Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla graczy | Pięć Klanów – o tym jak Bruno Cathala uczył arabskie klany gry afrykańskich plemion

Pięć Klanów – o tym jak Bruno Cathala uczył arabskie klany gry afrykańskich plemion [Współpraca reklamowa z Rebel] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Najpierw była angielska wersja z polską instrukcją, następnie miała być polska wersja. Później miało jej nie być, aż w końcu jednak jest. Było Five Tribes, miało być Pięć Plemion, ostatecznie zostało Pięć Klanów. I chwała wydawnictwom, że się dogadały i skończyły tę telenowelę, bo dzięki temu gracze mogą nareszcie cieszyć się tą zacną grą autorstwa Bruna Cathali w polskiej wersji językowej. Zapraszam do recenzji Pięciu Kalnów: Dżiny Naqali od wydawnictwa Rebel.

Mechanika działania Pięciu Klanów opiera się na mancali – grze znanej afrykańskim plemionom podobno już w epoce kamienia łupanego. Przed rozgrywką, poza przydzieleniem startowych zasobów, tworzymy planszę składającą się z 30 ułożonych w losowej kolejności kafelków, a następnie rozmieszczamy na niej, również losowo, po 3 meeple symbolizujące występujące w grze klany (kolor pionka informuje, do którego klanu on przynależy). Podczas rundy na początek licytujemy się o pierwszeństwo rozgrywania akcji. Następnie każdy z graczy wykonuje następujące czynności. Podnosi wszystkie meeple z wybranego pola. Poczynając od pola sąsiedniego, wykonuje nimi ruch, pozostawiając po jednym pionku na każdym odwiedzonym kaflu. Z pola, na które dotarł ostatni pionek, zabiera wszystkie meeple w jego kolorze. Wykonuje akcję związaną z klanem, którego piony zabrał, a następnie akcję przypisaną do pola, na którym zakończył ruch. Jeżeli kafel, na którym zakończył ruch w wyniku jego działania stał się pusty, wówczas może objąć nad nim panowanie, zaznaczając to przez położenie tam wielbłąda. To tak pokrótce, bo po szczegóły (akcje klanów, akcje z kafli) zapraszam do zwięzłej, przystępnie napisanej i opatrzonej licznymi przykładami instrukcji.

Te dosyć proste do przyswojenia zasady ukrywają jednak całą masę możliwości, które należy brać pod uwagę w każdej turze rozgrywki. Przede wszystkim trzeba zastanowić się, jakie akcje chcemy wykonać w wyniku naszego ruchu. Najlepiej jest zaplanować rozmieszczenie pionków tak, ażeby wykonać zarówno interesującą nas akcję klanu, jak i akcję z kafla. A jeśli uda się jeszcze opróżnić pole i objąć je we władanie, to już zupełny majstersztyk. Zazwyczaj jednak nie jest to łatwe, więc musimy wybrać, na czym najbardziej nam zależy. A gdy już znajdziemy interesujące nas rozwiązanie, to warto jeszcze zastanowić się chwilę, jak rozsiać po drodze zabrane meeple, bo nasz ruch zmienia sytuację na planszy, którą mogą wykorzystać inni gracze. Wybierając więc trasę, jaką podążą nasze pionki, musimy też zwracać uwagę na to, żeby nie wystawić idealnego zagrania przeciwnikom.

Jak widać, w każdej kolejce do przemyślenia jest bardzo dużo. Niestety nie da się zaplanować ruchu, czekając na własną turę, bo działania innych graczy wpływają mocno na sytuację na stole i nieraz nawet najmniejsza zmiana ustawienia meepli może wywołać „efekt motyla”, który pokrzyżuje nam plany. Skutkiem tego (oraz dużej liczby możliwych ruchów na planszy) może być spory downtime i dłuższy niż pudełkowe 80 minut czas rozgrywki. Oczywiście da się tę grę też rozegrać sprawnie i bez przestojów nawet w pełnym czteroosobowym składzie. Musimy tylko w miarę szybko poczynić założenia, jaką drogą idziemy i podczas własnej tury szukać ruchów prowadzących do ich realizacji, zamiast rozmyślać nad każdym możliwym posunięciem.

A sposobów rozgrywki – co jest wielką zaletą tej gry – jest tu naprawdę dużo. Każdy klan to specyficzne zdolności i inny sposób na zdobywanie punktów lub – jak w przypadku assasynów – pozbawianie punktów innych. Wezyrowie najbardziej wartościowi są w dużych ilościach, więc jeśli już zdecydujemy się na ich zbieranie, to warto trzymać się tej strategii i do końca kontrolować przewagę w ich liczbie nad innymi. Mędrcy sami w sobie dają niewiele punktów, ale mogą posłużyć do przywoływania potężnych dżinów, które zapewniają nam bonusy w trakcie gry i sporą liczbę punktów na koniec. Kupcy są jednym ze sposobów zdobywania towarów, które, tworząc sety, mogą również przynieść nam duży zastrzyk punktowy. Budowniczowie przynoszą korzyści za sąsiadujące kafle, a Zabójcy pozwalają zlikwidować pionki na planszy lub u przeciwników.

Nie wolno również bagatelizować zdolności kafli, bo umiejętne ich wykorzystanie może okazać się kluczem do zwycięstwa. Jedne pozwalają sadzić palmy i budować pałace, które zwiększają ich wartość, inne zapewniają dostęp do towarów, a jeszcze inne pozwalają mędrcom przywoływać dżiny. Nie można też zapominać o tym, że same kafle również przynoszą punkty zwycięstwa swoim właścicielom.

Warto podkreślić, że żadna ze strategii zdobywania punktów nie jest lepsza od pozostałych i nie zapewnia automatycznie wygranej. Kluczem jest raczej skupienie się na dwóch–trzech sposobach punktowania i ich konsekwentny rozwój.

To właśnie wielość dróg do zwycięstwa, obok oryginalnego pomysłu na wykorzystanie mancali, stanowią dla mnie wielką siłę Pięciu Klanów. Zanim jednak przejdę do podsumowania, dla czystego sumienia, napiszę jeszcze parę słów o kilku kluczowych aspektach gry.

O czasie rozgrywki i towarzyszącym mu niekiedy downtimie mówiłem już wyżej, przejdźmy więc do skalowania. Gra działa dobrze w każdym wariancie osobowym, z tym małym zastrzeżeniem, że w pełnym składzie może się nieco dłużyć i wykraczać poza ramy czasowe określone na pudełku. Ja, mimo że grałem dwie partie w zespole czteroosobowym, miałem jednak to szczęście, że wszyscy gracze wykonywali ruchy sprawnie i, pomimo że rozgrywka trwała w każdym z tych przypadków około dwóch godzin, partie zleciały mi miło i szybko.

Losowość w przypadku Pięciu Klanów wpływa przede wszystkim na ich regrywalność. Mamy losowe ustawienie kafelków i meepli na początku gry, dzięki czemu praktycznie żadna partia nie będzie przebiegać tak samo. We właściwej rozgrywce losowy jest już w zasadzie jedynie dociąg dostępnych dżinów i towarów na rynku, reszta zależy tylko od graczy.

Negatywna interakcja w Pięciu Klanach występuje przy okazji wykorzystywania akcji assasynów. Za to interakcji nie szkodzącej w sposób bezpośredni przeciwnikom jest znacznie więcej. Najbardziej widoczne jest to oczywiście podczas ruchu po planszy, bo pokrzyżować zamiary przeciwnika można nie tylko wykonując upatrzony przez niego ruch. Czasami wystarczy dołożyć podczas naszej tury na któreś pole jednego meepla, żeby cały jego misterny plan się posypał. Oczywiście działa to też w drugą stronę, gdyż, dokładając piona na pole, możemy nieraz nieświadomie pomóc innemu graczowi. Na tym jednak interakcja się nie kończy, bo niejeden raz zdarzy się kilku osobom ścigać po te same zasoby na targowisku, dżiny do przywołania, czy pola do przejęcia. Co ciekawe często ta interakcja przejawia się w mimowolnym pomaganiu innym graczom, np. chcąc koniecznie wykonać akcję konkretnego klanu, jednocześnie dołożymy pałac na kaflu należącym do sąsiada. Nawet dżiny często mają moce przyznające nam punkty za działania innych graczy (np. wykonanie akcji zabójców, zakup dżina, przejście przez pole należące do gracza). Reasumując, interakcji w Pięciu Klanach jest bardzo dużo, chociaż nie jest ona wybitnie negatywna.

 

Na koniec słowo o szacie graficznej i wykonaniu. Gra jest bardzo kolorowa, a ilustracje na kaflach czy kartach dżinów są po prostu przepiękne. Dzięki grafikom gra, mimo dość abstrakcyjnej mechaniki, wydaje mi się niezwykle baśniowa i całkiem klimatyczna. Za stronę wizualną dałbym Pięciu Klanom maksymalną możliwą notę. Niestety – dość niespodziewanie – zawiodłem się nieco na jakości wykonania gry. Co prawda w pudełku mamy sporą ilość drewnianych elementów i one są zrobione jak najbardziej poprawnie, ale już tektura użyta do wykonania kafli jest zdecydowanie cieńsza niż w przypadku opisywanego przeze mnie ostatnio Quadropolis. Największe moje rozczarowanie dotyczyło jednak monet. W moim egzemplarzu gry zdarzył się przypadek niedokładnie nadrukowanego rewersu. Poważniejszy problem stanowiło jednak wypchnięcie monet z wyprasek, gdyż były one za słabo nacięte i, mimo zachowania dużej ostrożności, w kilku sztukach doszło do rozwarstwienia tektury czy naderwania oklejającego ją papieru. Być może moje zaskoczenie byłoby mniejsze, gdyby nie to, że wydawcą gry jest Days of Wonder, które przecież słynie z nie tylko z przepiekanie, ale i starannie wydanych tytułów.

Czas przejść do podsumowania. Dwa lata temu po obejrzeniu i przeczytaniu pierwszych recenzji Five Tribes, tytuł z miejsca trafił do kręgu moich zainteresowań. Kiedy już w moje ręce trafiła polska edycja tej gry, oczekiwania wobec niej miałem naprawdę duże. Teraz, po rozegraniu kilku partii, z zadowoleniem mogę stwierdzić, że gra ich nie zawiodła. Oczywiście ma pewne mankamenty, jak oderwanie klimatu od mechaniki, spory downtime czy mała rola licytacji o kolejność (czasami ostatnia osoba ma dostępne lepsze ruchy niż pierwsza). Mnie one jednak nie przeszkadzają. Przyznam nawet, że podczas rozgrywki w ogóle ich nie dostrzegam. Widzę tylko przepiękne grafiki, świetną mechanikę, dużą decyzyjność i czuję ogromną satysfakcję płynącą z gry. Obecnie w mojej kolekcji jest to tytuł, do którego siadamy najchętniej, a ma też duże szanse na miejsce w czołówce moich ulubionych gier w ogóle.



Grę Pięć Klanów kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Rebel za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (6/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (9/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Gra tak dobra, że chce się ją polecać, zachwycać nią i głosić jej zalety. Jedna z najlepszych w swojej kategorii, której wstyd nie znać. Może mieć niewielkie wady, ale nic, co by realnie wpływało negatywnie na jej odbiór.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings