Poradnik prezentowy 2025
Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Szukacie planszówkowych prezentów, ale nie wiecie, co jest warte uwagi? Chcecie sprawić komuś radość, ale liczba dostępnych gier Was przytłacza? Spieszymy na ratunek! Poniżej znajdziecie poradnik prezentowy, a więc subiektywną, ale popartą recenzjami naszych redaktorów listę tytułów, które warto wziąć pod uwagę przy kupowaniu planszówek.

Gry dla początkujących graczy

Wędrujące wieże

Pierwsze wrażenie po spojrzeniu na tę grę może być mylące. Złożone z tektury wieże i meple w kształcie czarodziejów mogą sugerować, że jest to zabawna gra dla dzieci. Owszem, młodsi gracze także mogą zasiąść do stołu, ponieważ zasady są bardzo proste. Ale to, co się dzieje, gdy do Wędrujących wież dobiorą się lubiący rywalizację i negatywną interakcję dorośli, najstarszym magom się nie śniło.

W grze staramy się dotrzeć naszymi pionkami do czarnej wieży. Zadanie proste, a ruch określają karty z cyframi wskazującymi, ile kroków można zrobić. Ale wyścig czarodziejów zobowiązuje, więc otoczenie nie jest normalne i stabilne. Wieże także mogą się poruszać, tworzyć kilkupoziomowe budowle, a co najgorsze – zakrywać meple. I wtedy nadchodzi moment, w którym po wielokrotnym przesunięciu i zmianie wysokości wież, nie jesteśmy w stanie dojść do tego, gdzie znajduje się nasz czarodziej. W Wędrujące wieże może zagrać aż 6 osób, a wtedy na stole mamy 9 wież i 18 pionków. Nad takim chaosem nie da się zapanować.

Gra nadaje się dla dzieci, dorosłych, początkujących i tych bardziej doświadczonych. Z czystym sumieniem mogę ją polecić każdemu.

 

Potwory w Tokio: Duel

Ta dwuosobowa wersja znanej turlanki jest moim zdaniem lepsza od pierwowzoru. Grając wybranym potworem stajemy do pojedynku, który można porównać do przeciągania liny. Każdy ma unikatową umiejętność przypisaną danej postaci, ale w trakcie rozgrywki będziemy korzystać także z Kart Mocy, które mogą pomóc nam lub zaszkodzić przeciwnikowi.

To jednak dwa tory, Sławy i Zniszczenia, są kluczowe. Rzucając zestawem kości, a następnie przerzucając dowolną ich liczbę maksymalnie dwa razy, staramy się zebrać symbole niezbędne do działania. W zależności od ostatecznego wyniku rzutu możemy przesuwać znaczniki na torach, zbijać punkty życia przeciwnika, leczyć siebie, wykorzystywać specjalną moc potwora lub zbierać energię, za którą można kupić karty.

W grze liczy się szczęście, bo zdarzyło mi się wygrać po zaledwie dwóch turach, ale także przeciągać linę przez prawie godzinę przy innej partii. Rzuty kośćmi zawsze oznaczają dużą losowość, ale akurat w tej planszówce nie jest to irytujące. Proste zasady i różne drogi do zwycięstwa gwarantują ekscytujący pojedynek, a zaraz po nim rewanż, i to pewnie nie jeden. Potwory w Tokio: Duel zdobyły wyróżnienie w konkursie Planszowa Gra Roku 2025 w kategorii gier dwuosobowych.

 

Ekosystem

Ta seria karcianek w oryginale nie wygląda zbyt zachęcająco, ale polskie wersje uświetnione ilustracjami Martyny Szpil-Augusiewicz wyglądają przepięknie. Wizualna strona gier na pewno przyciąga wzrok, ale mechanicznie także nie mają się czego wstydzić.

Naszym zadaniem jest wybranie z ręki karty, wyłożenie w swoim obszarze na stole i podanie pozostałych kart kolejnemu graczowi, otrzymując jednocześnie tę samą liczbę z drugiej strony. W wyniku tego draftu ciągle powiększamy nasz las, rafę lub sawannę, bo mamy aż trzy tytuły do wyboru. Różnią się nieco od siebie, ale są na tyle podobne, że można wybierać pudełko według ulubionych zwierząt, środowiska lub po prostu wylosować.

Najlepszą częścią zabawy i jednocześnie drogą do wygranej jest umiejętne umieszczanie kart, uwzględniając zasady ich punktowania. Przykładowo w pierwszej grze z serii, pstrąg punktuje za sąsiadujące ważki i potoki, natomiast lis tylko wtedy, gdy w pobliżu nie ma ani wilka, ani niedźwiedzia. Z kolei na sawannie zebry zapewniają punkty, jeśli obok mają trawę, a gepardy, jeżeli po skosie znajdują się gazele. Utrzymanie równowagi w ekosystemach nie jest proste, a obszar i liczba kart ograniczone, ale optymalne ułożenie wszystkich elementów daje dużą satysfakcję.

 

Smoki z głębin

Ta niepozorna gra może nie zachwyca okładką, ale zawartość pudełka wygląda zdecydowanie lepiej. Dostajemy dużo elementów, z których większość to segmenty tułowia i głowy smoków. Wypełniona nimi plansza jest kolorowa i wygląda naprawdę ładnie.

Naszym zadaniem jest odtwarzanie morskich smoków pokazanych na kartach na wolnych polach planszy. Im dalszy etap rozgrywki, tym trudniej znaleźć odpowiedniej miejsce, które przy okazji dałoby nam dodatkowe profity. Robi się coraz ciaśniej, ale i ciekawiej, a końcówka partii to szukanie jakiejkolwiek możliwości wciśnięcia jeszcze jednego, choćby najmniejszego smoka pomiędzy wcześniej ułożone.

Smoki z głębin to bardzo przyjemna, wieloosobowa układanka, którą można porównać do tetrisa. Wymaga nieco wyobraźni przestrzennej i planowania, ale jest na tyle prosta, że może w nią zagrać każdy.

 

Gry dla średniozaawansowanych graczy

Władca pierścieni: Pojedynek o Śródziemie

7 cudów świata: Pojedynek to bardzo lubiana gra dwuosobowa, ale nazwa Władca pierścieni na okładce przyciągnie wzrok zdecydowanie większej liczby ludzi. Na szczęście obie wersje są świetne. Pojedynkowi o Śródziemie udało się jednak coś, co udaje się rzadko, a mianowicie nie tylko dorównać pierwowzorowi, ale zdaniem wielu także go wyprzedzić.

Mechanicznie gry są podobne, ale w drugiej odsłonie zmieniono kilka rzeczy i dodano parę nowych. Tor, na którym Nazgûl goni Froda i Sama, jest świetny, a dodatkowa plansza wprowadza do tej karcianki małe area control. Trzon pozostał jednak ten sam – trzykrotnie wykładamy karty według wzoru, a następnie kupujemy je, aby móc nabywać jeszcze więcej lepszych i droższych kart. Gra jest świetną reimplementacją i z czystym sumieniem mogę ją polecić każdemu, natomiast dla fanów twórczości Tolkiena powinien to być tytuł must have. Na poparcie tej rekomendacji należy wspomnieć, że gra wygrała w konkursie Planszowa Gra Roku 2025 w kategorii gier dwuosobowych.

 

Everdell Duo

To kolejna propozycja dla dwóch graczy, ale z możliwością grania solo. Znany i lubiany Everdell w skompresowanej odsłonie skraca czas rozgrywki i zajmuje zdecydowanie mniej miejsca na stole, ale jednocześnie zachowuje to, co najlepsze w starszym bracie.

Naszym zadaniem jest budowa miasta poprzez kupowanie kart stworzeń i budowli. Mamy także robotników, żółwie lub zające, które wysyłamy na wolne pola akcji. Jest bajkowo, jest uroczo, a na karty i kafelki wracają zwierzaki i miejsca znane z poprzednich pudełek. Z racji zdecydowanie niższej ceny w porównaniu do poprzednich podstawek, Everdell Duo idealnie nadaje się na prezent. Wygląda ładnie i przede wszystkim mechanicznie daje radę, dlatego powinna zadowolić większość graczy, niezależnie od stosunku do poprzednich wersji.

 

Pięć Klanów

W zalewie nowości łatwo zapomnieć o grach, które mają już nieco więcej lat. Pięć klanów moment największego blasku ma już za sobą, co nie zmienia faktu, że to świetna gra, która po 11 latach od premiery nadal znajduje się w pierwszej setce najlepszych gier na Board Game Geek. Dzieje się tam dużo, mamy licytację kolejności graczy, targ, z którego staramy się zebrać zestawy różnych towarów, dżiny, które dają nam specjalne umiejętności, pięć rodzajów ludzików, każdy z innym działaniem, oraz akcje z kafli terenów.

A jak to wszystko spiąć razem? Jedną z najstarszych mechanik, której pierwsze ślady w postaci kamiennych płyt mają około 10 000 lat. Mankala, bo o niej mowa, polega w dużym skrócie na wzięciu kamieni z jednego pola i zostawianiu po jednym na kolejnych. Tak właśnie postępujemy z ludzikami w Pięciu klanach, zabierając wszystkie z jednego kafelka terenu i wędrując przez sąsiadujące, kładąc po jednym na każdej mijanej płytce. Najważniejszy jest kolor ostatniego mepla oraz rodzaj terenu, na którym skończymy, bo to wskazuje nam dwie akcje, które będziemy mogli wykonać.

Prosta mechanika wędrowania połączona z licytacją, zajmowaniem kafli i zbieraniem zestawów to idealna mieszanka dla każdego, kto lubi kombinować i planować, ale wymaga już pewnego doświadczenia w planszówkach, żeby cieszyć się rozgrywką.

 

Diuna: Imperium – Powstanie

To najtrudniejszy tytuł spośród proponowanych średnich gier. Dla mniej ogranych osób może być już zbyt skomplikowana, ale warto uzbroić się w cierpliwość, dokładnie przeczytać instrukcję i dać się porwać piaskom Arrakis, a najlepiej przebrnąć przez pierwszą rozgrywkę z kimś, kto zna już zasady.

Diuna: Imperium – Powstanie to mieszanka deck buildingu z worker placementem, czyli dwóch popularnych i lubianych mechanik. Na planecie nigdy nie było spokojnie, więc i tutaj czekają na nas konflikty, czerwie i szpiedzy. Mający pewne rozeznanie w planszówkowym świecie gracze wiedzą, że to już druga podstawka w serii i w znaczącej większości bardziej polecana jako lepsza i udoskonalona w porównaniu do pierwowzoru. Nie zmienia to jednak faktu, że obecnie obie znajdują się w pierwszej dziesiątce najlepszych gier na Board Game Geek (na 5. miejscu Diuna: Imperium, na 8. miejscu Diuna: Imperium – Powstanie), a więc obie zyskały uznanie graczy na całym świecie.

 

Gry dla zaawansowanych graczy

Dune: Wojna o Arrakis

Nie odchodzimy daleko, a wręcz zostajemy w tym samym miejscu, czyli na Arrakis. Tym razem proponujemy dwuosobową, asymetryczną planszówkę z imponującymi komponentami, w której gracze wcielą się w ród Harkonnenów i Atrydów.

Gra trafia do najtrudniejszej kategorii z powodu wielu małych zasad oraz ogromnego obszaru, na którym przyjdzie nam się bić o zwycięstwo. Dune: Wojna o Arrakis wygląda epicko, a wrażenia po rozgrywce dorównują tym wizualnym. Jest to taktyczna planszówka, w której liczy się każdy ruch, ponieważ przeciwnik wykorzysta każdą okazję, aby wysunąć się na prowadzenie.

To gra dla fanów uniwersum Diuny, posiadaczy dużych stołów, bezrobotnych lub umiejących wydłużać dobę, a jednocześnie nieżałujących kilkuset złotych na planszówkę. Odpłaci się mocnymi emocjami nad planszą i bólem głowy po zakończonej partii, ale przede wszystkim satysfakcją z dobrze poprowadzonego do zwycięstwa rodu.

 

Galactic Cruise

Piaski Diuny to wymagający i niegościnny teren, dlatego całkowicie odmienną wycieczkę w kosmos proponuje nam Galactic Cruise. Naszym celem jest zostanie nowym Dyrektorem Generalnym, dlatego będziemy harować jak woły, aby zadowolić pasażerów i rozwinąć firmę.

Kosmiczne wakacje brzmią super, ale dla nas nie będzie to sielanka. Galactic Cruise to potężna eurogra, która liczbą komponentów może odstraszyć niejedną mniej ograną osobę. Dobre połączenie mechaniki z tematem i czytelne planszetki pomagają w oswojeniu tej wymagającej planszówki. Gra oferuje różne drogi do zwycięstwa, a wykonanie stoi na bardzo wysokim poziomie. Dzięki temy Galactic Cruise można zaliczyć do gier premium, nadających się na nieco droższy, ale na pewno trafiony prezent.

 

Arcs

Kolejna kosmiczna propozycja, którą najlepiej przedstawił jednym zdaniem nasz redaktor naczelny: „To strategiczna gra z elementami area control, asymetrią zdolności graczy, intensywną interakcją, budową mini-tableau i dużą elastycznością taktyczną”. Nic dodać, nic ująć.

Ale gdyby ktoś potrzebował jeszcze małej, dodatkowej zachęty, to warto wspomnieć, że za tym tytułem stoją twórcy uznanego Roota, a gra powoli zbliża się do pierwszej setki gier na Board Game Geek (obecnie na 105. miejscu).

 

Era innowacji

To trzeci tytuł z serii dużych, wymagających, ale satysfakcjonujących eurogier. Poprzedzały go Terra Mystica oraz Projekt Gaja. Trudno rozstrzygnąć, która z nich jest najlepsza, bo bez problemu znajdą się sensowne argumenty na korzyść każdego pudełka, ale niepodważalnym dowodem na świetność całej trójki jest miejsce wszystkich w pierwszej setce na Board Game Geek.

Era innowacji jest najnowszą propozycją, która została wydana zaledwie dwa lata temu. Gra oferuje do wyboru 12 asymetrycznych frakcji, a naszym podczas rozgrywki jest ciągły rozwój, wznoszenie budowli i tworzenie z nich miast. Jak na rasową eurogrę przystało, nie znajdziemy tu losowości ani klimatu, za to sporą regrywalność i dużo okazji do zdobycia punktów i pokazania współgraczom, kto jest mistrzem planszówkowych sucharów.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
PHPSESSID
eu_cookies_bar
eu_cookies_bar_block

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings