Home | Felietony | Dobry Pancho, Zły Pancho – „Na Sygnale”

Dobry Pancho, Zły Pancho – „Na Sygnale”
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

GOOD ASH
What… are you? Are you me?BAD ASH
WHAT… ARE GOO? ARE GOO ME?!! You
sound like a jerk!

GOOD ASH
Why are you doing this?!

BAD ASH
Wanna know? ’cause the answers
easy. It’s cause I’m the bad Ash,
and yer…

To dialog z kultowej Army of Darkness. Scena jest następująca: główny bohater Ash zostaje opanowany przez demona. W pewnym momencie wyrasta mu na barku oko, później głowa, następnie dodatkowe ręce i nogi. W końcu przemiana się kończy i z jego ciała wychodzi sobowtór. Fizycznie identyczny, kropka w kropkę taki sam. Psychicznie zupełnie inny. Zły, złośliwy, podstępny. Dwa skrajne odbicia umysłu – Dobry Ash i Zły Ash.

A teraz wyobraźmy sobie, że takowy demon opanował mnie. Wykształcił się Zły i Dobry Pancho. Jeden, który nie waha się zadawać trudnych pytania, bombarduje epitetami, krytykuje i wyśmiewa. Drugi Dobry Pancho wyrozumiały, cierpliwy, rozsądny. Wszystko to po to, że skomentować pewne zjawisko na polskim rynku – wydawanie gier najniższym kosztem. I dodatkowo w związku z otrzymaną grą „Na Sygnale”. Grać, nie grałem, wszystkie wnioski są na podstawie pierwszego wrażenie jakie miałem po zobaczeniu produkcji Kuźni Gier.

Zły Pancho: – Mam w rękach „Na Sygnale” i nie mogę sobie przypomnieć tego psa.


Dobry Pancho: – Jakiego psa?


Zły Pancho: – No tego, który zaatakował mnie między odebraniem przesyłki od listonosza a dotarciem do mieszkania. Pudełko wygląda jak psu z gardła wyjęte. Tak beznadziejny materiał, że przy pojedynczym transporcie od razu się gnie i fatyguje. Ale może to dobrze. Dobrze przygotowuje na zawartość. Inaczej mógłbyś dostać zawału serca. Z początku wydawało mi się, że to po prostu pomyłka, że ktoś przysłał samoróbkę, ale to jednak oryginał. Patrząc na planszę już widzę jak będą chciały pionki stać stabilnie. Co chwila będą się przewracać. Czarno-białe rysunki na kartach. Badziewie.

Dobry Pancho: – Hola, hola! A ile ta gra kosztuje? 25 złotych! Dostajesz za najniższą cenę grę, która może nie rzuca na kolana wyglądem, ale zapewne jest bardzo grywalna. Czego można chcieć więcej za taką cenę? Chłopaki zrobili wszystko co się dało, żeby zredukować koszt do minimum. Znasz jakieś gry lepiej wyglądające za tą cenę?

Zły Pancho: – Ba! Oczywiście, że znam. Land Unter kosztował mnie w Niemczech 16 złotych, 6 Nimmt!, Razzia czy Geschenkt 24 zł kosztowały. A co dostaję? Karty z niezłego materiału, wszystkie kolorowe, zachęcające. Małe, niewielkie gry, do tego tanie i nie wyglądają jako twór przedszkolaka.
Dobry Pancho: – Ale to przecież Niemcy. Największy na świecie rynek gier planszowych. Świetnie rozwinięta sieć drukarni i fabryk dedykowanych grom, drewnianym elementom, zabawkom. Do tego każda gra sprzeda się w wielkiej ilości egzemplarzy to koszt produkcji może być wyższy.

Zły Pancho: – Ale czy my musimy wiecznie dziadować? Wszędzie przypominać, że jesteśmy krajem postkomunistycznym? Gry planszowe to elitarna zabawa. Po co bawimy się w masówkę? Goście zrobiliby kolorowe karty, normalne pudełko, instrukcje i plansze. I sprzedawali po 50 złotych, a nie się ośmieszali. Przecież i tak gry planszowej nie kupi byle dresiarz, nie ważne czy będzie kosztować 5zł czy 25zł to raczej zabawa dla dorosłych, wykształconych ludzi. Najczęściej mają już pracę to i znajdą 50zł na ciekawą i dobrze wykonaną wizualnie grę.
Dobry Pancho: – Dorośli to nie tylko potencjalni klienci. Uczniowie i studenci to też fani takiej zabawy. A dla nich różnica 25 złotych to jak najbardziej odczuwalna kwota. Tu nie chodzi o dziadowanie, tu chodzi o popularyzowanie. Lepsza jest tania, fajna gierka, dobrze się sprzedająca, nawet nie super ładnie wykonana niż kolorowa i piękna, ale leżąca na półkach. Ta tania gra później znajduje się na listach bestsellerów, bo każdy ją kupi. Gość pokaże ją w szkole na przerwie, spopularyzuje wśród kumpli, którzy nie będą się wahać z kupieniem bo jest tania. Coraz więcej osób wciągnie się w nasze hobby. Producent więcej zarobi i będzie mu się opłacało wydawać nowe gry.

Zły Pancho: – Jedzmy gówno! Miliony much nie może się mylić! Tyle wywnioskowałem z twoich argumentów. To złe podejście. Propagujemy paskudztwo i brzydotę. Gry planszowe to elegancja i estetyka. Cały świat idzie w tym kierunku. A my siedzimy na tym swoim buraczanym klepisku. Mamy do diabła XXI wiek! Jesteśmy w Unii Europejskiej! 17 lat minęło przemian! I co? Wydajemy gry, które wyglądają gorzej niż produkcje Encore z lat osiemdziesiątych. Tamte produkcje przy „Na Sygnale” to dzieła sztuki. Co ja mówię! Gry ze Świata Młodych wyglądały lepiej! Nie idźmy na masówkę, bo nie stać nas na to. Co z tego, że raz będzie lepsza sprzedaż. Tu chodzi o bardziej dalekosiężne planowanie. O to, żeby ludzie też poczuli, że lubią mieć grę na półce, bo ładnie wygląda, nie wstydzić się pokazać polskiej gry ludziom, którzy po raz pierwszy mają styczność z tym hobby. Pokażesz znajomemu, który nie grał w żadne gry „Na Sygnale”? Najprawdopodobniej wyśmieje cię albo weźmie to jako obrazę i da ci w pysk.
Dobry Pancho: – Są gry, które robi się dla sprzedaży masowej i dla wszystkich, są takie, które dopieszcza się i kieruje do wymagającego, doświadczonego klienta. Sprzedając grę po najniższych kosztach, więcej się ich sprzeda i będzie większy zysk. Ten zysk będzie można w przyszłości wykorzystać, aby wypuścić elegancką grę. Firma dłużej się utrzyma i będzie wydawać więcej gier. To jest twardy biznes i polska rzeczywistość. Twórcy dostosowują się do rynku. Nie wydają gier w takiej postaci, bo lubią wydawać brzydkie gry. Zmusza ich do tego sytuacja, wysokie podatki, niszowe hobby. Do tego jeszcze „Na Sygnale” to pozycja specyficzna. Porusza polską rzeczywistość i to w krzywym zwierciadle. Ja nawet wolę, że wygląda tak jak wygląda. Nadaje jej to odpowiedni klimat. Gra wyśmiewa wady, jest o dziadostwie i głupocie. Wprowadzenie pięknych wzorków, kolorowych grafik, dodatkowych szczegółów byłoby nieadekwatne. I wyglądałoby po prostu głupio.

Zły Pancho: – Gówno prawda!

9 komentarzy

  1. Avatar
    Michał "xshadow" Dziki

    Heh, rewelacja Pancho, co tu dużo mówić :)
    Ja ostatnio również przeszedłem pewną przemianę duchową i stwierdziłem, że świat promuje egoistów. Mam daleko w tyle, cudze motywy i korzyści. Dobre jest to, co jest dobre dla mnie i kropka. Czyli w sumie popieram piekielną część Twojej natury. Gówno to gówno i nie ma co sobie wmawiać, że smakuje jak czekolada z orzeszkami.

  2. Avatar

    Dobre …
    Mniam dobre….
    Pyszne ……

    Super !!!

  3. Avatar
    Michał "xshadow" Dziki

    Ah i jeszcze jedno przemyślenie. Tak w zasadzie tego typu produkcje podpadają pod psucie rynku a nie jego rozwój jak by się mogło wydawać na pierwszy rzut oka.

    Dobrym przykładem jest „Zostań prezydentem” od KGK. Trochę było o tej grze w Gazecie Wyborczej, trochę w radiu chyba. W sumie jakiś laik mógł się skusić. Oczywiście o ile udało by mu się ją gdziekolwiek znaleźć (w co wątpię) ale załóżmy że jednak. I nie daj Bóg, że się skusił i kupił. Dostał kawałek makulatury, który wylądował pewnie na półce a w dalszej perspektywie w koszu. Ponieważ, żeby zagrać trzeba przeczytać instrukcję a żeby przeczytać trzeba chcieć. Żeby chcieć, gra musi intrygować.

    Podsumujmy
    Na czym nam zależy? Na nowych graczach, nowych rewelacyjnych grach.
    Co mamy? Zniechęconego człowieka, który przez 10 lat nie spojrzy na gry. Mamy też kupę makulatury o której za rok nikt nie będzie pamiętał. Rynek wysycony… tandetą.

    I nie chodzi mi o Na sygnale ale o ogólną tendencję, że „się nie da bo żyjemy w Polsce a Polska jak wszyscy wiemy nawet nie potrafi wyjść z grupy, więc cieszmy się czym mamy i nie marudźmy”

    Apropos postkomuny. Jak to jest że ten cholerny 40 mln naród będzie wiecznie z tyłu za Czechami? Dobija mnie ta myśl. Chociaż nie tak bardzo jak świadomość, że po medycynie lepiej się zarabia na Białorusi niż u nas.

  4. Avatar
    Hubert 'Saise' Spala

    Ja też coś dodam od serca – ciekawy koncept Pancho na posta, nie powiem…

    Na sygnalne mam, na szczęści dostałem a nie kupiłem… no i gra jest raczej dość kiepawa – nudna rozgrywka, kiepskie wykonanie, średnia mechanika. Słowem nic, co przyciągnęło by uwagę – lepsze są już autorskie gry pana Folko niż produkcje polskich wydawnict (Ale nic nie pobije kiczowatości Legendy: Czasu bohaterów…).

  5. Avatar

    Żeby tylko Pani z radia TOK FM nie wzięła tej gry na 'wokandę’ ;) Co do wpisu – widać Pancho, że zdecydowanie dominuje ciemna strona Twojej natury i w przypadku „Na sygnale” ma rację. Liczę że kiedyś umieścisz recenzję, w której wygra aniołek.

  6. Avatar

    Bardoz ciekawy wpis – bardzo dobrze się to czyta, a za przypomnienie Armii Ciemności należą się brawa :-).

    Gry nie widziałem i nie kupię na pewno – mam Wiochmena i mi wystarczy – fajna gra, zabawna, ale specyficzna i kolejna taka mi niepotrzebna…

    Pozdrawiam
    Szymon

  7. Avatar

    Panowie ja pisałem o Na Sygnale tylko w kwestii wyglądu i czy takie gry powinny być na rynku czy nie. Nic więcej. W grę jeszcze nie grałem. Jak ją sprawdzę to będzie recenzja na http://www.gry-planszowe.pl. Może jest super. Mnie się Wiochmen Rejser bardzo podobał. Natomiast chciałem poruszyć zjawisko tanich, brzydkich gier.

  8. Avatar
    Michał "xshadow" Dziki

    Ale co z tego, że może być fajne, skoro wizualnie jest odpychające? Weźmy te wzmainkowane przeze mnie wcześniej ekskrementy. Powiedzmy, że ze smakiem zajadam się znalezioną na ulicy „psią kupą”. Rozpływam się wprost wychwalając jej niepowtarzalny smak, szeroką gamę smaków oraz niebywałą dojrzałość. Skusisz się może?

    Jak już coś robić, to należy robić to dobrze od początku do końca. Poziom wykonania Wiochmena był naprawdę przyzwoity, Zostań prezydentem było fatalne, Machina straszna (ale to faktycznie były trochę inne czasy). Jak wygląda Na Sygnale, tego nie wiem. Piszę ogólnie.

  9. Avatar

    Michale to ostatnie porównanie jest trochę nietrafione. Jeśli pancho pisze, że gra fatalnie wygląda, ale nie wie jaka jest w praniu, to bardziej przypomina szpinak niż psią kupę ;-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings