Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry strategiczne | Sagrada: Chwała – trzecia część tryptyku

Sagrada: Chwała – trzecia część tryptyku [Współpraca reklamowa z FoxGames] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Bazylika Sagrada Familia (Temple Expiatori de la Sagrada Familia, czyli Świątynia Pokutna Świętej Rodziny,) dzieło sztuki Antoniego Gaudiego, chluba Barcelony. Projekt świątyni na planie krzyża łacińskiego zawiera 18 wież oraz 3 fasady *) – Narodzenia, Pasji oraz Chwały.

Dziś pochylimy się Chwałą – ostatnia częścią tryptyku małych rozszerzeń Sagrady poświęconych wspaniałym fasadom tej świątyni. Pozostałe dwa dodatki to Życie i Pasja, o których też można przeczytać w naszym sewisie.

Chwała to dodatek składający się z trzech (a w zasadzie czterech) modułów

Moduł szarego szkła

Choć nie jedyny to jednak najważniejszy to moduł, kwintesencja tego dodatku. Otrzymujemy w nim szare kostki (w każdej rundzie w puli wyboru będzie przynajmniej jedna taka kostka). Szare kostki to nic innego jak nowy kolor. Co sześć kolorów to nie pięć – będzie łatwiej je umieszczać w witrażu tak, by ze sobą nie sąsiadowały. Jadnakowoż wraz z nimi otrzymujemy w komplecie dodatkowe zasady (to te stylizowane na witraże planszetki ograniczeń). Takich planszetek jest 6, ale do gry wchodzi tylko jedna – losowo wybrana. A zatem możemy się spodziewać już na tym etapie pewnej różnorodności w rozgrywkach. Z reguły to będą prawdziwe ograniczenia – np. szare kostki wolno kłaść tylko na szarych polach wartości, albo układać je tylko w górnym i dolnym rzędzie, albo też nie mogą się stykać nawet rogami. Ale jedna z nich będzie ułatwieniem – szare kostki będzie można kłaść również na polach z dedykowanym kolorem.

 

W komplecie otrzymujemy też trzy nowe narzędzia związane z szarym szkłem (zamiana kostek i manipulacja wartościami) oraz nowe cele grupowe, których realizacja zapewnia punkty za odpowiednio umieszczone szare kostki w witrażu gracza.

Moduł pionierski – dodatkowe cele publiczne

To nowe podejście do realizacji celów. I co ważne – nie zastępuje ono dotychczasowych. Do trzech celów grupowych DOKŁADAMY kolejne trzy cele modułu pionierskiego, które są niczym innym jak kolejnymi wspólnymi celami z założeniem, że kto pierwszy ten lepszy. Ten, kto pierwszy spełni dany cel – zabiera kartę i dany cel przestaje być już dostępny.

Moduł rozkwitu – cele prywatne

To cele, w których układamy dwukolorowe wzory w swoim witrażu. Podobnie jak moduł pionierski – nie zastępuje on dotychczasowego celu. Każdy z graczy dodatkowo otrzymuje dwie karty rozkwitu – może je zatrzymać obie (będzie miał wtedy aż trzy cele do realizacji), ale może jedną lub nawet obie karty odrzucić. Czemu miałabym odrzucać jakiś cel, albo nawet oba? Bo ten moduł mógłby się równie dobrze nazywać „modułem wysokiego ryzyka”. Jeśli uda mi się zrealizować dany cel otrzymam X punktów. Jeśli nie – stracę X punktów.

Karty rywalizacji – nowy rodzaj celów publicznych

To nie tyle nowy moduł co trzy nowe karty celów publicznych prezentujące nowe podejście do punktowania. Porównujemy stopień realizacji danego celu (np. najwięcej kostek o wartościach 1, 2 i  3, najwięcej kostek o tej samej wartości stykających się rogami etc.) i punktujemy za 1., 2. ew. 3. miejsce. Można te karty przetasować z podstawowymi katami celów i zdać się na los, ale ja polecam skomponowanie celów grupowych tak: jedna karta celu dotyczącego szarego szkła (jeśli gracie z tym modułem), jedna karta z podstawki (ew. z innego dodatku, z którym gracie) oraz jedna karta rywalizacji.

 

Parę słów o rozgrywce z dodatkami

Najmniej podoba mi się moduł rozkwitu. Jeśli uznamy, że punktem wyjścia jest nic-nie-robienie (tj. jest ktoś, kto zrezygnuje z kart rozkwitu) to jest to dość kosztowny moduł. Dwukolorowe cele nie tak łatwo spełnić a zysk niewielki (np. 4 punkty). Za to strata spora (drążąc ten przykład – też 4 punkty). Szkopuł w tym, że (w moim osobistym odczuciu) strata 4 punktów bardziej boli niż możliwość zyskania tych 4 punktów. Inne cele punktują podobnie, a czasem nawet lepiej – a nie karzą za nieudane podejście. Koniec końców różnica między „udało się” a „nie udało się” wyniesie w tym przypadku aż 8 punktów, podczas gdy nic-nie-robienie nie przyniesie żadnej kary, a relatywnie patrząc to może nawet przynieść zysk (strata przeciwnika to nasz zysk). Może więc lepiej skupić się na innych celach (publicznych), bo są po prostu bezpieczniejsze? Tego celu nie da się potraktować luzacko: spróbujmy, a nuż się uda. Krótko mówiąc – moduł rozkwitu nieco mnie frustrował, tym bardziej, że czasem niepowodzenie dzieje się bez naszej winy (np. odpowiednie kostki jak na złość nie wychodzą).

Początek gry – już korzystamy z narzędzi, ale jeszcze nikt nie zrobił celu z modułu pionierskiego

Karty rywalizacji oraz moduł pionierski to taki sobie przeciętniak. Idea stara jak świat. Nie było jej dotąd w Sagradzie? – to teraz już jest. I fajnie, że jest. Fajnie, że można z tym zagrać. Cele są bardzo spoko.  Gra się dobrze. Ale nie wnosi niczego odkrywczego, niczym nie zaskakuje i nie to jest mięskiem tego dodatku.

Na koniec zostawiłam sobie moduł szarego szkła. Na pierwszy rzut oka nie robi wrażenia „wow!”. Jak to już napisałam – ot, kolejny kolor – jak każdy inny. Ma swoją barwę, ma wartość, rządzi się tymi samymi prawami co reszta kostek. Tyle, że…
1) w każdej rozgrywce otrzymamy dodatkowe ograniczenia związane z układaniem szarego szkła,
2) w każdej rundzie do puli wyboru wejdzie przynajmniej jedna taka kostka.

Mój witraż w końcówce tej gry (szare szkło tylko na górnej lub dolnej linii)

Co ciekawe – szare kostki (zazwyczaj) trudniej się układa i wcale nie są one tymi, na które gracze się „rzucają” w pierwszej kolejności. Wydawać by się mogło, że pomysł jest chybiony (w jednej z rozgrywek prawie wszystkie szare kostki poszły na odliczanie rundy) – gdyby nie to, że z szarym szkłem związane są narzędzia. I od razu uczulam – nie ma sensu grać bez tych narzędzi. To one „robią” lwią część roboty. Drugą część oczywiście robią cele, ale to narzędzia wprowadzają dodatkową okazję do kombinowania. Niby nie musimy mieć tych kostek dużo w naszym witrażu – a jednak rozgrywka jest nimi przesycona.

Nie ma obowiązku grać ze wszystkimi modułami (tak samo jak nie ma obowiązku łączyć ze sobą wszystkich trzech części tryptyku). Można sobie tę przyjemność dawkować i raz wrzucić szare szkło, raz moduł rozkwitu a jeszcze innym razem moduł pionierski. Ale konia z rzędem temu, kogo nie będzie kusić full wypas! Tak też było w moim przypadku. I tu okazało się, że z lekkiej gry rodzinnej zrobiła się gra rodzinna z całkiem pokaźnym plusem. Doszło sporo zmiennych do kontrolowania  – nie tylko nowe szkło, ale DODATKOWE cele prywatne oraz DODATKOWE cele modułu pionierskiego. Już nie mamy 3 celów do ogarnięcia, tylko 6. Już nie mamy jednego prywatnego, lecz dwa albo trzy. Gra zrobiła się cięższa.

„Prawdziwe” witraże w bazylice – prawda, że podobne?

Ale jak to napisałam – nie ma obowiązku łączenia tego wszystkiego, więc jeśli poczujecie się przytłoczeni – zagrajcie raz z jednym, raz z drugim modułem. Pamiętajcie tylko, by wraz z szarym szkłem wyłożyć jakieś narzędzie z nim związane i cel.

Bardzo krótkie podsumowanie:

Świetny dodatek. Brać i nie marudzić. Dla fanów Sagrady – must have.

Kashya Kashya: Sagrada to jedna z moich ulubionych planszówek, w którą zagrywa się cała rodzina. Wiadomo, że po kilkudziesięciu partiach przydałoby się jakieś urozmaicenie. Tu z pomocą przychodzą dodatki. Pierwszym, który miałam okazję wypróbować było Życie, ale nie wspominam go jakoś bardzo entuzjastycznie. Teraz czas na Chwałę. Dodatek ten składa się z kilku modułów. Część z nich – jak np. dodatkowe cele publiczne – nie jest niczym rewolucyjnym. Fajnie, że są, ale, moim zdaniem, w żaden sposób nie odświeżają rozgrywki. Z kolei, dodanie szarych kostek wprowadza już coś nowego, niestety zdarza się, że zastosowane ograniczenie utrudnia ich umieszczenie na tyle, że nie opłaca się ich używać- zwłaszcza jeśli dodamy kolejny moduł. który wymaga ułożenia konkretnego wzoru. Wtedy szare kosteczki nie są zbytnio chodliwym towarem i zostają użyte głównie do odznaczania kolejnej rundy.

Najciekawszy wydał mi się moduł rozkwitu, który zmusza szare komórki do większego wysiłku i ułożenia nie tylko wzoru z witrażu, ale i dodatkowej kombinacji dwóch kolorów. Niestety ryzyko często przewyższa w tym przypadku nagrodę. Możliwe do uzyskania punkty nie są kosmicznie duże, a ewentualna ich strata bardzo negatywnie wpływa na szansę wygranej. Ułożenie dodatkowych wzorów nie należy do najłatwiejszych – dużo zależy od startowego witrażu i wylosowanych w trakcie gry kostek. Jest spora szansa, że coś pójdzie nie tak, że pomylimy się w doborze kostki i trzeba ją będzie odrzucić, albo potrzebny nam kolor jak na złość będzie podbierany przez innych graczy. Na pewno spełnienie takiego celu będzie niezwykle satysfakcjonujące, ale czy na pewno warte ryzyka?

Sagrada: Chwała nie wprawia mnie niestety w zachwyt i nie sprawia, że będę ją chciała często wprowadzać do swoich rozgrywek. Coraz bardziej przekonuje się, że dodatki do tej gry, to coś kompletnie nie dla mnie, chyba zostanę przy wersji podstawowej.

Sagrada Familia – fasada Narodzenia Pańskiego

*) Fasada – główna, efektowna elewacja budynku, o szczególnie dużej dekoracyjności, często nawet monumentalna, spełniająca funkcje reprezentacyjne wobec całego gmachu, a przez to wyróżniająca się spośród pozostałych elewacji. Zazwyczaj jest to elewacja przednia, jednak w budynkach narożnych mogą istnieć dwie fasady, a w wolno stojących nawet trzy lub wszystkie (źródło: Wikipedia)

Historia Bazyliki sięga 1867 roku, kiedy to został powołany Związek Wielbicieli Świętego Józefa, założycieli Świątyni.

Sagrada Familia – fasada Męki Pańskiej

1882 – Wmurowanie kamienia węgielnego
1892 – Rozpoczęcie budowy Fasady Narodzenia Pańskiego
1954 – Rozpoczęcie budowy Fasady Męki Pańskiej
2000 – Budowa fundamentów Fasady Chwały Pańskiej
Budowa Sagrady Familii zbliża się już ku końcowi, przewidywane zakończenie prac ma nastąpić po 2026 roku.

Więcej o Sagrada Familia znajdziesz na Wikipedii

 



Dziękujemy firmie FoxGames za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (10/10):

Ogólna ocena (9/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Gra tak dobra, że chce się ją polecać, zachwycać nią i głosić jej zalety. Jedna z najlepszych w swojej kategorii, której wstyd nie znać. Może mieć niewielkie wady, ale nic, co by realnie wpływało negatywnie na jej odbiór.

Przydatne linki:

2 komentarze

  1. Andy

    „a nóż się uda”

    Chodzi rzecz jasna o nóż do szkła? ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings