Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dwuosobowe | Jaipur, czyli jak zostać Ministrem Handlu w Różowym Mieście

Jaipur, czyli jak zostać Ministrem Handlu w Różowym Mieście [Współpraca reklamowa z Rebel] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

JaipurNie zdarza mi się jakoś wyjątkowo często grywać w dwie osoby, ale czasem sytuacja to wymusza. Niestety moje ulubione gry rodzinne – Ticket to Ride i 7 Cudów Świata – dość słabo skalują się na dwóch graczy. Z nieskrywaną więc przyjemnością i dużymi nadziejami patrzyłem więc na Jaipura, wszak znajduje się on w pierwszej dziesiątce bgg-owego rankingu gier familijnych.

Jaipur wydaje się posiadać wszystko, czego oczekuję od dobrej gry rodzinnej – nieskomplikowane zasady, dynamiczną i niezbyt długa rozgrywkę, oryginalną mechanikę, świetne grafiki tworzące klimat baśni 1001 nocy. Do tego zbiera nad wyraz pochlebne recenzje, podkreślające m.in. dużą decyzyjność  gracza oraz wysoką regrywalność tytułu. Czego mógłbym chcieć więcej?

Jarmark przed Pałacem Wichrów

Paczka od Rebela, która przyszła do mnie jakiś miesiąc temu, zawierała zgrabne, kompaktowe pudełko ze świetną grafiką sympatycznego brodacza w turbanie na tle indyjskiego straganu i pałacu maharadży. Po jego otwarciu największe wrażenie zrobiła na mnie… różowa wypraska z wytłoczoną nazwą gry, która mieściła talię kart towarów i wielbłądów oraz tekturowe żetony. Generalnie całość wykonania robi naprawdę niezłe wrażenie, choć żetony mogłyby być nieco grubsze. Nie mówię, żeby były jak sztony ze Splendoru, bo to podniosłoby znacznie cenę gry (tutaj żetonów jest prawie dwa razy więcej), ale po raz kolejny stawię za wzór skromną (i tanią) Sawannę, w której tektura jest znacznie solidniejsza. Gdyby nie ten element, to grafiki i wykonanie oceniłbym na 9, a tak daję „jedynie” 8/10.

IMG_20151005_160351 IMG_20151005_155709

Kodeks Handlowy i zasady handlu

Osobny akapit muszę poświęcić instrukcji. Nie mamy na nią oddzielnej oceny, ale jakby była, to ta z Jaipura zasłużyłaby na 10/10. Jest nie tylko zwięzła, przejrzysta, przyjazna, kolorowa, z licznymi przykładami i grafikami, ale przede wszystkim kapitalnie łopatologiczna. Po jednokrotnym przeczytaniu trudno nie zrozumieć, o co w grze chodzi czy jak działa mechanika, a jeżeli przypadkiem zapomnimy jakiegoś szczegółu lub nabierzemy jakichś wątpliwości, to wręcz intuicyjnie znajdujemy w niej odpowiedź. Nota bene muszę pochwalić też za to, iż, mimo że zagrałem całkiem sporą ilość partii, to nie zdarzyła się sytuacja, w której miałbym co do zasad wątpliwości, których instrukcja nie potrafiłaby wyjaśnić.

Nie bez znaczenia dla percepcji zasad jest oczywiście też to, że są one całkiem proste.

IMG_20151005_160503Na początku wykładamy 5 kart na targ, wśród których na starcie musi znaleźć się co najmniej 3 wielbłądy, następnie każdy gracz dobiera startową rękę (też 5 kart), odkłada wszystkie wielbłądy na oddzielną kupkę zwaną stadem i możemy zaczynać. Gracze naprzemiennie wykonują ruchy, wybierając dobranie lub sprzedaż towarów, przy czym ta pierwsza opcja możliwa jest do wykonania na trzy sposoby. Dobierając więc karty możemy wybrać czy bierzemy jeden towar nie oddając w zamian żadnej rekompensaty, czy bierzemy wszystkie dostępne na targowisku wielbłądy i dokładamy je do naszego stada (wówczas również nie ponosimy żadnego „kosztu”), czy też dobieramy więcej towarów, ale w zamian oddajemy taką samą ilość kart na targowisko (możemy oddać inne towary lub wielbłądy). Alternatywą dla dobrania kart jest ich sprzedaż. Tutaj sytuacja jest prostsza, bo decydujemy jedynie ile towarów jednego rodzaju chcemy sprzedać. Oczywiście im więcej naraz sprzedamy, tym dla nas lepiej, bo za każdy towar bierzemy jedną monetę ze stosu, a jak sprzedamy więcej niż dwa dobra, to otrzymujemy jeszcze bonus. Warto też dodać, że im szybciej sprzedajemy towary (szybciej od przeciwnika ;)), tym lepiej na nich zarobimy, bo monety na stosach służące do zapłaty są poukładane malejąco, czyli najpierw dostajemy te z większą wartością.

IMG_20151005_160030

Runda kończy się kiedy zejdą 3 z 6 stosów monet lub talia kart do dobierania towarów. Grę wygrywa natomiast osoba, która wygra dwie niezależne rundy.

Z zasad to by było w zasadzie na tyle, pomijając drobne kwestie typu limit kart na ręce czy pewne ograniczenia w sprzedaży towarów, o których doczytacie w instrukcji.

Intratna posada ministra ?

Pora na podsumowanie. Tu już niestety nie będzie tak sielankowo.

IMG_20151005_160642Przyznam, że Jaipur zawiódł mnie trochę. Liczyłem, że dostanę świetną, klimatyczną, regrywalną, pełnoprawną grę rodzinną z dużą ilością decyzji do podjęcia i kilkoma możliwymi taktykami prowadzącymi do zwycięstwa, w którą mógłbym pograć z żoną, kiedy nie uda się zebrać większej paczki znajomych. Tymczasem otrzymałem najwyżej przyzwoity abstrakcyjny fillerek z na tyle znaczną dozą losowości, że zwycięstwa nie cieszą, bo nie wiadomo czy odniesione dzięki umiejętnościom, czy szczęściu, natomiast porażki potrafią mocno sfrustrować, gdy karty ewidentnie nie podchodzą nam, a dochodzą naszemu przeciwnikowi. A najgorsze jest to, że partie, niezależnie od tego czy zwycięskie, czy przegrane, nie zapadają w pamięć, bo po prostu nie budzą emocji. A dzieje się tak dlatego, że więcej tu zależy od losu niż od graczy. Ta podkreślana przez innych wielość decyzji, też jakoś do mnie do końca nie przemawia, w sytuacji kiedy często tak naprawdę i tak tylko konkretne są jedynymi słusznymi. Bo, kto zdecyduje się na sprzedaż towarów lub dobranie wielbłądów, kiedy w jego kolejce na targowisku leżą np. dwa klejnoty? Wiadomo, że w przeważającej liczbie przypadków zrobię wówczas wszystko, żeby je pobrać nawet, jeżeli wcześniej miałem przygotowany jakiś inny ruch w zanadrzu (oczywiście pomijam tu sytuacje w których pobranych klejnotów nie mógłbym już sprzedać).IMG_20151005_160134

Zdaję sobie sprawę, że mocne słowa rzucam przeciwko grze powszechnie lubianej i cenionej. Ale to nie dlatego, że ta gra jest zła, tylko dlatego, że nie jest tak dobra, jak to sobie wyobrażałem. Nie jest też do końca tym, czego oczekiwałem. Nie jest grą rodzinną, nad którą spędzę cały wieczór, bo zwyczajnie po jednej partii nie mam ochoty siadać od razu do następnej. Jest jedynie przerywnikiem, w który zagram, gdy będę chciał dać odpocząć szarym komórkom. I jako taki niezobowiązujący przerywnik jest całkiem dobra. Prosta, szybka, niewymagająca, z ładnymi grafikami. Jeśli szukacie właśnie takiej gry, to kupujcie. Jeżeli natomiast szukacie gry rodzinnej, w której chcecie trochę pokombinować, zastanowić się nad kolejnymi ruchami, obrać jakiś kierunek działań, obmyślić, chociażby krótkoterminowe, strategie, to zagrajcie najpierw w Jaipura u znajomych, na jakimś konwencie lub chociaż online, żeby zobaczyć, czy tytuł ten jest na pewno tym, czego oczekujecie.

IMG_20150922_224356O końcową notę wyjątkowo trudno bez wskazania w jakiej kategorii tę ocenę się wystawia. Tak więc jako gra rodzinna Jaipur otrzymałby ode mnie 6/10, ale jako fillera cenię go już nieco wyżej i to w tej kategorii daję ocenę końcową.

 



Dziękujemy firmie Rebel za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (3/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

5 komentarzy

  1. Avatar

    A ja szczerze proponuję zagrać przez Internet.
    Losowość jest. Różne strategie też są. Lepszy gracz rozjedzie słabszego. Na prawdę rozjedzie. :)

  2. Odi

    Ta losowość, jak widzę, budzi różne opinie (patrz recenzja Veridiany http://www.gamesfanatic.pl/2013/11/07/jaipur-kupczymy-na-chwale-maharadzy/). Ja się nad kupnem zastanawiałem, ale ostatecznie zrezygnowałem. Mechanika mechaniką, ale gra o maharadży….brrr :) Nie mój klimat :)

  3. Avatar

    Ależ tu chodzi właśnie o to, żeby wmanewrować przeciwnika w takie zagrywki, żeby wymiana kart w centrum była na naszą korzyść. Utrzymując odpowiednią liczbę kart na ręce, wielbłądów itd., jednocześnie obserwując możliwości przeciwnika.

  4. Avatar

    kupiłem drożdżówkę
    muszę ocenić ją nisko, bo spodziewałem się pełnokrwistego befsztyka…

    o losowości napisał już Furan…
    i zgłosił fantastyczny pomysł: naprawdę Ginet zagraj sobie na sieci, z kimś kto ma sporo gier i napisz ile procent pojedynków wygrałeś… jeżeli jest losowo powinno być ok. 50% :-) :-)

    • Ginet

      Spodziewałem się gry rodzinnej i i w takiej kategorii ją oceniałem. Przecież nie porównuje jej do Zimnej Wojny.

      Poza tym trudno powiedzieć, żeby ocena 7 (a nawet 6) była oceną niską.

      Skąd też założenie, że nie grałem po sieci. Grałem, choć faktycznie nie za dużo. I właśnie tam trafiały mi się sytuacje, w której dostawałem na rękę 2 klejnoty, drugie 2 leżały na stole i miałem pierwszy ruch. Czy w tym przypadku to nie los dawał mi z góry taką przewagę? Bo na pewno nie moje umiejętności :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings