Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry edukacyjne | Historia bez Cenzury: Misja: Zwycięstwo!, czyli „Historia bez Cenzury” w hołdzie polskim bohaterom

Historia bez Cenzury: Misja: Zwycięstwo!, czyli „Historia bez Cenzury” w hołdzie polskim bohaterom Prezentacja gry
Ten tekst przeczytasz w 10 minut

W dzisiejszych czasach codziennie spędzamy w Internecie i mediach społecznościowych długie godziny. Jako zagorzali fani planszówek śledzimy profile wydawnictw gier planszowych, zarówno w Polsce jak i za granicą. Obserwujemy różne kampanie „crowdfoundingowe” i może nam się wydawać, że trzymamy rękę na pulsie w kwestii zbliżających się nowości jakie się ukażą, a mimo to zdarza się, że natrafiamy na tytuły, o których nie słyszeliśmy nawet słowa. Takiej sytuacji doświadczyłem w przypadku tejże gry, której zaraz przyjrzymy się nieco bliżej. Oczywiście fani kanału na YouTube: „Historia Bez Cenzury”, który liczy sobie ponad milion subskrybentów, zapewne doskonale wiedzieli o tym, że autorzy taką grę zamierzają wydać. Ja jednak pomimo faktu, że kanał istnieje już siedem lat, nigdy na niego nie trafiłem, a o kanale jak i samej grze dowiedziałem się niedawno od znajomego. Gry w tematyce II WŚ zawsze trafiały w mój gust, więc kiedy zaproponowano mi przyjrzenie się temu tytułowi nieco bliżej, nie odmówiłem. Czy było warto?

 W grze fabularnie wcielimy się w rolę bohatera wojennego i poprzez wykonywanie tajnych misji dywersyjnych, przyczynimy się do pokonania III Rzeszy. Wichry II wojny światowej rzuciły nas – polskich żołnierzy – na wszystkie możliwe fronty. Podróżując po Europie, będziemy transportować broń, przemycać radiostacje, a także dostarczać rozkazy. Przeszkadzać nam w tym będą szpiedzy obcych wywiadów oraz różne przeciwności losu. Trafne decyzje i odpowiednie planowanie mogą uratować nam zarówno życie jak i cenny ładunek, zaś zdobyte odznaczenia będą świadczyć o odniesionych zwycięstwach.

Gra Historia bez Cenzury: Misja Zwycięstwo! autorstwa Sławomira Czuby, przeznaczona jest dla od 2-6 graczy w wieku 12+, oparta jest na mechanikach point-to-point oraz pick up & deliver, zaś szacowany czas rozgrywki (zależny od wybranego wariantu gry) zamyka się w przedziale 35 – 60 min. Rzućmy okiem jak prezentuje się zatem rozgrywka.

Ogólny zarys rozgrywki

W grze przy pomocy kart wędrówki będziemy podróżować po Europie z miasta do miasta, starając się jednocześnie unikać wrogich agentów, aby zrealizować jak najwięcej tajnych misji. Każda zrealizowana karta misji zapewni nam odpowiedniej wartości żeton orderu, który zapewnia punkty zwycięstwa (2 lub 3). Wrogiego agenta będziemy mogli również pokonać, co zapewni nam order wart 1 PZ. Gracz, który pierwszy osiągnie ustaloną na początku liczbę PZ uruchamia koniec rozgrywki. Należy wówczas dokończyć bieżącą rundę i gra się kończy. Gracz z największą liczbą PZ zostaje zwycięzcą, a w przypadku remisu należy zliczyć, który z remisujących graczy posiada większą liczbę wartościowszych orderów.

Na początku jednak musimy podjąć dwie podstawowe decyzje dotyczące rozgrywki. Po pierwsze jaki wariant czasowy chcemy rozegrać? Instrukcja daje nam do wyboru 3 opcje długości rozgrywki:

  1. Krótka (do 6 pkt zwycięstwa)
  2. Średnia (do 9 pkt zwycięstwa)
  3. Długa (do 12 pkt zwycięstwa)

Po drugie, czy preferujemy wariant podstawowy czy zaawansowany. Różnice wynikające z wariantu zaawansowanego opiszę nieco później, zaś dalszy przebieg rozgrywki będzie bazował na wariancie podstawowym.

Po przygotowaniu komponentów do gry (podzieleniu orderów, przygotowaniu kart itp.) gracze kolejno rozmieszczają na planszy po 2 żetony broni i 2 żetony radiostacji na dowolnych polach miast na planszy, mając na uwadze, że na jednym polu może znajdować się tyko jeden żeton.

W kolejnym kroku, każdy z graczy wybiera (lub losuje) jedną z sześciu dostępnych aktówek bohatera (Szpieg, Cichociemny, Czołgista, Partyzant, Radiotelegrafista, Sanitariuszka). Postaci w grze są asymetryczne, każda posiada specjalną zdolność (opisaną w prawym dolnym rogu aktówki). Różnią się one pod względem ilości punktów życia (2 / 3), oraz dostępnym miejscem w ekwipunku. Na każdej z nich znajdziemy również informacje o naszym bohaterze tj. imię i nazwisko, pseudonim, zdjęcie oraz krótką notkę biograficzną naszej postaci. Ta gra ma uczyć i bawić jednocześnie, więc wszystkie postaci w grze są historyczne.

Następnie dobieramy pionek w kolorze aktówki, którą wybraliśmy. Kładziemy w odpowiednich miejscach aktówki znaczniki punktów życia (czerwone serduszka), dobieramy broń lub radiostację, jeśli specjalna zdolność nam na to pozwala, oraz rozdajemy każdemu z graczy po 3 karty misji, które umieszczamy w 3 dostępnych slotach aktówki w tajemnicy przed innymi graczami.

W kolejnym kroku każdy z graczy otrzymuje jedną losową kartę miasta startowego i umieszcza ją awersem obok swojej aktówki, zaś swój pionek ustawia na wskazanym przez kartę polu miasta na planszy. Jeżeli na tym mieście znajduje się żeton broni lub radiostacji, możemy go zabrać – o ile mamy gdzie go przechować.

Każdy z bohaterów może posiadać jednocześnie tylko tyle broni i radiostacji, ile ma wolnych miejsc w swoim ekwipunku (kwadratowe symbole z lewej strony aktówki). Wszystkie zdobyte żetony ekwipunku umieszczamy w odpowiednim miejscu na naszej aktówce lub na zdobytych w trakcie rozgrywki kartach Kabura i Plecak, które będą zapewniały nam dodatkową przestrzeń do przechowywania.

Po wybraniu pierwszego gracza należy rozstawić po 1 pionku wrogiego agenta (szare pionki) na planszy, aż znajdzie się na niej 6 pionków. Wroga możemy umieścić w dowolnym mieście nawet takim, na którym znajduje się jakiś żeton ekwipunku (broń lub radiostacja) ale nie wolno nam umieszczać go na polu z żadnym innym pionkiem!

Na koniec należy utworzyć zakryty stos kart wędrówki, a następnie na odpowiednim miejscu na górze planszy odkryć tyle kart ilu jest graczy plus jedna (np. 4 karty przy 3 graczach).

Zanim przejdę do przebiegu tury gracza, warto przyjrzeć się nieco bliżej kartom jakie będziemy mieli do dyspozycji (wszystkie karty w grze w rozmiarze 63,5mm x 88mm).

Karty startowe (8szt): karty te przedstawiają miasto, w którym rozpoczniemy rozgrywkę, z krótkim opisem historycznym na jego temat.

Karty misji (24szt) w grze występują w dwóch rodzajach:

  1. Misja za 2 pkt (przetransportowanie broni lub radiostacji do wskazanego miasta).
  2. Misja za 3 pkt (dostarczenie rozkazów z miasta A do miasta B).

Karty wędrówki (55szt) stanowią główną oś rozgrywki i zapewniają przede wszystkim punkty ruchu jaki możemy wykonać (od 0 do 4). Na każdej z nich znajdziemy m.in. jakiś środek transportu, aby pokonać większą odległość, może to być zarówno podarowany od jakiegoś napotkanego człowieka koń, możemy znaleźć lub ukraść motocykl,  czołg np. słynny Pz.Kpfw.VI Tiger albo radziecki T-34, czy nawet załapać się na samolot! Środki transportu również są historyczne, krótki opis każdego z nich znajdziemy na końcu instrukcji – no, może oprócz konia. Ponadto na owych kartach, znajdziemy różnego rodzaju wydarzenia niosące zarówno dobre jak i złe konsekwencje. Możemy zyskać lub stracić ekwipunek, otrzymać zrzut zaopatrzenia do miasta startowego, możemy podleczyć bohatera w lazarecie lub ambulansie, czy nawet wpaść w zasadzkę tracąc punkty zdrowia. W talii tej znajdziemy również wspomniane wcześniej karty Kabura i Plecak, zwiększające dostępne miejsce w ekwipunku.

Akcje graczy

Gracze w swojej turze będą mieli do wyboru dwie możliwości:

  1. Wybrać jedną z dostępnych odkrytych kart wędrówki.
  2. Możemy spasować i uzupełnić jeden znacznik zdrowia.

Wybierając opcję pierwszą, wybieramy jedną z dostępnych odkrytych kart, a następnie w dowolnej kolejności stosujemy się do jej efektów. Punkty ruchu jakie widnieją w prawym górnym rogu, możemy wykorzystać w całości, częściowo lub w ogóle. Przemieszczać musimy się wzdłuż linii na planszy prowadzących z miasta do miasta o tyle pól (miast) o ile pozwala karta, zbierając po drodze żetony ekwipunku, jeśli takie napotkamy i mamy je gdzie umieścić. W momencie napotkania wrogiego agenta (szary pionek) nasz ruch natychmiast dobiega końca i musimy stoczyć walkę. Wyjątek stanowi podróż przy pomocy karty samolotu – ta pozwala pomijać wszystko co znajduje się na polach, przez które przelatujemy (nie zyskujemy również znajdujących się na nich żetonów broni czy radiostacji) aż do miejsca, gdzie zakończymy swój ruch (od 1 do 4 pól i nadal poruszamy się wzdłuż linii licząc każde miasto jako jedno pole). Każdy ruch możemy natomiast zakończyć na polu miasta, w którym znajduje się inny gracz. Wówczas, jeśli chcemy, możemy wymienić się z innym graczem misjami lub ekwipunkiem na zasadzie 1:1.

Walka polega na odrzuceniu jednego żetonu broni z naszego ekwipunku oraz przesunięciu szarego pionka wroga na sąsiednie wolne pole (wariant podstawowy). W sytuacji, kiedy zostajemy zmuszeni do walki (lub sami atakujemy wroga), a do wykonania ruchu użyliśmy karty pojazdu (czołg lub transporter), który zapewnia nam broń (szary symbol w lewym górnym rogu karty), nie odrzucamy żadnego żetonu. W takiej sytuacji zawsze otrzymamy order wart 1 PZ. W sytuacji, kiedy zostajemy zmuszeni do walki a nie posiadamy ani broni w ekwipunku, ani nie ruszyliśmy kartą zapewniającą broń – musimy odrzucić 1 żeton zdrowia, również przesuwamy na sąsiednie wolne pole pionek wroga, z którym walczyliśmy, natomiast nie zdobywamy za to orderu z PZ! (wyjątek stanowi zdolność postaci Partyzant).

W sytuacji, kiedy tracimy ostatni żeton zdrowia – tracimy przytomność. Musimy przenieść swój pionek do miasta startowego (jeżeli znajduje się na nim pionek wroga, po prostu przesuwamy go na sąsiednie wolne pole, lecz nie dostajemy za to PZ) i wymieniamy ujawnione misje* na nowe. Następnie uzupełniamy znaczniki zdrowia do pełna i czekamy na kolejną swoją turę.

Po tym jak gracz zakończy swoją turę, nie dokładamy kolejnej karty wędrówki do pozostałych odkrytych. Kolejny gracz będzie miał mniejszy wybór, o ile poprzedzający gracz nie spasował, co może sprawić, że będzie musiał wybierać spośród dwóch negatywnych wydarzeń (w sytuacji, kiedy jest ostatnim graczem w danej rundzie). Kiedy każdy z graczy wykona swój ruch, runda się kończy. Znacznik pierwszego gracza przechodzi na kolejną osobę, następnie uzupełniamy karty wędrówki o tyle kart, ile zostało zużytych (nie usuwamy tych które pozostały!). Na początku każdej rundy musi być ich odkrytych tyle ilu jest graczy +1.

Kiedy któryś z graczy osiągnął lub przekroczył umówioną liczbę PZ, bieżącą rundę należy dokończyć i gra się kończy (wszyscy gracze muszą rozegrać tyle samo tur).

Aktywacja i realizacja Misji

Misje, które otrzymujemy zarówno na początku gry jak i w jej trakcie (po zrealizowaniu poprzedniej misji), przechowujemy w aktówce w tajemnicy przed innymi graczami. Aby taką misję zrealizować, wpierw musimy ją aktywować. Sposób aktywacji zależy od rodzaju misji, z jaką mamy do czynienia:

Misje za 3 PZ, a więc te polegające na dostarczeniu rozkazów z miasta A do miasta B, rozpoczynamy (aktywujemy) w momencie, kiedy nasz pionek znajdzie się w mieście A (podanym na karcie misji jako pierwsze, z lewej strony) – należy wówczas taką misję *ujawnić, poprzez położenie jej awersem w naszym obszarze gry obok aktówki. Kiedy dotrzemy do miasta B, misję uznajmy za zrealizowaną, kartę odkładamy na stos kart odrzuconych a z zasobów ogólnych otrzymujemy order o wartości 3PZ. Następnie dobieramy nową kartę misji i umieszczamy w wolnym miejscu w aktówce (jeśli takowe posiadamy). Nowo dobrana misja pozostaje tajna aż do momentu jej aktywacji.

Misje za 2 PZ, celem których jest przetransportowanie broni lub radiostacji, zostają aktywowane w momencie, w którym otrzymamy wskazany w rozkazie przedmiot, tzn. jeżeli otrzymamy misję przetransportowania broni lub radiostacji do miasta X i w momencie dobrania tej misji posiadamy wymagany sprzęt, misja natychmiast zostaje aktywowana lub nawet zrealizowana. Jeżeli nie posiadamy takiego sprzętu, misja pozostaje tajna do momentu, aż takowy ekwipunek pozyskamy albo z planszy, albo z karty wędrówki. W przypadku tego typu misji, jeżeli w trakcie jej realizacji utracimy wszystkie swoje bronie lub radiostacje, misję należy odrzucić i dobrać nową z talii. Warto nadmienić, że kiedy transportując broń do miasta X, dotrzemy tam przy pomocy karty Transporter lub Czołg (a więc te karty, które zapewniają broń) nie musimy odrzucać żetonu broni, a misję i tak uznajemy za zaliczoną!

Bardzo ważne jest pilnowanie by nie przegapić momentu, w którym spełniamy warunek ujawnienia misji, a więc w tej samej turze, w której spełniamy pierwszy jej warunek. Jeżeli go przegapimy, misję uznaje się za spaloną i należy ją wymienić na nową! O ile limit kart misji w aktówce wynosi 3, a więc tyle ile mamy wolnych slotów, o tyle nie ogranicza nas w liczbie misji ujawnionych. Tych możemy mieć aktywnych dowolną liczbę (ma to miejsce w przypadku postaci: Szpieg, który dobiera nową misję w momencie ujawniania misji, a nie jej realizacji).

Wariant Zaawansowany

Walka wywiadów – bo tak nazwany został ten tryb rozgrywki, wprowadza do gry nieco negatywnej interakcji, ale też sprawia, że gra jest o wiele ciekawsza. W wariancie tym zmianie ulega zasada dotycząca walki z wrogiem: po walce pionek wrogiego agenta można przesunąć na pole zajęte przez innego gracza, tym samym zmuszając go do stoczenia walki. Dodatkowo na koniec rundy ostatni gracz (gracz kończący daną rundę) przesuwa pionek dowolnego wroga o 1 pole; pole to nie może być zajęte przez innego wroga, może natomiast znajdować się tam pionek innego gracza lub nawet własny, co równoznaczne będzie z rozpoczęciem walki.

Podsumowanie

Jak łatwo wywnioskować z powyższego opisu, HBC: Misja Zwycięstwo!, to prosta i lekka gra, której zasady nie będą sprawiały większej trudności nawet osobom nie obcującym z planszówkami na co dzień. Instrukcja jest bardzo dobrze napisana i czyta się ją z przyjemnością. Jest to pierwsza instrukcja do gry planszowej, której lektura wywołała uśmiech na mojej twarzy. Została napisana z lekkim humorem, jednocześnie wyczerpując temat. Przybliża nam również nieco historii, opisując pojazdy jakie spotkamy w trakcie rozgrywki. Humor wyczuwalny w instrukcji znajdziemy również w opisach kart wędrówki, co koresponduje z lekką i przystępną formą przekazu, jaki prezentuje  na YouTube kanał Historia Bez Cenzury.

Gra w wariancie podstawowym była dla mnie zbyt spokojna i przede wszystkim zbyt krótka. Wariant zaawansowany zapewnia więcej emocji przy stole, aczkolwiek nie zalecam go tym z Was, którzy nie lubią wzajemnego przeszkadzania sobie na planszy. Szczególnie przy grze w większym składzie może to być nieco bardziej frustrujące, kiedy co chwile będziemy tracić broń, a tym samym i aktywne misje wskutek walki z wrogiem, którego nasłał na nas inny gracz. Znajdą się zapewne fani tego typu negatywnej interakcji, ja na pewno się do tego grona zaliczam.

Wykonanie gry jest naprawdę porządne, zarówno z technicznego jak i wizualnego punktu widzenia. Plansze graczy wykonane z grubej tektury z wycięciami na ładne i klimatyczne karty (mieszczą się nawet w koszulkach). Żetony orderów, ekwipunku jak i plansza główna prezentują się bardzo dobrze. Do tego otrzymujemy ładne drewniane znaczniki zdrowia w kształcie serduszek. O ile projekt pionków wrogów oraz znacznika pierwszego gracza do gustu mi nie przypadł, to jednak ogólne wrażenie jest bardzo pozytywne i gra może cieszyć oko.

Po rozegraniu kilku partii w niemal każdym składzie (nie grałem na 6 osób) uważam, że balans mógłby być nieco bardziej dopracowany. Odniosłem wrażenie, że misje za 3PZ (najcenniejsze) były łatwiejsze do zrealizowania niż te za 2PZ, bo o ile te bardziej wartościowe wymagały dalszych podróży, to jednak nie były uzależnione od utraty ekwipunku, który wcale nie tak łatwo jest zdobyć.

Kolejna sprawa to proponowany czas rozgrywki przez instrukcję. W składzie 3 i 4 osób grając ten wariant najdłuższy do 12PZ zamykaliśmy rozgrywkę w 30 min, w 2os nawet w 20min. Dzięki tak krótkiemu czasowi rozgrywki gra może też pełnić role fillerkaw który możemy zagrać np. w oczekiwaniu na pozostałych gości planszówkowego wieczoru. Mi pozostawiało to jednak spory niedosyt. Na szczęście nie jest to duży problem, wystarczy ustalić między sobą grę do większej liczby PZ. Na 2os najlepiej w naszych eksperymentach sprawdzała się wartość do 25PZ. Partia trwała ok 45 min, ale nie czuliśmy ani zmęczenia, ani przesytu. Co warto wspomnieć, dłuższa rozgrywka pozwala złagodzić efekt losowości, gdyż oprócz planowania i podejmowania decyzji, potrzebujemy naprawdę sporo szczęścia, szczególnie przy dobieraniu kart misji. Rozgrywka, którą testowaliśmy na dystansie do 25PZ, pozwoliła nam w jednej z partii odwrócić wynik, który z 19:7 zamienił się w 22:25. Uznaliśmy, że ta wartość będzie najbardziej komfortowa dla nas.

W grze natrafiłem również na dwa błędy w druku, gdzie jeden z nich naprawia errata dostępna w sieci. Mianowicie zamiast nazwy miasta Amsterdam nadrukowanej na planszy, na karcie misji widnieje Arnhem. Na drugi błąd natrafiłem na karcie wędrówki „Lazaret”, gdzie symbol w lewym górnym rogu mówi o odzyskaniu 2 punktów zdrowia, zaś opis karty o 1 punkcie zdrowia.

Patrząc jednak całościowo, HBC: Misja Zwycięstwo!, to naprawdę przyjemna i dobrze wykonana gra, zdecydowanie warta polecenia dla osób szukających prostych i nieskomplikowanych tytułów, przy której można przyjemnie spędzić czas. Rozłożenie i złożenie gry zajmuję niewiele czasu, a i rozgrywka jest dosyć krótka. Asymetria postaci sprawia, że każdą partię można rozegrać nieco inaczej. Gra świetnie nadaje się na prezent, szczególnie jeśli ktoś interesuje się historią II WŚ, ale i ci, którzy tego okresu nie lubią, zagrają i będą w stanie się dobrze bawić. Ja, choć preferuję gry cięższe i bardziej wymagające, z przyjemnością od czasu do czasu zagram, a i Wam  polecam spróbować.

Ginet Ginet: Moim zdaniem Historia bez Cenzury: Misja Zwycięstwo! fajnie wpisuje się w kanon polskich gier edukacyjnych o tematyce historycznej, takich jak Kolejka, Ale historia, First to fight, ORP Orzeł, Mali Powstańcy, Stawka większa niż życie czy 7 dni: Westerplatte. Relatywnie proste zasady i krótki czas rozgrywki, plasują ten tytuł w kategorii gateway’ów, co w połączeniu z popularnością kanału Historia bez Cenzury może wciągnąć w świat gier planszowych spore grono nowych graczy. Walory tej gry powinny również zachęcić do jej sprawdzenia pedagogów na lekcjach historii, bo od dawna wiadomo, że nic tak nie wpaja w głowy uczniów nowej wiedzy, jak przyjemny sposób jej przyswojenia. No i na końcu wspomnę, że tak ja, jak i Pingwin – będąc osobami nieco w planszówkach już wybrednymi – bawiliśmy się przy HBC: MZ! całkiem przyjemnie i żadne z nas nie odmówiło by kolejnej partii.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
wordpress_test_cookie

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings