygrywa ten, kto szybciej pozbędzie się kart (oczywiście nie podczas jednej rundy – tych rund jest wiele). Co ciekawe – nie tylko refleks i spostrzegawczość jest w cenie. Warto czasem pokombinować jakie kostki wybrać, kiedy jest się graczem aktywnym, bo to w istotny sposób może pomóc (lub utrudnić) skończenie gry.

Propi

The Game i The Game: Nic Prostszego! Nie jestem pewien, czy w prawdziwym świecie nazwałbym The Game „grą imprezową”. Skoro jednak jesteśmy w Sieci, to zaszalejmy i zawieśmy niewiarę. The Game to kwintesencja gry karcianej – co z kolei trochę kłóci się chyba z ideą gry imprezowej, chyba że tę ideę rozszerzyć, by uwzględniała np. Karty Dżentelmenów. Ale nie o tym miałem. Dlaczego kwintesencja? Bo nie ma tu nic, czego można by się uchwycić w warstwie tematu czy interesującej oprawy: jest surowa mechanika. A żeby było gorzej: surowa mechanika i 100 kart z liczbami. I to nawet nie jakimiś seksownymi liczbami, tylko liczby pierwsze czy ułamki – liczby od 1 do 100. I te liczby przyjdzie nam układać w stosach w porządku rosnącym lub malejącym. Celem tej kooperacyjnej zabawy jest pozbycie się wszystkich kart z talii. Sam gdy to piszę to czuję, że zabijam naszą cyberprzestrzenną imprezę. Ale wbrew pozorom, wbrew trywialnej nazwie i trywialnej oprawie, The Game klepie i klepie bez litości. Gra intryguje, potem wciąga, a na końcu uzależnia. Mechanika, w której zawsze musimy dołożyć jedną lub więcej kart, nadaje grze intensywności i poczucia rosnącego ciśnienia – bo z czasem dokładanie będzie coraz trudniejsze. „Zawór bezpieczeństwa”, pozwalający cofnąć się pod prąd i dołożyć kartę niezgodnie z pierwotnym przeznaczeniem stosu, pozwala to rosnące ciśnienie czasem zmniejszyć, ale tylko chwilowo. Zaraz potem kolejny gracz dorzuci coś zupełnie strasznego do stosu, zajmie upatrzone przez nas miejsce, albo po prostu się zblokuje… i gra kończy się wielkim zawodem. Ale ten zawód niezmiennie prowadzi do kolejnych partii i kolejnego budowania ciśnienia. The Game trudno dobrze zarekomendować, a jej fenomen trudno jest wytłumaczyć – The Game trzeba po prostu rozegrać i poczuć. Ręczę za sukces każdej imprezy, na której się pojawi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings