Bison
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Gra planszowa „Bison” osadzona jest w czasach, zanim biali ludzie zasiedlili północno-zachodnią część Stanów Zjednoczonych Ameryki – tam gdzie dziś znajduje się stan Idaho. W tamtych czasach, jedynymi mieszkańcami tego terenu byli Nez Perce, rdzenni Indianie, znani jako dzielni wojownicy. Prowadzili pokojowy, na wpół koczowniczy tryb życia. Podczas polowania, połowów ryb i sezonu zbierackiego wychodzili z zimowych kryjówek i przemierzali ziemie w małych grupach by polować na bizony i dzikie ptactwo oraz łowić łososie w bystrych rzekach.

W grze „Bison” gracze prowadzą grupy wojowników na łowiska. Ich zadaniem jest zgromadzenie jak największej ilości zimowych zapasów. Gdy spadną pierwsze śniegi, wszystkie grupy muszą wrócić do wspólnych zimowych leży. Ten gracz, który zapewni plemieniu największe zapasy, zostanie najbardziej szanowanym wojownikiem i wygra rozgrywkę.
Co w pudełku?

W pudełku z grą znajdziemy instrukcję, żetony lądów, drewniane klocki łowców, żetony tipi i canoe, znaczniki akcji, plansze graczy oraz żeton totemu.

Żetony terenu przedstawiają 3 rodzaje terenów: prerie, góry i rzeki wraz z charakterystycznymi zwierzętami – odpowiednio: bizonami, ptakami i pstrągami. Budowana plansza prezentuje się bardzo dobrze, nie ma żadnych niejasności wynikających z niedobrze dobranej kolorystyki lub niewyraźnych rysunków – wszystko jest ładne i bardzo czytelne. Żetony tipi, canoe oraz totemu są wykonane równie dobrze, co elementy terenu.

Plansza gracza służy do zaznaczania ilości aktualnie posiadanych zwierząt oraz wykonanych akcji. Jednocześnie jest skrótem zasad i po zapoznaniu się z instrukcją informacje na niej zawarte są wystarczające do prowadzenia rozgrywki.

Wykonanie całości stoi na bardzo wysokim poziomie. Jedyne, do czego mógłbym się przyczepić to fakt niezgodności klimatycznej żetonów canoe/tipi z klocuszkami reprezentującymi Indian. Z jednej strony mamy żetony przedstawiające rzeczywiste obrazy canoe/tipi z drugiej zaś drewniane klocki – abstrakcyjną reprezentację indiańskich łowców. Myślę, że producent powinien zdecydować się na ujednolicenie symboliki w grze. Wszystkie elementy mogłyby być przedstawione za pomocą drewnianych elementów (to jednak mogłoby zabić klimat, dodatkowo powstałby też problem w odwzorowaniu wielkości tipi/canoe). Drugim, znacznie lepszym, rozwiązaniem byłoby zastąpienie drewnianych klocków poprzez plastikowe/tekturowe pionki przedstawiające rzeczywistych łowców – nie dość, że poszczególne reprezentacje byłyby bardziej spójne to podniosłoby to klimatyczność gry. Po takiej zmianie nie byłoby się do czego przyczepić i wykonanie można by uznać za idealne.

Zasady

Na początku każdy z graczy otrzymuje plansze, na której zaznacza posiadane zwierzęta oraz wykonane akcje, 4 łowców, jedno 2-osobowe tipi i dwa canoe (1- i 2-osobowe). Posiada też po 10 zwierząt każdego rodzaju. Rozpoczynający gracz otrzymuje żeton totemu.

Gra składa się z pewnej, założonej z góry, ilości etapów (różnej dla poszczególnej ilości graczy). W każdym etapie gracze wyciągają po jednym żetonie terenu. Nie pokazując go sobie wzajemnie, odkładają go przy sobie.

Następnie każdy z graczy w danym etapie może wykonać cztery z sześciu możliwych akcji. Akcje wykonuje się po jednej zaczynając od gracza posiadającego aktualnie totem. Każdy z rodzajów akcji może być wykonany tylko raz na etap. Dostępne akcje to:

Dostawienie nowego żetonu terenu – akcja ta jest akcją obowiązkową. Gracz w każdym etapie musi wyłożyć wylosowany element mapy. Jednak nie musi to być pierwsza akcja w danym etapie. Żeton należy dołożyć tak, aby zgadzał się z otaczającym terenem. Wraz z dołożeniem elementu terenu gracz może wystawić 0-5 łowców – jest to jedyny moment, w którym gracz może wprowadzić nowych łowców na planszę. Dodatkowym ograniczeniem jest to, że wszyscy nowi łowcy muszą być dostawieni na tym samym terenie właśnie dostawianego elementu.
Budowa tipi / Budowa canoe – akcje te są bardzo podobne – różnią się jedynie tym, że tipi można stawiać na prerii lub w górach a canoe na rzece. Akcja polega na tym, że gracz zamienia pewną ilość łowców będących wspólnie na tym samym terenie na odpowiedniej wielkości tipi/canoe.
Ruch (3 rodzaje) – generalną zasadą jest to, że nie można zakończyć ruchu na obszarze zajmowanym przez innego gracza (ale można przez taki obszar przechodzić). Przejście między różnymi terenami jednego żetonu terenu albo po tym samym terenie, ale na inny żeton kosztuje 1 punkt ruchu. Są 3 akcje umożliwiające przemieszczenie łowców:

ruch o 1 pole
ruch o 3 pola
zwołanie łowców (możemy przestawić swoich łowców o dowolną ilość obszarów, ale wszystkich na jedno pole zajmowane wcześniej przez własnego łowcę)

Z wykonaniem każdej z akcji związany jest koszt płacony posiadanymi zwierzętami. Koszt zależy od ilości łowców wykorzystanych w akcji (od 0 do 5). Np. jeżeli chcemy poruszyć 1 łowcę nie ponosimy żadnego kosztu, ale jeżeli będziemy chcieli w jednej akcji poruszyć 4 łowców będzie nas to kosztować 7 zwierząt.

Dodatkowo w każdym momencie etapu gracz może dokupić nowych łowców/tipi/canoe płacąc odpowiednią ilością zwierząt – gracz limitowany jest jednak ilością elementów każdego typu.

Na koniec każdego etapu dokonuje się sprawdzenia, który z graczy kontroluje poszczególne obszary. Kontrolę nad danym obszarem ma ten gracz, który ma największe tipi/canoe. Następnie decyduje tipi/canoe mniejszych rozmiarów a gdy i to będzie równe decyduje ilość łowców. Gracz, który kontroluje obszar dostaje wszystkie zwierzęta z danego obszaru, drugi gracz otrzymuje połowę a kolejni gracze otrzymują tyle zwierząt ile jest na zajmowanych przez nich polach.

Instrukcja nie przewiduje różnicy w liczeniu dla gry w dwie osoby. Bezpośrednio z instrukcji wynikałoby to, że drugi gracz dostaje połowę zwierząt z całego obszaru. Początkowo wydawało mi się to za dużo i zagrałem kilka gier tak, że drugi dostaje tylko tyle ile jest na zajmowanych przez niego polach – tak jak to jest dla trzeciego i czwartego gracza przy grze w większą ilość osób. Grało się inaczej, ale nie lepiej niż przyznawanie połowy zwierząt z całego obszaru. Tak więc ogólne zasady sprawdzają się równie dobrze dla każdej ilości graczy.
Zwycięstwo

Po zakończeniu wszystkich etapów wygrywa ten, kto zgromadzi największą ilość zwierząt w OSTANIM ETAPIE. Podliczenie w ostatnim etapie jest nieco inne niż w poprzednich – na początku zliczania każdy z graczy zeruje ilość posiadanych zwierząt.

Z pozoru może się wydawać, że przy takim określaniu zwycięzcy wcześniejsze etapy są mało ważne. Jest to jednak mylne wrażenie. Każdy etap jest ważny – bez zgromadzenia zwierząt będzie trudno się rozwijać w kolejnym etapie. Tak więc w każdym etapie należy dążyć do maksymalizacji zdobytych zwierząt, gdyż przedkłada się to bezpośrednio na zwiększenie możliwości w kolejnym etapie. Z drugiej jednak strony błędy popełnione w początkowych etapach nie przekreślają szans na wygraną i gracz dominujący w poszczególnych etapach nie ma pewności zwycięstwa (aczkolwiek ma największe szanse).
Liczba graczy

Gra umożliwia zabawę dla 2-4 osób. Gra dość dobrze się skaluje, ale mimo wszystko więcej graczy zapewnia ciekawszą rozrywkę. Ciężko mi stwierdzić czy gra się lepiej w 3 czy 4 osoby. Zdecydowanie jednak gra w 2 osoby jest najmniej ciekawa.
Uwagi dodatkowe

Losowość obecna w dobieraniu żetonów terenu nie rzutuje zbyt mocno na samą rozgrywkę. Wyciągnięcie bardzo dobrego terenu może dać pewną lokalną przewagę, nadal jednak ma bardzo mały wpływ na ostateczne zwycięstwo.

Bardzo istotne jest to, że akcje wykonuje się po kolei i że każdą można wykonać tylko raz. Dzięki temu gracze muszą brać pod uwagę także to, co mogą zrobić inni gracze – np. zbudowanie tipi może dać przewagę na jakimś terenie, ale inny gracz w kolejnych akcjach może przesunąć łowców i zbudować większe tipi przejmując przewagę w regionie, a pierwszy gracz nie ma szans odpowiedzieć na to zagranie w danym etapie (już wybudował tipi) i przegra w tym regionie w podliczeniu na koniec etapu. Powoduje to, że gracze muszą rozważnie planować swoje posunięcia, a niewykorzystane akcje innych graczy są swoistymi straszakami dla innych.

Limit ilości łowców powoduje to, że gracz rozważnie musi dysponować zasobami i wymieniać łowców na tipi/canoe aby pozyskać ich do ekspansji na nowe tereny.

Daje się zauważyć nieciekawą tendencję do wygrywania osoby kończącej grę. Posiadanie ostatniej akcji w grze jest bardzo korzystne – znane jest końcowe ustawienie innych graczy. Co prawda nie determinuje to wygranej, niemniej bardzo często ją ułatwia.

Gra jest niezależna językowo. Żadne elementy gry (poza instrukcją, która jest dostępna w języku polskim) nie posiadają napisów.

Podsumowanie

„Bison” jest grą dość klimatyczną, która dość dobrze oddaje ducha koczowniczej ludności. Bardzo ważne u tych ludów było zbieranie pożywienia na trudne zimowe dni. O prestiżu decydowała umiejętność łowcy w zdobywaniu pożywienia. Jest to dość dobrze oddane w grze. Łowcy wybierają się w okoliczny teren w poszukiwaniu pożywienia. Początkowo ilość zwierząt na danym terenie nie jest znana łowcom (losowe wybieranie elementów terenu z różna ilością zwierząt na każdym terenie). Niemniej mogą na bazie swojego doświadczenia wybierać tereny gdzie potencjalnie może być więcej zwierzyny (możliwość dokładania żetonu terenu w różnej konfiguracji w dowolnym miejscu na planszy). Dodatkowo o prestiżu łowcy decyduje ilość zebranego pożywienia (warunki zwycięstwa).

Bardzo ładna plansza (elementy terenu), równie ładne żetony tipi/canoe również budują klimat. Niestety psują go, moim zdaniem, drewniane klocki przedstawiające łowców. Zamiana klocków na figurki Indian znacznie uatrakcyjniłaby rozgrywkę zwiększając znacznie jej klimatyczność (jako, że koszt plastikowych figurek 1:72 nie jest wysoki pewnie we własnym zakresie dokonam takowej podmiany).

Tak więc, kupując „Bisona” otrzymujemy ładnie wykonaną i dość „miodną” grę. Mała losowość, potrzeba wysiłku intelektualnego oraz duża różnorodność, możliwych do zastosowania, taktyk są zdecydowanymi zaletami gry. Małym minusem jest brak figurek Indian, oraz ułatwienie dla gracza kończącego ostatni etap gry.

Szczerze polecam tą grę zwłaszcza tym, którzy lubują się w innych grach „kafelkowych” (jak np. „Carcassonne”).

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w serwisie Gry-Planszowe.pl.

One comment

  1. Avatar

    Recenzja mi się podoba, tym bardziej, że przekonała mnie do zakupu gry – przyjemny, nieco podobny do Goa mechanizm doboru akcji, kapitalny territory control, zgrabne rozwiązanie ruchu i punktacja. No, wszystko to wygląda i smakuje pysznie. Oprawa wizualna też tylko zachęca. Chyba czas wpisać tytuł na listę zakupów. ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings