Psi Park – poczuj się jak petsitter
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Psi Park
Autor: Lottie Hazell, Jack Hazell
Liczba graczy: 1-4
Czas gry:  40-80min
Wiek: 10+
Rok pierwszego wydania: 2022 (Birdwood Games)
Wydawca PL: Galakta (2023)
Ranking BGG: 7.2/10

Obłędnie – jeśli chodzi o komponenty – wydana gra o wyprowadzaniu psów na spacer. Logicznym centrum gry nie będzie jednak plansza – choć to ona jest największa i to po niej będziecie chodzić swoimi psio-ludzkimi meeplami. Esencją gry są karty psów. Każda karta to określona rasa oraz umiejętność. A także cena. Bo przecież żaden psiak nie pójdzie z tobą na spacer za darmo ;) od wieków wiadomo, że to człowieki są dla psów, a nie piesy dla człowieków. Musisz zapłacić myto, bo inaczej twój pies cię nie posłucha i będzie gnić w kojcu coraz bardziej sfrustrowany. Musisz więc wydać określone zasoby, by móc wyprowadzić wybranego psa na spacer. Np. dwie piłki.  Albo inną kombinację zasobów (kość, piłka, zabawka oraz patyk) przedstawioną na karcie psa.

Tak się prezentuje gra na stole

Przebieg rundy

Na początku rundy ustawiamy swojego meepla przy wybranym psie i w tajemnicy licytujemy naszymi punktami prestiżu (czyli zwycięstwa). Ten kto zalicytuje więcej – traci te punkty a zyskuje psa. Ten, kto nie wygrał musi zapłacić jednym punktem i może sobie wybrać psa z tego, co zostało. Tak czy siak – będziemy licytować tak dwukrotnie i wrócimy do domu z dwoma psiakami. Te psiaki u nas zostają już na zawsze. Rund gramy cztery. Więc łatwo policzyć, że grę skończymy z ni mniej, ni więcej tylko ośmioma psami.

Tu licytujemy się o psy

 

W kolejnym kroku rundy wybieramy – spośród wszystkich naszych psów – maksymalnie trzy sztuki, które chcemy (i możemy, tj. mamy na to wystarczające zasoby) – by je wyprowadzić na spacer. Płacimy zasobami, psy zyskują żeton obroży a my stawiamy naszego wyprowadzacza na planszy w miejscu startu. Zgodnie z kolejnością będziemy się poruszać od jednego do czterech pól do przodu. Tam gdzie staniemy, tam zyskamy odpowiedni bonus – punkty prestiżu, zasoby bądź jakiś efekt związany z psami (podglądanie i wymiana).

Podczas spaceru podejmujemy szereg nieoczywistych decyzji. Im wolniej będziemy się poruszać – tym więcej zgarniemy zasobów. A są one na wagę złota. Jednak kto pierwszy ukończy spacer, ten zdobędzie więcej punktów prestiżu. Pierwsza osoba otrzyma trzy, druga dwa, trzecia – co ciekawe – ma wybór: albo jeden punkt albo wymiana psiaka pomiędzy kojcem (czyli tymi, które zostały w domu) a wybiegiem. Co ważne: nowy pies od razu zyskuje żeton obroży! Jest to więc nie lada gratka. Ostatni maruder, który zostanie na planszy spaceru musi go natychmiast przerwać i w „nagrodę” traci jeden punkt prestiżu.

fragment planszy

Kto pierwszy skończy spacer, ten skosi aż 3 punkty prestiżu. Ale warto też być przed ostatnim, bo podmiana psa (i w dodatku już z żetonem obroży w komplecie) potrafi być więcej warta niż 3 punkty zwycięstwa

Czy mówiłam już, że to nieoczywiste? Z mojego bowiem doświadczenia wynika, że najlepiej być… przedostatnim. Zwłaszcza w kolejnych rundach, bo mając jakieś niewyprowadzone psy w kojcu jest okazja by pozbyć się sfrustrowanego psa, który nam generuje co rundę -1PZ. Na dodatek możemy w ten sposób zdobyć pożądaną rasę. A jak jeszcze mamy cel prywatny punktujący za żetony obroży, to już w ogóle jesteśmy w siódmym niebie.

Psy

W tej grze sprytnie zaszyte jest kilka mechanik. Zbieranie zasobów, licytacja, kolekcjonowanie setów (czyli psów). Oraz gra na przewagi. Na planszy bowiem mamy nagrody psich ekspertów, co jest niczym innym jak punktami, za posiadanie największej liczby psów danego typu na koniec gry.  Licytując się o psy musimy zatem brać pod uwagę nie tylko ich umiejętności, nie tylko nasze cele prywatne, ale również wartość rasy do ewentualnej przewagi.

Efekty

Karty psów pod względem efektów możemy podzielić na trzy główne rodzaje:
1. Te, które dają punkty na koniec gry – np. za żetony zasobów położonych na ich karcie
2. Te, które dają bonus podczas wyboru psa na spacer (zazwyczaj jest to jakiś zasób)
3. Te, które dają profity podczas spaceru – np. nie trzeba płacić punktem prestiżu jak się stanie na zajętym polu, albo zdobywając zasób otrzymujemy inny, dodatkowy żeton etc.

Wydawałoby się, że – jeśli chodzi o zasoby pozyskiwane z efektów – nie jest to dużo. Ale to nieprawda. Tak się tylko wydaje. Zasoby w tej grze są bardzo cenne. I każdy dodatkowy jest na wagę złota.

Przykład różnych cech psa: podczas końcowej punktacji, podczas wyboru (psów na spacer) oraz podczas spaceru

Spacer – kwintesencja gry

Podczas spaceru zdobywamy zasoby oraz punkty prestiżu.

Niewyprowadzone psy co rundę przynoszą ujemne punkty. Z kolei nic nie stoi na przeszkodzie wyprowadzić więcej psów niż nowo zdobyte dwa. Każdy wyprowadzony pies (nawet powtórnie) to dodatkowe dwa punkty prestiżu. A punktów prestiżu też nie jest za wiele – pamiętajcie, że płacimy nimi licytując psy.

Ten swoisty iloczyn kartezjański cech oraz typów bardzo przypomina mi Najlepszą grę o psach. Tam każdy pies należał do rasy (bonus na koniec gry) oraz miał swoją cechę, przy czym w każda rasa posiadała zestaw tych samych cech. A więc np. przyjacielski owczarek potrafił to samo co przyjacielski szpic. I podobnie jest w Psim Parku. Pies użytkowy, który jest duszą towarzystwa daje takie same profity co pies ozdobny z tą samą cechą.

Czas wyprowadzić psy na spacer….

Cele

Celem jest oczywiście zdobycie jak największej liczby punktów – za przewagi psów, za wyprowadzanie ich na spacer, z efektów końcowych niektórych psów. Ale nie o tym celu chciałam pisać. Na początku gry każdy gracz dostaje dwa cele – prosty i zaawansowany. Wybiera jeden z nich i ten będzie się starał zrealizować. Nie jest to dużo punktów – ten łatwiejszy to np. 3 punkty, trudniejszy to rzędu 7 punktów. Szkopuł w tym, że te cele moim zdaniem nie są dobrze zbalansowane. Czasem ten zaawansowany cel łatwiej spełnić niż podstawowy. Niektóre cele są mocniejsze od innych (mnie się np. bardzo dobrze gra – o ile go wylosuję – celem premiującym za 10 żetonów obroży), a przecież otrzymujemy je losowo. Niemniej nie jest to aż taki dramat, żeby można było powiedzieć, że gra jest zepsuta.

Żetony obroży są oznaką, że pies był wyprowadzony na spacer. Można wyprowadzać psy na spacer wielokrotnie – w każdej rundzie dostajemy dwa nowe psy, ale wyprowadzić możemy trzy, więc – jeśli tylko nas na to stać – możemy zafundować jakiemuś podopiecznemu spacer dwukrotnie

Od 1 do 4

Najlepiej się gra w 3-4 osoby. Zwłaszcza w 4 osoby jest ciasno, rywalizacja o psy jest spora. W dwie osoby otrzymujemy autowyprowadzacza, który symuluje trzeciego gracza. Ponieważ jednak z góry wiadomo, który pies jest w zasięgu jego zainteresowania to licytacja jest dość prosta i na luzie. Jest też luz podczas spaceru, bo mniej więcej widać jak się posuwa bot – co prawda może wyrzucić na kostce 4, ale nigdy nie przerwie spaceru zbyt wcześnie – co żywemu człowiekowi może się zdarzyć. Wersja dwuosobowa to jak chodzenie psa na luźnej smyczy i spokojne węszenie w trawie. Spacer dekompresyjny. W więcej osób sytuacja staje się napięta – czujemy oddech rywala na plecach, nigdy nie wiemy czym nas zaskoczy. Jak husky, który ciągnie ile sił, bo przecież w genach ma bycie psem zaprzęgowym. Albo border collie, który z braku owiec będzie pasał wszystko co się rusza. Ciężka praca, panie, ciężka i nerwowa….

Podsumowując

Gra jest całkiem sprytna. Świetnie zilustrowana, piękne komponenty. To niestety wpływa na cenę, która nie jest niska (mnie się udało kupić ją w okolicach premiery za ok. 200zł – i jak na razie cena nie spada poniżej tej kwoty). Na kartach sporo informacji o psach. Widać, że to temat był pierwszy i do niego była dobierana mechanika, a nie na odwrót.

Dla kogo?

Na pewno dla miłośników psów. Ja sobie nie wyobrażałam, że mogłabym nie nabyć tej gry. Pytanie było tylko takie – czy brać wersję angielską, czy czekać aż ktoś ją wyda w Polsce.

Gra nie jest trudna do wytłumaczenia. Nie jest też bardzo wymagająca jeśli chodzi o rozgrywkę – nie jest ona schematyczna, ale też nie wymaga przeliczania nieskończonej liczby współczynników, żeby wygrać jednym punktem. Jest raczej grą „na luzie”. A jeśli by wydawała się zbyt skomplikowana do ogarnięcia dla niedzielnych graczy można ją nieco uprościć i nie wykładać kart prognoz (to cztery karty – po jednej na rundę – które odrobinę zmieniają zasady).

Karty prognozy – dwie karty już się „wykonały”, dlatego są odwrócone rewersem do góry. Trwa trzecia runda gry…

Gra raczej nie jest z tych, co zdobywają Spiel des Jahres, ale – jak to już napisałam – jest całkiem sprytna, dobrze działająca, a psiarzom daje sporo satysfakcji. I dlatego zostaje u mnie w kolekcji – na pewno jeszcze nie raz ją wyciągnę na stół.



Grę Psi Park kupisz w sklepie


 


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (9/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings