Home | Wywiady | O małym niemieckim miasteczku, poszukiwaczach przygód i smokach – wywiad z Błażejem Kubackim

O małym niemieckim miasteczku, poszukiwaczach przygód i smokach – wywiad z Błażejem Kubackim
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

NSKNNSKN Games to wydawca mający formalnie siedzibę w Rumunii (w Bukareszcie), ale myślę, że spokojnie możemy powiedzieć, że także z silnymi polskim powiązaniami. Firma ma swoje biuro w Warszawie, trzon zespołu stanowią m.in. Polacy, a wśród gier wydanych przez wydawnictwo znajdziemy także tytuły polskiego autorstwa (Błażej Kubacki jest twórcą gry Mistfall, a Agnieszka Kopera była współautorką Exodusa). I właśnie Błażeja Kubackiego udało nam się namówić do wywiadu, w którym opowiada on m.in. o wrażeniach z Essen, przybliża  nam krótko hitowe pozycje wydawnictwa – Simurgh i Mistfall oraz mówi o najbliższych planach wydawniczych NSKN.

       

Niedawno ekipa NSKN wróciła z Essen. Jakie wrażenia z Targów?

BK_photo_01– Spiel jak zwykle zaskakuje, energetyzuje i… oczywiście męczy. Z racji tego, że stawiamy na ciągły rozwój wydawnictwa, mieliśmy w tym roku stoisko prawie dwa razy większe niż w zeszłym, gier prawie dwa razy tyle, no i zespół ochotników prezentujących nasze tytuły prawie trzy razy większy.

– Jakie gry prezentowaliście?

– Duży zespół był nam bardzo potrzebny, bo prezentowaliśmy aż 6 gier: Simurgh – naszą najnowszą grę, Mistfall, dodatek do Exodus: Proxima Centauri – Edge of Extinction, Fool’s Gold – najnowszą grę naszego amerykańskiego partnera, oraz dwa z naszych klasycznych tytułów – Progress: Evolution of Technology i Versailles, czyli naszą zeszłoroczną premierę essenową.

– Jak duże zainteresowanie było Waszymi tytułami? 

Poziom zainteresowania najnowszymi tytułami – choć przewidywaliśmy spory ruch wokół Simurgha – i tak nas zaskoczył. Okazało się, że na chronicznie pełnym ludzi stoisku nasz fantastyczny demo team (i my sami) miał niemal ciągle pełne ręce roboty. Na Spiel triumfalny powrót zaliczył Exodus: Proxima Centauri Revised Edition – gra znana już od kilku lat, dodrukowana przed targami i wyprzedana. Nawet nas zaskoczyła popularność tego tytułu, który – choć przecież obecny od kilku dobrych lat na rynku – był w stanie powalczyć z essenowymi nowościami jak równy z równym – i zniknąć nam z półek tak samo jak Simurgh czy Mistfall.

Podsumowując, można powiedzieć spokojnie, że targi z naszej perspektywy były bardzo udane. Wyprzedaliśmy nasze nowości (i jedną zaskakującą nie-nowość) i wróciliśmy do Warszawy szczęśliwi, pełni pozytywnych wrażeń po spotkaniach z fanami, recenzentami i partnerami – i gotowi spać nieprzerwanie przez tydzień. Spać przez tydzień nie było nam jednak dane i to stanowi chyba jedyną rzecz, która mnie osobiście się w tegorocznym Essen nie podobała.

– Porozmawiajmy o Mistfall, grze Twego autorstwa. Powiedz o niej kilka słów. Wygląda na grę przygodową, czy tak faktycznie jest?

Mistfall-components2-with-frame-629x1024Mistfall jest w pełni kooperacyjną grą przygodową, która jednak w wielu miejscach odchodzi od tego, do czego przyzwyczaiły nas gry takie jak Talisman, czy nieco bardziej skomplikowane, jak Runebound, Return of the Heroes czy Wiedźmin. Sam będąc fanem planszowych przygodówek od czasu do czasu boleśnie odczuwałem ich, wynikającą z losowości, niestabilność. Zawsze cieszyła mnie różnorodność, ale zdarzało się, że już losowa natura walk czy eksploracji potrafiła mnie, czy moich współgraczy sfrustrować. Dlatego Mistfall zaprojektowałem tak, by losowość odpowiadała za różnorodność, ale nie determinowała wyników działań graczy.

– Na czym opiera się mechanika w Mistfall? Słyszałem o podobieństwach do Mage Knighta. Czy to prawda?

– Mechanika Mistfalla opiera się na zarządzaniu ręką i osobistą talią kart. Każdy z graczy wciela się w bohatera z własnym zestawem startowych oraz zaawansowanych atutów. Karty z tej drugiej grupy może kupować i dodawać do swojej ręki w dowolnym momencie swojej tury – i w dowolnej kolejności. Karty (podobnie jak w Mage Knight) pozwalają naszej postaci atakować przeciwników, manipulować ich ustawieniem na stole, czy bronić się przed atakami – ale stanowią też pulę punktów życia naszego bohatera. Dlatego każda rozgrywka opiera się na balansowaniu pomiędzy ofensywą i defensywą.

Kluczowym elementem rozgrywki jest jeszcze jeden istotny mechanizm. W odróżnieniu od innych gier pozwalających graczom na budowanie talii, Mistfall wymaga tasowania tylko raz – na początku gry. Później karty, które gracz w ramach leczenia lub odpoczynku bohatera wyciąga ze stosu kart odrzuconych i umieszcza potem w talii, trafiają zawsze na jej spód, w wybranej przez niego kolejności. W połączeniu z w pełni deterministycznym systemem walki, takie rozwiązanie daje graczom pełną kontrolę nad tym, co też wyczyniać będą ich bohaterowie.

Losowość w Mistfallu służy zatem tylko temu, żeby każda z czterech przygód rozgrywała się na innej planszy (złożonej ze sporej puli lokacji), żeby każde spotkanie korzystało z nieco innego zestaw wrogów, czy żeby walka z końcowym bossem rozgrywała się nieco inaczej. Widząc na stole wszystko co trzeba, by podejmować decyzje, gracze mają pełną kontrolę nad losem swoich bohaterów – i to tylko od ich pomysłowości i zgrania, a nie od szczęścia, zależy, czy uda im się wygrać.

– To jeszcze kilka pytań o Simurgh. Bardzo ciekawi mnie tytuł. Co oznacza?

4K3-cropped-feathered-1200-1024x585– Simurgh oznacza perskiego smoka – istotę związaną z ziemią, skłonną do pomocy ludziom, czasem nawet łagodną. I chociaż smoki w grze wyglądają dość groźnie, to jednak stanowią bezcennych pomocników, a nie wrogów do usieczenia. Zresztą, o sieczeniu w Simurghu mowy raczej nie ma, bo jest to stricte eurogra, wykorzystująca innowacyjny, zaprojektowany przez Pierluccę Zizziego (współprojektanta między innymi zeszłorocznej Hyperborei oraz tegorocznego Signorie) mechanizm dynamicznego budowania planszy.

– O czym jest gra? Jakie mechaniki są w niej wykorzystywane?

– Fabularnie Simurgh opowiada o fantastycznym świecie, w którym ludzie i smoki razem żyją, polują i chodzą na wojnę – oraz o jego największym i najznaczniejszym mieście, które gracze będą próbowali opanować. Mechanicznie natomiast, Simurgh jest grą z gatunku worker placement, w której występują dwa rodzaje robotników, specjalne zdolności oraz zmieniająca się niemal co turę pula różnych akcji, z których robotnicy owi mogą korzystać. Podobnie jak w grach typu Caylus czy Lords of Waterdeep, gracze mogą bowiem dodać w swojej turze kafelek z nowymi polami dla robotników – otwierając tym samym nowe możliwości przed sobą, jak i przed pozostałymi graczami. Jednakże – w odróżnieniu od wspomnianych tytułów – w Simurghu kafle z nowym akcjami nie pozostają w grze na stałe. Opuszczają grę w pełni wykorzystane lub porzucone – albo też świadomie zastąpione kolejnymi.

Poza zmieniającą się z tury na turę planszą, Simurgh oferuje graczom również szereg specjalnych zdolności, które pojawiają się na kaflach smoków. Każdy z graczy rozpoczyna rozgrywkę z jednym smokiem (oferującym zestaw trzech jednorazowych zdolności), ale w trakcie rozgrywki może zdobyć kolejne – każdy z nich oferuje zestaw zdolności użytecznych samotnie lub w połączeniu z konkretnymi, znajdującymi się na kaflach lub na planszy akcjami.

– Reasumując, fanom jakich gier mógłbyś Simurgh polecić? Czy jest to gra rodzinna czy raczej cięższe euro?

– Jeśli chodzi o polecanie, to mogę powiedzieć jedno: polecam Simurgha fanom dobrych gier worker placement, w gruncie rzeczy bez względu na poziom zaawansowania, bo Simurgha można sobie „przyciąć pod wymiar”. Dwa tryby gry (w zaawansowanym gracze draftują kafle i smoki, z którymi zaczynają grę), oraz do wyboru trzy długości rozgrywki powodują, że w Simurgha można zagrać w 30 minut, ciesząc się lekkością i szybkością rozgrywki – lub zagłębić się na dwie godziny, zmieniając rozkładanie gry w początek rozgrywki.

Wasze nowe tytuły wyglądają bardzo ciekawie, ale zależność językowa może dla niektórych graczy być barierą zniechęcająca do zakupu gry. Możesz zdradzić, czy jest jakaś szansa na wydanie tytułów w polskich wersjach językowych?

– Mogę powiedzieć, że szansa jest – ale nie mogę na chwilę obecną powiedzieć nic więcej. Obiecuję jednak, że gdy tylko będę mógł powiedzieć coś więcej, to nie będę trzymał polskich fanów w niepewności.

– Jakie są najbliższe plany wydawnicze NSKN i czy Ty osobiście już myślisz o stworzeniu następnych gier?

– Jeszcze w tym roku pracujemy nad wznowieniem Simurgha, na przyszły natomiast mamy już czekających Wikingów  w In the Name of Odin – lekkiej, dynamicznej eurogrze debiutującego na planszowym rynku Krzysztofa Zięby, adeptów sztuki rabowania lochów (Dragonsgate College – ciężki tytuł zaprojektowany przez Thomasa Vande Ginste i Wolfa Plancke – tandem designerski odpowiedzialny za Yedo) oraz – a jakże – Heart of the Mists, czyli dodatek do Mistfalla mojego autorstwa.

– Dziękuję Ci bardzo za wywiad.

– Dziękuję serdecznie.

 

Zdjęcie gier pochodzą ze strony wydawcy http://www.nskn.net/en2/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings