Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla graczy | Nations – dziecko, młodszy brat, czy po prostu nowa sąsiadka?

Nations – dziecko, młodszy brat, czy po prostu nowa sąsiadka?
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Nations

To nie będzie recenzja hitu ubiegłorocznych targów w Essen. To znaczy, to jest TA gra, ale to nie jest recenzja. Nations jest na tyle bogatą grą, że trzeba by zagrać ze dwadzieścia razy, aby ryzykować jakieś jednoznaczne podsumowania. My zagraliśmy tych razy dopiero kilka. Bo też Nations to gra długa i trudno znaleźć dorosłych ludzi, którzy często wygospodarują te kilka godzin tylko po to, aby zagrać w jeden tytuł i pójść grzecznie do domu. Opiszę zatem kilka spostrzeżeń i przede wszystkim, jako fan Cywilizacji Poprzez Wieki, odpowiem na pytanie, czy moim zdaniem Nations to następca, popłuczyny, czy kompletnie inna bajka.

Opis zasad pozostawię recenzentowi polskiej wersji, która już niebawem. W jednym zdaniu nadmienię tylko, że Nations to gra cywilizacyjna, w której kupujemy karty i zatrudniamy na nich robotników, dzięki czemu mamy i większe wpływy w różnej postaci, ale także większe straty. Kolejne rundy przedstawiają coraz lepsze i bardziej rozwinięte epoki, a po czterech takich okresach następuje wielkie podliczanie. No dobra, to były dwa zdania.

Tymczasem przedstawię perypetie w naszym gronie.

Pierwsze dwuosobowe koty na cywilizacyjne płoty były dosyć, jakby to powiedzieć, rozczarowujące przepychem. Wiem, że graliśmy dobrze, ale po prostu wszystkiego mieliśmy w bród. Za wyjątkiem punktów na koniec ;) Ale poczucie zbyt łatwego rozwoju pozostawiało lekki niesmak. No bo nastawiliśmy się na walkę o przetrwanie, ledwo-zipienie i z-głów-włosów-rwanie, a tu bęc bęc, zawsze było jedzonko, zawsze piniążki, zawsze kamelotki i ludki hopsasały sobie po karcioszkach bez ograniczeń. No coś nie grało… A może wręcz odwrotnie, grało za bardzo. Nie wiedziałam, w czym tkwił błąd, jak wspomniałam – w zasadach raczej nie, więc mając taki, a nie inny obraz nie spieszyło mi się do kolejnej rozgrywki.

Gra zajmuje trochę miejsca. Ale kto chciałby budować małą cywilizację? (fot. Shuichi Suzuki)

Gra zajmuje trochę miejsca. Ale kto chciałby budować małą cywilizację? (fot. Shuichi Suzuki)

Ale kiedy już nadejszła, to zasiedliśmy w większym gronie i nagle wszystkiego było za mało. Oczywiście nie muszę dodawać, że graliśmy na kartach podstawowych i najłatwiejszym poziomie trudności każdy, ale trochę się napociliśmy. Na koniec ze zgrozą stwierdziliśmy, że nikt prawie nie tknął banku ludków, czyli wszyscy mielili ciągle te same chłopki nie powodując przyrostu ludności, bojąc się jak ognia zwiększonego żywienia lub obniżonej stabilizacji. Wniosek: musimy zagrać inaczej.

Więc za tydzień zagraliśmy. Kolega „poszedł  w ludki”. Poszedł i padł. Jęczał, kwiczał i jeszcze raz jęczał. Kompletnie go to przystopowało. Uznaliśmy jednak, że poszedł za wcześnie i to dlatego. Pal licho, że dodatkowych ludków w sekcji „uwolnij orkę” jest akurat 8, czyli dokładnie tyle, aby co rundę wypuszczać na wolność nowego. W pierwszej rundzie i drugiej najlepiej też, robić tego się nie powinno i basta.

Talie kolejnych epok u góry i wydarzeń na dole (fot. Rustan Håkansson)

Talie kolejnych epok u góry i wydarzeń na dole (fot. Rustan Håkansson)

Zagraliśmy kolejny raz. Kolega poszedł w ludki nieco później. Poszedł i jęczał. Jakby trochę mniej, ale wciąż. Ze smutkiem uznał, że tak się grać nie da, że coś jest nie halo. Ja wciąż święcie wierzę, że 5-letnie testowanie gry musiało jednak doprowadzić autorów do wniosku, że się da, skoro pozostawili ten mechanizm w grze. Tylko, że my po prostu nie umiemy kompletnie w to grać. Chętnie posłucham, co robiliśmy źle i jak można wygrać z większą rzeszą ludków. Na razie wystarczy mi podpowiedź, jak to zrobić na najłatwiejszych poziomach ;)

Ludki grzecznie pracują na kartach (u góry) oraz czekają w banku (u dołu) (fot. dong hyuk song)

Ludki grzecznie pracują na kartach (u góry) oraz czekają w banku (u dołu) (fot. dong hyuk song)

Czy to Cywilizacja Poprzez Wieki bis?

Czytając instrukcję nie mogłam oprzeć się wrażeniu, że wszystko to już było. Mamrotałam wciąż pod nosem „ale zrzynka”, „no i znowu jak w civce”, „łeeeee tam, plagiat i do tego marny”. W czasie gry wrażenie podobieństwa nie minęło całkowicie, ale znacznie osłabło. Co prawda mamy podobne kategorie kart, są i cuda i liderzy (tu: doradcy), wojny, wojsko, kolonie i budynki (tu: ogólnie, bez podziału na specjalizacje). Ale są też kategorie, których w CPP nie ma. Mechanicznie także trochę zbieżności i rozbieżności: można budować tylko jeden cud na raz, ale dla odmiany można zrezygnować z budowy. Liderów można zmieniać dowolną ilość razy, wojny działają zupełnie inaczej (mniej destrukcyjnie) i przede wszystkim nie ma ciemnych kart militarnych, fazy politycznej, knowań, paktów itp. Wydarzenia wchodzą z automatu i są to po prostu wymagania do spełnienia, aby dostać nagrodę lub nie dostać po dupie. Produkcja jest produkcją, z zyskami i kosztami (tu: zamiast korupcji i konsumpcji mamy produkcję ujemną na niektórych kartach), ale brak znów instytucji żarówek – karty wystawiamy za darmochę, ale ludki już podobnie – za kamienie. Nie ma drzewek technologicznych, lepsze karty podmieniają słabsze, w ogóle nie ma licytacji, karty kupuje się za kasę, choć także ze znajomym podziałem na 1, 2 lub 3 krążki i tanieją co rundę. W końcu, punktacja jest oparta w głównej mierze na stawianiu ludków na wysoko punktowanych budynkach.

Każdy gracz może grać na własnym poziomie, co pozwala prowadzić wyrównaną rozgrywkę w zróżnicowanym gronie (fot. Limon Ludico)

Każdy gracz może grać na własnym poziomie (który przekłada się na ilość otrzymywanych darmowych surowców), co pozwala prowadzić wyrównaną rozgrywkę w zróżnicowanym gronie (fot. Limon Ludico)

Suma summarum, znajdziemy nieco podobieństw, bo chyba trudno ich uniknąć tworząc grę cywilizacyjną. Każda cywilizacja musi być oparta na konkretnych filarach, takich jak zabudowania, wybitne postaci, walka, proces produkcyjny. Ale to, co już mogło różnić te dwie gry, faktycznie je różni. Nations w kwestii zasad wydaje się prostsza, mamy mniej różnorodnych akcji do wykonania, mniej zmiennych, mniej zależności, nie mamy zupełnie warstwy politycznej, jedynie gospodarczą, tury przebiegają zdecydowanie szybciej (po jednej akcji na zmianę), a sama gra trwa krócej. Czterech graczy spokojnie obróci w 3,5 godzinki. W grze staramy się przede wszystkim wyjść zawsze z produkcją na plus, postawić ludki tam, gdzie trzeba i zaspokoić wymagania wydarzeń. Na większą liczbę graczy ważne także stają się księgi, dzięki którym można natrzaskać trochę punktów.

Gracz rozpoczyna grę z kilkoma nadrukowanymi kartami, jak w Cywilizacji Poprzez (fot. Victor)

Gracz rozpoczyna grę z kilkoma nadrukowanymi kartami, jak w Cywilizacji Poprzez Wieki (fot. Victor)

Czy jest mniej strategicznie? 8 rund w porównaniu z 20 w Cywilizacji: jakieś konsekwencje to mieć musi. Jeśli zawalimy totalnie jedną rundę, to zawalimy 1/8 gry, a nie 1/20 (pi razy oko). Karty co prawda nie wchodzą wszystkie, ale też nie są na tyle zróżnicowane, aby czekać na jedną konkretną, jak na określonego lidera lub cud III epoki w TTA. Jednakże w tej TTA taśmociąg kart miele się szybciej, podczas gdy w Nations pula kart jest stała na całą rundę, więc jeśli pojawi się bardzo skromna reprezentacja kategorii kart, na której nam szczególnie zależy, to możemy poczuć, że mamy trochę w plecy.

Karty nie są może najpiękniejsze, ale najgorsze też nie są. W zasadzie rzadko kiedy spotykam obecnie ilustracje tak dosadnie rysowane (fot. Victor)

Karty nie są może najpiękniejsze, ale najgorsze też nie są. W zasadzie rzadko kiedy spotykam obecnie ilustracje tak dosadnie rysowane (fot. Victor)

Tak więc, prostsze nie znaczy gorsze. Jak pokazały dotychczasowe rozgrywki, możemy się spodziewać w grze ukrytego potencjału, zaproszenia do tego, aby jeszcze mozolnie poćwiczyć, gdyż zostanie wirtuozem ekonomii na własnej planszy jest możliwe, ale nie jest łatwe. To zachęca. Mamy wciąż chrapkę na rozgryzienie gry. A gdy już to zrobimy na poziomie podstawowym, to możemy podkręcić śrubkę i dołożyć zarówno nowe karty jak i nastawić indywidualne poziomy trudności. Jeszcze dużo przed nami.

4 komentarze

  1. Avatar

    W pierwszej swojej grze wyprodukowałem bodajże 5 czy 6 ludków w ciągu gry i wygrałem (albo przynajmniej nie cierpiałem). Ale w kolejnych produkowałem 2-3 max.

    Myślę że macie złe podejście – to nie jest gra strategiczna tak jak tta. Nie da się powiedzieć – idę w ludziki, idę w żarcie, idę w minerały. W każdej turze w zasadzie przebudowuje się swoje imperium na to co będzie mi teraz najbardziej opłacalne. W jednej chwili można mieć 20 siły, żeby po chwili mieć jej 5. To taka trochę łamigłówka – co mogę wyciągnąć z tego co jest na stole?

    Polecam zagrać z planszami na stronie B. Nie utrudniają, a miło urozmaicają grę.

  2. Svartisen

    Grając w Nations, trzeba zapomnieć o istnieniu TtA. Fakt, że Nations dużo czerpie z tej drugiej (ale zdaniem autorów sporo zapożycza także od Agricoli i kilku innych tytułów), ale gra ma zupełnie inny przebieg. Nations jest prawie w 100% taktyczne. Za każdym razem inne – dziś będzie Ci łatwo rozwijac populację, jutro wejdą karty, z którymi będzie to trudne. Również polecam grę ze stronami B plansz gracza – oprócz urozmaicenia, pomagają nieco sprofilować swoją taktykę.

    Dzieki za (jak zwykle) profesjonalny rzut okiem. W dyskusjach na BGG wielu fanów TtA hejtuje Nations, za to że są inne, nie są strategiczne, itp. A jeszcze więcej fanów TtA ma kłopot z dostosowaniem stylu gry do Nations (najwidoczniej przyzwyczajenia zostają). Zdecydowanie zgadzam się, że trzeba zagrać co najmniej kilkanaście razy, żeby poczuć grę.

  3. Avatar

    Baaaardzo fajny artykuł. Co chciałem to się dowiedziałem :)

  4. asiok

    Mam za sobą tylko kilka partii w różnych ilościowo składach. W skrócie: CHCĘ WIĘCEJ!

    Bardzo dobra gra taktyczna. Jak dla mnie lepsza od TTA (wiem: bluźnierstwo). Nie ma zbytniego „zamulania” – może właśnie przez jej takyczność. Czuje w niej klimat rozwoju, czuję mnóstwo emocji, czuję radość z dobrego wyniku. Jeśli tylko znajdę chętnych do gry na pewno ją kupię.

    Tylko pierwszą partię grałem na najniższym poziomie – jest wtedy nudnawa i zbyt luźna. Na poziomie drugim jest zdecydowanie ciekawiej, trzeciego i czwartego jeszcze nie używaliśmy.

    Co do dodatkowych robotników – kończyliśmy zwykle z wziętymi dwoma-trzema z toru żywności. Chyba tylko raz ktoś wziął czterech – ale nie skończyło się to dla niego dobrze…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings