Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Dodatki | Wsiąść do Pociągu: Francja i Dziki Zachód

Wsiąść do Pociągu: Francja i Dziki Zachód
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Wsiąść do Pociągu to gra kultowa, która przekonała do nowoczesnych planszówek wiele sceptycznych osób, które zatrzymały się na epoce Chińczyka, Monopoly czy starszych wydań Talizmanu. Choć dla mnie takim gatewayem byli Osadnicy z Catanu, to WdP w mojej kolekcji i sercu zajmuje szczególne miejsce. WdP: Europa to gra, w którą rozegrałem najwięcej partii, dodatek Europa 1912, za sprawą nowych tras, wprowadził do niej lekkie odświeżenie, a Wielka Brytania i Pensylwania pozwoliły na nieco bardziej wymagającą rozgrywkę. Do serii nie podchodzę jednak bezkrytycznie, bo przyznam, że WdP: Kraje Północy po prostu mnie zawiódł. A jak sprawa się ma z najnowszym dodatkiem Francja i Dziki Zachód, przekonacie się w tej recenzji.

Zasady map Francji i Dzikiego Zachodu są w dużej mierze tożsame z zasadami podstawowych wersji Wsiąść do Pociągu czy Wsiąść do Pociągu: Europa. W porównaniu do Europy nie mamy dworców i tuneli, a premię na koniec gry za wybudowanie najdłuższej trasy zastąpiono tu premią za największą ilość tras we Francji oraz dwoma premiami na Dzikim Zachodzie (największa ilość tras oraz najdłuższa trasa). Poza tym trzy podstawowe akcje: dobór kart, budowa tras lub wybór biletów pozostały bez zmian (zmieniła się tylko ilość dobieranych biletów). Na każdej mapie doszedł jednak jakiś twist znacząco zmieniający rozgrywkę.

We Francji przeważająca część mapy pokryta jest jedynie szarymi podkładami pod tory. Gracz wykonujący akcję doboru kart musi po nim wybrać i dostawić tor o wybranej długości i kolorze pomiędzy dwoma łączącymi się miastami. W ten sposób określa kolor, w jakim dana trasa będzie budowana. Po zbudowaniu trasy, tory wracają do zasobów ogólnych i są gotowe do ponownego użycia.

Na Dzikim Zachodzie zmiany dotyczą natomiast akcji budowania trasy. W tej wersji gry gracze budować mogą tory jedynie w miastach połączonych już z nasza siecią (tak jak drogi w Osadnikach z Catanu). Dodatkowo po wybudowaniu jakiejś trasy możemy wybudować na którymś z jej końców stację (niefortunnie nazwana miastem, żeby łatwiej można było pomylić). Powoduje to, że każda droga poprowadzona do miasta, w którym jest stacja przyniesie punkty jej właścicielowi, a nie budowniczemu trasy. Dziki Zachód posiada również opcjonalne reguły z kosmitą Alvinem, który ukrywa się w różnych miastach. Osoba, która pierwsza doprowadzi trasę do miasta z kosmita zdobywa 10 punktów i może go przenieść do jednej ze swoich stacji, co potencjalnie zapewni jej kolejny zastrzyk punktowy.

Dużym plusem dużych dodatków do Wsiąść do Pociągu jest to, że większość z nich zapewnia możliwość rozgrywki na dwóch mapach z różnymi trasami i nieco odmienionymi zasadami. Nie inaczej jest i tym razem. Mapy Francji i Dzikiego Zachodu różnią się miedzy sobą nie tylko kolorystyką, ale i budową połączeń (we Francji jest więcej tras krótkich, a miasta wydają się być lepiej skomunikowane miedzy sobą) i regułami, które każą wybrać odmienną taktykę rozgrywki. Dzięki temu dodatek wystarczy na dwa razy więcej czasu i partii niż w przypadku mapy jednostronnej.

Plusem jest też dodanie zestawu umożliwiającego rozgrywkę szóstemu graczowi, czego niekiedy brakowało mi na mapie Europy. Przyznać muszę również, że wprowadzone w zasadach zmiany w przypadku obu map determinują sposób prowadzenia rozgrywki. Inną jednak kwestią pozostaje to, że nie wszystkie te zmiany pozytywnie wpływają na mój odbiór gry.

Zacznijmy od mapy Francji. Do pozytywów muszę zaliczyć możliwość wyboru torów, które ustawimy na trasie, dzięki czemu w pewnym zakresie nie musimy się dopasować kartami do układu na planszy, a możemy dostosować trasę do naszej ręki. Inna sprawa, ze położone tor może nam ktoś zająć albo kładąc tory w poprzek innych może wyłączyć je z rozgrywki. Taka, nieraz nieco przypadkowa negatywna interakcja, może się jednym podobać, innym nie. Większym minusem zastosowania takiego rozwiązania jest dla mnie to, ze psuje rytm partii. Konieczność położenia torów po każdym dobraniu kart – nawet w sytuacji kiedy tego nie potrzebujemy – powoduje, że rozgrywka jest rwana i siada tempo gry.

Na mapie Dzikiego Zachodu za bardzo udany pomysł uważam dołączenie stacji pozwalających na przejmowanie punktów za dołączone do nie trasy. Jest to wyraźny ukłon w kierunku interakcji, niezłośliwej, nie wymagającej zajmowania tras przeciwnikom. Stawiając w odpowiednim miejscu stację kolejową dajemy innym graczom wybór: albo jadą naokoło i marnują więcej czasu i wagoników, albo korzystają z mojej stacji i wówczas część profitów przypada dla mnie. No i oczywiście podsuwa graczowi kolejny dylemat – gdzie najlepiej wystawić swoje stacje, żeby na nich dobrze zarobić.

To świetne rozwiązanie w konsekwencji zmusza jednak autora do wprowadzenia bardzo irytującej zasady budowania torów po sznureczku (w przeciwnym razie każdy na początku postawiłby się przy miastach, od których odchodzą najbardziej intratne połączenia i sens inwestycji w stacje straciłby na znaczeniu). Dlaczego budowa połączonej siedzi dróg jest taka zła? Bo powoduje niemałą frustrację, kiedy mamy na ręce wszystkie karty potrzebne do ukończenia długiej trasy, a brakuje nam karty na jedno krótkie połączenie i nie zdążymy jej zdobyć przed zajęciem nam pozostałych linii. Sposobem na to, według mnie byłoby stworzenie większej sieci miast i krótkich podwójnych połączeń pomiędzy nimi w miejsce kilku miast w sporej odległości pomiędzy sobą. Alternatywnie dobrym sposobem mogłoby być pozostawienie w tej wersji dworców. Europa właśnie w tym była wyśmienita, że mocno ograniczała losowość. Kiedy miast zostało zablokowane z jednej strony mogliśmy szybko zmienić plany i niewielkim kosztem podejść z drugiej, ewentualnie postawić dworzec. Na Dzikim Zachodzie nie ma ani jednego ani drugiego i najczęściej pozostajemy w takim wypadku z nieukończoną trasą.

Na koniec słowo o wykonaniu. To, jak w całej serii Ticket to Ride i w przypadku większości gier ze stajni Days of Wonder, jest świetne. Wszystkie elementy są czytelne i bardzo dobrze wykonane (chociaż mi bardziej podoba się jasnoniebieska mapa Francji niż brązowo-bura mapka Dzikiego Zachodu). Wielkie brawa dla wydawcy również za to, że w zestawie dla szóstego gracza także znalazły się zapasowe żetoniki wagonów. To co zwraca natomiast uwagę to sporych rozmiarów plansza, o jedną trzecią większa niż ta z podstawowej wersji Europa (mi w zasadzie ona nie mieściła się na stole i musiała wisieć lekko w powietrzu.

Podsumowując, nowa kolekcja map do Pociągów ponownie odznacza się świetnym wykonaniem, posiada też kilka rozwiązań znacząco indywidualizujących rozgrywkę w stosunku do innych znanych mi wersji tej gry. Część z tych rozwiązań mi się podoba, część nie. Najważniejsze jednak, że w końcowym efekcie Francję & Dziki Zachód, traktuję jednak jako ciekawostkę, chwilową odskocznie od mapy Europy, a nie realna alternatywę dla niej, jaką do tej pory są jedynie Zjednoczone Królestwa, ze względu na dobrze wyważony tryb dwuosobowy i świetne zasady wykupu pozwoleń na budowę, robiące rozgrywkę bardziej zaawansowaną.

Plusy:

+ dwie mapy,

+ możliwość rozgrywki do 6 osób (Dziki Zachód)

+ kontrola nad trasami w pobliżu naszych miast (Dziki Zachód)

+ wybór koloru torów pozwala na bardziej taktyczne działania (Francja)

Minusy:

– konieczność budowy wzdłuż rozpoczętej linii oraz … (Dziki Zachód),

– rzadka sieć dróg pomiędzy kluczowymi miastami … (Dziki Zachód)

– wzmagają frustrację wynikającą losowego doboru kart (Dziki Zachód)

– kosmita z dodatku słabo pasuje do klimatu Dzikiego Zachodu (Dziki Zachód)

– przez konieczność częstego doboru torów rozgrywka traci na płynności (Francja),

– nie mam dworców (Francja i Dziki Zachód),

– nie ma nic co odciągnęło by mnie od WdP: Europa (poza możliwością rozgrywki dla 6 graczy)



Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (9/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings