Home / Recenzje / Gry wojenne / Grant Takes Command

Grant Takes Command

Grant Takes Command (Grant przejmuje dowództwo) jest to siódmą gra z serii Great Campaigns of the American Civil War (Wielkie Kampanie Wojny Secesyjnej). Gra została wydana przez Avalon Hill/Multi-Man Publishing, stworzona przez J.M.Balkowski i Ed Bach.

Część siódma prezentuje kampanię w Wirginii w 1864 roku. Gen. U.S.Grant, który objął dowództwo nad wszystkim armiami Unii osobiście poprowadził Armie Potomacu (ponad 110 tysięcy żołnierzy) przeciw sławnej konfederackiej Armii Północnej Wirginii (ponad 60 tysięcy), dowodzonej przez gen. R.E.Lee o przydomku – „Szary Lis”. Celem Granta było zniszczenie armii Południa i zdobycie Richmond, stolicy Konfederacji. W ciągu maja i czerwca armie starły się trzykrotnie w wielkich bitwach pod Wilderness, Spotsylvania i Cold Harbour. Jankesi stracili ponad 50 tysięcy żołnierzy, konfederaci ponad 30 tysięcy, Lee uratował Richmond, jednak armia Południa ugrzęzła do końca wojny w okopach. Grant dotarł 8 mil od stolicy Południa, jednak za  cenę ogromnych strat.

Gra przedstawia okres od 4 maja do 12 czerwca 1864 roku, z tym, że gra może się skończyć wcześniej. Mapa gry przedstawia środkowo-południową Wirginię, są to dwie mapy o wymiarach 22×32 cala. Dodatkowo jedna mapa strategiczna przedstawiająca całą Wirginię z dwoma dodatkowymi teatrami działań wojennych. Jest to związane z tym, że działania wojenne mające wpływ na główną kampanię trwały w całym stanie – w dolinie Shenandoah działania gen.Sigela oraz w okolicach rzeki James, na płd. od Richmond, działania Armii James gen.Butlera.

W grze skalę jednostki jest dywizja, jeden heks – 1 mila, jedna tura – 1 dzień.

Gra składa się z zasad podstawowych – (takich samych dla każdej gry z serii z naniesionymi ostatecznymi zmianami) oraz zaawansowanych (są dla każdej trochę inne). Do rozegrania jest osiem prostych scenariuszy po kilka tur – bitwy: Wilderness 5-6 V 1864, Spotsylvania 9-12 V 1864, North Anna River 21-23 V 1864, Bethesda Church 30V-1VI 1864, dwa rajdy kawalerii Unii- rajd na Richmond 9-12 V 1864 i na stacje Trevillian 8-12 VI 1864, na koniec cała kampania i scenariusz zaawansowany – bitwa Clold harbour. Plus cała kampania jeszcze raz, ale dla posiadaczy dwóch innych części – Stonewall in the Valley oraz On to Richmond, który pozwala zastąpić mapę strategiczną Wirginii, mapami taktycznymi z tych dwóch gier, powstaje w ten czas ogromna mapa (6 połączonych map 22×32 cala). Miodzik :>.

Gra generalnie jest taka sama jak opisane wcześniej przeze mnie część czwarta – Stonewall in the Valley. Jedynie ze względu na siły biorące udział w walce (łącznie koło ponad 200 tysięcy żołnierzy w porównaniu z 50 tysiącami w czwartej części) zasady zaawansowane są grubsze oraz więcej żetonów do przesuwania. Oczywiście wszystko po angielsku.

W pudełku, ładnym, znajdziemy podręcznik z zasadami podstawowymi (dla wszystkich gier) i podręcznik ze scenariuszami i zasadami rozszerzonymi do tej gry. Dwie mapy, 780 żetonów sztancowanych, dwie karty pomocnicze z tabelkami, mapę strategiczną Wirginii, dwie ładne kostki.

Żetony i mapy są takie same jak w poprzednich częściach, teraz jednak oznaczenia numeryczne heksów są bardzo czytelne.

Gra jest tak samo dobra jak część czwarta opisywana przeze mnie.
Opis mechanki gry w Stonewall in the Valley

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w serwisie Gry-Planszowe.pl.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*