1960:Making of the President
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Przenieśmy się na chwilę do Stanów Zjednoczonych, jest rok 1960, trwająca dwie kadencje prezydentura Dwighta Eisenhowera powoli zbliża się ku końcowi. Partie Republikańska i Demokratyczna zaczynają przygotowywać się do wyborów. Kandydatem z ramienia Republikanów zostaje Richard Nixon konserwatysta i protestant, dotychczasowy wiceprezydent, którego elektorat stanowią głównie mieszkańcy prowincji. Partia Demokratyczna wysuwa na swojego kandydata senatora Johna Fitzgeralda Kennedy’ego, katolika wywodzącego się z wpływowego i bogatego rodu. Czasy są ciężkie, komunizm staje się coraz bardziej popularny w krajach zachodnich.

Kampania wyborcza w 1960 była wyjątkowa, to wtedy miała miejsce pierwsza w historii telewizyjna debata kandydatów z której zwycięsko wyszedł Kennedy…

Gra 1960:Making of the President autorstwa Christiana Leonharda i Jasona Matthews’a w znakomity sposób przybliża nam ten ciekawy etap amerykańskiej historii. Rozgrywka powinna trwać około 90 minut i jest przeznaczona dla dwóch osób. Gracze wcielają się w szefów sztabów wyborczych Nixona i Kennedy’ego, a ich celem jest prowadzenie kampanii, przygotowywanie kandydatów do serii telewizyjnych debat, a w końcu zdobycie jak największej ilości głosów elektorskich w dniu wyborów.

W Stanach Zjednoczonych prezydenta wyłania się poprzez wybory pośrednie –  formalnie prezydent jest wybierany przez Kolegium Elektorskie. Każdy stan posiada pewną liczbę głosów elektorskich, zależną od liczby mieszkańców, na przykład w Kalifornii obecnie jest to 55, a na Alasce 3 elektorów. W pierwszy wtorek po pierwszym poniedziałku listopada obywatele oddają głosy – wybierając elektorów danego kandydata. Z początkiem grudnia elektorzy zbierają się w siedzibach władz stanowych i tam odpowiednio głosują, jednak jest to już tylko formalność, dzięki czemu już na początku listopada znany jest zwycięzca. Jednak od czasu do czasu (często przypadkowo, ale i celowo) zdarza się sytuacja kiedy elektor oddaje swój głos na innego kandydata…

Co ciekawe, jeszcze w 1960 r. mieszkańcy stolicy kraju – Waszyngtonu nie mieli prawa głosu w wyborach prezydenckich. Dopiero 23. poprawka do Konstytucji Stanów Zjednoczonych z 29 marca 1961 zagwarantowała im możliwość wyboru 3 elektorów.

Zawartość pudełka

W pudle z grą znajdziemy :

  • planszę,
  • 108 kart,
  • 50 godeł stanów,
  • 3 żetony kwestii,
  • 2 znaczniki kandydatów,
  • żetony rozmachu,
  • żetony poparcia,
  • czerwone i niebieskie drewniane kostki,
  • woreczek na kostki.

1960, to bez wątpienia gra bardzo atrakcyjna graficznie. Plansza przedstawiająca terytorium USA podzielone na 49 stanów (bez Dystryktu Kolumbii) i cztery regiony (Wschód, Zachód, Środkowy-Zachód i Południe) została ciekawie zaprojektowana – wygląda jak mapa rozłożona na stole w sztabie któregoś z kandydatów, możemy więc tam dostrzec ołówek, notatnik, ulotki wyborcze czy odbity ślad po kubku z kawą. Wysoki poziom wykonania trzymają również karty ilustrowane oryginalnymi zdjęciami z czasów kampanii 1960.

Zasady

Stany Zjednoczone przyznały czynne i bierne prawa wyborcze kobietom na mocy 19. poprawki, uchwalonej 18 sierpnia 1920 r.

Mechanika Making of the President jest bardzo zbliżona do tej znanej z Twilight Struggle, nie jest to zresztą dziwne – współautorem obu gier jest Jason Matthews. W TS walczymy o wpływy w różnych państwach świata, a w 1960 zdobywamy poparcie w poszczególnych stanach. Również karty w obu grach pełnią bardzo podobne funkcje – służą jako punkty operacyjne/punkty kampanii i jako wydarzenia. Dlatego też, 1960 jest bardzo dobrym wstępem do lidera rankingu BGG.

Gra toczy się przez dziewięć tur, z których każda, oprócz szóstej i ostatniej, podzielona jest na pięć faz:

  • Faza Inicjatywy : gracze ciągną z talii po sześć ( w dwóch ostatnich turach siedem) kart kampanii. Następnie przeprowadza się test inicjatywy, polegający na ciągnięciu kostek poparcia z woreczka, gracz który wygra test decyduje kto będzie zaczynał jako pierwszy. Zazwyczaj lepiej jest wybrać przeciwnika, tak aby zamykać turę i móc zareagować na działania kontrkandydata.
  • Pięć Faz Działania : najważniejsza część gry, gracze naprzemiennie zagrywają z ręki karty decydując czy chcą skorzystać z punktów kampanii czy wydarzenia. Na każdej karcie kampanii znajdziemy następujące dane : ilość punktów kampanii i tzw. kostek wytchnienia, wydarzenie z symbolem kandydata, skrót nazwy jednego ze stanów  i przynależność do jednej z trzech kwestii społecznych. Za każdym razem kiedy zagrywamy kartę (niezależnie w jaki sposób z niej korzystamy) otrzymujemy pewną liczbę kostek, które umieszczamy na polu wytchnienia – te kostki z czasem trafią do worka i będą zwiększać nasze szanse podczas testów przewagi i inicjatywy. Jeżeli decydujemy się na zagranie wydarzenia jego działanie wchodzi w życie, a my nie możemy już skorzystać z punktów kampanii. Drugą możliwością wykorzystania karty jest użycie wcześniej wspomnianych punktów, które możemy przeznaczyć na :
    • Kampanię w stanach – gracz umieszcza kostki poparcia w dowolnie wybranych przez siebie stanach regionu w którym znajduje się jego kandydat. W danym momencie jeden stan może mieć kostki poparcia tylko jednego gracza, tak więc umieszczając kostki najpierw należy usunąć poparcie przeciwnika, a dopiero potem dołożyć swoje. Przykładowo, Nixon ma 2 kostki poparcia w Nevadzie, jeżeli Kennedy chce tam dołożyć 3 swoje kostki musi najpierw usunąć z planszy dwa znaczniki Nixona, a następnie ostatni, który mu został umieścić na planszy. Gracz może przemieszczać kandydata pomiędzy regionami, każde przekroczenie granicy kosztuje 1PK, umieszczenie każdej kostki poparcia również warte jest 1PK.
    • Kampania w mediach – gracz wykonuje testy przewagi dzięki którym może umieścić kostki poparcia na polu mediów, kandydat mający przewagę w mediach nie musi wykonywać testów przewagi podczas prowadzenia kampanii w stanach zdominowanych przez przeciwnika (czyli takich które mają co najmniej 4 kostki poparcia).
    • Zajmowanie stanowiska w kwestiach – w grze występują trzy tzw. kwestie : Obrona, Finanse, Sprawy Społeczne. Znaczniki poparcia w kwestiach umieszczamy w podobny sposób jak podczas kampanii w stanach. Wiele wydarzeń daje liderom w danych kwestiach różnorakie profity.

Ważnym elementem jestem tzw. wywoływanie wydarzenia dzięki żetonom rozmachu, jeżeli przeciwnik zagrywa kartę dla Punktów Kampanii można przeznaczyć ów żeton aby wydarzenie z niej mogło wejść w życie. Wywoływaniu wydarzenia można zapobiec poprzez zagranie dwóch żetonów rozmachu, jednak trzeba to zrobić zanim przeciwnik wyda swój żeton.

W czasie fazy działania możemy również skorzystać z karty kandydata dającej nam 5 Punktów Kampanii, jednak po użyciu karta zostaje uznana za wyczerpaną i dopiero specjalne wydarzenia mogą ją odnowić.

  • Faza rozmachu : Gracze zaczynają tę fazę od odrzucenia połowy żetonów rozmachu, następnie liderzy w poszczególnych kwestiach zyskują pewną liczbę żetonów rozmachu lub kart poparcia (które dają nam na koniec gry głosy od stanów niezdecydowanych) zależnie od tego w których kwestiach są liderami.
  • Faza strategii kampanii : w tej fazie gracze wykładają pozostałe karty z ręki na Stos Strategii Kampanii, w pierwszych pięciu turach jest to jedna karta, a w dwóch ostatnich dwie. Karty te posłużą to przeprowadzenia Fazy Debaty i Dnia Wyborów. Ponadto przesypuje się kostki wytchnienia z planszy do woreczka. Na tym tura się kończy, gracze znowu rozgrywają Fazę Inicjatywy…

Jak już wspominałem w szóstej turze rozgrywamy debatę w której dzięki kartom ze stosu strategii kampanii możemy zyskać poparcie w ważnych stanach, za to dziewiąta tura to dzień wyborów, kiedy to mamy ostatnią szanse na zdobycie poparcia, rozstrzygana jest także przynależność  stanów niezdecydowanych. Na samym końcu następuje podliczenie głosów (które często bywa bardzo emocjonujące, zdarzyła mi się partia w której dopiero trzecie liczenie było pozbawione błędów) – zwycięzca zostaje 35. prezydentem Stanów Zjednoczonych.

Jedynym prezydentem, który wybrany został na więcej niż dwie kadencje był Franklin Delano Roosevelt – wybrano go na ten urząd aż czterokrotnie, 22. poprawka do konstytucji z 27 lutego 1951 roku ograniczyła liczbę kadencji do maksymalnie dwóch.

Jak to działa w praktyce

1960:Making of the President to doskonała dwuosobowa gra polityczna czerpiąca z najlepszych przedstawicieli gatunku, charakteryzująca się przy tym ciekawą, nie eksploatowaną jeszcze tematyką. Jest to tytuł o średniej „mózgożerności” (zdecydowanie mniejszej niż w przypadku Twilight Struggle) i dość krótkim czasie gry co pozwala rozegrać partię bez konieczności spędzenia przy planszy całego dnia, łatwiejsze jest również znalezienie chętnego na grę. Zasady 1960 są dosyć proste i możne je przedstawić w kilka minut. Niektórzy uważają, że losowość ma za duży wpływ na przebieg gry, częściowo zgadzam się z tym zarzutem. Bardzo często mamy na ręce same karty, które powodują korzystne dla przeciwnika wydarzenia i o ile nie posiadamy odpowiednio dużo żetonów rozmachu, mamy praktycznie całą turę z głowy. Jednak z drugiej strony, czyż prawdziwa kampania wyborcza nie obfituje w liczne wydarzenia? Często zresztą losowe, ktoś się przejęzyczy, podpadnie mniejszości rasowej, albo całkowicie przypadkowo ujawni swój romans z sekretarką – kampania kołem się toczy. Jeżeli jednak nie będziemy zwracać uwagi na zbyt dużą rolę losowości i skupimy się na czerpaniu przyjemności z mechaniki i klimatu gry, odkryjemy jak wspaniałą grą jest Making of the President. Moim zdaniem w kategorii dwuosobowych gier politycznych o średnim ciężarze gatunkowym, nie ma tytułu lepszego od 1960, gorąco polecam wam tę grę. Do zobaczenia w Białym Domu!

Ośmiu prezydentów zmarło podczas pełnienia kadencji z czego czterech z nich zostało zamordowanych (Lincoln, Garfield, McKinley i Kennedy).

Odi (5/5) – to jedna z moich absolutnie ulubionych gier. Z jednej strony jest znacznie bardziej przyjazna dla mniej doświadczonych graczy niż Twilight Struggle, z drugiej znacząco i – moim zdaniem na plus – rozwija system zastosowany w swojej sławnej poprzedniczce. Zwiększona została kontrola gracza nad przebiegiem gry (dociąg kostek z woreczka, nieautomatyczne zachodzenie eventów przeciwnika), no i mamy emocjonujące 'grande finale’ na zakończenie: prawdziwie trzymający w napięciu dzień wyborów i podliczanie głosów. Polecam wszystkim lubiącym gry CDG, a także jako wprowadzenie w ten gatunek dla mniej doświadczonych osób.

jax (2/5) – o wiele wiele słabsze niż Twilight Struggle.  Grałem 4 razy i zawsze miałem poczucie, że to los (karty) determinuje w całości rozgrywkę.  Jak dostaniesz dobre – wygrywasz, jak słabe – przegrywasz.  Mimo twoich najlepszych starań.  Straszna szkoda, że tak ogromny potencjał – klimat i kilka bardzo dobrych (genialnych?) pomysłów mechanicznych – pozostał niewykorzystany… :-(

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings