Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry imprezowe | 10 minut – szybka licencja na zabijanie

10 minut – szybka licencja na zabijanie [Współpraca reklamowa z Rebel.pl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Biała koperta bezszelestnie wśliznęła się przez szparę w drzwiach. Przez jakichś czas dotrzymywała towarzystwa eleganckiemu stojakowi na buty, czerwonemu chodnikowi z nazwą hotelu oraz płaszczowi, niedbale rzuconemu na podłogę, mieszającemu swoją czerń z chłodem ciemnych kafelków. Nie mogła jednak przejrzeć się w lustrze. Zawieszone wysoko na lewej ścianie, raczej było niż służyło. W tym jasnym apartamencie wszystkie rzeczy miały swoją przestrzeń, ale nie spełniały swojego przeznaczenia. Fotele, na których nie siedziano, talerze, z których nie jedzono, łóżko, w którym nikt nie spał. Skansen braku życia. Koperta stała się wyłomem w tej perfekcyjnej pustce. Ruch towarzyszący jej pojawieniu się był skazą na trwaniu tego miejsca. Niespodziewanie biel koperty spotkała się z błękitem delikatnych, kobiecych oczu, które po przelotnym spojrzeniu od razu przeszły do rzeczy. Powierzchowność białej niewinności nie była aż tak interesująca jak jej zawartość. Trzy zdjęcia, trzy osoby, trzy miejsca. Do oczu dołączyły kształtne usta szepczące do telefonu : „przyjęłam”. Nagle cały świat nabrał tempa. W płaszczu znalazły się ręce, klucz w zamku, a biała koperta, pośpiesznie zmięta, w koszu. Dzisiaj w trzech innych domach także zabraknie życia.

Płatni zabójcy to lejtmotyw popkultury, ceniony zwłaszcza w latach 80 i 90, dzisiaj już trochę zapomniany. W czasach wikingów, zombi, podboju Marsa i inwazji superbohaterów, bezlitośni mężczyźni i zabójcze kobiety, trzymający na wodzy nerwy i zimne spluwy, najczęściej pojawiają się w oparach nostalgii i tęsknoty za dobrymi, dawnymi opowieściami. W tych historiach nikt nie zastanawiał się nad konsekwencjami podejmowanych wyborów, trup ścielił się gęsto, kobiety zawsze były olśniewająco piękne, a główny bohater budził zachwyt męskiej części widowni. Nikt nie szukał ani fabularnej głębi ani odpowiedzi na poruszające nas dylematy moralne. Akcja napędzała fabułę, rozrywka wylewała się z każdej sceny, podczas gdy my mogliśmy zatopić się w świecie, w którym rządzi szybkość wyciąganej broni. Jeśli do tego tygla dodamy twórców, potrafiących wycisnąć z tego gatunku ostatnie soki, potrafiących balansować między sztampą a artyzmem, brutalnością a prawdą na temat ludzkiego życia, prostotą treści a intensywnością przesłania, dostawaliśmy do ręki arcydzieła pokazujące, że popkultura z sukcesem może konkurować z tak zwaną kulturą wysoką. Leon Zawodowiec, To nie jest kraj dla starych ludzi, Zabójcy, Szakal, Zakładnik, Jedenaste przykazanie, Hitman, Człowiek z lodu... wymieniać można jeszcze długo. Ostatni z nich był inspirowany postacią Richarda Kuklińskiego. Ten, mający polskie i irlandzkie korzenie, płatny morderca rodziny Gambino bez najmniejszych oporów pozbawił życia około 200 osób. Na naszym podwórku wzorowym przykładem zabójcy na zlecenie pozostanie nieodżałowany Jurek Killer. Możemy jednak spróbować wyznaczyć nowe standardy w eliminacji niepotrzebnych, ale dochodowych celów. I to w krótkim czasie! W 10 minut wcielamy się w płatnego zabójcę i za pomocą dedukcji i blefu staramy się jednocześnie niepostrzeżenie pozbawić życia kolejne stworzenia z naszej listy, uważać na konkurentów, strzec się policji oraz mimochodem demaskować i zabijać innych płatnych morderców. Chociaż bardziej od zręczności pomocna nam będzie aktywności szarych komórek.

Zasady polecane przez kolegów po fachu

Przed rozpoczęciem rozgrywki układamy planszę z 16 kafelków. Jej układ jest dowolny i w dużej mierze zależy od naszej kreatywności, byle tylko każdy z kafelków przylegał przynajmniej jedną całą ścianą do innego kafelka planszy. Wybieramy jeden z 4 żetonów płatnych zabójców. Znaczniki 16 postaci rozstawiamy losowo, po 1 na każdy kafelek planszy. Na razie znaczniki policjantów stawiamy obok planszy. Następnie musimy potasować wszystkie kafelki postaci i utworzyć z nich zakryty stos. Każdy z graczy dociąga jeden kafelek, kładzie przed sobą rewersem do góry i umieszcza na nim swój żeton płatnego zabójcy. Dociągamy jeszcze 3 kafelki postaci – będą to nasze cele do wyeliminowania. Tylko my znamy tożsamość zarówno naszego płatnego zabójcy, jak i osób, które mamy zabić.

W trakcie swojej tury wykonujemy 2 z 3 dostępnych akcji:

  • Przemieszczenie postaci (także policjanta) na dowolny kafelek planszy
  • Zamordowanie postaci
  • Przeprowadzenie dochodzenia w sprawie tożsamości postaci przy użyciu policjanta

Zbrodnię można popełnić pod 3 warunkami:

  • Postać może zostać zabita tylko przez płatnego zabójcę
  • Morderca musi użyć 1 z 3 broni (rewolwer, karabin snajperski, nóż). Wybór konkretnej broni zależy od gracza
  • Płatny zabójca nie może zostać zdemaskowany podczas morderstwa

Użycie danej broni wiąże się z kilkoma regułami:

  • Rewolwer – możemy zabić postać na przyległym kafelku, ale zabójca musi być sam na kafelku planszy
  • Karabin snajperski – umożliwia zabicie dowolnej postaci stojącej na kafelku planszy w linii prostej od zabójcy. Dystans jest dowolny, ale nie możemy oddać strzału na ukos. Ponadto, aby użyć karabinu nasz zabójca musi stać sam na kafelku planszy z symbolem celownika
  • Nóż – pozwala na zabicie dowolnej postaci, która znajduje się na tym samym kafelku planszy co zabójca

Gracz nigdy nie ujawnia tożsamości postaci, której użył do zamordowania swojego celu oraz rodzaju wykorzystanej broni. Kiedy zdejmiemy znacznik zamordowanej postaci i umieścimy ją przed sobą, to na miejscu zbrodni pojawia się policja. Wszyscy świadkowie morderstwa muszą zostać przeniesieni na inne, osobne kafelki planszy, a na polu z którego ściągnięto znacznik wyeliminowanej osoby stawiamy znacznik policjanta. Od tej pory można przemieszczać znacznik policjanta tak samo jak innych postaci. Policjant demaskuje każdego płatnego zabójcę próbującego dokonać zbrodni, jeśli znajduje się na przyległym (jednak nie po skosie) lub tym samym kafelku planszy. Można zabijać innych płatnych zabójców za co zostaniemy nagrodzeni punktami na koniec gry, ale pomyłka i pozbycie się przypadkowej, niewinnej osoby (celu innego gracza) generuje stratę punktów.

Dochodzenie w sprawie tożsamości postaci przeprowadzamy za pomocą znacznika policjanta znajdującego się na planszy. Policjant może sprawdzić tożsamość postaci, gdy znajduje się na tym samym kafelku planszy. W takim przypadku zadaje pytanie wybranemu graczowi: „Czy to twój płatny zabójca?”. Jeśli identyfikacja okaże się trafna, to dany gracz musi się przyznać. Jego zabójca zostaje zatrzymany, ale on sam nie odpada z gry. Dalej może poruszać się policjantami i prowadzić dochodzenia w sprawie tożsamości pozostałych graczy. Przy błędnym wskazaniu potencjalnego zabójcy nic się nie dzieje, gracz prowadzący dochodzenie jedynie zmarnował swoją turę.

  • Rozgrywka kończy się wraz z wyeliminowaniem wszystkich 3 celów przez jednego gracza lub kiedy wszyscy płatni zabójcy zostaną albo zdemaskowani albo zamordowani. Dogrywamy rundę do końca i przechodzimy do podliczania punktów:
  • 3 punkty – zabiłeś płatnego zabójcę innego gracza.
  • 2 punkty – twój płatny zabójca pozostał przy życiu i nie został ujęty przez policję.
  • 1 punkt – za każdy wyeliminowany przez ciebie cel.
  • 1 punkt – aresztowałeś płatnego zabójce innego gracza.
  • -1 punkt – zabiłeś niewinną ofiarę (cel innego gracza)
  • -1337 punktów – zabiłeś policjanta.

Najlepszym zabójcą zostaje gracz z największą liczbą punktów zwycięstwa. W przypadku remisu wygrywa gracz, który jako ostatni utracił swojego płatnego zabójcę.

Wartość licencji na zabijanie

10 minut to szybka gra o prostych zasadach, które wymagają jednak przyswojenia i dopiero po kilku rozgrywkach będziemy czerpać pełnie przyjemności z rozgrywki. Sama instrukcja sugeruje, żeby w trakcie pierwszych partii, po zabójstwie, wymieniać na głos wszystkie postacie podejrzane o morderstwo, aby sprawdzić czy gracz kontrolujący płatnego zabójcę nie popełnił żadnego błędu np.nie złamał zasad związanych z policjantami lub bronią. A na początku nie jest trudno o pomyłkę. Kiedy już płynnie będziemy zmieniać broń i przyzwyczaimy się do grania kilku ról jednocześnie, to dobra zabawa podczas każdej partii wynagradza nam podjęte trudy. 10 minut jest tytułem, w którym używanie szarych komórek i umiejętności blefowania łączą się w przyjemny sposób. Cały czas trzeba uważnie obserwować poczynania innych graczy, by popsuć im szyki w najbardziej odpowiednim momencie. Często musimy zastanowić się czy eliminacja kolejnej osoby nie przysporzy nam więcej kłopotów niż zysku. A może lepiej zabić tylko jedną osobę i odgrywać ciągle rolę policji, zbierając punkty i niszcząc plany innych?

Wbrew pozorom naszym celem nie jest po prostu sprawne zabijanie postaci. Istnieje wiele dróg prowadzących do zwycięstwa. Należy tak balansować między dostępnymi opcjami, aby inni mogli ugrać jak najmniej. Im większe zamieszanie na planszy, tym łatwiej wprowadzić nasze plany w życie. Niemniej nieostrożne generowanie chaosu może sprowadzić nas na manowce. Trzeba trochę zaryzykować i liczyć na to, że nasi współgracze przegapili nasze poczynania. Wraz z upływem rund zaczynamy coraz mocniej odczuwać zagrożenie ze strony innych zabójców. Na planszy robi się luźniej, zostaje coraz mniej potencjalnych ofiar, a policjantów jest coraz więcej, przez co demaskacja jest łatwiejsza. Nieraz trzeba trochę pogłówkować, lecz krótki czas gry sprawia, że nie czujemy się zmęczeni rozgrywką, lecz pragniemy rozegrać jeszcze jedną partię i odegrać się na naszych zabójczych towarzyszach.

Dowolność w układaniu planszy oraz inne warunki początkowe w każdej grze wpływają na dużą regrywalność 10 minut. Idealnie sprawdza się jako filler. Losowość występuje podczas przygotowania partii i dotyczy rozstawienia postaci na planszy. Owszem, niektórzy dostaną nieco lepsze miejsca, ale już w trakcie pierwszych tur wszystko się zmienia, a odsłonięcie się w pierwszym ruchu morderstwem jest niezwykłą gratką dla uważnego obserwatora. Należy jednak trochę ponarzekać na rozgrywkę dla dwóch graczy. W sumie jest ona poprawna, ale wywołuje najmniej emocji. Szybko przewaga jednego z graczy staje się zbyt duża, a nasze ruchy łatwo stają się widoczne, ponieważ postacie przemieszczają się wolniej i nie trudno wydedukować skąd padł decydujący cios.

Wykonaniu 10 minut nie można wiele zarzucić. Kafelki i znaczniki postaci są na tyle grube, że posłużą nam przez wiele partii. Szata graficzna nie każdemu przypadnie do gustu, ale moim zdaniem wprowadza ona element humorystyczny, przez co nie odczuwamy dyskomfortu przy „zabawie w zabójców”. Znaczniki postaci mogłyby być albo trochę większe albo trochę bardziej zróżnicowane. Czasami trudno je rozróżnić, a przecież obserwacja tego, co się dzieje na planszy to klucz do zwycięstwa.

Reasumując 10 minut to bardzo dobra gra zarówno dla początkujących, jak i bardziej zaawansowanych graczy, którzy lubią pomyśleć nad stołem i szukają szybkiego, regrywalnego tytułu z dużą dozą interakcji między graczami. Warto poświęcić 10 minut, aby sprawdzić nasze umiejętności dedukcji i blefu.



Grę 10 minut kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Rebel.pl za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (8/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings