Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla graczy | Kemet – walka o władzę nad Czarną Ziemią

Kemet – walka o władzę nad Czarną Ziemią [Współpraca reklamowa z Rebel.pl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 8 minut

kemet_boxCzaiłam się, czaiłam i w końcu się przyczaiłam. Kemet od początku mnie przerażał, ale jednocześnie wszystko we mnie mnie do tej gry ciągnęło. Klimat, wykonanie, rozwijanie swojego stronnictwa / cywilizacji / armii (niepotrzebne skreślić ;)) – jak zwał tak zwał, ważne że sie rozwija, a co się rozwija dobre jest i pożądane jak papier toaletowy za komuny. Jedno mnie tylko (albo aż) przerażało – trzeba będzie walczyć. Oj, oj, będzie bolało….

Zasady gry w pigułce

Rozpoczynając rozgrywkę gracze umieszczają po 3 piramidy (białą, czerwoną i niebieską) w wybranym mieście rozdzielając pomiędzy nie 3 punkty poziomu (1-1-1 lub 2-1-0).

Karty Boskiej Interwencji

Przykłady kart Boskiej Interwencji – można je zagrać podczas bitwy (od lewej na górze: +2 do siły, +2 do obrażeń, +1 do obrony), podczas tury innego gracza (prawy górny róg – uniknięcie bitwy), w dolnym szeregu podczas fazy dnia: zdejmij wrogą jednostkę z planszy, +2 ankh, ignoruj mury, dodaj dwie jednostki do swojego miasta lub oddziału

Każda runda składa się z dwóch faz:

  1. Faza nocy (faza przygotowania) podczas której odnawiamy swoje zasoby: następuje przydzielenie 2 Punktów Podlitwy (ankh czyli punkty modlitwy to swoista waluta tej gry), rozdanie kart Boskiej Insterwencji (BI), aktywowanie efektów Płytek Mocy oraz ustalenie nowej kolejności.
  2. Faza dnia (faza akcji) podczas której możemy przeprowadzić  5 z następujących akcji:
    • modlitwa (zdobycie 2 ankh czyli Punktów Modlitwy)
    • podniesienie poziomu piramidy (koszt: tyle ankh do jakiego poziomu rozbudowujemy)
    • zakup czerwonej / niebieskiej / białej płytki mocy (koszt: tyle ankh ile wynosi poziom płytki)
    • rekrutacja nowych jednostek (koszt: jeden ankh za każdą jednostkę)
    • ruch oddziału (oddział może liczyć maksymalnie 5 jednostek) o jedno pole
Piramida akcji (plansza gracza)

Piramida akcji (plansza gracza) – jak widać są aż dwa pola ruchu i modlitwy

Niektóre z tych akcji można przeprowadzić dwukrotnie (ruch i modlitwa). Co ciekawe – gracz zobowiązany jest podczas tury przeprowadzić przynajmniej jedną akcję z każdego poziomu piramidy przedstawionej na planszy.

Podczas ruchu można wykonać (płacąc 2 ankh) akcję teleportacji – z pola z piramidą przenieść swój oddział na dowolne pole z obeliskiem. Jest to o tyle ważne, że obeliski znajdują się we wszystkich świątyniach, a więc można za 2 ankh przenieść się z miasta bezpośrednio do świątyni lub Sankuarium Bogów.

Karty walki

Karty walki

Kiedy dwa oddziały spotykają się na jednym polu (mogą to być tylko wrogie oddziały i najczęściej dochodzi do tego w świątyni) dochodzi od bitwy, w której siłę wojska oblicza się na podstawie liczebności oddziału oraz siły zagranych kart i ewentualnych bonusów z Płytek Mocy (w tym stworów towarzyszących oddziałowi).

PiramidyNa uwagę zasługują piramidy. Każdy posiada ich trzy – czerwoną, niebieską i białą. Jedną funkcję już znamy – są używane do teleportacji. Druga funkcja piramid, to umożliwianie zakupu Płytek Mocy – z takiego poziomu na jakim aktualnie znajduje się nasza piramida w wybranym kolorze. Oczywistym jest, że płytki z wyższego poziomu dają większy bonus. Trzecia – rozbudowując piramidę do 4, najwyższego poziomu zdobywamy tymczasowy punkt zwycięstwa.

W tym miejscu dochodzimy do sedna, czyli do PZ-tów. Punkty Zwycięstwa są stałe i tymczasowe. Stałych nie można utracić i zdobywane są za:
1. zwycięstwo w bitwie (jako agresor)
2. kontrolę dwóch świątyń na koniec fazy dnia
3. poświęcenie dwóch jednostek w Sanktuarium Bogów (tylko w wariancie dla 3 i 5 osób)
4. zakup odpowiedniej Płytki Mocy

Punkty tymczasowe związane są ze świątyniami i piramidami. Kontrolując świątynię lub piramidę rozbudowaną do 4 poziomu znajdujemy się w posiadaniu punktów zwycięstwa z nimi związanych. Kiedy tracimy kontrolę – tracimy również ten punkt. Jest to jedyna różnica pomiędzy stałymi a tymczasowymi punktami – jeśli chodzi o warunek zwycięstwa – wszystkie PZ-ty podliczane są tak samo. A gramy do 8 punktów zwycięstwa na koniec fazy dnia.

Wrażenia

DSC_0284Przyznam się bez bicia, że w Kemet zainteresowały mnie dwa aspekty – i to wcale nie związane z mechaniką. Pierwszy – to okres Starożytnego Egiptu i jego mitologia. Drugi – to przepiękne wykonanie. Pomyślałam – będzie klimat, będzie dobrze. Trzeci aspekt (ale zaraz, miały być przecież dwa!) to zasłyszane opinie, że w Kemet nie tylko się walczy, że w Kemet także trzeba się rozwijać. I to przeważyło. Raz kozie śmierć! I Kemet powędrował na stół.

DSC_0282Wykonanie rzeczywiście powala na kolana. Przepiękne ilustracje i fantastyczne figurki (zwłaszcza stworów) – to robi wrażenie. Do tego trzeba dodać (czego nie widać na zdjęciach) solidne wykonanie. Obcowanie z komponentami to czysta przyjemność. Jedno co mogę zarzucić, to to, że niektóre figurki jednostek są lekko poprzeginane, ale to jednak w niczym nie przeszkadza. Czepiam się dla samego faktu czepiania ;)

DSC_0283Kemet nie jest grą stricte bitewną, choć tego aspektu rzeczywiście nie da się ominąć. W praktyce niezbędny żeby wygrać – a mimo to, nie jest sercem rozgrywki. Najważniejsze, to dobrze rozwinąć swoją armię. Przepis na sukces to umiejętność wyczucia momentu kiedy należy przestać inwestować w rozwój a zacząć w pełni korzystać z możliwości. Bez rozwoju nie da rady – tylko dobrze rozwinięta armia efektywnie podbije okolicę (czyt. pokona inne armie, opanuje świątynie). Ale radośnie się rozwijając można przeoczyć moment, kiedy przeciwnik sięgnie po zwycięstwo. Zupełnie jak w moim ulubionym Dominionie, gdzie trzeba wyczuć granicę pomiędzy rozbudowywaniem talii a wykorzystaniem jej możliwości.

DSC_0286Uważny czytelnik zarzuci mi w tej chwili, że mijam się z prawdą. Przecież muszę wykorzystać wszystkie trzy poziomy piramidy przedstawionej na planszy gracza! A skoro tak to nie da się tylko rozwijać, albo tylko rekrutować  i ruszać się by walczyć. Tak, to prawda – jednak każda (prawie każda) akcja kosztuje. Na początku zwyczajnie nie mamy czym płacić – nie jest rzadkością, że gracz wykonuje „puste” akcje (np. kładzie znacznik na akcji ruchu lub rekrutacji, mimo, że nie ma czym się ruszać albo za co rekrutować). Wszystkie modlitwy poszły w rozwój. Zbliżając grę zaś ku końcowi bardziej myślimy o ruchach, podboju i ponownej rekrutacji niż o rozwoju – rzecz jasna raz czy dwa kupimy jakąś płytkę, ale tylko wówczas, gdy mając dostatecznie dużo punktów ankh (nie potrzebujemy modlitwy) wykorzystaliśmy wszystkie możliwości ruchu.

DSC_0279Chylę czoła przed planszą. I nie chodzi tylko o wykonanie. Ze względu na balans gry. Choć na pierwszy rzut oka trudno w to uwierzyć, z każdego miasta naprawdę jest tak samo daleko – do każdego typu świątyni (są ich trzy rodzaje), do Sanktuarium Bogów, do każdego innego miasta. Do tego każda liczba graczy otrzymuje w pewnym sensie inną planszę – jest ona dwustronna (jedna strona dla 2 i 4 graczy – druga dla 3 i 5) a na dodatek dzieli ją Nil i przy mniejszej obsadzie gramy po prostu na jej lewej połowie. Gra jest pod tym względem fantastycznie zbalansowana.

DSC_0290Gorzej się skaluje jeśli chodzi o dostęp do Płytek Mocy. We dwie osoby jest ich tyle, że adrenalina z powodu możliwego braku upatrzonej płytki jest po prostu nieodczuwalna. Nie będzie tej – będzie inna. W każdym obszarze kolorystycznym jest co najmniej kilka ciekawych płytek, które warto mieć. W przypadku 4 albo 5 graczy – płytki znikają tak szybko, że najmniejszy błąd w tym wyścigu może drogo kosztować.

20150427_202709Kemet to wyśmienita gra strategiczna z bardzo niewielką dawką losowości. Losowość ujawnia się jedynie w kartach BI. Nigdy nie mamy pewności, czy przeciwnik nie wrzuci nam pod kartę walki (którą możemy w większym lub mniejszym stopniu przewidzieć, a przynajmniej możemy przewidzieć jej granice) jakiejś mocnej karty BI. Albo kilku kart. Takie karty mogą dodać nawet kilka punktów siły, albo zadać nam o kilka obrażeń więcej. Ale wydaje mi się, że to tylko podnosi smak gry – w prawdziwej bitwie przecież nigdy nie ma 100% pewności jaki będzie wynik, nawet jeśli oszacowanie sił obu stron wskazywałoby na coś innego.

20150427_193405Co wyróżnia Kemet spośród innych gier? Co mnie w niej zaciekawiło?

  • Piramida akcji – nie możemy wybrać dowolnych 5 akcji spośród 9 dostępnych. Musimy dodatkowo zatroszczyć się o to, by wykonać przynajmniej po jednej akcji z każdego poziomu, co nieco podnosi przewidywalność ruchów przeciwnika a jednocześnie ogranicza nasze pomysły na bardzo jednostronne działania
  • Ustalanie kolejności – nie do końca zależy ona od wyników w grze. Nową kolejność w rundzie ustala gracz, który ma najmniej PZ. To promuje zawsze tylko jednego, najsłabszego gracza. W przypadku remisu premiowany w ten sposób jest gracz, który grał swoje tury wcześnie i choć przez lwią część gry ten delikatny autobalans się sprawdza (lepiej być ostatnim, bo łatwiej wtedy objąć w posiadanie świątynię) to jednak na początku gry korzystniej być pierwszym ze względu na swoisty wyścig zbrojeń (czyt. kupno Płytek Mocy).
  • Plansza, która gwarantuje wszystkim graczom równe szanse.
  • Piramidy, bardzo ciekawy – i jednocześnie bardzo ważny – element spełniający aż potrójną rolę. Bez tego Kemet nie byłoby Kemetem.
  • Rozstrzyganie bitew: o wygranej bitwie nie decyduje ilość zadanych obrażeń. Podczas rozstrzygania bitew bierze się pod uwagę trzy parametry: siłę, obrażenia i obronę – przy czym tylko siła określa zwycięzcę. Następnie sumuje się parametry obrażeń i obrony a wynik mówi o tym ile jednostek każdy gracz musi zdjąć z planszy. Można więc zwyciężyć w bitwie ale stracić wszystkie jednostki lub przegrać bitwę i nie stracić żadnej (a mimo to przegrany musi albo wycofać swoje jednostki, albo poświęcić je swemu bogu uzyskując za nie punkty modlitwy).
Karta pomocy - opis wszystkich kart Boskiej Interwencji oraz Płytek Mocy

Karta pomocy – opis wszystkich kart Boskiej Interwencji oraz Płytek Mocy

Mam właściwie tylko jeden zarzut pod adresem tej gry. Choć Płytki Mocy i karty BI opatrzone są ikonami, to jednak nie są one na tyle intuicyjne (przynajmniej niektóre) by nie trzeba było sięgać po ich opis. To podsumowanie zasad zrobione jest świetnie, ale jest tylko jedno. Naprawdę nie rozumiem dlaczego nie można go było wydrukować w pięciu egzemplarzach. Rozgrywka w początkowych rundach skupia się na planowaniu jaką płytkę nabyć i przechodniość tego podsumowania jest po prostu niewygodna.

czarna_ziemia

Źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia

Ale cała reszta gry zasługuje na maksymalną notę. To niezwykle przyjemne uczucie aż tak bardzo się pozytywnie zaskoczyć. Jeśli boisz się charakteru bitewnego tej gry – zostaw obawy na boku. Jestem chodzącym przykładem, że można nie lubić bitewniaków i zakochać się w Czarnej Ziemi

Podsumowanie

Plusy:
+ Przepiękne i solidne wykonanie
+ Dobrze napisana instrukcja
+ Dość proste zasady
+ Bardzo dobrze działająca mechanika
+ Świetnie pomyślana plansza, zarówno w kontekście skalowalności jak i balansu gry
+ Wysoka regrywalność
+ Niewielka losowość
+ Dość dobra skalowalność

Minusy:
– tylko jedna karta podsumowania BI i Płytek Mocy



Dziękujemy firmie Rebel.pl za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (10/10):

Ogólna ocena (9.5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Gra tak dobra, że chce się ją polecać, zachwycać nią i głosić jej zalety. Jedna z najlepszych w swojej kategorii, której wstyd nie znać. Może mieć niewielkie wady, ale nic, co by realnie wpływało negatywnie na jej odbiór.

Przydatne linki:

One comment

  1. Avatar

    Wow ale zachęcająca recenzja! Do tej pory myślałem, że Kemet to zwykły ameritrash – a tu proszę jak ładnie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings