Fightball
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

FightBall to kolejna produkcja Cheapass Games w stylu Brawl, czyli z serii RealTime. Tym razem gracze kierują drużynami uprawiającymi nietypową odmianę koszykówki. Według legendy FightBall powstał w niedalekiej przyszłości – szalonej, apokaliptycznej przyszłości, którą wszyscy znamy i kochamy. Dynamiczny mecz jest rozgrywany przez dwie drużyny przy użyciu trzech piłek. My mamy możliwość wypróbowania tej dyscypliny siedząc przy stole i używając dwóch talii kart.

FightBall to jedna z kilku gier, jakie zostały wydane przez Cheapassa w wersji kolorowej. W eleganckim pudełku znajdują się dwie talie składające się z 56 kart dla każdej drużyny, a więc kupując grę mamy zestaw dla dwóch osób i nie ma problemu, aby od razu grę wypróbować. Karty ozdobione są kolorowymi rysunkami w estetyce amerykańskiej kreskówki, prezentują się bardzo przyjemnie. Każda drużyna oczywiście wygląda inaczej, ma swoje barwy klubowe, indywidualnych zawodników i specjalne zdolności.

W skład talii wchodzą karty trzech podstawowych typów: zawodnicy, piłki, karty rzutów – shot oraz karty efektów specjalnych. Poza tym w talii znajdziemy kartę BUZZZ (sygnał końca meczu) i oczywiście karty pól boiska.

W największym skrócie gra polega na tym, aby podczas meczu zdobywać punkty na poszczególnych polach gry ustawiając na nich kolejno zawodnika, podając do niego piłkę i wykonując rzut, czyli układając odpowiednie typy kart w tej właśnie kolejności.
Karty zawodników charakteryzowane są przez dwa zestawy współczynników: ataku i blokowania. Obydwa występują w trzech kolorach – czerwonym, zielonym i niebieskim odpowiadającym kolorom pól boiska. Dzięki temu zawodnicy zagrani na różne pola będą mniej lub bardziej skuteczni. Podobnie karty rzut mają trzy współczynniki swojej skuteczności uzależnione od koloru pola boiska. Piłki również występują w trzech kolorach, jednak nie posiadają współczynników.

Przygotowanie rozgrywki

Na początku trzeba przygotować obszar gry – boisko. Należy wyjąć z talii karty pola i ułożyć je w prostokąt 5 x 5. Potrzebny będzie spory kawałek stołu lub podłoga. Podczas gry szybko powstaje bałagan, trzeba zadbać o dostateczne odległości między polami, aby rzucane na nie karty nie mieszały się ze sobą. Zielone pola w środkowej części boiska dostępne są dla obu graczy. Niebieskie i czerwone rozmieszcza się po przeciwnych stronach boiska i nigdy nie można zagrywać kart po swojej stronie w celu zdobycie punktów. Można natomiast na nich blokować. Udany strzał z pola zielonego wart jest trzy punkty meczowe, strzały wykonane w polach niebieskim i czerwonym po dwa punkty.

Boisko gotowe, karty w dłoń i do boju – przebieg rozgrywki

Na „trzy-cztery” (lub dowolny inny uzgodniony sygnał) rozpoczyna się mecz. Gracze zagrywają karty na poszczególne pola gry tworząc stosy, spiesząc się przy tym tak bardzo jak tylko mogą. Karty w danej chwili nieprzydatne zrzuca się na stos poza boiskiem. Podobnie jak  w Brawlu każdy ma swój stos kart odrzuconych i zawsze może wprowadzić do gry kartę, która leży na wierzchu.
Najpierw na polu musi znaleźć się zawodnik, następnie musi dostać piłkę i w końcu oddać rzut. Ważne jest, aby zagrane karty znalazły się na polu dokładnie w takiej kolejności. Suma parametrów ataku zawodnika, piłki i skuteczności rzutu musi wynosić, co najmniej 10. Piłka zagrana na pole w odpowiadającym sobie kolorze daje zawsze +2. Taki prawidłowo zagrany stos o sumie 10 lub więcej daje punkty meczowe na polu.
Co ciekawe, karty zawodników i karty strzałów przynależą do poszczególnych drużyn natomiast karty piłek są neutralne dlatego trzeba uważać aby przypadkiem nie zagrać piłki do zawodnika drużyny przeciwnej, bo zawsze może takie podanie zakończyć rzutem i prawidłowo zdobyć punkt.

W trakcie gry robi się gorąco, gra jest dynamiczna, w końcu to RealTime, boisko duże, stosów do kontrolowania sporo i cały czas trzeba starać się dopasowywać kolory i kontrolować współczynniki, aby suma okazała się wystarczająca. A to jeszcze nie wszystko.
Największa interakcja w grze powstaje podczas blokowania. Każdy zawodnik może stać się blokującym w stosie przeciwnika wykorzystując swój parametr blok. Bloki również występują w trzech kolorach, przez co zawodnicy na polach o odpowiednim kolorze blokują skuteczniej. Aby blok został poprawnie wykonany zawodnik blokujący musi zostać zagrany w stos przeciwnika między zawodnikiem i piłką albo między piłką i rzutem. Wtedy parametr bloku odejmuje się podczas sumowania stosu. Zawodnik blokujący zagrany już po rzucie jest nieskuteczny.

Do tego wszystkiego każda drużyna ma kilka kart specjalnych działających w sposób indywidualny. Najpowszechniejsze karty specjalne wpływają na sumę punktów w stosie albo modyfikują wartość gry na polu w punktach meczowych.

Najlepiej oczywiście przed grą dokładnie zapoznać się z ich działaniem w swojej talii, a także w talii przeciwnika. Mimo wszystko podczas gry konieczne jest ich doczytywanie. Podczas moich testów w momencie, gdy ktoś taką kartę wyciągnął zatrzymywaliśmy grę i rozważaliśmy jej działanie. Sądzę, że z czasem można tę niedogodność wyeliminować, ale karty mogłyby działać w sposób intuicyjny i być czytelne na pierwszy rzut oka.

Bardzo często podczas gry dochodzi do różnego rodzaju fauli. Z taką sytuacją mamy do czynienia, gdy kolejność kart w stosie jest nieprawidłowa, Np.: na polu pojawiła się piłka zanim przybiegł zawodnik, albo rzut został oddany bez piłki. Można to naprawić zagrywając na pole nowego zawodnika. Nowy zawodnik kompletnie kasuje wszystkie karty, które znalazły się na polu zanim został zagrany i tym samym zapoczątkowuje nowy stos.

Oczywiście nie wolno w ten sposób skasować stosów przeciwnika. Można natomiast skasować swój kompletny stos np. gdy odkryje się, że suma w stosie jest niewystarczająca albo zwyczajnie przez pomyłkę. A o pomyłkę w tej grze bardzo łatwo.
W momencie, gdy któryś z graczy zagra ostatnią kartę, na środek boiska rzuca BUZZZ oznajmiając koniec meczu. Po zagraniu tej karty przeciwnik nie może już zagrywać swoich i mecz się kończy. Pozostaje tylko podliczyć punkty, rozpoznać faule i ogłosić zwycięzcę.

Wady i zalety

Gra jest szybka, dynamiczna i dużo się w niej dzieje. Dwu-mecz z zamianą talii zawsze będzie akurat. FightBall jednak nie ma tej fantastycznej cechy, którą miał Brawl, która to cecha powodowała, że chciało się grać kolejne partie pod rząd i nigdy nie miało się dość.

FightBall został opracowany na fali sukcesu Brawla autorzy wyraźnie chcieli stworzyć coś równie dobrego i podobnie działającego. Nie udało im się to. Obiektywnie muszę przyznać: FightBall nie jest w połowie tak dobry jak Brawl. Z wielu powodów. Zapotrzebowanie na miejsce bywa kłopotliwe zwłaszcza, gdy robi się bałagan. Rozciągnięcie pola gry powoduje, że nie da się ogarnąć spojrzeniem całości boiska naraz. Liczba zdarzeń, konieczność liczenia, (chociaż szacowania „na oko”) punktów w stosach i próby dopasowania kolorów powoduje, że kontrola gry jest trudna, a wręcz niemożliwa zwłaszcza, kiedy trzeba jeszcze kontrolować, co robi przeciwnik. Karty specjalne trochę jakby przeszkadzają, nawet jeśli się do nich już przyzwyczaimy, w momencie wyciągnięcia nie zawsze wiadomo, co z nią zrobić. Jeden z moich znajomych stwierdził, że gra jest zbyt kolorowa, bardzo mu przeszkadzało, że karty shot i zawodnicy są do siebie tak podobne. Faktycznie czasami się mylą w dodatku mają taki sam zestaw współczynników i trzeba z nimi uważać tak jak z podobnymi kartami w JungleSpeed.

Z drugiej strony w FightBallu można próbować wypracować taktyki i style gry, gra daje takie możliwości, co uważam za duży plus. Można np. próbować zająć przeciwnikowi wspólną część boiska zanim on zdąży się rozstawić. Można grać na blokowanie. Karty specjalne wpływając na punkty meczowe z poszczególnych pól pozwalają tak pokierować grą, aby wygrać wcale nie dominując na boisku. Nie jest to proste, bo trzeba wtedy spełnić dodatkowe warunki.
Ciekawy przykład:Karta specjalna Hail Me w talii Aztecs, mówi, że jeśli rzucającym w tym stosie jest Huitzopochtli to punkty na tym polu można potroić. Dziewięć punktów na jednym polu (!) to jest coś, ale trzeba się postarać bo Huitzopochtlich jest tylko dwóch w talii a karta Hail Me jedna.

Mimo tej finezji, którą niewątpliwie Fightbal w sobie ma, gra nie wywołała zachwytu u żadnego z moich współgraczy. Typowa reakcja po zaganiu BUZZZ – Ufff jak dobrze ze to już koniec. Mimo to FightBall u mnie wzbudza pewną sympatię, trochę szkoda, że przegrywa konkurencję z innymi produkcjami RealTime. Nie mniej jednak namawiam na wypróbowanie. Gry typu RealTime nadal są niepowszechną ciekawostką, dlatego każda warta jest uwagi.

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w serwisie Gry-Planszowe.pl.

3 komentarze

  1. Avatar
    Artur Jedliński

    Zgadzam się zupełnie – po grze oczekiwałem dużo więcej, w końcu poprzednie gry real-time Cheapassów bardzo mi przypadly do gustu. Niestety Fight Ball jest po prostu chaotyczny, nie ma najmniejszych szans opanować calego boiska. W Brawlu czlowiek czuje, ze ma wplyw na gre, ze moze ja opanowac – w koncu to tylko 3 stosy a roznych kart jest niewiele. W Fight Ballu nie, cos tam przyjdzie, to rzucamy na kolor, w ktorym jest ta karta najlepsza i tyle, lecimy dalej.

  2. Avatar
    Ignacy Trzewiczek

    W Fightballa grałem przez kilka tygodni naprawdę sporo, mieliśmy nawet w Nostromo turniej, bo w szczytowym momencie było bodaj 7 graczy w Fightballa. Przez cały czas fascynacji, jaka zawsze związana jest z nową grą, miałem wrażenie, że autorzy zwyczajnie przekombninowali. O ile Brawl jest grą bezdyskusyjnie genialną, o tyle Fightball jest już krokiem za daleko – zbyt duża komplikacja działań, jak na grę, w której gracze muszą grać bardzo, bardzo szybko.

    Mam też spore wątpliwości, co do właściwego balansu gry. Nie skromnie powiem, że nie jestem cienki w grach Real TIme, ale w FBalla dostawałem regularnie bęcki, mimo że momentami już wściekły porządnie ćwiczyłem, grając i grając, ćwicząc i ćwicząc.

    A kiedy przyszedł turniej i tak zostałem pozamiatany na samym początku, w fazie grupowej. Mam talię Aztecków i prezentuje się ona bardzo słabo na tle innych drużyn.

    Zdecydowanie bardziej polecam Brawla, Fallinga (Spadamy) i Light Speeda.

  3. Avatar

    Ostatnio ukazała się na BGG ciekawa lista – „gry, które kochasz, ale które mają niski rating w bazie – powiedz nam, co wszyscy przegapiliśmy”. I na tę listę trafił również Fightball. Są więc tacy, którym właśnie Fightball odpowiada znacznie bardziej niż Brawl. Poniżej adres Fightballa na tej właśnie liście. Warto się zapoznać także z odmiennym punktem widzenia…

    http://www.boardgamegeek.com/geeklist.php3?action=view&listid=10280&pageID=2#item169446

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings