Home | Felietony | Tworzenie gier | Tworzenie gier nie tylko dla orłów – część IV

Tworzenie gier nie tylko dla orłów – część IV
Ten tekst przeczytasz w 3 minut

Ten rozdział dedykuję szczególnie sobie, mam spore problemy z robieniem dokumentacji, ale po kolei.

Rozdział 7

Zapiski znalezione w wannie czyli po co komu dokumentacja?

Czytelnicy Świata Gier Planszowych mogli zapoznać się z wywiadem jaki udało mi się przeprowadzić w ubiegłym roku z Wolfgangiem Kramerem. Właśnie u tego genialnego autora mogłem zapoznać się z profesjonalnie prowadzoną dokumentacją. Każda testowa rozgrywka miała swój opis, czasami na kilka stron. Wszystkie one wydrukowane i zapakowane do skoroszytu, a tych jak można się domyśleć nie było mało. Można zadać sobie pytanie, po co on to robi? Odpowiedź jest prosta.

Wyobraźmy sobie pracę nad jedną grą, powstaje prototyp, zaczęliśmy pierwsze rozgrywki, pierwsze testy. Okazuje się że gra zaczyna działać, ale ma pewne problemy, niedociągnięcia które trzeba naprawić. Z testów wynika że rozwiązaniem może być zmiana zasobów, albo liczby pól na planszy, albo licytacji. Wiemy (prawdopodobnie) jaki jest problem, zaczynamy naprawę. Pierwsza, druga rozgrywka, wydaje się że problem jest gdzieś pośrodku. Prowadzimy kolejne partie, kolejne zmiany, w pewnym momencie wydaje nam się że lepiej było powrócić do jednej z wcześniejszych wersji. Jedna gra, to nie problem, w końcu jeszcze nie atakuje nas ten Niemiec… jak mu było… Alzheimer?

A co gdy gier przez nas projektowanych jest więcej i przy każdej coś zmieniamy? U mnie to normalna sytuacja, nie lubię pracować nad jednym tytułem, obecnie mam 3 na wysokim poziomie pracy i kilka lekko traktowanych. Muszę pamiętać co gdzie zmienić, jakie w danym tytule pojawiają się problemy. Z tymi nad którymi pracuję częściej nie mam jeszcze problemów, ale z odkładanymi… jest nie najlepiej. Niestety ciężko mi robić dokumentację do prototypów, brakuje mi czasu i chęci. To źle, wiem o tym bo często pojawia mi się jakiś pomysł na rozwiązanie problemu, nie mam czasu go sprawdzić, potem zapominam i pozostaje tylko irytacja. W pewnym momencie zacząłem prowadzić zapiski, ale z czasem…

Projekt gry Sojuz

Projekt gry Sojuz

W bieżącym roku rozegrałem przeszło 90 partii w gry niepublikowane. Z tego kilka nie było moich. To sporo, nie prowadzę ich dokładnej dokumentacji, ale mam pewne zapiski… pytanie czego pełne powinny dotyczyć…

Jest kilka informacji które pomogą nam w dobrym przetestowaniu gry, poniżej ich krótki opis:

Numer testu – informacja istotna dla nas, czasami dobrze wiedzieć że 10 rozgrywka doprowadziła do pozbycia się wszystkich problemów… a czasami można się zirytować że po 30 partiach problem jest dalej ten sam.

Data i miejsce – dane mało istotne, miejsce czasami może dać nam informację, że gra rozegrana np. na Pionku musi być liczona bardziej ulgowo, bo była zbyt zabawna atmosfera itp.

Uczestnicy – kto brał udział w testach jest bardzo istotne. To informacja o grupie docelowej, o tym kto jak się bawi.

Cel gry – wydawało by się że takie pole jest bez sensu, a jednak. Cel może się zmienić, czasami jest to związane ze zmianą w grze, a czasami ze znalezieniem rozwiązania problemu.

Uwagi i problemy – najlepiej uwagi swoje i innych graczy. Oni mają często bardziej świeży wgląd na daną sprawę.

Proponowane rozwiązanie problemu – to zapiski, przemyślenia, czasami nie istotne, a czasami to perełki które kiedyś w przyszłości mogą się przydać. Czasami wpadnie nam coś do głowy, a po jakimś czasie wyleci… warto to zapisać.

Kto wygrał i jak – bardzo ważna informacja. Raz – informuje czy dany gracz, znający lepiej grę ma przewagę, dwa – o ile wygrał gracz, jaką ilością punktów. Te statystyki mogą zmienić warunki punktacji, zmienić cel gry…

Czas gry – gra nie powinna być za długa ani za krótka… oczywiście dla grupy docelowej :-)

Tyle pokrótce o prowadzeniu dokumentacji. To lekcja którą ciągle przerabiam, zadanie które jest przede mną, jeśli chcę projektować gry profesjonalnie.

Prowadzenie dokumentacji jest nudne, ale warto traktować je poważnie – przydaje się bardzo.

11 komentarzy

  1. Avatar

    No i znowu fajny opis co i jak. I bardzo trafny.
    Dzięki – czekam na kolejne… i dłuższe ;)

  2. Michał Stajszczak

    Testowanie gry można podzielić na dwa podstawowe etapy:
    1. Testowanie mechaniki
    2. Testowanie instrukcji

    Jak rozumiem, autor skupił się tu raczej na pierwszym etapie. Dobór uczestników testu nie tylko służy do sprawdzenia kto jak się bawi. Najlepiej do testów dobierać osoby kreatywne, a może wręcz destruktywne, które przez swoje nieszablonowe podejście do rozgrywki potrafią ujawnić ewentualne dziury w mechanice

  3. Folko

    Masz racje Michale, następny odcinek będzie poświęcony instrukcjom… myślałem że dam radę publikować oba… ale niestety pobyt w Warszawie mnie wykończył ;-)

  4. Avatar

    No to szkoda wielka, że o instrukcjach dopiero za tydzień, bo ja się właśnie od tygodnia męczę nad jedną;) Ale cóż, będę mógł porównać swoje błędy z poradnikowym wzorcem.

    A tak w ogóle to wielkie dzieki Adamie za ten cykl. Czytając go cieszę się że pewne rzeczy o projektowaniu gier już wiem bo sam do nich doszedłem metodą prób i błędów i uczę się sporo nowych, zaczynam myśleć o pewnych elementach projektowania inaczej. Dzięki. Wiem już że następną grę będę robił nieco inaczej.

    Dzięki Michale za radę. Swoją grę właśnie chciałem rzucić na jeszcze jeden etap testów z nieplanszówkowiczami. Teraz widzę że przydałyby sie jeszcze testy z destruktorami;)

  5. Avatar

    Tylko Filip nie przesadzaj z tymi destruktorami, bo brutalna prawda jest taka, że każdą, nawet najlepszą mechanikę, da się totalnie zepsuć graniem irracjonalnym, nazwijmy to „niezgodnie z duchem gry”. Takie np. Puerto Rico – perełka balansu – i gracz, który ciągle bierze jedną rolę – Craftsmana – demoluje i niszczy wszystko – a gra jest bez sensu.

    To samo z graczem, który wybierze sobie w osadnikach miejsca tak, produkują mu się tylko owce na jednym polu i kamień na drugim – bo brzeg morza lub pustynia.

    Można i tak testować, tylko wartość poznawcza takich ćwiczeń jest dość marna.

  6. Avatar

    Święta racja baronie. Każdą grę da się zepsuć przy złych intencjach. Myślę jednak że bardziej chodzi tu o testowanie z graczami którzy bywają nieobliczalni i mogą próbować szalonych na pozór strategii, lub zagrań, a nie o takich którzy chcą zepsuć grę.

  7. Ja_n

    @BloodyBaron – ja przy takich okazjach zawsze przytaczam przykład Blue Moon City. W tej grze gracze zbierają kryształki i budują z nich wielki obelisk. Kryształki otrzymuje się na dwa sposoby – za odbudowę miasta i za zebrane smocze łuski (otrzymywane gdy wezwie się do pomocy smoka). Kryształki za smocze łuski otrzymuje się po wyczerpaniu przez graczy pewnej ich puli, która jest w grze.

    Otóż grając w dwie osoby postanowiłem zepsuć tę grę. W ogóle ignorowałem smoki, radziłem sobie bez nich. Za wszelką cenę unikałem zbierania smoczych łusek, żeby nie doprowadzić do ich punktowania albo to punktowanie opóźnić jak najbardziej. Wobec tego miasto zostało całkowicie odbudowane, ale nie uzyskano warunku zwycięstwa – żaden z graczy nie zbudował sześciu segmentów obelisku.

    Myślałem, że udało się zepsuć grę. Mój szalony pomysł żeby całkowicie zignorować potężne źródło punktów w Blue Moon City spowodował że nie da się wyłonić zwycięzcy. Jednak gdy dokładniej przyjrzałem się instrukcji okazało się, że Herr Doktor przewidział taką sytuację i umieścił w instrukcji akapit mówiący co się dzieje w takiej sytuacji. Jak widać, jeśli do testowania podchodzi się skrupulatnie, można (przynajmniej w niektórych grach) przewidzieć niemal wszystko. Muszę powiedzieć, że ten epizod bardzo zwiększył mój szacunek dla BMC i dla gier Knizii w ogóle. Dodam jeszcze, że ten akapit nie załapał się do żadnych skrótów zasad czy tłumaczeń reguł jakie widziałem na BGG, widocznie osoby tłumaczące uznały go za zbędny lub mało istotny.

  8. Avatar

    :)
    a właśnie – bo to Herr Doktor – facet, który ma kilka grup testerów, przepuszcza swe gry setki razy przez gęste sito, a będąc matematykiem z praktyką w bankowości zawodowo specjalizował się w budowaniu scenariuszy testowych i dokumentowaniu wyników stress testów.

    Czy ktoś jeszcze zbudował sobie podobną maszynkę do ćwiczenia prototypów? :)

  9. Avatar

    Jeszcze nie, ale pracuję nad tym :)))))

  10. Michał Stajszczak

    @ja_n: świetny przykład. Właśnie o coś takiego mi chodziło. Gra powinna być „odporna” na takie destrukcyjne strategie. Niestety, nie wszyscy autorzy zdają sobie z tego sprawę i nie zawsze potrafią przewidzieć, jakie pomysły mogą mieć gracze.

  11. Folko

    Pewnie jeszcze to przypomnę… dla mnie projektowanie gier jest bardzo podobne do projektowania aplikacji… tym bardziej że zajmuję się jednym i drugim ;-)
    W przypadku programów często próbuje się stworzyć takie… idiotoodporne… ale jest to zadanie nie dla normalnego człowieka ;-)
    Z grami jest chyba podobnie, do pewnego stopnia na pewno da się to zrobić, ale czasami gdy gracz nie chce grać w grę i będzie robił wszystko żeby ją zepsuć… to raczej mu się uda. Nie zawsze, ale czasami… a jak nie uda mu się zepsuć samej gry, to zepsuje zabawę innym :(

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings