Paleo – trudne przetrwania początki [Współpraca reklamowa z Lucky Duck Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Paleo
Projektant: Peter Rustemeyer
Liczba graczy: 1-4
Wiek: 10+
Czas gry: ok 60 min
Rok pierwszego wydania: 2020
Wydawca PL: Lucky Duck Games (2021)
Ranking BGG: 7.8/10
Zwycięzca Kennerspiel des Jahres 2021
Instrukcja PL do pobrania na stronie wydawcy

O co chodzi w grze?

Aby przetrwać. Gracie szereg rund a każda z nich podzielona jest na dzień i noc.

Rozgrywka dwuosobowa

W dzień: zdobywacie pożywienie oraz wymyślacie i robicie różne narzędzia.
Mechanicznie: zagrywacie karty i rozpatrujecie ich efekty. Zwykle musicie coś posiadać (np. odpowiedni poziom siły czy spostrzegawczości) i odrzucić jakieś karty aby zdobyć pożywienie bądź surowce czy żetony.

A wszystko to po to, aby przeżyć noc.

Nocą: siadacie przy ognisku i musicie wykarmić wszystkich swoich ludzi (mechanicznie: za każdą kartę człowieka leżącą przed wami musicie odrzucic żeton pożywienia) a następnie musicie wykonać misje. Misje są znane i niezmienne w ciągu całej gry i to one są osią napędową rozgrywki. W dzień staracie się pozyskać zasoby, które umożliwią wam wykonanie misji (np. w pierwszym scenariuszu będziecie starali się każdego dnia zrobić namiot, bo tego wymaga misja: odrzucenia namiotu. W przeciwnym przypadku zarobicie żeton czaszki. Podobnie zresztą jak za niewykarmionych ludzików – każdy głodny człek to jedna czacha więcej.

Gra toczy się ot tak sobie. Po prostu żyjecie. Z dnia na dzień. Dzień – noc – dzień – noc…. i tak bez końca. Pardon, i tak do momentu aż zdobędziecie piąty żeton mamuta albo na planszy nocy pojawi się piąta czaszka. W pierwszym wypadku oczywiście wygrywacie, w drugim przegrywacie.

Pierwsza rozgrywka. Zwycięstwo. Namalowałyśmy mamuta. Ale trzy czachy też udało nam się zarobić. Nie było łatwo.

Mechanika

Jak się już pewnie zdążyliście zorientować – Paleo to gra kooperacyjna. Jedną z mechanik jest dość ciekawy deckbuilding. Talia jest wspólna. O świcie każdego dnia dzielicie tę talię między siebie. Macie też wspólny discard. Co wiecej – są dwa stosy kart odrzuconych – odkryty (na zagrane karty) i zakryty (na karty odrzucane w efekcie działania zagranych kart). Chodzi o to, by nie wiedzieć do końca co kryje się w decku. Jak w życiu – idziecie do lasu, ale co was tam spotka, tego już nie wiecie. Podobnie w Paleo. Karty mają różne rewersy i wiecie, czy wybieracie kartę rzeki, lasu, ogniska, czy zagrożenia. Ale co tam jest dokładnie – tego już nie wiecie i dopóki nie zagracie tej karty – nie dowiecie się. Jest to IMHO bardzo udany zabieg istotnie przesuwający Paleo w kierunku gier przygodowych, a jednocześnie nie polega to na wiecznym turlaniu kostkami.

Nie jest to jednak główna mechanika – kart nowych pojawia się względnie mało (od czasu do czasu możecie zdobyć kartę snu, czy tajemnicy). Częściej będziecie tworzyć narzędzia, dołączać do grupy kolejnych członków plemienia, odkrywać nowe pomysły, tudzież zdobywać surowce i pożywienie. Wszystko w stylu odrzuć coś, by zdobyć coś.

Posiadaj 5 włóczni (symbol sily), odrzuć na discard dwie wierzchnie karty ze swojej talii a na koniec zniszcz (tj. odrzuć na cmentarz) starego mamuta (tę kartę) – a w zamian zyskasz skórę, 4 znaczniki pożywienia oraz 1 żeton mamuta. Jeśli nie możesz tego zrobić – udziel pomocy innemu graczowi.

Dajcie się zaskoczyć *)

  1. przeczytaj instrukcję
  2. rozegraj pierwszy scenariusz
  3. ciesz się, że już znasz grę i śmiało wejdź w drugi scenariusz
  4. że co? że co znam? rozegraj ten drugi scenariusz wlepiając nos w instrukcję
  5. po wszystkim uważnie przeczytaj instrukcję wraz z dodatkiem jeszcze raz
  6. teraz już jesteś gotowy stawić czoła przetrwaniu w epoce kamienia

Dałam się zaskoczyć ;)

Intrukcja

Wbrew pozorom nie krytykuję instrukcji. Jest dobrze napisana. Łatwo się odnajduje różne rzeczy w trakcie gry. Osobno opisany jest przebieg tury, osobno wytłumaczone wszystkie elementy (mimo, że nie wszystkie wchodzą do każdego scenariusza), osobno opisane poszczególne moduły i scenariusze, a na dodatek jeśli jakaś karta jest wyjaśniona w instukcji, to w tytule jej jest gwiazdka, aby było od razu wiadomo, czy warto poszukiwać dodatkowych informacji czy nie.

Lecz jeśli nie przeczytało się jej na początku od deski do deski (a pierwszy scenariusz tego nie wymaga) to pewne sprawy mogą pozostać zasnute mgłą niewiedzy.

W trakcie pierwszych rozgrywek sprawiło nam trochę kłopotu co następuje:

  • Jeśli masz kartę XXX (u nas to była „Draka”). Tzn. gdzie? co to znaczy „masz kartę”? w talii? przed sobą?
    Odpowiedź brzmi: w swojej grupie (czyli wśród ludzi, którymi kierujesz, których masz przed sobą wyłożonych). Problem polegał na tym, że zgodnie z sugestią nie przeglądaliśmy kart, więc nie wiedzieliśmy, że Drakę dokłada się do grupy. Wszystko stało się jasne gdy zobaczyliśmy tę kartę. Mogłam też przeczytać wszystkie przykłady w instrukcji  :-P
  • Karty w poczekalni: scenariusz mówi które karty tam położyć, ale już nigdzie nie stoi, co z tymi kartami robić. Do tej pory nie jestem pewna, jak można z nich korzystać w trakcie rozgrywki. Za to w jednym z przykładów jest wykorzystana karta z efektem poczekalni (weź kartę z poczekalni i połóż ją na discard), więc … chyba o to chodzi. Że karty same powiedzą co robić. O ile wejdą do gry (bo w naszej rozgrywce akurat żadna taka nie weszła).
  • Musieliśmy chwilę się zastanowić co to znaczy „pomoc karcie„. Otóż jeśli „w grze” jest karta z takim warunkiem, to można zamiast pomagać graczowi wykorzystać akcję pomocy do zdobycia bonusu z tej karty. Jest to wyjaśnione w instrukcji, ale jednak musieliśmy chwilę pomyśleć, aby to do nas dotarło.
  • Karty nocy to nic innego, jak karty dokładane do naszej grupy ludzi (np. Draka). Ale przez pół gry zastanawialiśmy się o co chodzi z tymi kartami. I znowu – winne temu było nasze niepodglądanie kart. Wszystko się wyjaśniło, gdy karta powędrowała na stół do jednego z graczy.

Partia trzyosobowa, scenariusz drugi. Tym razem…

… nam się nie udało. Na planszy nocy widnieje już pięć czaszek. Zabrakło jednego żetonu mamuta. Widzieliśmy już trąbę i kły, i ogon, ale wciąż nie dało się dopaść go z profilu ;)

Wskazówki taktyczne

Nauka to potęgi klucz. Łatwo się zdobywa kolejnych ludzi (nowi ludzie to nowe umiejętności), ale ludzi trzeba wykarmić. A za każdego straconego człowieka (bo możecie perfidnie wpaść na pomysł by ich na koniec dnia zabić) i tak zarabiacie czachę a pięć czaszek to przegrana. Lepiej więc rozwijać swoją grupę w kierunku zdobywania narzędzi (które dają te same efekty co ludzie).

Pamiętajcie, że jak ktoś komuś udziela pomocy, to nagrody możecie dowolnie między siebie rozdzielić. My przy pierwszej rozgrywce zapominaliśmy o tym, w efekcie czego jedna grupa bardzo fajnie się rozwijała, a druga była mizerna, co przełożyło się na mniejszy fan tego gracza z rozgrywki.

Żarcie, żarcie jest bardzo ważne! Pamiętajcie, że KAŻDY niewykarmiony człowiek na koniec rundy to jedna czacha.

Lepiej posiadać mniej ludzi, a więcej narzędzi. Narzędzia jeść nie wołają… ;)

Pierwsze wrażenia

Gra jest bardzo klimatyczna. W zasadzie jest to już gra przygodowa. Gra nas ciągle zaskakuje. Niby robimy to co w klasycznym euro – rozwiń się, zdobądź surowce, wymień surowce… ale przez to, że nie oglądamy kart przed decyzją, którą z nich zagrać, a jednocześnie mamy jakiś wpływ na wybór przez znajomość rewersów – gra świetnie wprowadza w przygodę.

Każdy scenariusz wygląda trochę inaczej. Trudno powiedzieć z góry o co będzie chodziło w grze. Od tego mamy karty misji, które leżą przed nami przez cały czas (rozpatrywane są każdej nocy) – to one określają co będziemy zdobywać, aby przeżyć. Oczywiście poza żarciem, bo żarcie to podstawa. Krótko mówiąc – w grze chodzi o to, by nauczyć się przeżywać. Przetrwać pierwszy dzień, a potem drugi, i kolejny…. A przy okazji – namalować Mamuta :)

Niestety gra jest podatna na syndrom lidera, więc musicie pilnować sie wzajemnie, by decyzje faktycznie były waszymi decyzjami, a nie narzuconymi przez innego gracza, który ma pomysł kto co powinien wytworzyć i kto komu pomóc. Z drugiej strony bardzo dużo dzieje się u was, na waszym stole gry. Wystarczy więc nie wściubiać nosa w cudze karty i syndrom lidera zażegnany.

Gra w większą liczbę osób jest trudniejsza, bo macie wiecej ludzi do wykarmienia. Choć z drugiej strony, możecie otrzymać pomoc od większej liczby graczy, dzięki czemu może się udać polowanie na grubego zwierza. W trzy osoby grało mi się ciekawiej niż w dwie, ale podejrzewam, że gra w cztery osoby będzie nieco bardziej hardcore.

Paleo bardzo mi się podoba. Ale jest to do pewnego stopnia zasługa tego, że lubię być zaskakiwana. Nie lubię zwykłego turlania kosteczkami (w grach przygodowych), ale bardzo lubię tajemnicę w tychże grach. Ta niepewność, co znajdę na karcie mocno dodaje zarówno klimatu jak adrenaliny. Do tego nie jest łatwo wygrać, ale da się – pierwsza partia wygrana, druga przegrana. Nie mam więc poczucia, że jest zbyt łatwo, ani też nie czuję się zniechęcona trudnościami.

Grę będę kontynuować z radością. Przede mną jeszcze 5 nieodkrytych scenariuszy. A przecież każdy scenariusz można grać dowolnie wiele razy – ja wcale nie mam ochoty sięgać od razu po następne. A potem można sobie te scenariusze dowolnie tworzyc (miksować z dostępnych modułów).

Warsztat pełen pomysłów.

Post Scriptum

To są gorące wrażenia po pierwszych dwóch rozgrywkach. Nie znam kart z modułów E-J. W pewnych sprawach mogę się mylić, a pewnych rzeczy nie wiedzieć. Ale gramy dalej. Całość na pewno zajmie nam kilka tygodni, ale postaram się zrelacjonować kolejne przygody jak tylko je… przeżyjemy ;)

Stay tuned.

 

*) tak brzmi jedno ze zdań instrukcji :)



Grę Paleo kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Lucky Duck Games za przekazanie gry do recenzji.


 

2 komentarze

  1. Avatar

    Hej! A może potraficie odpowiedzieć mi na nurtujące mnie pytanie odnośnie gry: czy jeśli zdobywam dwie rany i mam narzędzie skóry, to chroni ono tylko przed jedną z ran, a drugą przydzielam grupie?

    • Pingwin

      Moim zdaniem tak. Przynajmniej tak graliśmy: jedna skóra == ochrona przed jedną raną. A resztę ran należy przydzielić jakiejś (jednej) postaci/karcie.

      Przy czym ciekawostką jest to, że jak postać zginie po przydzieleniu jednej rany, to równie dobrze można jej przydzielić dwie albo więcej – nadmiarowe rany po prostu idą wtedy w kosmos (to nawet klimatyczne, jak jesteś słaby i jedno pchnięcie cię wykończy, to równie dobrze możesz się podstawić i wziąć na klatę dziesięć pchnięć ;))

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
wordpress_test_cookie

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings