Troyes – sztuka dokonywania wyborów [Współpraca reklamowa z REBEL.pl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Troyes to strategiczna gra dla 2-4 graczy (z dodatkowym wariantem solo) z mechaniką dice manipulation i worker placement. Na 90 minut zanurzamy się w średniowiecznej Francji zdobywając wpływy w trzech najważniejszych obszarach życia: religijnym (budowa katedry), militarnym (pokonywanie niesprzyjających wydarzeń) i cywilnym (denary, denary i jeszcze raz denary, bo za coś przecież trzeba tę katedrę budować i wojny prowadzić)

Zasady

Na początku rundy gracze otrzymują stały dochód w postaci 10 denarów i muszą opłacić obywateli (meeples stojące w budynkach) a następnie pobierają kostki po jednej za każdego ludzika – białej za każdego ludzika w rezydenzji biskupa, czerwonej za pałac i żółtej za każdego obecnego w ratuszu. Kostki te przerzucają i umieszczają w swojej dzielnicy.

Faza wydarzeń, która teraz następuje, polega na rozpatrzeniu negatywnych skutków obecnych na planszy wydarzeń (co rundę dokładane są nowe) – np. umieszczenie neutralnego ludzika w jakimś budynku, zdejmowanie kosteczek graczy z kart wydarzeń lub z katedry, utrata denarów przez graczy itp. a następnie rzuceniu czarnymi kośćmi w liczbie wskazanej na kartach. Gracz rozpoczynający obowiązany jest pokonać najwyższą kość (tj. odrzucić własną kość/kości o wartości co najmniej równej owej czarnej kości – przy czym kostki czerwone na tym etapie liczą się podwójnie). Za każdą pokonaną czarną kość otrzymuje jeden punkt wpływu. Jeśli zostały jeszcze jakieś kości do pokonania (gracz mógł pokonać ich więcej, ale nie musiał) obowiązek pokonania kolejnej kości przechodzi na następnego gracza – i tak do momentu pokonania ich wszystkich.

W końcu dochodzimy do sedna, czyli fazy akcji – począwszy od pierwszego gracza każdy wybiera 1-3 kości w jednym kolorze, sumuje ich oczka i wykonuje możliwą akcję. Np. buduje katedrę (wstawia swoje małe kosteczki na pola katedry w odpowiednie miejsca wskazywane przez kostki – białe kostki), walczy z wydarzeniami tj. wstawia odpowiednią liczbę kosteczek na wybrane wydarzenie (tyle ile umożliwiają punkty i kolor kostek – a gdy karta wydarzenia zapełni się rozdziela się punkty zwycięstwa za pierwsze i drugie miejsce i karta spada ze stołu do przepastnych zasobów zwycięzcy), uprawia ziemię (żółte kostki przynoszą w tej akcji – mierny, bo mierny, ale jednak – dochód), aktywuje kartę w mieście wcześniej wstawiając na nią meepla jeśli go tam nie posiadał i opłacając jego koszt – w zależności od tego, czy będą to karty białe, żółte czy czerwone – takich będzie używał kostek i takie akcje będzie mógł wykonać.

Kostkami można manipulować – wystarczy wydać na to odpowiednią ilosć punktów wpływu – można takie kostki przewrócić na drugą stronę (a suma na przeciwległych ściankach jest zawsze 7, a więc np. z 1 robimy 6), można je przerzucać, za punkty wpływu najmujemy również obywateli z ogólnych zasobów (startujemy z niewielką ich liczbą – ot tyle, by zająć miejsca w budynkach na początku gry). Nie ma też obowiązku używania wyłącznie własnych kostek – zawsze można kupić kostki innych graczy. Bywa to jednak kosztowne. Jeśli używamy tylko jednej kostki do akcji, to kupno jej wynosi dwa denary. Ale jeśli używamy grupy trzech kostek, to każda zakupiona kostka kosztuje ich aż sześć (jeśli chcesz kupić wszystkie trzy płacisz aż 18 denarów). Trzeba też pamiętać, że denary kosztuje wstawianie meepli na karty – zatem te 10 denarów z początku rundy to kropla w morzu potrzeb (zwłaszcza, gdy trzeba zapłacić po dwa denary za każdego meepla w pałacu i po jednym w rezydecji biskupa). I tu przychodzą z pomocą żółte kostki, dzięki którym można będzie „odpalić” akcję, która podreperuje nasz nadwątlony budżet.

Gdy nie ma już kostek w mieście lub wszyscy gracze spasują – kończy się runda. Rund gra się kilka – w zależności od liczby graczy a na koniec sumuje punkty uzyskane w trakcie gry, punkty z kart w mieście, na których stoją nasze meeples oraz z kart postaci, którą każdy gracz dostał na początku gry, a która premiuje (wszystkich graczy – mimo, że cel był znany tylko jednemu z nich) za określone działania – np. liczbę zdobytych kart wydarzeń, za punkty wpływu, za niebagatelną sumkę w denarach, obywateli w budynkach lub kartach miast. Zwyciężcą zostaje gracz z najwyższym wynikiem.

Wrażenia

W Troyes zakochałam się gdy po raz pierwszy pokazał mi ją KubaP. Bardzo lubię dice manipulation, a w Troyes mechanika ta jest istnym majstersztykiem. Do tego jest niesamowicie grywalna – nigdy nie wchodzą do gry wszystkie karty wydarzeń. Jeszcze mniej wchodzi kart miast. Również tajne cele są naprawdę tajne, bo nawet przy pełnej obsadzie dwa z nich na pewno się nie pojawią. To wszystko sprawia, że za każdym razem trzeba główkować od początku nad najlepszą strategią – nawet jeśli dobrze znamy grę i wiemy czego się po niej spodziewać. Do tego dochodzą rzuty kostkami, którym nie można odmówić losowości. Regrywalność mamy zapewnioną na najwyższym poziomie.

Zależności w Troyes są wielopłaszczyznowe. Za denary kupujemy kostki od innych graczy, opłacamy obywateli (będących w prosty sposób przełożeniem na liczbę i rodzaj otrzymywanych na początku rundy kości), opłacamy też nimi koszt wstawienia meepla na kartę z akcją. Nie wystarczy jednak mieć dużo kasy. Równie ważne są punkty wpływu, które zdobywamy głównie walcząc z wydarzeniami i budując katedrę a wydajemy na przerzuty lub przekręty kości, a także na pozyskiwanie nowych obywateli. Potrzebujemy ich wciąż więcej i więcej, bo wstawiamy ich na karty akcji, co umożliwia nam aktywowanie tych akcji (tym razem za pomocą kostek) a przy okazji daje na koniec gry również punkty zwycięstwa. Jednak podstawą wykonywania akcji są kości. To nimi manipulujemy i to za ich pomocą wykonujemy te wszystkie akcje (do których często potrzeba kasy i wpływów).

Sposobów na zdobycie punktów zwycięstwa jest sporo – jednak w moim odczuciu strategia na pokonywanie wydarzeń jest tą najbardziej słuszną i w prostej linii prowadząca do celu. Za każdym razem, gdy komuś się odpuściło i poszedł w militaria – bezkonkurencyjnie wygrywał. Jednak nie jest to wada gry (raczej obserwacja, że tej ścieżki nie wolno zaniedbać) – nie da się grać pod same militaria, to raz. A dwa – po prostu widać, że z tych kart kosi się dużo PZ i tyleż samo punktów wpływu za jednym zamachem – więc dlaczego tego nie robić? I tak to się powolutku toczy, prześcigamy się w pokonywaniu wydarzeń nie zasypiając gruszek w popiele jeśli chodzi o mamonę i wpływy. Wybory jednak nie są oczywiste, bo z jednej strony pęd ku wydarzeniom jest oczywisty, z drugiej – warto łapać też dobre miejsca w mieście (bez aktywowania akcji cywilnych i duchownych też nie będzie łatwo, a czemuż zadowalać się mniejszą liczbą punktów przy okazji wstawiania meepla, jeśli można większą, gdy wstawię go wcześniej niż przeciwnik?).

Troyes to sztuka dokonywania właściwych wyborów…

To świetna gra. Choć losowość jest obecna – nie przytłacza. Z jednej strony – niemal w każdej rundzie słychać westchnienie rozpaczy gdy gracz zobaczy swoje kości, bo wszyscy chcielibyśmy rzucić szóstki. Ale śmiem twierdzić, że to tylko emocje. Wypadła jedynka a Ty masz piątkę? To kupię tę kostkę od ciebie… a ty mi tego nie możesz odmówić. Większy wpływ na przebieg rundy ma to, czy jesteś pierwszym czy ostatnim graczem, niż to co wypadło na kostkach… Po to ustawiamy nasze meeple na kartach miast, by móc podwędzić komuś kostki za darmo, zamienić jeden kolor na inny, zdublować kostkę etc – słowem: pełna manipulacja. I to jest w tej grze piękne.

I jeszcze do tego wszystkiego gra dobrze się skaluje. Najlepiej chyba chodzi na trójkę, ale zarówno we dwie osoby (w zasadzie ciągle gramy, ale za to mamy tylko jednego przeciwnika) jak i w cztery (mało kostek, dłuższy czas oczekiwania, ale za to nieco ciekawiej na planszy) gra się bardzo przyzwoicie. Tryb solo jest z tego wszystkiego najsłabszy, choć w zasadzie nie odbiega poziomem od trybów solo w innych tego typu grach. To specjalnie przygotowany wariant, w którym mierzymy się z wyimaginowanym przeciwnikiem. Nie zdobywa on denarów ani punktów wpływu, ale posiada swoje kostki i wykonuje akcje determinowane rzutami kostką. I choć wydaje się to bardzo losowe to jednak jest to dobrze dopracowany wariant… nie udało mi się z nim wygrać. Le Roy najzwyczajniej w świecie zmiażdżył mnie…

Summa Summarum

Troyes to pozycja typu must have dla wszystkich miłośników worker placement + dice manipulation.  Nie jest to gateway wprowadzający w planszówki, ale nie jest to też pozycja bardzo skomplikowana. Dla geeków, dla średniozaawansowanych graczy, dla grających już od jakiegoś czasu rodzin (również takich ze starszymi dziećmi – ja testowałam na 13+, ale to były ograne dzieciaki). Troyes serdecznie polecam.



Grę Troyes kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie REBEL.pl za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (9/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Gra tak dobra, że chce się ją polecać, zachwycać nią i głosić jej zalety. Jedna z najlepszych w swojej kategorii, której wstyd nie znać. Może mieć niewielkie wady, ale nic, co by realnie wpływało negatywnie na jej odbiór.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings