Home | Felietony | Z pamiętnika testera – Proch i Stal

Z pamiętnika testera – Proch i Stal
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Miałem przyjemność pomagania w testowaniu nowej gry „Proch i Stal” wydawnictwa Polskie Gry Planszowe. Tak, to nie pomyłka, miałem przyjemność testowania, choć wielu osobom od razu testowanie kojarzy się z męczącą i nużącą pracą. Czy mógł to być efekt samej gry, że jej testowanie stało się ciekawym przeżyciem? Posłuchajcie zatem, na kilka dni przed premierą, co to za gra.

Powinienem zacząć od opisu tematyki gry, ale ja zwrócę bardziej uwagę na mechanikę gry i na to, jak w trakcie testów ulegała modyfikacjom. Pierwsze wrażenia testera z gry mają często niewiele wspólnego z końcowym efektem, jaki zostaje osiągnięty po wielu wprowadzanych poprawkach. Gra „Proch i Stal” jednak od razu nasuwała mi skojarzenia z innymi grami kooperacyjnymi. Oczywiście Wojtek, twórca gry, potwierdził, że świadomie wykorzystał kilka wypróbowanych, dobrych mechanizmów. W grze „Proch i Stal” jednym z zadań graczy jest niedopuszczenie do zdobycie przez Moskali Wawelu i w tym zadaniu idealnie sprawdza się jedna z mechanik „quest-ów”, czyli „przeciągania liny” znane z „Shadows over Camelot”. Kiedy siedliśmy nad planszą po raz pierwszy próbując zatrzymać atak Moskali na główną twierdzę, czyli na Tyniec, w pewnej chwili z przerażeniem stwierdziliśmy, że już za póżno, aby uratować Wawel. Pamiętacie, jak trudno jest zdobyć Graala, albo Excalibur? Własnie tak samo wdzierają się Moskale do Wawelu. Powiedziałbym, że aż słychać z planszy świst szabel i widać garstkę rozpaczliwie broniących się Konfederatów.

A co dzieje się w głównej twierdzy Tyńca? Tutaj podstawowa mechanika to wyciąganie kart wydarzeń. Co pierwsze przychodzi do głowy testerowi, to stwierdzenie, że te wydarzenia są losowe. Nie obejdzie się bez odpowiedniego zbalansowania całej gry. Na szczęście w moim przypadku, ten etap projektowania gry był już praktycznie na ukończeniu. Autorzy zrobili dobrą robotę i zbalansowali zestaw wydarzeń. Byłem niemal zaskoczony, jak łatwo broniliśmy Tyńca w początkowej fazie gry, beztrosko wykonując nasze akcje i jak nagle w ostatnich rundach okazało się, że musimy z wielką uwagą reagować na zdarzenia. Czy to był przypadek? Zaraz zasiedliśmy do drugiej, potem do trzeciej i kolejnych gier. Za każdym razem ostatnie rundy były emocjonujące. Oczywiście nabieraliśmy doświadczenia współpracując ze sobą przy obronie, ale napięcie w końcowej fazie nigdy nas nie opuszczało. Wspaniale kończy się zwycięską grę, kiedy w Tyńcu zostaje jeden i tylko jeden ostatni Konfederat, bez zapasów żywności i z tak niskim morale, że kolejna runda nie byłaby już do obronienia. Losowość wydarzeń okazała się więc odpowiednia i dobrze zbalansowana. Ale tester, czyli ja, miał jednak zastrzeżenia. Wszystkie wydarzenia pojawią się w trakcie gry, bo kart jest dokładnie tyle, ile rund do rozegrania. Co sprytniejsi gracze mogliby wiedzieć, czego spodziewać się w końcówce. Na szczęście po to właśnie są testy, by na to zwrócić uwagę, więc po wspólnej dyskusji z autorami doszliśmy do wniosku, żeby wprowadzić do gry wariant zaawansowany, w którym do końca nie wiadomo, co się może wydarzyć. Oczywiście ten wariant też należało przetestować, więc czekała nas kolejna seria gier. Sprawdzał się bardzo dobrze, bo nasze doświadczenie rosło z gry na grę i oczekiwaliśmy wciąż więcej wyzwań. Ale nie wspomniałem, że gra ma także wariant uproszczony, a to z kolei ukłon specjalnie w stronę graczy początkujących, aby poziom trudności gry nie przekraczał od razu ich możliwości. Kolejne testy pozwalały stwierdzić, że odpowiednie warianty będą właściwie dopasowane do zaawansowania graczy.

Zawsze trudnym elementem w grach kooperacyjnych jest współdziałanie graczy i możliwość zdominowania gry przez jedną z osób. W grze „Proch i Stal” wielokrotnie pojawia się konieczność podejmowania wspólnych decyzji. Gracze np. mogą wspólnie bronić się przed działaniem pewnych wydarzeń, odrzucając karty z ręki. Każda osoba może odrzucić tyle kart, ile uważa za stosowne, ale liczy się ich łączna liczba. Trzeba więc umieć zrozumieć się w grupie, a w grupie testerów szczególnie, gdy na bieżąco komentuje się słabe strony gry. W innym miejscu mechaniki jeden z graczy może oddać salwę z dział, ale potrzebna mu jest do tego pomoc innych, którzy muszą wspólnie dodać karty z ręki. Tym razem oprócz współdziałania nie można pozwolić na wywieranie nacisku na innych. Oczywiście nieustannie istnieje też konieczność wykonywania indywidualnych akcji i tu pojawia się potrzeba własnej inicjatywy. Gracz często staje przed dylematem, np. czy walczyć z Moskalami, czy zapewnić twierdzy żywność, czy podnieść morale obrońców, czy może wysłać posiłki dla Wawelu? To już nie jest czysta mechanika gry, to bardziej umiejętność kooperacji. Jak testować, czy sprawdzi się możliwość dyskutowania graczy w stylu: „.. ja mogę wysiec tych Moskali, ale czy ktoś zapewni nam żywność.”?

A co zrobić, jeśli jeden z graczy chciałby koniecznie wszystkim i wszystkimi kierować? Jest i na to rada. Jeśli jest takim indywidualistą, niech zagra sam. Aby jednak gra jednoosobowa nie stała się zwykłym pasjansem i wykładaniem kart, w czasie testów próbowaliśmy różnych wariantów. Przede wszystkim trzeba było utrudniać grę. Samotna gra przy planszy nie tylko wygląda niecodziennie, ale już na wstępie może zniechęcać. Jednak, jeśli wzbogacić ją o element optymalizacji staje się ciekawa. Dlatego np. za cenę losowości wydarzeń, przetestowaliśmy wersję z jawnymi zdarzeniami (można widzieć wydarzenia, które nastąpią w trzech kolejnych turach). Za cenę stałego poziomu trudności, przetestowaliśmy możliwość rozpoczynania gry z różnym ustawieniem początkowym (bronimy twierdzy z mniejszą liczbą Konfederatów w Tyńcu). W ten sposób dzięki testom wariant samotnej gry został wzbogacony o możliwość modyfikowania i dopasowywania gry do swoich umiejętności.

Tester może mieć ogromny wpływ na końcowy kształt gry, bo przecież wszystkie jego opinie, wrażenia, wnioski i pomysły trafiają w końcu do autorów. I tutaj pojawia się czasem sprzeczność interesów. Ja, jako tester chciałbym np. mieć w grze „Proch i Stal” inne rozwiązanie mechaniczne dla wspomnianego już oddawania salwy z dział tynieckich. Ale autorzy, chociaż potwierdzają jakość pomysłu, pozostają przy swoim rozwiązaniu. Wspaniale, przecież to oni decydują o kształcie gry. Ja, w trakcie testów pomyślałem o innych kartach bohaterów, występujących w grze. Autorzy może wykorzystają te moje pomysły w przyszłości – może dzięki pracy testera będzie możliwe stworzenie dodatku do gry.

Po wielu testowych rozgrywkach wiem, że „Proch i Stal” to będzie bardzo dobra gra dla graczy mniej doświadczonych, bo taki był cel jej stworzenia. Gra ma też swój aspekt edukacyjny. Na każdej karcie wydarzenia znajduje się krótki tekst odnoszący się do prawdziwych, historycznych wydarzeń. W zasadzie testowanie gry powinno się skupiać na sprawdzaniu mechaniki, ale nie mogłem się powstrzymać przed przeczytaniem na spokojnie wszystkich kart. Z tych wszystkich krótkich notek na kartach można sobie ułożyć całą historię zmagań w obronie Tyńca.

A jakie było najciekawsze doświadczenie z testów? Po rozegraniu kilkudziesięciu partii, gdzie duża cześć z nich była grą jednoosobową, stwierdziłem, że jestem już tak dobry, że zawsze wygrywam, i że do testowania już nic nie pozostało. Po kilkunastu dniach przerwy zagrałem znowu i przegrałem. I znowu miałem ochotę grać. A podobno testowanie może obrzydzić grę już do końca. W tym przypadku nie była to prawda.

 

3 komentarze

  1. asiok

    A jak ma się trudność gry do Pandemica i Ghost Stories?

  2. Avatar

    Istotnie, jak pewnie potwierdzi każdy autor gier planszowych wkład testerów w rozwój gry jest niezwykle duży i często niedoceniony.

    W naszym konkretnym przypadku dzięki pomocy Roberta znacznie poprawiła się jakość wariantu solowego (dlatego wszyscy, którzy będą czerpać przyjemność z wersji „optymalizacyjnej” zawdzięczają to właśnie jemu). Poza tym masa innych uwag i wskazówek, nad którymi musieliśmy się zastanowić i których duża część trafiła czy to do instrukcji czy nawet na półkę z napisem „ewentualny dodatek”. Oczywiście część uwag prowadziła grę w kierunku innym od założonego przez nas i pomimo tego, że uznaliśmy je za bardzo ciekawe musieliśmy je odrzucić.

    Co ciekawe prawie każda osoba testująca zostawia jakiś ślad na grze. Czasem jest on minimalny (w postaci zachęty do pracy po miłym komentarzu) czasem naprawdę duży (patrz artykuł). Jednak dzięki testom i testerom gra nabiera kształtów, czasem innych od tego co autor sobie zaplanował na początku, ale myślę że w 99% lepszych jeżeli chodzi o grywalność. Być może podziękowania w instrukcji to za mało? Mam nadzieję jednak że każdy tester odczuwa satysfakcję bo dzięki takiej pasji do gier i chęci (najczęściej bezinteresownej pomocy) my gracze otrzymujemy godziny zabawy przy planszy.

    Robercie jeszcze raz wielkie „Dziękujemy” od nas za pomoc przy „Proch i Stal”.

  3. Robert_C

    Proch i Stał ma trzy warianty trudności. Najtrudniejszy z nich można przyrównać do normalnego poziomu Pandemica (ale dla mnie Pandemic to naprawdę trudna gra). Trudność gry Proch i Stal najbardziej odpowiada chyba Shadows over Camelot i chociaż brak w niej zdrajcy, powinna dać większości graczy porównywalną przyjemność z gry, a młodszym lub prawdziwie niedzielnym graczom pozwoli cieszyć się wygraną na łatwym poziomie. Ghost Stories niestety nie dane mi było zagrać, więc nie porównam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings