Bright Future – rzut okiem
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Bright FutureBright Future to druga gra (po Metro 2033) wydawnictwa Ogry Games, które z racji swojej nazwy bardziej kojarzy się z grami osadzonymi w świecie fantasy, niźli w pyle postapokaliptycznego świata pełnego mutantów i oczywiście ocalałych ludzkich niedobitków.

Trzymając pudełko w dłoni, rozpoczynamy klimatyczną wyprawę ponownie w podziemnej plątaninie tuneli, w których szybko rozprzestrzenia się epidemia śmiertelnej choroby. Osobiście miałam dotychczas przyjemność rozegrać tylko jeden z trzech zaproponowanych trybów, tj. Podziemna gorączka. Jest to tryb kooperacyjny, który można przejść solo, nawet jeśli nie jest to wprost napisane w instrukcji (a nie jest). I o tej właśnie pierwszej partii chcę Wam dzisiaj opowiedzieć…

Rozgrywka to  jedna wielka przygoda. Pod tym względem na plus wyróżnia się potężna dawka klimatu, na minus –dosyć spora losowość. Czyli wszystko w normie, typowe atrybuty gry, w której emocje związane z nieprzewidywalnością mają wyższy priorytet niż optymalizacja działań. Podoba mi się jednak, że kart nie jest dużo, więc można się na coś nastawić, zaczaić na konkretną lokację, albo po prostu poczekać – wszystko w końcu wyjdzie i każde działanie prędzej czy później okaże się sensowne (np. zdobycie określonego żetonu misji, który będzie można w końcu gdzieś wykorzystać).

We wspomnianym trybie Podziemnej Gorączki każdy uczestnik wciela się albo w człowieka, albo w mutanta. Przy czym od razu muszę stwierdzić, że ilustracje ludzi są świetne, ilustracje mutantów, na mój osobisty gust, brzydkie. W losowaniu trafiła mi się już w ogóle najbrzydsza rola z możliwych (Krecica) i tylko resztki humanizmu nie pozwoliły mi jej zostawić na pastwę epidemii ;).

Oś fabularna gry jest jednak nieco dziwna. Oto mamy dwie rasy, które z jednej strony ze sobą współpracują (kooperacja przeciwko epidemii), a z drugiej nie współgrają zupełnie. O ile jeszcze można zrozumieć fakt, że ludzie nie potrafią obsługiwać sprzętu mutantów, a mutanci sprzętu ludzi – to wzajemne zwalczanie się na Posterunkach trąci brakiem konsekwencji. Niemniej, bez walk nie byłoby przygody, więc przyjmujemy tę ośkę z dobrodziejstwem inwentarza i idziemy wybijać zakaźne paskudztwo.

ZASADY

Każda runda gry rozpoczyna się rozlosowaniem kart Tuneli. Jest ich w grze tylko 9, a każdy gracz otrzymuje 2 karty. W swojej turze wybiera jedną z nich i rozgrywa. Karta składa się z trzech elementów. Najpierw rozgrywamy efekt specjalny (odwiedzenie jakiegoś miejsca, podejrzenie kart lokacji, uzupełnienie planszy itp.), następnie karta nam przypomina, aby przespacerować się po sieci tuneli, którą gracze wspólnie tworzą z kart Mapy (patrz: zdjęcie ogólne u góry), a trzeci element to faza Infekcji, gdy odwalamy robotę za ciemną stronę mocy i dokładamy zarazków, które w grze przyjmują formę tzw. kodów (wyglądających jak stare dobre dyskietki komputerowe). Na koniec całej rundy sumujemy wartości WIDOCZNYCH kodów i dzielimy przez 3. Wynik to spadek populacji na torze, na którym rozpoczynamy z wartością 12. Gracze przegrywają, jeśli populacja spadnie do zera, natomiast wygrywają, jeśli wyczyszczą całą strefę infekcji na planszy z kodów. Ogólnie przypomina to ździebko Pandemię, tym bardziej, że populacja nigdy się nie odradza, co najwyżej przestanie na moment spadać.

Pierwsza samotna rozgrywka była specyficznym doświadczeniem. Przede wszystkim, instrukcja jest pełna niejasności (ze wspomnianym wątpliwym trybem solo na czele) i zawiłości. Pierwsze spowodowało konieczność przeczytania zwięzłego FAQ na BGG i zadania od siebie kilku dodatkowych pytań. Drugie – konieczność rozegrania pierwszej gry z zasadami w dłoni, aby na bieżąco uczyć się działania kart. Instrukcja ma zresztą tendencję do „płynięcia”, czyli autorzy płyną w siną dal pomijając łopatologię, którą uznają za zbędną, a która dla osoby zapoznającej się z grą wcale zbędna nie jest. Mamy czasem więc poczucie, że wpadamy w środek toku myślowego, któremu gdzieś urwało początek. Ale z pomocą zwięzłego forum BGG, da się to w końcu ogarnąć.

CEL i ŚRODKI

Dobrze jest mieć ogólny widok celu i środków do niego prowadzących. Tego też instrukcja nie podaje w ilości, która byłaby dla nowego gracza satysfakcjonująca. Tymczasem jest to bardzo fajnie przemyślane.

W turze niemal każdego gracza przybywa kodów w strefie infekcji i to przybywa ich nie tylko w poziomie, ale i w pionie (tworzą się stosy). Zadaniem graczy jest ich stopniowa eliminacja. Ale istnieje także możliwość powstrzymywania pojawiania się nowych „dyskietek”, co opóźnia epidemię. Bardzo pomocni zarówno w jednym, jak i w drugim są Najemnicy. Posiadają oni specjalne umiejętności jednorazowego użytku. Najemników pozyskujemy, odwiedzając Posterunki. Tylko, że to ryzykowny interes – jeśli Posterunek okaże się wrogi rasowo (karty odkrywamy zazwyczaj w ciemno), to zamiast zakupu Najemnika, czeka nas walka. Do jej rozegrania potrzebujemy Sprzętu i/lub Zasobów. Przy czym Zasoby to najczęściej równocześnie Zdrowie postaci. Co prawda, nie można w wariancie podstawowym (czyli nie-hardcorowym) zginąć, ale skutki przegranej walki nigdy nie są przyjemne. Natomiast skutek wygranej to jedynie nowa darmowa karta Sprzętu, którego i tak dosyć szybko mamy pełną rękę i akurat w mojej rozgrywce nie czułam potrzeby wymieniać jednej broni na inną.

Innym sposobem zwalczania kodów są lokalni Medycy. Zamieszkują trzy spośród 12 Kolonii i to dokładnie wskazane Kolonie (za pomocą numerków na Mapie). Jeśli nasz bohater natrafi na taką Kolonię z numerkiem, może odwiedzić Medyka i wyczyścić trochę kodów z planszy. Problem w tym, że można długo nie natrafić na taką Kolonię, po drugie – trzeba mieć dużo zasobów, żeby odczuwalnie poczyścić kody i po trzecie – kody muszą być odpowiedniego nominału (a istnieją trzy). Wszystko to są zmienne zależne od losu i czasem ów los uśmiechnie się do nas szerzej, a czasem tylko półgębkiem. Wot, przygoda.

Trzeci rodzaj lokacji to Anomalie. Z nimi walczy się zawsze, nie lubią nikogo. A walczy się, aby zdobyć próbki kodów, gdyż tylko z próbkami można efektywnie usuwać kody za pomocą Najemników i tylko z próbkami można odwiedzić Mikrobiologa w jego jednej JEDYNEJ Kolonii i prosić go o stworzenie szczepionki. I tu ciekawa rzecz: każdy z trzech sposobów walki z infekcją działa inaczej pod względem przestrzennym: Najemnicy usuwają kody poziomo (czyli górne żetony w stosach), Mikrobiolog usuwa pionowo (czyli w stosie), a Medyk mieszanie. Dodatkowo ich działanie ogranicza się w danej chwili do kodów danego nominału. Stanowi więc to małą przestrzenną łamigłówkę.

WRAŻENIA

Oczywiście powyższy opis nie wyczerpuje wszystkich tematycznych niuansów, jedynie nakreśla podstawową linię rozgrywki. Mogę powiedzieć, że samotna (wygrana!) walka z zarazkami mi się na ten pierwszy raz podobała. Aczkolwiek nieco niepokojące były momenty przestoju, kiedy ze względu na słabość Sprzętu przeczekiwałam kolejne tury, aby nie wleźć na Mapie na lokację, której wiedziałam, że nie pokonam lub nie mam za co kupić (Najemnicy), czekając na odpowiednią kartę Tunelu, która pozwoli mi przerwać ten impas. Równocześnie infekcja jakoś nie posuwała się naprzód (nie wybijała mi dalej populacji), gdyż suma kodów była mniejsza od 3. Działo się to dzięki Epidemii (jeden z 4 rodzajów infekowania), która działa w ten sposób, że nakłada nowy kod na już istniejący, dzięki czemu sumujemy wciąż tę samą liczbę WIDOCZNYCH dyskietek i być może nawet o niższej wartości. Fabularnie do bani – no bo jak to, epidemia hamuje ginięcie populacji? Ale z kolei zwiększa to konieczność skorzystania z pomocy Mikrobiologa, który nam w końcu cały ten stos będzie musiał kiedyś wyczyścić.

Jestem bardzo ciekawa rozgrywki na większą liczbę graczy oraz w pozostałych dwóch trybach. Jak tylko to nastąpi – dam znać. Tymczasem, do zobaczeniu w tunelu! :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings