Overbooking – nie ma miejsc! [Współpraca reklamowa z Egmont] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Overbooking okładkaKażdy, kto kiedykolwiek wybrał się na Targi w Essen, Pyrkon lub inny, masowy zlot fanów np. planszówek wie z pewnością, że nie warto czekać z rezerwacją miejsca noclegowego do ostatniej chwili. Niestety goście przybyli na bankiet zorganizowany przez króla nie byli tak przezorni. W efekcie stanęli przed nie lada wyzwaniem – jak znaleźć miejsce w hotelu, skoro szturmuje je tłum ludzi? Spróbujmy im w tym pomóc, podczas rozgrywki w Overbooking od wydawnictwa Egmont.

Zdecydowanie za duże jak na zawartość pudełko gry zawiera 4 różnokolorowe talie kart gości, 16 płytek hotelu, karty wyników, specjalnych zdolności rezerwacyjnych, żetony punktów i znacznik pierwszego gracza. Komponenty są dobrej jakości, kolorowe i czytelne. Szata graficzna Overbooking utrzymana jest w przyjaznej, bajkowej stylistyce. Całość może nie zachwyca (przynajmniej mnie), ale wygląda schludnie i zachęca do rozgrywki.

Wynajmie pan pokój?

Podczas gry będziemy umieszczać podległych nam mieszkańców królestwa w kolejce do hoteli. Każdego z nich możemy ustawić klasycznie, od frontu lub przy tylnym wejściu. W pierwszym przypadku mamy szansę na to, że dostaniemy się do środka, w drugim wpływamy raczej na to, na jakich zasadach będzie przebiegać rezerwacja w danym miejscu. Zanim jednak rozpoczniemy walkę o łóżka, musimy rozdać każdemu graczowi talię w wybranym kolorze oraz karty wyników i zdolności specjalnych. W obszarze gry należy umieścić tyle hoteli, ile  osób zasiada przy stole. Przy tylnym wejściu każdego z nich trzeba jeszcze położyć jeden żeton punktów. Otrzyma go pierwsza osoba, która umieści w tym miejscu kartę. Gracze dobierają ze swoich talii po 9 kart i rozpoczyna się rozgrywka.

Za czym kolejka ta stoi?

W pierwszym etapie gry dokładamy karty do hoteli. Przy każdym z nich może znaleźć się maksymalnie 6 postaci – 4 od frontu i 2 przy tylnych drzwiach. Karty wykładamy po jednej, w kolejności graczy. Gdy każdy wyłoży po 5 z nich, przechodzimy do sprawdzenia rezerwacji, odkrywając karty. 

Wy tak, wy też, a wy nie.

Drugi etap gry rozpoczynamy od sprawdzenia specjalnej zdolności rezerwacyjnej hoteli i rozpatrzenia kart wyłożonych z tyłu budynku. Zaczynamy od tej z nich, która znajduje się najbliższej drzwi. Stosujemy zdolności postaci, po czym przechodzimy do kart ustawionych w kolejce do drzwi wejściowych hotelu. Rezerwację rozpoczynamy od kart z pierwszeństwem wynikającym ze specjalnych zdolności osób spod tylnego wejścia i zasad panujących w hotelu. Aby zaznaczyć, że dana postać znalazła nocleg, wysuwamy ją nieco z kolejki. Jeśli w hotelu nadal są wolne łóżka, kwaterowana do niego jest największa grupa, która może się w nim zmieścić. Jeśli jakaś grupa gości jest zbyt liczna, sprawdzamy kolejną, mniejszą. Czynność tę powtarzamy tak długo, aż wyczerpią się miejsca lub nie będzie już więcej osób w kolejce. Po sprawdzeniu wszystkich hoteli, goście, którzy nie znaleźli noclegu, zostają odrzuceni do pudełka. Tych, którym się to udało, należy zebrać i położyć przed sobą – przyniosą oni punkty graczowi na koniec gry.

Zanim nadejdzie kolejna fala gości

Ostatni etap gry to przygotowanie do kolejnej rundy. Należy w tym celu obrócić żetony hoteli na drugą stronę lub dobrać nowe, w przypadku 3 rundy, uzupełnić żetony punktów przy ich tylnych wyjściach i dobrać karty tak, aby gracze mieli ich po 9. Kolejne odsłony rywalizacji o łóżka wyglądają identycznie jak pierwsza. Po 4 rundach gra kończy się, a gracze sprawdzają, ile punktów udało im się zdobyć. Te zaś w Overbooking przynoszą zebrane żetony i postacie, które udało nam się zakwaterować. Goście hoteli punktują indywidualnie, zgodnie z wartością widoczną u góry ich karty, ale i grupowo (czyli za zestaw postaci z tym samym herbem), zgodnie z kartą wyników.

Jedni się zmieszczą, inni odejdą z kwitkiem

Overbooking to tytuł, który choć wygląda dość niepozornie, pozytywnie mnie zaskoczył. Niech nie zmyli Was bajkowa, kolorowa oprawa graficzna. Aby mieć szansę na wygraną, w przypadku karcianki wydawnictwa Egmont, będziecie musieli wykazać się sprytem i pomysłowością. W cenie będzie też umiejętność zarówno planowania swoich, jak i odgadywania posunięć Waszych przeciwników.

Spróbuj się rozeznać zanim staniesz do kolejki

Warto pochwalić grę za czytelność symboliki, ale i ciekawy system podpowiedzi o poczynaniach współgraczy. W przypadku Overbooking rewers kart nie jest bowiem tylko ozdobą. Znajduje się na nim bowiem herb (jeden z czterech), który może być mały (1-3 gości) lub duży (4-6 postaci). Na bazie tych informacji gracze mogą próbować oszacować swoje szanse na to, aby dostać się do hotelu, w którym utworzyła się już kolejka. Co bardziej uważni obserwatorzy mogą wyciągnąć wnioski nie tylko z wielkości, ale i rodzaju herbu, dzięki czemu mogą pokusić się o odgadnięcie, jaka postać została ustawiona w kolejce. To zaś pozwala z jednej strony na dostosowanie swoich poczynań z przodu, jak i z tyłu danego budynku.

Stanie w kolejce, czy będzie coś kombinować na tyłach hoteli?

Co sprawia, że gra mimo prostych zasad nie jest banalna i przewidywalna? Przede wszystkim jest to podwójna funkcja kart. Z jednej strony są one bowiem potencjalnymi gośćmi hotelu, ale z drugiej strony możemy ich traktować jako swoistych influencerów, którzy wpłyną na właścicieli i zapewnią innym postaciom pierwszeństwo. Nie bez znaczenia są też specjalne zasady rezerwacji w hotelach. Jedno i drugie, w połączeniu oczywiście z losowym dociągiem kart i płytek gwarantują regrywalność na bardzo zadowalającym poziomie.

Dla kogo?

Overbooking to lekki, przyjemny tytuł rodzinny dla 2-4 osób. Rozgrywka w każdym składzie zamyka się w maksymalnie pół godziny. Zasady gry są tak proste, że spokojnie można do niej zaprosić niedoświadczonych graczy. Co więcej, znakomicie poradzą sobie oni nawet, gdyby sami mieli ogarnąć reguły gry. W instrukcji obok wyjaśnienia zasad znajdują się bowiem przykładowe opisy kolejnych etapów rozgrywki, które szybko rozwieją jakiekolwiek wątpliwości. Gra wydawnictwa Egmont nie jest w żaden sposób odkrywcza lub rewolucyjna, nie sądzę więc, aby trafiła ona w gust doświadczonych planszówkomaniaków. Jest ona jednak pozycją, którą zdecydowanie mogą wypróbować fani gier o prostych zasadach, w które można zagrać dość szybko i w składzie osób o różnym stopniu planszowego wtajemniczenia. 



Grę Overbooking kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Egmont za przekazanie gry do recenzji.

Złożoność gry (3/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
wordpress_test_cookie

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings