Home | Wiadomości | Aktualności | Le Grand Hameau – rzut okiem z pierwszej ręki

Le Grand Hameau – rzut okiem z pierwszej ręki
Ten tekst przeczytasz w 10 minut

Le Grand Hameau („wielkie przedmieście”) to pierwszy, niepromocyjny dodatek do wspaniałej gry Uwe Rosenberga, Le Havre. Dodatek ten wprawdzie jest raczej mini-dodatkiem, ponieważ zawiera zaledwie 30 nowych budynków specjalnych.

Nowe budynki można mieszać razem ze starymi albo używać ich niezależnie. Na początku nie radzę mieszać kart, a najpierw zapoznać się z nowymi kartami przez kilka rozgrywek.

Pierwsza rzecz, która od razu rzuci się w oczy każdemu graczowi Le Havre, to nowy schemat kolorystyczny kart. Z przodu już nie są błękitne jak w grze podstawowej, ale głęboko żółte jak w wieczór, kiedy zachodzi słońce. Z tyłu oczywiście wyglądają jak pozostałe karty, aby nie można było ich odróżnić od siebie podczas rozgrywki.

Pierwotnie miało być 32 kart, które ja z żoną po wielu testach wybraliśmy spośród dwa razy większej liczbie budynków. Zresztą, to moja żona i ja jako jedyni byliśmy odpowiedzialni za redakcję tego dodatku. Powstał on w lipcu 2009, kiedy Uwe akurat oczekiwał na pierwsze dziecko, a głowę miał zajętą innymi rzeczami. Prawie cały nasz lipiec składał się z codziennych testów: aż do trzech rozgrywek dziennie! Z braku zaawansowanych współgraczy musieliśmy symulować rozgrywki we czwórkę. Więc razem z żoną graliśmy za dwóch.

Powracając do ilości kart: Krótko przed produkcją Uwe zadecydował, że zostanie dołożonych kilka skorygowanych kart dla tych, którzy posiadają pierwsze wydanie Le Havre, gdzie kilka kart miało poważne błędy. Ponieważ zestaw ten nie może się składać z więcej niż 33 kart, w krótkim czasie musiałem się zdecydować które dwie karty zostaną usunięte. Osoby czytające Games Fanatic będą pierwszymi, którym o tych kartach opowiem i dlaczego zdecydowałem się wyrzucić właśnie je.

Na koniec chciałbym przedstawić wam wszystkie nowe karty oraz te dwie, których nie ma w zestawie, i trochę o ich zaletach. Mała ciekawostka: Karty układałem w tematycznych parach, dlatego nie są numerowane w kolejności alfabetycznej (jak wszystkie inne karty w grze!). W tej samej kolejności będę je teraz przedstawiać.

GH01 Dźwig Drewniany
Przy budowaniu budynków, właściciel może zamienić jeden znacznik jakiegokolwiek materiału budowlanego na drewno.
W tym budynku najbardziej ciekawiła mnie myśl, że własciciel Dźwigu będzie mógł wybudować Bank nie płacąc stali. Ponadto może zaoszczędzić na glinie i cegłach.

GH02 Tartak
Przy budowaniu budynków, właściciel płaci jedno drewno mniej.
Owszem, w podstawce już mamy podobny budynek, z którego może korzystać każdy gracz. Tu jednak tylko właściciel korzysta ze zniżki. Najciekawsza jest kombinacja z Dźwigiem Drewnianym: koszta budowy obniżają się dla ciebie o jeszcze jeden surowiec!
Dźwig Drewniany oraz Tartak tematycznie są związane z budowaniem.

GH03 Dworzec Główny
Opuszczając Dworzec, możesz wstąpić do dwóch budynków po kolei, nie płacąc kosztu wstępu. Przy tym nie wolno ci powrócić do Dworca. W żaden sposób nie można cię usunąć z Dworca. (nie ma akcji przy wejściu)
Urok tego budynku to gwarancja, że wykonasz dwie akcje po kolei i nikt z pozostałych graczy nie może nic z tym zrobić. Po drugie, podoba mnie się idea za tym i następnym budynkiem, że nawet sprzedaż ani zakup nie usuną cię z niego. Wkońcu, nie płacąc wstępu za kolejne dwa budynki może zaoszczędzić kilka groszy w ważnej chwili. Wszystko to za poświęcenie akcji w momencie wejścia.

GH04 Hotel
Dopóki siedzisz w Hotelu, otrzymujesz 3 franki ze Skarbnicy za każdym razem, kiedy bierzesz Ofertę. W żaden sposób nie można cię usunąć z Hotelu. (nie ma akcji przy wejściu)
Alleluja! Pierwszy hotel na świecie, który za pobyt. W dodatku, nikt ciebie stamtąd nie zdoła usunąć, aż ty, wielmożna pani, wielmożny panie, raczysz wyjść. Na pierwszy rzut oka, budynek ten wygląda na przesadnie potężny. Jednak trzeba poświęcić akcję na wejście, a po drugie, nie opłaca się siedzieć tam do końca. Dobrze jednak przy okazji trochę zarobić, kiedy i tak planujemy zabrać towary z Ofert.
Dworzec Główny oraz Hotel są związani nową funkcją – bez akcji przy wejściu, oraz że nie można zostać wygnanym z budynku.

GH05 Wytwórnia Futer
Za każdą twoją skórę: sprzedaj 1 albo 2 futra po 4 franki.

GH06 Producent Wozów
Za każde twoje żelazo: sprzedaj 2 drewna za 5 franków.
Wytwórnia Futer oraz Producent Wozów wprowadzają nowy sposób limitacji. Zależnie od własnych zasobów, można sprzedawać inne towary za bardzo ciekawe ceny. Najlepsze w tym: nie traci się towarów, które kierują limitację!

GH07 Chata Rybaka
Właściciel otrzymuje 1 rybę (1-2 graczy: 2 ryby) po koniec rundy. Jako akcję, otrzymuj 1 rybę za każdą parę ryb które posiadasz.
Ciekawy w tym budynku jest fakt, że ma dwie funkcje: Jedna, to przywilej dla właściciela – 1 albo 2 ryby pod koniec każdej rundy, więc efektywnie 1 żywność, która nie przepada, jeżeli będzie niewykorzystana. Druga, każdy gracz, który wstąpi do Chaty Rybaka może pomnożyć zasoby swoich ryb.

GH08 Kuchnia
Właściciel otrzymuje żywność pod koniec rundy: 5/4/3/2/1 żywności przy 1/2/3/4/5 graczach.
Efektywnie jest to statek drewniany, tyle że bez możliwości sprzedaży towarów w Redzie.
Chata Rybaka oraz Kuchnia tematycznie są związane z dostawem żywności pod koniec rundy.

GH09 Rynek Bydła
Albo: zakup aż do 7 bydeł po 1 franku; albo: sprzedaj aż do 7 bydeł po 3 franki.

GH10 Sklep Cegieł
Albo: zakup aż do 5 cegieł po 1 franku; albo: sprzedaj aż do 5 cegieł po 3 franki.
Rynek Bydła oraz Sklep Cegieł wprowadzaj nowy rodzaj budynków, które zamieniają towary w dwie strony. Albo wstąpisz, aby zakupić towar, albo żeby go sprzedać.

GH11 Spółka Gliniana
Sprzedaj dowolną ilość par glina/drewno po 3 franki za parę.

GH12 Piec do Wytapiania
Za 2 energie za glinę, zamień dowolną ilość gliny na żelazo.
Spółka Gliniana oraz Piec do Wytapiania tematycznie związani są z gliną. Szczególnie pod koniec gry glina traci na wartości. Budynki te mogą to zmienić.

GH13 Pchli Targ
Weź Ofertę o dokładnie dwóch znacznikach oraz wszystkie Oferty o dokładnie jednym znaczniku.
Mały budynek rodzaju Rynku Czarnego, który szczególnie na początku gry duzo daje.

Rostlaube (Zardzewiały Wóz)
Budynek publiczny, wartość: -2. Kolejny gracz, który otrzymuje żelazo, musi wziąć Wóz do siebie. Wozu nie da się sprzedać.
Pomysł jest niezły: wkońcu ktoś będzie chciał wziąć żelazo, chociażby dlatego, że nazbierało się sporo. Wzięcie żelaza jednak wiąże się z nabyciem Wozu, który wart jest ujemne 2 punkty. Jedynie wybudowanie Ratuszu może zamienić punkty ujemne na dodatnie.
Niestety, ten budynek nie dostał się do zestawu. W porównaniu do innych budynków nie ma tu tak ważnego efektu, aby koniecznie musiał się znaleźć w końcowym zestawie. Może znajdzie się w jakimś przyszłym dodatku, bo pomysł mnie się bardzo podoba. Żelazo należy do najważniejszych surowców, a kara 2 punktów ujemnych za bycie tym, który jako pierwszy (po ukazaniu się Wozu) się na nie skusi, wprawdzie nie jest wielka, ale jednak trochę bolesna.

GH14 Gospoda
Zamień dowolną ilość ryb na ryby smażone, albo/oraz sprzedaj 1 albo 2 mięsa po 4 franki.
Nareszcie: smażalnia ryb bez ograniczenia! Sprzedaż mięsa po 4 franki równiez jest niezła.

GH15 Fabryka Konserw
Sprzedaj 1 żelazo i 4 ryby smażone za 18 franków, albo/oraz 1 żelazo i 3 mięsa za 16 franków.
Potężny budynek: jedna wizyta może być warta 34 franków!
Godpoda oraz Fabryka Konserw obydwie zajmują się mięsem oraz rybami smażonymi.

GH16 Sklep Futer
Sprzedaj 6 futer za 18 franków.

Tak po prostu

GH17 Przemysł Futrzany
Sprzedaj 3 futra i 10 franków za 22 franków.
Sklep Futer oraz Przemysł Futrzany tematycznie zwiazani są ze sprzedażą futer.

GH18 Urząd Rolniczy
1 mięso za każdy symbol gospodarczy, 1 chleb za każdy symbol rzemieślniczy.

GH19 Urząd Gospodarczy
1 żelazo za każdy symbol przemysłowy, 2 franki za każdy symbol gospodarczy.
Nie wiele trzeba tu mówić: Kolejne budynki, które dają towary w zależności od budynków, które się posiada.

GH20 Giełda
Właściciel otrzymuje 1 frank ze Skarbnicy, kiedy przeciwnik bierze Ofertę franków; dalej otrzymuje 3 franki, kiedy przeciwnik wybuduje Bank. W końcu, właściciel nie musi płacić procentu.

GH21 Sklep Pamiątkowy
Właściciel otrzymuje 1 frank ze Skarbnicy, kiedy przeciwnik wstępuje do jednego z jego budynków.
Giełda oraz Sklep Pamiątkowy są budynkami interaktywnymi. To akcje przeciwników wpływają na to, ile właściciel tych budynków z nich będzie miał korzyści.

GH22 Firma Rozbiórkowa
Zamień 3 żywności na 2 drewna, 2 gliny i 1 żelazo, albo 6 żywności na 4 drewna, 4 gliny i 2 żelaza.

GH23 Piec Hutniczy
Zamień aż do 6 razy 3 energie na 1 żelazo.
Firma Rozbiórkowa oraz Piec Hutniczy są kolejnymi budynkami w serii budynków, które przemieniają żywność lub energię na coś innego. Jest tu trochę więcej swobody, jakie towary otrzymamy po zamianie. Szczególnie Piec Hutniczy mnie się podoba: żaden inny budynek nie daje aż do 6 żelaza.

GH24 Urządzenie Biopaliwowe
Właściciel w Redzie może płacić energię zbożem. Każde zboże warte jest 2 energie.
Pierwszy budynek, którego funkcja związana jest z dokładnie jednym, innym budynkiem, mianowicie z Redą. Pozostałe zasoby zboża można teraz spalić, aby statki mogły wypłynąć z świeżym towarem!

GH25 Ranczo
Pod koniec gry: +2 punkty za każde pozostałe bydło.
Jedyny budynek bonusowy tego dodatku. Pozostałe bydło warte jest teraz 2 punkty. Sprzedaż owszem daje 3 franki za bydło, ale bynajmniej można teraz koncentrować się na sprzedaży innych towarów, bo bydło nie przepadnie.
Wkońcu, tak czy tak chciałem, aby chociaż jeden budynek bonusowy trafił do zestawu, tak że szanse Rancza były od początku ogromne.

GH26 Dom Handlowy
Oddaj aż do 4 towary i weź za to dowolną ilość innych towarów za tą samą totalną sumę co oddane towary.
Wymiana 1:1 na podstawie wartości towarów na Redzie. Budynek ten pozwala na rozmaite strategie. Można tu dostać tanio stal (np. 4 skóry zamienić na 2 stale), albo na odwrót pozbyć się stali, aby otrzymać mnóstwo innych surowców (np. oddaj 4 stale, aby otrzymać 32 drewna, gliny, ryby lub zboża albo jakąkolwiek kombinację z nich). Muszę przyznać, podzcas testów nie zdażyło nam się, aby wymiana stali na więcej podstawowych surowców się opłacała. Zawyczaj trudno jest dostać stal, więc raczej wstąpi się do Domu Handlowego, aby ją otrzymać niż oddać.

GH27 Miejsce na Przeładunek
Zamień aż do 3 towarów standartowych na tą samą ilość innych towarów standartowych (oprócz żelaza), albo/oraz aż do 3 towarów luksusowych na tą samą ilość innych towarów luksusowych (oprócz stali).
Kolejny budynek, który umożliwia dowolną wymianę towarów. Jedynie żelaza i stali nie zdołamy tu zdobyć. Szczególnie pod koniec gry mocny budynek, aby pozamieniać niepotrzebne resztki surowców na coś lepszego.

GH28 Wielki Koncern
Otzrymaj jeden znacznik każdego towaru, od którego posiadasz już conajmniej jeden znacznik. Jeżeli w ten sposób masz dostać stal, zapłać 3 franki.
Od początku koncern był moim najbardziej ulubionym budynkiem. Jaki inny budynek może nam dać aż do 16 towarów? Jeżeli posiadasz każdy towar w grze, możesz tu dostać jeszcze jeden znacznik z każdego z nich. A nawet dla samej stali warto tu wstąpić. 3 franki to mała cena za stal. Owszem, musisz już ją mnieć, aby otrzymać jedną więcej.
Pierwotnie, budynek ten wymagał tylko 2 franki wstępu oraz nie żądał 3 franków za stal. Był o wiele za mocny. Otrzymanie stali za darmo oraz stos innych towarów było nie do pomyślenia. Najpierw próbowaliśmy przeciwstawić się temu problemowi przez podniesienie kosztu wejścia. W międzyczasie wejście kosztowało 5(!) franków, co było o wiele za dużo, kiedy nie miało się stali. W takim przypadku nikt nie korzystałby z Koncernu, gdyby nie miał stali. Tak nie mogło być. Budynek ten prawie przepadłby, aż wpadłem na pomysł dopłaty za stal. Tak więc wejście mogło spaść na 3 franki, a budynek nadal mógł dawać stal. Wcześniejszy wariant miał wykluczyć stal, co mnie jednak nie podobało się.
Inny problem, który mieliśmy z tym budynkiem to była jego wartość. Na początku wartość była 16. Podczas testów jednak często zdarzało się, że jeden z graczy mógł kupić Koncern i odtąd nie płacił za wstęp. Ruch taki niestety poraz kolejny wyprowadził grę z równowagi, tym bardziej w czasie, kiedy za stal jeszcze nie wprowadziliśmy dopłaty. Pod koniec zdołaliśmy zapobiec temu problemowi z podniesieniem wartości na 20. Takie sumy raczej trudno jest zebrać w większości gier.

GH29 Hurtownia
Zakup dowolną ilość różnych towarów luksusowych: rybę smażoną, węgiel drzewny, cegłę, chleb, mięso oraz skórę za 1 frank, koks za 3 franki oraz stal za 5 franków.
Wybierzmy się na zakupy! Za zaledwie 14 franków można tu nabyć wszystkie towary luksusowe. Ale i nawet dla samej stali warto tu wpaść.

Großbäckerei (Piekarnia)
Budynek gospodarczy, wartość: 8, wstęp: 1 żywność. Sprzedaj dowolną ilość chlebów po 2 franki.
To drugi budynek, który niestety musiałem usunąć z zestawu. Bardzo pasuje troszeczkę do Rancza, ponieważ tu również traci się trochę na wartości. Zazwyczaj chleb można sprzedać za 3 franki w Redzie, tutaj otrzymujemy 1 frank mniej. Tu jednak nie płacimy energii oraz nie mamy ograniczenia. Zdecydowałem się go usunąć, bo jednak jest już sporo budynków, które sprzedają chleb, a wszystkie inne budynki tego dodatku trochę bardziej polubiałem. Z pewnością jednak będę adwokował, aby budynek ten znalazł się w kolejnym dodatku.

GH30 Szewc
Zamień dowolną ilość skóry na 2 chleby i dwa franki.
Wiele ludzi życzyło sobie więcej budynków, które korzystają ze skóry, tak że od początku budynek ten miał wielkie szanse.

WOW, to tyle. Mam nadzieję, że nikt mi tu nie zasnął. Chciałem jednak przedstawić wam wszystkie nowe budynki po polsku. Kto jest zainteresowany w dalszym ciągu budynkami i strategiami (po angielsku), niech przeczyta moją geeklistę ‘Extesive Le Havre Buildings Reference and FAQ’ na Boardgamegeek:

Ponieważ otrzymałem już takie pytanie, chciałbym na koniec powtórzyć dla wszystkich: Ja sam nie mam żadnych kopi tego dodatku. Aby go nabyć, proszę napisać do Hanno Girke, szefa Lookout Games. Niestety nie ma też możliwości, aby tą drogą otrzymać autograf ani ode mnie ani od Uwe. Z wielką przyjemnością jednak podpiszemy wasz egzemplarz w Essen (lub przy innej okazji).

Na koniec pozdrawiam wszystkich czytaczy oraz życzę wiele przyjemności z dodatkiem!

28 komentarzy

  1. Avatar

    GH20 i GH21 – to jest typ budynków, którego mi najbardziej w tej grze brakuje. Kocham Le Havre, a do pełnej dziesiątki brakuje jeszcze szczypty interakcji w budynkach. Liczę, że takich będzie przybywać :)

  2. Avatar

    Fantastyczne opisy. Dzięki Ponton :)

  3. Avatar

    Wielkie dzięki, Ponton!

    Mam pytania:

    1. W jaki sposób nowe karty będą łączone z podstawką, czy można prosić o więcej szczegułów?

    „Nowe budynki można mieszać razem ze starymi albo używać ich niezależnie. Na początku nie radzę mieszać kart, a najpierw zapoznać się z nowymi kartami przez kilka rozgrywek.”

    Co oznacza stwierdzenie „można ich używać niezależnie”? Czy to oznacza, że nowe budynki mogą np zupełnie zastąpić stary zestaw? To chyba niemożliwe, nie wyobrażam sobie gry bez kart Shipping Line czy Wharf z podstawki…

    2. Kto jest autorem wybranych do dodatku kart: fani, Ponton, czy Rosenberg?

  4. Avatar

    edit: szczagółów (sorry za paskudny błąd)

  5. Avatar

    Doczytałem mały SZCZEGÓŁ: wszystkie karty to budynki specjalne. Dodatek zatem przyjemny i uatrakcyjni rozgrywkę, ale nie będzie miał chyba na nią bardzo dużego wpływu. Jeśli wymieszać nowe karty specjalne ze starymi i jeszcze kartami promocyjnymi z Essen, to w każdej rozgrywce i tak pojawi się max 2-3.

    Mimo wszystko nowy dodatek to świetna wiadomość, choć oczekiwałem czegoś więcej (dlatego w pierwszej chwili wydawało mi się, że to budynki podstawowe).

  6. Avatar

    aaargh, korekta! Jeśli nie sam autor, to ktoś inny…

  7. Avatar

    Rewelacja pokazanie tych kart.
    Też się zastanawiam jaki wpływ na rozgrywkę będą miały, wszak wszystkie to specjalne. A szkoda troszkę, że nie domieszaliśmy paru standardów.
    Chyba że jest jakiś inny zabieg pozwalający wprowadzić większą ilość kart budynków w innym trybie.

    Tak czy inaczej – dodatek zamówiony!! :)

    Ponton – super informacja!

  8. Avatar

    Hej! Wiem, ze budynki specjalne nie maja az tak wielkiego wplywu na rozgrywke. Jednak o wiele trudniej jest wprowadzic nowe budynki standardowe. Nie bójcie sie jednak: kuz zaproponowalem Uwe cos rodzaju zastepowego deku standardowego. Musze troche pomyslec nad tym. Mam w zamiarze wprowadzic caly nowy dek 30 kart, które bedzie mozna uzywac oddzielnie od starych kart lub wymieniac pojedyncze stare na pojedyncze nowe – troche lepiej wiec niz stalo sie to z Power Grid (tam nowe karty nielatwo jest kombinowac ze starymi).
    Co do pytania czyje pomysly wplynely do dodatku: 9 kart powstalo na BGG, które Uwe i ja troche pozmienialismy czesciowo, aby byly wybalansowane. Pozostale 21 kart to prawie same pomysly Uwe. Moja zona i ja zajmowalismy sie redakcja (w tym testowaniem) i ustawialismy parametry poszczególnych kart.
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  9. Avatar

    Uwe, Uwego, Uwemu, Uwem…
    Nie ladnie?

  10. Avatar

    Zapowiada się świetnie. A wybór tych dwóch kart do odrzucenia moim zdaniem dobry. Te które zostały chyba lepsze. Ja zdecydowanie będę grał na początku tylko z tymi kartami (bez mieszania ze starymi), bo widzę dużo więcej możliwych strategii pod te nowe budynki niż pod stare. Super!

  11. Avatar

    po ilu grach czujecie potrzebę dodatku do Le Havre? Ja zagrałem dopiero 3 razy, ale mam znane już sobie wrażenie z Agricoli, że można w to rozegrać 20+ partii i nie widzieć potrzeby dla dodatków. A i z Agricolą było tak, że chciałem mieć Torfowisko, bo wyszło, a nie dlatego, że podstawowa gra mi się znudziła. A Le Havre spodobało mi się nie mniej niż Agricola.

  12. Avatar

    @BloodyBaron: ja mam na koncie ledwie 37 gier w Le Havre i jeszcze mi się nie znudził. Ba! Nie przerobiłem nawet wszystkich budynków specjalnych z podstawki :D Mam więc podobnie jak ty z torfowiskiem do Agricoli, chociaż mi bardziej podobają się te nowe budynki specjalne niż stare.

  13. Avatar

    Tak naprawde, to nawet po 100+ rozgrywkach nie nudzi sie, jednak zawsze fajnie miec czegos nowego. Nowe karty pozwalaja na szczególnie mocne strategie, bardziej niz stare. Np. zdobycie stali zostalo ulatwione.

  14. Avatar

    A jak się wymawia nazwę tego arcyciekawego dodatku? Pytam w kontekście dyskusji o wymowie nazwy Le Havre.

  15. Avatar

    Le Havre jest grą genialna, a ten dodatek to po prostu must have dla każdego fana. Jeszcze raz dziekuję Pontonowi za wyczerpujące informacje o kartach i pracę jaką włożył w ich testowanie.

  16. Avatar

    clown: Lu Grą dAmo

    A dla leniwych: „le grand hamełu” ;-)

    A wracając do dodatku, to dla osoby nie znającej podstawki (muszę w końcu kiedyś zagrać) ilość dodatkowych budynków robi wrażenie. A zwłaszcza ich zbalansowanie, co wygląda na to, że miało miejsce.

  17. Avatar

    yosz, geko – dzięki.
    Może też w końcu zagram – wcześniej tłumaczyłem to tym, że nie mogłem wymówić nazwy i w sklepie mógłbym zostać niezrozumiany :)

  18. Avatar

    clown- Czyli planujesz wejść to sklepu i poprosić głośno o ,,Le awr Lu Grą dAmo”?

    Są różne sposoby na zostanie gwiazdą…
    choćby na chwilę;)

  19. Avatar

    DM—>Że ne komprę pa :P

  20. Avatar

    komprą jeśli już

  21. Avatar

    komprę jest z akcentem z normandzkim :P

  22. Avatar

    Przepraszam za OT, ale nie mogę się powstrzymać.

    U Wałęsów też się używa języków obcych. Oto dowód:
    Wraca Wałęsa wieczorem do domu i Danuśka do niego z kuchni:
    – Żre żur?
    A Lech na to:
    – Jes, to dej.

  23. Don Simon

    Ale dlaczego u Walesow? :-O

  24. Avatar

    Pewnie dlatego, że pisanie w tym stylu np. o obecnie urzędującym grozi sądem?

  25. Avatar

    Z Boardgamenews:
    „The expansion includes a new set of special buildings that were suggested by gamers, then developed by Rosenberg and hardcore Le Havre fan Grzegorz Kobiela”.
    Cytuję ze względu na ostatnie określenie :).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings